Discussie: Rot@ry 10 Januari 2006: Riviervissen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

01-02-2006 07:24

Simon,
Hier hetzelfde.
Mag al blij zijn met 1 beet, laat staan 15.
Beste hier was 5 karpers in 1 nacht, dat was vlak voor de paai.

Gr.
Edward
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-02-2006 07:49

simon..da's waarschijnlijk inclusief de witvis die ook voer weg eten
HB
Jeffrey Schouten
Berichten: 131
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00
Locatie: Heel

01-02-2006 08:21

Ik heb afgelopen jaar een mooie najaarsstek gevonden, gemiddeld kreeg ik 5 runs per nacht waar de tijden erg constant waren. Mijn voerpatroon was ma/wo/do 2/3 kilo boilies en vrijdagnacht vissen.

Gezien dit een nieuwe stek voor me is ga ik binnenkort proberen als deze ook in het voorjaar productief is.

Mvg,
Jeffrey
Gebruikersavatar
erik buitendijk
Berichten: 65
Lid geworden op: 25-09-2005 12:34
Locatie: Limburg

01-02-2006 09:25

Boudewijn Stolk schreef:Nee niet altijd.In sommige periodes op een bepaald gedeelte zitten mies en ik weleens 500 meter naaast elkaar maar lopen dan niet bepaald voor elkaars deur te schijten. Ikzelf zwerf wekelijks op sommige gedeeltes kilometers rivier af om te localiseren en evt direct instant met mais te vissen (Stolken), maar vis vooral op mijn vaste seizoenstekken volgens de hit en run method alleen voer ik 3 dagen, ook weleens 2, of 1 week niet en dan gewoon vissen.


Boudewijn: Jij zoekt dus ook, voor een deel van je visserij, de vissen op. Vind je de vis vaak of vind je ze bv maar de helft van de keren? En hoe erg is het vinden afhankelijk van het jaargetijde en/of de weersomstandigheden?

Ik wil gewoon een idee krijgen of de vis "makkelijk" te vinden is. Een paar uur zoeken vind ik niet erg omdat je daarna waarschijnlijk wel midden in de actie zit en je bent er een stuk zekerder van dat het gevonden stuk de beste stek is voor die dag.

Enne... hoe lang kunnen jullie ongeveer een groep vissen vasthouden (met bv 6 kilo bolies en bij elke vangst bv 1 kilo bijvoeren)? De eerstee keer dag ik een nacht gevist heb rond de Biesbosch hebben we ze met ongeveer 8 kilo vijf uur lang vast kunnen houden. Toen waren de bolies bijna op.

Groeten,

Erik
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

01-02-2006 09:52

Ik zoek niks .

De vissen zoeken mij :P

Heb je veel meer aan.


Gr :wink:
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

01-02-2006 11:11

En nu op naar de 10 000 kijkers :o
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

01-02-2006 11:21

Eén seizoen heb ik van begin april tot half juni op de zelfde stek gevist, omdat ik wilde weten wat de beste dag was en deze dan ook wilde bevissen. Mijn beste 24 uur was van 23 mei 12.00 h. tot 24 mei 12.00h. 2002; 11 runs. (Wind ZW)

Dit was 11 dagen nadat de brasems gestopt waren met paaien. In het gedeelte waar ik vis weet ik (jammer genoeg) niet waar de karper paait. Ik hou meestal de dagen na de brasempaai aan om goed vis te vangen.

MVG,

Kerger!!

PS: Mies en Stolk, wat zijn jullie ervaringen rond de paaitijd van brasem??
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

01-02-2006 11:26

Dat voorjaar op de zelfde stek was dus wel 54 nachten, ff voor de duidelijkheid.

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

01-02-2006 15:02

Veel aanbeten is wel degelijk mogelijk, het is en blijven de uitschieters dat wel.
Het zijn de momenten waar alle puzzel stukjes in elkaar vallen en waar alles lijkt mee te zitten.
Wat aantal betreft is mijn top nog steeds 25 aanbeten in 14 uur waarvan 24 vissen geland.
Het leken wel allemaal broertjes en zusjes van elkaar, alle schups tussen de 21 en de 29 pond die ook nog eens allemaal hetzelfde uitzagen, dus geen extreem lange of korte dikke vis ertussen.
Kosten wel wat boilies maar ach je verveelt je ook niet op zo'n sessie :lol:

Wat betreft observeren, doe ik eigenlijk nooit, ja als met mooi weer een paar mooie meiden ergens liggen te zonnen dan wil ik nog wel eens observeren.
Maar karpers observeren op de rivieren?
Ik zie het niet zo zitten, op 1 van mijn beste stekken heb ik werkelijk nog nooit een karper zien springen of zwemmen, ook aasplakkaten zie je er niet.
Het lijkt er of er nooit karper aanwezig is, fout dus.

Veel betere manier vind ik om domweg te vissen daar waar je ze verwacht ( eerlijk gezegd ook daar waar je ze niet verwacht ).
Tuurlijk levert het wel eens blanks op maar het geeft je ook meer inzicht in het water wat je bevist.
Observeren is niet voor ieder water type weggelegd en persoonlijk denk ik dat je je zelf te kort doet om alleen daar te vissen waar je vis gespot hebt.

Door de jaren heen leer je je waters beter kennen en weet je ook bij trek gedrag van vissen in welke tijd je waar moet zijn.
martijn van der voorden
Berichten: 2
Lid geworden op: 14-01-2005 12:35
Locatie: Oud Beijerland
Contacteer:

01-02-2006 16:21

Daar vissen waar je vis verwacht is na 20 jaar een stuk makkelijker.
Wat als je die ervaring nog niet heb wat adviseer je dan, als nog zoveel mogelijk rond vissen via de hit 'n run methode of ga je steeds een seizoen in een bepaald type stek steken. Denk namelijk dat ieder type stek om een andere tijd van het jaar vraagt en dat leer dus niet door doel loos rond te vissen.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

01-02-2006 16:30

Wil,

Zie je op jou rivier ook nooit vissen springen of rollen, nadat je gevoerd
hebt...?

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

01-02-2006 16:35

Vast pinnen op 1 stek is ook geen echte succes story als je wil beginnen op de rivier, je kunt mazzel hebben en gelijk vis treffen.
Je kunt ook beginnen in het voorjaar op een stek die pas in september aangedaan word door de karper, word een lange zit dan.

Beter is het om een bepaalde sector van een rivier als je doel te kiezen.
Pak bv een stuk rivier van een km of 6/7 lang ( zeg maar iets, je kunt ook bv een stuk kiezen tussen 2 stuwen of sluizen )
Bijt je daar eens een jaar in vast en vis op verschillende stekken, ook als je vis vangt ga je naar een andere stek ( wel ff onthouden die stek ) en probeer zo inzicht te krijgen in het hoe en wat van de karper op die sector.
Je kunt als je het op kunt brengen dan veel leren in een jaar wat je weer verder kan helpen op andere stukken rivier.
Schrijf alles op, 2 jaar later weet je namelijk echt niet meer hoe het precies zat.

Durf ook eens op je gevoel af te gaan inplaats van daar te vissen waar ooit iemand over heeft geschreven dat die en die omstandigheden super zijn voor een karper.

Ik heb altijd op mijn gevoel gevist, ook toen ik nog geen ervaring op de rivieren had.
Gewoon beginnen aan die hap en je niet te snel uit het veld laten staan.
Riviervissen is een kwestie van pieken en verschrikkelijke dalen, enige zorg die je hebt is om die dalen ondieper te maken.
Als je nog nooit een vis op de rivier hebt gevangen ga er dan gewoon vissen, minder dan wat je nu hebt kun je dan toch niet krijgen.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

01-02-2006 17:21

Benny, tuurlijk gebeurd dat wel eens dat vissen op je stek wat de dolfijn gaan uithangen.
Echter op heel veel stukken is dat een zeldzaamheid, op andere stukken is dat met regelmaat.
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

01-02-2006 18:35

Ik zie ook bijna nooit karpers.
Sommige hete stekken blijken niet zo heet te zijn, ik heb al te vaak meegemaakt dat het ene jaar super is, en het volgende jaar blank je, ga je nog eens te lang door omdat je hoop hebt, en kost het je nog meer vissen omdat je beter ergens anders had kunnen vissen
Gebruikersavatar
erik buitendijk
Berichten: 65
Lid geworden op: 25-09-2005 12:34
Locatie: Limburg

01-02-2006 18:40

Ik heb nu ook het idee dat ik de meeste keren ook voor niks 1 a 2 uur ga zoeken. Maar dan weet ik wel zeker dat er niet een paar honderd meter een grote groep vissen zwemt.

Van andere vissers die wel eens rond de Biesbosch vissen hoor ik (in de zomer) regelmatig verhalen over een school vissen die langzaam de kribben afzwemmen. Het is dan meestal zo'n zonnige zomerdag. Ook tijdens mijn eerste nacht vissen, begin april, op de rivier zag ik de vissen steeds dichterbij mijn stek springen en toen werd t bingo. Als we bv twee nachten ga zitten zie k altijd wel wat karpers springen.

Als ik nou voordat ik ga vissen eerst wat vis ga zoeken hoop ik bv een groep te ontdekken en zo op hun pad te gaan vissen. Waarschijnlijk zal ik 7 van de 10 keer geen enkele vis vinden en zal ik gewoon op een veel belovende stek (instant) moeten vissen. Voeren is voor mij niet praktisch en ik denk over het algemeen niet dat mijn vangsten zoveel beter zijn als ik een keer ga voorvoeren.

Ik kan de tijd die ik kwijt ben aan een keer voorvoeren beter gebruiken om de vis te lokaliseren.

Wat jullie??
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

01-02-2006 19:16

Wil :

Zou er geen handel zitten in georganiseerde trips naar de maas ???

FF Aart bellen of we voor zaterdag nog n tafeltje kunnen regelen :P :P


Wel n andere opzet als n BTW, gelieve per UUR te betalen.


Gr :wink:

Verdere info op http://www.laarmanstravel.com/maas
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

01-02-2006 19:58

Tuurlijk Menno,

Limbabwian Carp Safari.

Menno strooit een aantal dagen boilies voor u, waarna u op zijn fijn geprepareerde stekken naar hartelust kunt vangen. Ondertussen zeult Menno zich alweer een breuk voor uw volgende, veelbelovende stek.
Records zijn al gesneuveld en Menno doet zijn uiterste best voor u, zodat ook u kans maakt op een plaatsje in het nog te verschijnen boek "De nieuwe Maasgiganten" door Aalt Evertsen.

Wegens overweldigend succes is het seizoen 2006 al volgeboekt, maar dat seizoen is toch al bijna voorbij! Voor 2007 zijn er nog enkel plekken vrij, onder andere 1e en 2e kerstdag en de jaarwisseling.

voor meer info http://www.limbabwiancarpsafari.com
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

01-02-2006 20:31

Heren,
Is zoeken niet gezond?
:)

Hoeveel tanken rijden jullie gemiddeld leeg? :)
Ik afgelopen najaar/winter, zeker 10 tanken benzine leeggereden opzoek naar "de" rivier stek.
Dan zie je daar weer ns wat op een sataliet beeldje, dan hoor je daar ns wat over.
Zoeken zoeken zoeken.
Is voor mij, sinds een tijd, al een hobby in een hobby.
Lekker cdtje aan, armpie uit t raam. Lieslaarzen mee... en zoeken.

Zoekze!

Groet,
Frank
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

01-02-2006 21:02

Geen weer voor nu koekie , arm uit t raam :P
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

01-02-2006 21:20

Armpie uit het raam? Ontberingen wil ik zien! Zeulen over de uiterwaarden, kanoen tegen de stroom in! Dat is voor mij een hobby binnen een hobby. Beetje auto rijden doe ik tijdens m'n werk wel!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

01-02-2006 21:32

Wil wel eens jouw zien in je kanootje als zo'n dikke kustvaarder op je af komt.
Leuke golfjes veroorzaken die jongens :lol:

Krijg je ontberingen genoeg voor 1 dag Kees :lol:
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

01-02-2006 21:54

Wil,

Er komen idd wel eens kustvaarders langs, no problem! Ik vaar nog wel eens tussen twee elkaar tegemoetkomende boten door, dat is pas golven! Alleen als ik in m'n (tweepersoons) kano met volle bepakking naar een stek vaar heb ik wel eens last van klotsend okselwater als er een boot met flinke boeg- en/of hekgolven nadert... Vooral die grote snelle jachten maken grote golven, dan moet ik echt even dekking zoeken achter een krib!

Ja, ik ben een beetje gek, heb er gelukkig zelf geen last van!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

01-02-2006 22:32

Kees :

Ik meen dat daar ooit nog eens iemand met zn powerboot heeft geragd :P
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

01-02-2006 22:35

Wil,

En als ze dan een keer springen bij jou, word het dan ook automatisch ge-
koppeld aan vangen?

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

02-02-2006 06:56

Ik zat een keer bij Kees in dat kanootje, hij was z`n peddel vergeten, maar had nog een schepje in de auto, zijn we tussen 2 dikke schepen naar de overkant gegaan om te voeren...