Discussie: Rot@ry 10 Januari 2006: Riviervissen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

12-02-2006 11:21

Boudewijn Stolk schreef:Nou Wil, inderdaad ik zal door deze stelling van jou genoodzaakt zijn om toch minstens er even goed over na te denken wat ik ga doen. Maar ik heb er niet bij vermeld dat daarvan 6 losschieters gebeurden bij mijn obstakelstek, ze willen daar altijd voorbij de palen en wilde ik ze daarvoor stoppen.
Ze kunnen ook niet naar links want daar liggen gruwelijke stenen omringt met "balken". Dus die losschieters had ik dus als ik ze echt geen cm wilde geven. Nu ben ik zover dat ik ze (lees grote karpers gewoon) voorbij de palen laat gaan en ik dan wel kijk wat er gebeurd. Blijft 4 over. Maar het nul percentage moet nagestreefd worden inderdaad.


Boudewijn,

obstakelvisserij vereist gewoon niet op gang laten komen, wat geen snelheid heeft hoeft niet gestopt te worden.

De vissen langs de palen laten gaan is in mijn ogen helemal geen optie, i.p.v. losschieters heb je dan waarschijnlijk lijnbreuk, met een nog minder resultaat dus, een vis met een stuk voorslag in de directe nabijheid van obstakels.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

12-02-2006 13:47

Je kan er ook wat verder van af vissen.

Is vaak minder beet maar minder verspelen.

Lijn breuk is helemaal niet goed te praten.

Michel : sommige vissen die houd je niet, dat is 99 van de 100 x barsten.

Dus is t handig als de visser iets meer zn verstand gebruikt als de vis in kwestie.


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

12-02-2006 13:57

Menno,

Dat een enkele vis niet te houden is, dat weet ik, maar dan is die al op snelheid gekomen tijdens de run en dat voorkom ik. Maar als ik tegen 1 obstakel aanvis, zal de vis bij mij nooit het obstakel kunnen bereiken, je dwingt de vis door alles potdicht te houden naar links of rechts te zewmmen, van lieverlee kan je dan de slip wat losser zetten. Nogmaals wat geen snelheid heeft hoef je niet te stoppen. Kwestie van bovenop je ene hengel zitten.

Gezien de stekomschrijving van Boudewijn, is verstand wel de meest logische oplossing.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

12-02-2006 14:39

Michel :

Met schuivend lood vissen helpt ook n stuk.

Alleen moet je de vis zelf haken.

Vast lood is run , dus niet te stoppen

:P
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

12-02-2006 14:57

Niet met je eens.

Vast lood is prikken, bij geblokkeerd vissen wil de vis wel weg maar de vis de vis kan alleen maar naar boven, links of rechts.

Naar boven mooi, makkelijker te kantelen, naar links of rechts ook mooi minder rechtstreekse krachten op de haak. Over die rechtstreekse krachten heeft Klaas van de Herik nog wel een mooi testje liggen,

" 3 ponders, 20, 30, 40, 50 meter lijn uitstaan. Ik met mijn 85 kilo in de hengel. Zegge en schrijven 2 kilo op de unster getrokken.

10 meter en minder, kwam er bijna 4 kilo kijken. "


niks buigen of barsten dus.

Gewoon durven dat geblokkeerd vissen, voor velen levert dat echter wel een probleem op, je moet namelijk bovenop die ene hengel zitten en kan niet op een stretcher gaan liggen meuren.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

12-02-2006 16:24

He Cocosnoot van een Henry,

nu heb je t over voorslagen en dat je er alles aan gedaan hebt om meer runs te verzilveren???........
maar weet je nog hoe ik tekeer ging met de Polyballetjes???
Als je dat nou nog s goed gaat proberen en ook een langere ruimte laat tussen haak en boilie,dan komt t echt wel goed met jou,
OOOOHJEEEE!
Op het stekkie wat jij bevist heb ik met de diepte meter iedere keer weer een heel vervelend paaltje o.i.d. zien staan,door dat paaltje te ontwijken met de polyballetjes zul je zeker al 25% meer verzilveren,kom je toch al gauw op 75%........dan trek je toch een heel ander gezicht in plaats van ieder keer helemaal ''Versjambout''naar huis te gaan.

Het beste voor dit jaar allemaal jongens :P
en wat die spare-ribs betreft.....
ik doe mee,
Ojee!
Hoeihoei...DE allergekste uit Vlaardingen,dan weet je het wel he?

Groeten Kaassie! :P
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

12-02-2006 17:53

Ik denk niet dan die poly-balletjes Hen kunnen helpen. Hij neemt dat obstakel vissen veel te serieus. Hij wijst de plek aan waar het opstakel ligt, werpt en knalt zijn loodje er boven op. Hierna probeert hij zijn lood nog ff een halve meter over de bodem te trekken om zijn onderlijn recht te krijgen wat in werkelijkheid betekend dat hij zijn systeempje nog ff wat vaster trekt. En dit alles 2 keer achter elkaar. Ik heb het zelf gezien en kon m'n lach bijna niet inhouden. Dan weet je ook meteen wat die lange met ''Versjambout'' bedoeld. :lol:
Alle gekheid op een stokkie, die poly-ballen zijn zo'n gek idee nog niet.


Hé Lexus,

Ik heb gehoord dat jij je spare-ribs "to the bone" eet :wink:

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

12-02-2006 17:55

" Hé Lexus,

Ik heb gehoord dat jij je spare-ribs "to the bone" eet

MVG,

Kerger!!! "


Ik ken er eentje die noemen ze " The Bone Crusher " 8) 8)
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

12-02-2006 18:32

Staat ik mooi te kijken met 6.5 kg aan mn 3.5 lbs.

maar ik ben ook maar n spriet :P
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

12-02-2006 18:40

Michel :

Met schuivend bedoel ik los lood en waker 25 cm onder hengel.

Ik hoor graag eerst piep en dan plons.

Doe dit vaker met 2 hengels( krijg toch niet zo vaak beet )
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

12-02-2006 20:43

hallo lexus dat was dus remco ik geloof dat er nu 2 dingen door elkaar gehaald worden over dat verspelen van vissen wat kerger zei was helemaal niet op de rivier was op een ander water met tigers .
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

12-02-2006 20:59

menno laarmans schreef:Michel :

Met schuivend bedoel ik los lood en waker 25 cm onder hengel.

Ik hoor graag eerst piep en dan plons.

Doe dit vaker met 2 hengels( krijg toch niet zo vaak beet )


Dat is dus niet geblokkeerd vissen en plons voorkom je juist door bovenop die ene hengel te zitten. :wink:
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

12-02-2006 21:01

ik had daar de vis volop me stek in 3a4 weken tijd a3 avondjes per week en 2 nachten in die 4 weken kreeg ik 88runs maar verspeelde er 40 allen met tigers daar heb ik alles aan gedaan bedoelde ik.
pietje zei je moet het zo doen jantje zei zo niks mocht baten ik heb er zelfs mer de mannen van pb products over gesproken als die op de sloterplas met tigers zitten en de vis gaat los verspeelde hun ook vis ik kreeg zulke harde runs volgens mij scheurde ze gewoon uit ik zou het anders niet weten de vis werd helemaal lyrisch van de tigers en van de 40 verspeelde waren er 12 verspeeld aan obstakelsde rest schoot al heel snel los van de haak en van de 48 die ik landen waren er een stuk of 12 aan de buitenkant gehaakt zeg maar in koon of kieuw dat vroegen ze gelijk die gasten van pb of ik ook veel haakte aan de buitenkant.en kom nou niet allemaal met je moet die haak of rig nemen ik heb vreselijk veel geprobeerd.
en waar kerger het over heeft dat ik me rig toch weer terug gooit bij het obstakel inderdaad daar ving ik me vis dus af en toe gooide ik weer vast jammer dan opnieuw knopen en gewoon weer ingooien it,s all in the game zeg ik maar dat is dus wel op de rivier de stek die lexus ook bedoeld.
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

12-02-2006 23:02

Zat je uiteindelijk toch nog boven de 50% :D

Als je me dit jaar maar geen visles ga geven met je tigers.

Hen, zullen we nu Kees ff narren. Ik heb namelijk gehoord dat hij een 45+ verspeeld heeft, omdat hij niet uit z'n bed wilde komen :o

We zijn wel weer afgedwaald zo.

Iemand nog leuke en interessante discussiepunten?

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-02-2006 00:05

Wilde nog ff kwijt dat ik met grote interesse de presentatie van Kees Verhey hebt gevolgd afgelopen vrijdag....Kees het was een prima en leerzame presentatie.
Ik word steeds warmer van de rivier.
Vraagje
Hoevelen van jullie vissen zonder boot op de rivieren?.

HB
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

13-02-2006 17:26

Ow jee discussie punten zat.
Wat ik me altijd afvraag. Hoe navigeren die vissen zich 's nachts op de grote platen? Je hebt op het haringvliet. hollands diep en amer een helleboel ondiepe platen. Kilometers lang en 500 meter breed van ongeveer 1 a 2 meter diep. Dat ze ook 's nachts midden op zo'n plaat gevangen worden weten we wel. Maar hoe weet een vis nu waar hij is in het donker? De zijstreep werkt toch niet echt in deze situatie? Of gebruiken ze ook andere organen/ zintuigen om hun weg te vinden in het donker? En als ze andere zintuigen gebruiken om te navigeren, moeten het dan residente vissen zijn of kunnen dat ook trekkende vissen zijn? Onder het mom van:,, ik ruik een bedje zwanenmosselen hier en een wierveldje daar, dus ik ben hier''.

Ow ja Kerger,
Ome Kees kwam nog wel ff thuis met een vis van 24 kg. We kunnen het ook gaan hebben over die gozer die anders die vis had gevangen, maar door dat geintje 2 weken keiknetter hard blankte.

mvg,
Kees
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

13-02-2006 20:58

heeee keesie vd voorden met je gemene muil jij had het over hoe ziet of weet een karper nu waar die is in het donker ,s nachts.
nou ik weet het effe niet meer vroeger toen ik nog met zacht aas viste je weet wel je handvaten heel hoog en toppen onder water een foliering als waker over een breinaald geschoven voor de wind.
toen vertelde iedereen dat een karper van nature heelweinig tot slecht zag en nu 20 jaara25 jaar verder vissen we met FLUORCARBON lijnen ik weet het effe niet.....
........de zoveelstebaits
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

13-02-2006 21:04

OOOHH JAA ik vis zonder boot jammer hoor scheelt heel veel vis dat kan ik je wel vertellen praat maar met lex triplex groetjes van de aller aller maar dan ook echt de allergekste...hoppa hoeeeeiiiiiiiiii.
p.s ik wil wel graag een boot maar ik heb ook een gezin 2 kinderen gaat een beetje in de papieren lopen he ligplaats enz.....onderhoud.
........de zoveelstebaits
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-02-2006 22:11

Kees, hoe dat allemaal precies werkt kan, denk ik, niemand je vertellen.
Maar dat ze feilloos de weg kunnen vinden is zeker.
Paling kan dat ook over ca. 5500 km. Zalmen ook over enige duizenden km's. En walvissen over soms meer dan 10.000 km.
Omtrent het zicht van de karper: hierover zit in de KSN kennisbank de nodige (wetenschappelijke) informatie. Is niet digitaal beschikbaar, wel voor leden, na afspraak.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

13-02-2006 23:44

Ik vind ook in t donker mn bier in de ijskast.

En ik gaat niet op reuk af :P
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-02-2006 23:56

Menno, maar sommige vissoorten hebben ogen waarmee ze in het spaarzame licht in troebel water of zelfs 's nachts veel meer kunnen zien dan mensen. Ook het vermogen van een groot aantal vissoorten om geuren te kunnen detecteren gaat ons voorstellingsvermogen ver te boven.
De volgende opmerking komt, als voorbeeld, van een visbioloog (en niet de eerste de beste): als je bij Urk in het IJsselmeer piest kan een paling bij de afsluitdijk dat nog detecteren...
Een karper kan, wat dit betreft, niet bij een paling in de schaduw staan, maar toch...
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

14-02-2006 00:28

Hé Kees, enge melknek,

Bedoel jij die gozer die 's nachts wel je pieper hoorde en die 's ochtends jou uit je meurende slaapzak kwam trekken omdat je hengel bijna uit je piepers vloog. Die als beloning dus geen 24 kilo ving in 2 1/2 week. Misschien dat die jongen dit jaar toekomt wat hij verdient. En dan wel op de rivier te verstaan.

Hoe karpers zich oriënteren? Ik denk dat ze op basis van hun zintuigen en geheugen een heel eind komen. Hoe dit precies in zijn werking gaat? Geen idee. Ik denk wel, of het lijk mij wel logisch dat een stekvaste karper beter op de hoogte is van de omgeving dan een trekkende karper. Met zulk soort vragen probeer ik altijd eerst na te gaan hoe wij, mensen, dit doen. Maar ik zie een karper niet zo snel met een TomTom instalatie achter het stuur zitten. Ik geloof dat er over walvissen wel wat theoriën bestaan, maar of we daar conclusies uit kunnen trekken die betrekking hebben op onze hobby/geloof? Misschien wel!! Walvis trekt mee met bepaalde stromingen dacht ik die elk seizoen het zelfde is. Ook kleine vis doet dit op de oceaan. Hier zijn ze onder andere achter gekomen doordat deze stromingen ietswat veranderd zijn door de "Global warming", wat de trekroute's van vissen op de oceaan beïnvloed heeft.
Misschien heeft stroming ook invloed op het oriëntatie vermogen van een karper. Als dit zo zou zijn, zal dit maar één van de vele facetten zijn waar een karper zich op oriënteerd.
Het zou leuk zijn om het volledig te doorgronden, maar is dit echt interessant?
Als ze mijn scopex-balletje maar vinden :wink:
Al met al denk ik dat karpers herkenbare punten zoeken tijdens het rondzemmen cq trekken. Zal dit voor een honkvaste vis 40 meter zijn en voor een trekkende vis 1 of meerdere kilometers. (Ik gok maar wat)

Zicht is ook zoiets, wat moet ik nou geloven? Dat ze je lijntje kunnen zien met oppervlakte vissen is voor mij een waarheid. Of ze mijn onderlijn op de bodem zien? Geen idee! Of fluorcarbon minder zichtbaar is? Een waarheid! (Heb ik zelfs bewijs voor) Of dit ook een voordeel is met je onderlijn op de bodem? Geen idee. Wel denk ik dat we ons daar voorlopig in onze riviervisserij nog niet erg druk over hoeven te maken, maar dat moment gaat zeker een keer komen. Let maar op!!
Ik heb wel eens in de Beet gelezen dat je met rode mais moet vissen en de maand erna stond er een artikel dat vissen geen kleuren kunnen onderscheiden.
Wat leer je daar nu van? Niks!
Lijkt mij dat een vis in ieder geval wel contrasten kan onderscheiden. Daarom kan er dressuur ontstaan op een normale lijn tijdens het oppervlakte vissen en kan fluorcarbon wonderen verrichten in zo'n situatie. Dit omdat er vrijwel geen contrast zit tussen fluorcarbon en water door de refractiewaardes die erg dicht bij elkaar liggen. Zelf nog nooit meegemaakt (omdat ik niet oppervlakte vis), maar ik heb hier wel ervaring mee met het (snoek)baars vissen.

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-02-2006 00:40

Gelukkig maar dat er altijd wat te raden overblijft Stephan. Over het kunnen onderscheiden van kleuren door karpers is ook het nodige te lezen in de KSN kennisbank...
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

14-02-2006 00:49

Aart,

Kom ik in de buurt?

MVG,

Kerger!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

14-02-2006 08:48

Duiven vinden ook hun weg feilloos terug, ook de eerste keer dat ze worden losgelaten.
Hoe karper dit precies doet weet ik absoluut niet, dat ze het doen weet ik wel.
Blijft raden denk ik, en dat is maar goed ook, alles weten is ook niet alles.

Stroming echter heeft er minder mee te maken denk ik op een rivier, zou in feite zo zijn dan dat ze alleen met of tegen de stroom in zouden zwemmen ( doen ze ook wel want veel keus is er hier niet ).
De oceaan heeft toch een iets andere stroming, maar ook daar geloof ik niet dat ze specifiek de stroming volgen maar meer het voedsel dat dat door de stroming word meegenomen.
Maar ook hier kan ik fout zitten.