Discussie: Rot@ry 10 Januari 2006: Riviervissen

Plaats reactie
Jan van Kaam
Berichten: 6
Lid geworden op: 27-05-2007 19:45
Locatie: dordrecht

29-05-2007 20:46

Beste Jos.Het feit dat is zo'n 15% vissen verspeeld is normaal.(vind ik) heb zelf mee gemaakt door 20 vissen te vangen zonder er niet 1 te verspelen en de volgende 5 er 4 van te verspelen. Dit op de zelfde plek en zelfde systeem.
Ik zou het systeem niet te moeilijk maken. Je weet hoe ik vis. Veel simpeler kan haast niet.
Nu weet ik ook dat er veel mensen het leuk vinden om met 10 soorten haken en systemen te experimenteren.Ook goed maar laat je niet te gek maken.
Vr grt Jan.

PS. Je haken zijn te klein. Haha
Gebruikersavatar
jos pannekoek
Berichten: 101
Lid geworden op: 13-04-2006 11:14
Locatie: fijnaart

29-05-2007 21:00

He Jan, in principe is mijn onderlijn hetzelde als jou, alleen verleng ik de haaksteel nu met een stukje shrinktube, die ik naar binnen buig, dit geeft 100% zeker te weten een betere inhaking, want alle karpers die ik vang zitten in de onderlip, terwijl toen ik 2 jaar geleden nog met de amnesia onderlijnen viste, zat de haak ook vaak in de bovenlip of in de hoek.
Ben het wel met je eens dat je op de rivier het zo simpel mogelijk moet houden, al die ringetjes endergelijke is leuk op een dressuurput, maar heeft op de rivier geen toegevoegde waarde.
Wat betreft de haken vond het in het begin ook vreemd om met zo`n klein haakje te vissen, maar je zou het eens moeten proberen, meestal moet ik nu een tangetje pakken om hem te onhaken.
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

29-05-2007 21:22

henry stotijn schreef:om effe op de tigerstory terug te komen misschien heel kort stiff rigje korter dan 12 cm. haakie nr. 10 een tigernootje 1cm onder de haak en dan boemmm 200 gr. lood als die dan geen genoeg vlees pakt dan vreet ik me hengels op p.s en natuurlijk t liefst een loodkogel rond jullie weten wel waarom he daar hadden we t laats al over dat ie t volle gewicht voor ze kiezen krijgt GNI,GNI,GNI


Ik hoop dat je honger hep
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

29-05-2007 21:37

Ja jongens, je gaat het met een 'ander' rigje echt niet oplossen...
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

29-05-2007 22:04

Tsja, als je ervoor zorgt dat zo'n rig zo laat mogelijk vlees pakt, in plaats van veel te vroeg dus wel naar mijn bescheiden mening.

Beter dat zo'n rivierbeest mijn rig drie keer in zijn bek pakt en de 4e keer gehaakt word, dan dat ik hem de 1e keer in zn palataal orgaan haak en weer een dikke losschieter krijg... Afschermen van de haak doen wij dus altijd op de rivier. Super hook maat 6, of een klauwhaak, 3cm fox krimpkous in 45graden op de haak buigen. Niet rond ofzo, gewoon recht. Werkt serieus perfekt, vooral bij grotere vissen. Het zijn toch vaak de kleinere (onstuimige) vissen die slecht gehaakt zitten, tenminste naar mijn ervaring.


Even over die kleine vissen; vinden jullie de riviervissen naar verhouding ook relatief kleine bekken hebben??

@Henry, welke lijn heb je bij de BHC gehaald? Krijg net van 2maten te horen dat ze na een dril van een kwartier weer lijnbreuk hebben op de hoofdlijn, dus die zeelijn komt er gewoon op icm Red-Ant.

Welke voorslagknoop gebruiken jullie om Red-Ant aan de hoofdlijn te knopen? De Mahin knoop vind ik qua leggen helaas te onbetrouwbaar...

Muchos Gracias :wink:

Erik
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Jan van Kaam
Berichten: 6
Lid geworden op: 27-05-2007 19:45
Locatie: dordrecht

29-05-2007 22:16

Best Jos
Waarschijnlijk is het zo dat je de vissen die je aan het dubbelen bent het aas voorzichtiger pakken.
Maar als een vis een gehaakt zit denk ik dat je hengelopstelling, en de tijd van aan slaan en het aanslaan op zich belangrijker dingen zijn bij het verspelen van een vis.
Vr grt Jan.
PS. Het is me opgevallen dat de gene met de langste armen de grootste karper vangen. Zie vele foto's haha.
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

29-05-2007 22:17

Gewoon de bloedknoop!
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

29-05-2007 22:34

Henry,geef jij er maar een slinger aan,zal ik een geeltje in je slip stoppen. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-05-2007 01:16

Henry,
Dit type lood heeft niks te maken met een peervorm :wink:
kijk hier maar eens.. :wink:
http://www.drechtstedencarp.nl/index.ph ... &Itemid=37
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

30-05-2007 12:50

Erik,

Een kameraad van mij zei inderdaad precies het zelfde. Afschermen die boel. Ik geloof dus wel in rig aanpassing. Geen enkele losser/verspeler mag/kan je vind ik accepteren en streven naar een zo hoogmogelijk 'onthaakmat moment' is een must. Over het balen maar niet gesproken als je weer 'ns wat verspeeld... goddomme, heb volgens mij al vier keer al mn hengels op die momenten opgevreten....

Als ik al wat haak, dan haak ik ze nog te diep en met een beetje stevigere drill knal'tie naar voren.

Trouwens Erik, waarom ga je wanneer je al met dikkere lijn vist, nog met voorslag zitten? Een goede dikke zeelijn behoeft geen voorslag aan geknoopt te worden. Dat is voor mij namelijk dé reden waarom ik met dikke lijn vis, ik heb al een oerdikke hoofdlijn (50 tot 60 / 00.... sorry voor de nostalgische penvissers........:)) en daarom dus geen voorslag eraan.

Over rigaanpassingen gesproken direct het volgende onderwerp erin gooien, mensen wel eens last gehad dat gevlochten onderlijn materiaal, 5 tot 8 cm onder de wartel afschuurt/afknapt? Zoja, wat deden jullie daaraan?

Zo,.... houden we eindelijk het topic weer wat leerzaam ipv de vele meldingen van voeren, blanken, elkaar feliciteren en af en toe een vissie vangen.


Gr. Frank
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

30-05-2007 13:15

Erik Rozen schreef:Even over die kleine vissen; vinden jullie de riviervissen naar verhouding ook relatief kleine bekken hebben??


Erik, ik vind eerlijk gezegd juist dat rivierkarpers extreem grote bekken hebben. Het verschilt wel per vis, maar in het algemeen zijn de bekken echt groot! Een voordeel is ook dat de bekken zo lekker hard zijn! De haak scheurt er eigenlijk nooit uit.

Frank, ik heb wel een oplossing om het doorschuren van je rig voor een groot deel te verhelpen. Ik vervang bijna na elke run mijn rig, sowieso na 2 of drie vissen. Ik heb dus altijd een 'verse' rig. Dit kan het verspelen van vissen voorkomen.
Als ik stop met vissen controleer ik de haken van de gebruikte rigs. Als die nog scherp zijn, gebruik is ze om een nieuwe rig te knopen. Bij twijfel gaan ze gelijk de vuilniszak in.

Groeten JW
Run to the water.....
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

30-05-2007 16:50

Jan-Willem,

Bedankt voor je mogelijke oplossing, maar uiteraard vervang en check ik alles. Niet direct na elke vis, wel na elke opvallend iets gooi ik het boeltje weg.

Verbruik niets voor niets honderden haken op jaar basis :-)

Wellicht schuurt het lood langs de onderlijn met in werpen, dat het daarmee te maken heeft? Lijkt me sterk... maar zou kunnen


mvg, Frank
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

30-05-2007 18:25

Ik heb het ook gehad,kreeg een run die stopte meteen.

Ik haal de rotzooi is was de onderlijn doormidden geschuurd,dus niet op een knoop.

Ik vermoed mosselen.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-05-2007 19:02

Frank van Amerongen schreef:Over rigaanpassingen gesproken direct het volgende onderwerp erin gooien, mensen wel eens last gehad dat gevlochten onderlijn materiaal, 5 tot 8 cm onder de wartel afschuurt/afknapt? Zoja, wat deden jullie daaraan?
Gr. Frank

hoi Frank,

Vermoed dat je niks aan dit antwoord hebt, maar in dergelijke gevallen dan mischien kiezen voor gecoate onderlijnen zoals green hornet..en evt de iets dikkere versie dan?
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

30-05-2007 19:19

o.k brinkie het is een beetje hoekige peer komt dichtbij de kogels die ik bedoeld maar jammer dat ze t niet van een (b) merk hebben want korda ken de tering krijgen met ze prijzen ik wil best met korda loodjes gaan vissen maar dan wil ik wel danny fairbrass ze brilletje fijnknijpen!! dus geen korda voor mij enuh jos pannekoek heb je toch geprobeerd met haakie 8 omdat je t over een tangetje had of was dit een grapje om je maat gek te maken.
idd wat frankie zeg als je die zeelijn van bhc neemt 45/00 geen voorslag meer joh baitrunner gewoon licht zetten van de stenen aflaten gaan en voorzichtig scheppen bij de stenen gewoon effe opletten.
enuh frankie wat jou vraag betreft over t afschuren van de gevlochten onderlijn vis jij dan zonder skin /coating??want op zeker schuurt hij af op obstakels of mossels en niks anders lood wat langs je rig gaat moest ik effe om lachen hoor sorry zoals je weet vis ik meestal op de rivier maar ook op binnenwater neem ik gewoon green hornet altijd de rest heb ik weggepleurd de nieuwe green hornet super stiff he die coating is mat want de oude green horny is glimmend maar de coating is ook best stevig ikzelf heb de 25 lbs scheelt best hoor de coating met afschuren beschermt toch een beetje.
........de zoveelstebaits
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

30-05-2007 19:24

p.s hey erik rozen jij weet nogal veel he voor een knul van 20 jaar jong vertel het mij nou nog eens joh JE HAAK AFSCHERMEN HAHAHAHA wat gaan we nou krijgen joh voor gekkigheid??????
sorry ik snap m effe niet joh leg uit karperkoning!!!
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

30-05-2007 21:10

Hey Stotijn, OUWE !

Ik denk dat Erik best een goed punt heeft !

Je hebt niets aan slecht inhakingen, met de juiste aanpassingen aan je rig kun je zélf -tot op zekere hoogte dan- bepalen waar je haak pas het vlees in draait. Liever een aasopname extra en voorin gehaakt met de punt goed in het vlees ... dan een inhaking 4 cm ín z'n bek (zachtere gedeelte) waardoor de haakpunt niet diep het vlees in ken en de kans op een losschieter vergroot wordt.

Groetjes,

Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Gebruikersavatar
roos paul
Berichten: 382
Lid geworden op: 13-12-2003 01:00
Locatie: Brakel
Contacteer:

30-05-2007 21:27

Frank van Amerongen schreef: Een goede dikke zeelijn behoeft geen voorslag aan geknoopt te worden. Dat is voor mij namelijk dé reden waarom ik met dikke lijn vis, ik heb al een oerdikke hoofdlijn (50 tot 60 / 00.... sorry voor de nostalgische penvissers........:)) en daarom dus geen voorslag eraan.




Gr. Frank



Ik dacht dat we op karper visten,en niet op zee,50 tot 60/00,waar gaan we naartoe,nou ja,ieder zen eigen ding maar ik vind persoonlijk dat dit niet hoeft,das gewoon sleuren aan die karpers,met kapotte bekken tot gevolg!!! :-?



Paul
hou het netjes aan de waterkant!!
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

30-05-2007 21:40

Pielaar,

Volkomen gelijk, ik begreep Henri zijn reactie al niet :-)

En Roos Paul,

Hoppa, ik dacht waar bleeft een reactie.
Jij zegt "das gewoon sleuren aan die karpers,met kapotte bekken tot gevolg!!! "

Pardon? Waarom heeft dit als gevolg dat de vis een kapotte bek krijgt, niet de dikte van de lijn hoor. 'Het gevoel met de vis schijnt kwijt te zijn' zeggen dan ineens veel mensen. No way, ik kan gewoon exact goed voelen wat die vis doet, hier spring ik dan op in tijdens de drill. No problemo dus. Sleuren doe ik niet met mijn lijn, eerder met een hengel. En de hengels die ik nu heb zijn nog redelijk soepel...... Kan het dus prima registreren.....

Het ligt er ook maar net wat voor water je gewend bent Roos Paul. Dat sop van jou zal ander materiaal eisen als het sop hier....

Groet, Frank
Gebruikersavatar
roos paul
Berichten: 382
Lid geworden op: 13-12-2003 01:00
Locatie: Brakel
Contacteer:

30-05-2007 21:47

en toch zie ik het anders,je heeft de karper geen schijn van kans,en dat in gelijk welk 'sop' zoals jij verwoordt!!



Paul
hou het netjes aan de waterkant!!
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

30-05-2007 21:50

hey pili en frankie ten eerste wat doen jullie op dit forum pili vist op dressuurputten in bels enz.. toch?? en frankie jij pen toch alleen maar op dat water waar vanaf morgennacht weer 100 tenten staan hahahahihihihaha maargoed ik snap ook wel hoe je de haak goed kan laten haken maar wat bedoeld hij met je haak afschermen soms z,on lange krimpkous eroverheen dat alleen de punt er nog uitsteek ofzo leggen jullie mij het dan is uit als jullie mijn reactie weer zo raar vonden????
........de zoveelstebaits
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

30-05-2007 21:52

Ik vis juist om die vis veilig op de kant te krijgen.
Niet om de vis 'ook een kans' te geven. Als ik met dunnere lijn vis is die kans alleen maar groter om te verspelen.

Maarja, dan heb ik hem wel een kans gegeven.
Datie dan met een aantal meter lijn achter zich rond zwemt hebben we het niet over dan......
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

30-05-2007 21:53

hahahaha het wordt steeds gekker hiero op dat forum joh roos paul jij zegt de karper heeft geen schijn van kans ! nou dat is nou net de bedoeling hij mot haken me net in en op de foto en klaar is kees.
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

30-05-2007 21:54

Moet zo'n beestje dan de kans krijgen om de lijn kapot te trekken met alle gevolgen ?
Of wil je gewoon een vis vangen met zo min mogelijk kans op verspelen en schade nadien ?
CarpeR Diem
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

30-05-2007 21:57

tuurlijk gaat t om de sport het drillen is hartstikke tof maar sommige gasten vinden het geloof ik stoer om te zeggen zooo ik heb 20 min. staan drillen met die vis .
nou ik weet t niet maar als t bij mij langer gaat duren dan 5 min. sta ik alweer met knikkende knieen van kom aub me net in 20 min. drillen is 20min. kans op los te schieten of lijnbreuk. groetjes de gekste driller
........de zoveelstebaits