Discussie: Rot@ry 10 Januari 2006: Riviervissen

Plaats reactie
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

02-09-2006 11:05

o ja boudewijn ik had ze ook weer alle drie met afgaand en laag water.
echt bizar man overdag na 10 uur in ochtend werd t opkomend water de wind ging er af was gelijk niks meer!!
heb nog tot 15.00 uur smiddags gevist.

gr. henry
........de zoveelstebaits
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

02-09-2006 12:12

o ja mannen ik had ze gewoon weer met haakie 8 hoor no problemo en vast dat ze zaten mooi dat wil je niet weten .
dus ik ga er maar van uit dat het 2 weken geleden gewoon pech was!!!!!
kan iemand mij vertellen hoe je een foto plaats bij je antwoord b.v.d
gr. h de g.......
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

02-09-2006 13:40

Hey Hen, hang je nu ineens die eb en vloed theorie aan?!! Ben je vergeten dat het vrijwel altijd na 10 uur stilviel. Dag in dag uit. Terwijl het tij elke dag ong een uur verschuift. Nogmaals ik zeg niet dat het onzin is, maar eerder stekafhankelijk.

To mijn naamgenoot,
Mooie spiegel, daar wordt sinterklaas nou vrolijk van!! Ik vindt het zelf meer een vis van franse slag. Dat duitse ras is volgens mij ietsie hoger.

mvg,
Kees
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

02-09-2006 14:10

Hen,

Jou uitleggen hoe je een foto plaatst is net zo moeilijk als uitleggen dat PB niet alleen een merk is :lol:

Maar misschien moet je de "Foto's plaatsen" topic eens lezen en anders stuur je ze naar mij, zet ik ze erop. Oja, stuur sowieso maar wat foto's naar mij!!

Vang een beer en veel plezier met ZW6 vanavond!!! Oja en 90% kans op regen natuurlijk!!! De GEKSTE!!!

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

03-09-2006 11:57

zoooooooooooooo ik ben weer thuis hoor nou inderdaad kerger t was beestenweer windkracht7a8 denk ik.
en zo zie je maar weer zo heb je 3 20ers in een nachtje en nu weer helemaal noppes ja weer 6 windes,typisch de rivier TOCH?.
ik ben helemaal versjambout van dat weer 4 windes in de nacht wat denk je je nest uit met dit weer voor windes ik HAAT die beesten.
gr. de aller maar dan ook echt de allergekste.
p.s o ja kees van der voorden wat heb jij ineens weer praatjes komt zeker weer dat je op een put visjes heb gevangen he!!
jij mag hier helemaal niet meer meepraten ik heb jou t hele jaar niet gezien op de rivier (TARGETVISSER)!!!!!!!!
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

04-09-2006 12:35

Haringvliet pas later zout

HELLEVOETSLUIS - Het openzetten van de Haringvlietsluizen loopt vertraging op door dwarsliggende boeren.

Ze willen geen grond afstaan voor de benodigde zoetwatertracés. Dijkgraaf Jan Geluk houdt rekening met uitstel van een jaar.
De Haringvlietsluizen kunnen niet open voordat de compenserende maatregelen voor het verzilten van de voormalige zeearm zijn getroffen, stelt dijkgraaf Jan Geluk van waterschap Hollandse Delta.

Zo put de landbouw nu nog water uit het Haringvliet. Straks zullen onder meer twee zoetwatertracés, vanuit het Brielse Meer en de Bernisse, de boeren op Voorne bedruipen. Voor deze tracés moeten sloten flink worden verbreed en diezelfde boeren staan daarvoor niet zonder slag of stoot hun broodnodige grond af, zegt Geluk.

,,De verwerving verloopt moeizaam. Het gebeurt op basis van vrijwilligheid. Onteigening zou een nog landuriger operatie zijn.’’ Vooralsnog houdt Geluk rekening met uitstel van een jaar. Projectleider Ed de Meijer van de provincie denkt ook dat de sluizen later open gaan. ,,Een kwestie van maanden.’’

De landbouwers die grond inleveren krijgen volledige schadeloosstelling, zegt De Meijer. ,,Desgevraagd krijgen ze ook dezelfde hoeveelheid grond terug als ze hebben afgestaan.’’

Het Haringvliet moet eigenlijk in januari 2008 weer een zoute zeearm worden. Sinds 1971, met het gereedkomen van het Deltawerk, is het water tussen Goeree-Overflakkee en Voorne-Putten zoet. Daarmee is het getij, met afwisselend zoet en zout water, met bijbehorende natuur verdwenen. De sluizen vormen bovendien een obstakel voor zeevissen die in zoet rivierwater willen paaien. Natuurorganisaties pleiten daarom al jaren voor openstelling.
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

04-09-2006 13:11

Dat is voorlopig goed nieuws. :lol: Er bestaat zelfs een kans dat als er na de verkiezingen van 2007 een ander kabinet zit, het hele verhaal wel eens afgeblazen zou kunnen gaan worden. Let wel "zou kunnen". De kosten voor het project schijnen vele malen hoger op te lopen dan de eerder begrootte 35 miljoen €. Ik ben erg benieuwd.

Waar ik ook benieuwd naar ben is het effect van het oprukkende zoute water op de vangsten. Ik denk zelf dat het wel los zal lopen omdat het zoute water niet zo heel erg ver landinwaarts komt. Ik heb ergens gelezen dat de noordelijke stroom maximaal tot westelijke punt van het eiland Tiengemeten en de Zuidelijke tot aan het havenhoofd van Middelharnis. Wel vervelend als je bij Middelharnis of Helevoetsluis nou juist je stekkie hebt. Bij welk zout gehalte is er nog karper te vangen. Hoorde laastst iemand zeggen dat brak water voedselrijker is dan helemaal zoet of zout.
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

04-09-2006 13:41

Brak okee maar ik kom toevallig uit Hellevoet en dat is zo dichtbij de sluizen dat het gewoon zout wordt. Echt gezeik dit...
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

04-09-2006 13:45

Ik denk dat de tijd het zal leren. Misschien komt het bepaalde stekken juist wel te goede!!!
In ieder geval levert het straks een veranderde situatie op wat best wel eens interessant zou kunnen zijn. In ieder geval leerzaam, daar er misschien wel opnieuw gepionierd moet worden tot hoever we richting zee karper kunnen vangen.
Maar ook ik begrijp dat het in principe niet veel verder komt dan de inlaat van het Spui. Wat zou dit dan betekenen voor het Spui?

Aan de andere kant heb je geen idee hoe snel de karper anticipeer op deze omgevings verandering. Hopelijk gaan er niet al te veel karper de fout in om zich in een "te" zoute omgeving te verblijven. Hiermee bedoel ik dat ik hoop dat het geen sterfte op zal leveren op de scheidingsnaad of daarachter. Ik neem aan dat het verder opengaan van de sluizen geleidelijk gebeurt, zodat de flora en fauna ook hier geleidelijk aan kan wennen of eventueel kan aanpassen.

Nogmaals, de tijd zal het leren :wink:

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

04-09-2006 13:48

Sorry Sander,

Maar ik ben bang dat jou conclusie wel correct is en dat het vissen vanaf Hellevoet misschien dan wel voorbij is. Dit ligt praktisch aan de sluizen. :cry:

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

04-09-2006 14:36

Beste Sander

Echt gezeik dit...


Hoe bedoel je dat?
Mijn reactie ?
Of het open zetten van die sluizen?
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

04-09-2006 16:27

Als je wilt weten hoe het zit, kijk je toch ff naar boven. De nieuwe waterweg/ oude maas zullen een soortgelijke situatie hebben. Helaas is dat wel pech voor het karpuinenjagen bij Hellevoet.

Oh ja ik mocht natuurlijk niet meer reageen van dat rooie kadaver, omdat ik op een put vis. Maar ja, wat wou die doen dan! Die leg nou toch de week voor pampus met z'n 4 hele windes afgelopen zaterdag. HAHAHA. Let je wel een beetje op je jicht OUDE MAN. 8)

gr. deopeennnagekste!!
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

04-09-2006 16:32

Het laatste uiteraard... :D

Er is nu ook een mooie flora en fauna en die veranderen/vernietigen ze ook na het openzetten van de sluizen. De boeren krijgen er dus ook last van. Ik zie legio nadelen en eigenlijk maar twee voordelen.

Misschien zit er wel meer achter dan alleen de plantjes en de beestjes. Eventueel vervuild slib uit het Haringvliet stroomt dan makkelijker naar buiten en eenmaal op zee is het niet meer 'onze' verantwoordelijkheid. Als je weet wat verontreinigde grond reinigen kost dan kan dit wel degelijk een punt zijn.
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

04-09-2006 17:41

Kees,

Als je wilt weten hoe het zit, kijk je toch ff naar boven. De nieuwe waterweg/ oude maas zullen een soortgelijke situatie hebben


Ik denk dat dit appelen met peren vergelijken is. Zijn volgens mij 2 totaal verschillende situaties. De een is nog nooit afgesloten geweest en de ander al meer dan een kwart eeuw. De sluizen gaan "slechts" op een kier, dus het zal nooit het zelfde worden denk ik.

Sander

Pfffffffffffffffff gelukkig maar, ik schrok al :lol:
Al met al wel een vervelend toekomstbeeld voor zo'n mooi water.
Alsof de natuur zoals die nu is, niets waard is.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

04-09-2006 18:27

Yow,

ik ben een keer op het stadhuis geweest bij zo'n vergadering (duurde lang ja) en kwam heel wat te weten. Om het maar even kort te houden:

Het grootste voordeel voor de staat (zeg maar) is dat de rivierstroom veranderd wordt. Hier bedoel ik mee dat het rivieren water nu alleen maar via de Nieuwe Waterweg naar buiten kan. Dat betekend dat al het slip ook via deze smalle uitgang naar buiten gaat en vervolgens vlak in de ingang neer dwarreld. Hier verdiend Smit BV. met zijn bagger diensten klauwe vol met geld (of tenminste dat kost het voor de staat) om het dus op peil te houden (die diepte) voor allerlei diep stekende schepen. Als de Haringvliet sluizen nou open blijven zal de Nieuwe Waterweg onlast worden en er veel meer doorstroming zijn richting het zuiden waar ze minder last hebben van dit neerdwarrelend gebeuren.

Ander voordeel is de natuur, die schijnt zo uniek te worden dat er verschillende zeldzame flora's en fauna's ontstaan waardoor het gebied Voorne en een stukje Putte de meest mooie natuurgebieden gaat krijgen van heel Nederland.

Dan komen we gelijk aan bij ons (de vissers) nadeel en dat is dat we daar niet in mogen vissen.

De andere is dat het zout gehalte de grootste periodes zo groot zal worden dat er maar weinig op karper gevist kan worden. Kan wel, maar je vangt niks. DENKEN WE, want ik heb al vanuit verschillende hoeken (oa. van Gerwin Gerlach) gehoord dat we (de karper) er weinig last van zal hebben en zich er alleen maar fijn in voelt (HAKKUH!!).

Dan zal ook nog eens dat het natuurlijk voedsel aanbod verdubbelen, zij het niet met een nog grotere factor vereenvoudigen. Vooral kreeftjes ed zullen er tierig welen!

Mja moeten we dan maar afwachten.

Dit is deels gehoord en deels zelf bedacht/ondervonden.


Vang een beer

Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

04-09-2006 20:01

Lex,

Het water gaat er nu ook al uit hoor en dat is ook het probleem niet. Die sluizen staan nu ook al vaak zat open maar dan is het wel uitgaand (regen/smelt) water en geen inkomend zout zeewater.
Life begins at 11.000 ha
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

04-09-2006 20:12

Ben ik het niet mee eens. Omdat je geen continue doorgang hebt zal je ten alle tijden geen natuurlijke doorstroming krijgen en dus van beide zijden hinder ondervinden. Oftewel de uitgaande stroming wordt ook geblokkeerd omdat je inkomende stroming compleet wordt gestremd.

mvg Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

04-09-2006 20:53

De invloed van het zouter wordende water heeft in mijn ogen NOG geen nadelen gegeven in mijn visserij. Ik denk ook dat karpers er NOG niet van wegtrekken. Maar eigenlijk is NOGg niets echt zeker. Maar als het plan afgekets wordt geef ik denk ik een groot visfeest!!!!!!!!!!!
Er staat ook al weer wat langer al een zoute onderstroom op sommige locatie. Al 2jaar ligt er een hele grote meetboei van Waterstaat bij middelharnis om zoutgehaltes te meten. Die ligt er niet voor niets.

Misschien kunnen we een keer met z'n allen naar een opendag van de haringvlietsluizen gaan ofzo en daar de boel leegroven van intellegents
georganiseerd door de regio-KSN (ofzo)
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

04-09-2006 22:33

hey rivierbonken ik sluit me toch een beetje aan bij lexus z,n visie als het zout maar niet te ver komt en te gek wordt.
ik denk er ook meer voedsel qua kreeften en dergelijke op het h.v komen en dat de karper er niet voor terugdeinst niks aan de hand denk ik.
o.k misschien bij hellevoet dat het te zout wordt.
ben net nog effe een paar uurtjes wezen vissen op rivier ook om me tent te laten drogen van afgelopen zondag .
natuurlijk weer 2 windes gek van!!!!!!!!
net nog effe met kerger pilsje gedronken hem succes gewenst voor komende nacht want hij ging weer knallen op de rivier. truste gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaannnnnnnnnnnnnnnnnnnn!!!!!!!!
........de zoveelstebaits
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

04-09-2006 22:33

hey rivierbonken ik sluit me toch een beetje aan bij lexus z,n visie als het zout maar niet te ver komt en te gek wordt.
ik denk er ook meer voedsel qua kreeften en dergelijke op het h.v komen en dat de karper er niet voor terugdeinst niks aan de hand denk ik.
o.k misschien bij hellevoet dat het te zout wordt.
ben net nog effe een paar uurtjes wezen vissen op rivier ook om me tent te laten drogen van afgelopen zondag .
natuurlijk weer 2 windes gek van!!!!!!!!
net nog effe met kerger pilsje gedronken hem succes gewenst voor komende nacht want hij ging weer knallen op de rivier. truste gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaannnnnnnnnnnnnnnnnnnn!!!!!!!!
........de zoveelstebaits
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-09-2006 22:50

Niemand schijnt hier nog te weten hoe zout of brak het water dan zal gaan worden. Wat ik wel weet is het volgende: ik heb vorig jaar op het eind van de Rhone gevist, op minder dan 3 km afstand van de Middellandse zee, die rivier is daar ook behoorlijk breed, naar schatting 600-800 meter. Ook tij daar, maar niet zoveel omdat het tij in de hele Middellandse zee niet zoveel voorstelt. Op minder dan die 3 km was het water niet zout maar wel brak, ook tijdens opkomend tij niet zout.
Karpers waren daar echter best te vangen en volgens een local paaiden ze nog verderop richting Middellandse zee.
Maar of dat t.z.t. voor het Haringvliet ook op zal gaan, niet echt zout dus maar wel brak water, weet ik zo niet. Maar RWS zal dat echt al wel onderzocht hebben, dus moet hierachter te komen zijn.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

05-09-2006 00:10

Ja hoor Aart,

weet ik vrij nauwkeurig zelfs. Ook bij calamiteiten.

Beetje ( veel ) moeite gedaan om bepaalde onderzoeken boven water te krijgen maar alles was/is te vinden op internet.

Voorbeeld : Zoetwatergrens ligt op de lijn Middelharnis /monding Spui. Is absoluut heilg verklaard door Den Haag. Centenkwestie meer niet.

Weet dus ook dat de Hellevoetse vestinggrachten nu gevoed door water uit het Haringvliet meer te vrezen hebben van de zoutwater ( ok brak ) wellen in de polders dan van het zouter worden van het Haringvliet door het Kierbesluit.

Klok, klepel, weet ik veel waar die hangt, wat de karper aangaat, drukte om niks.

1 tip dan : direct achter de sluizen zal je niet veel karper meer vangen bij opgaand tij. Na Middelharnis en het Spui geen probleem.

Ik blijf wel ..... HAHHAHAHHAHAHHA zo moeilijk is dat niet toch ? Die rooie gaaaaaaaaaaaanbanaaaaaan en ( K ) erger Ken Niet hou ik lallebei (geen typfout ) liever achter die heilige grens namelijk.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAA.


Oh nee dat noet zijn GAAAAAAAAANNNNN met die BAAANAAAAAAAAAAANN
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-09-2006 08:13

Vroeger leerde wij dat de zoutgrens tot aan de bommelsebrug lag.

MVG

Klaas
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

05-09-2006 21:39

hey klaas waar heb jij t over bommelsebrug?????????????????
nooit van gehoord bedoel je de haringvlietbrug niet ben zeer benieuwd!!
en jij michel (HOLHAAR) beetje rustig he anders kryg je natuurlijk geen pilsje meer van me in rysoord.
ik en kerger moeten achter de grens blijven ? wij zijn toch geen concurentie voor jou he (kevin maddocks) hahahahaha wacht maar af het seizoen is nog niet om en trouwens ik zeg maddocks tegen jou.
maar kan ik jou niet beter (tim paisley) noemen want je wordt al behoorlijk grijs hahahaha grapje he hollaar hoi.
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

05-09-2006 22:56

Geen biertje ???? :oops:


Blijf dan ook maar bij de gemeentegrens van Rijsoord staan HAHAHAHHAHAHA.

groetjes van den ouden grijzen postduif. :P