Discussie: Rot@ry 10 Januari 2006: Riviervissen

Plaats reactie
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-01-2006 20:02

Wil, water blijft gewoon water of er nu wat zand of klei in drijft maakt verder niet uit voor de zuurstofopname.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

26-01-2006 20:12

Zand is vrij scherp en dat vind vriend karper waarschijnlijk niet lekker in z'n kieuwen, daar houd ik het op.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

26-01-2006 20:19

De beste vangtijden zijn inderdaad het beste s’ochtends. Eerlijk gezegd komen de meeste aanbeten bij mij tussen 05:00 en 14:00. Dit zijn ook mijn ochtendsessietijden.
Maar dat kan ook verschillen. Er zijn ook periodes dat dit juist omgedraaid is en je ‘s nachts geen oog dicht doet. Vaak azen de karpers maar 1-3 uur per dag en is dit meestal op tijdstippen die in verband staan met de stroming. Uitzonderingen in aasgedrag daargelaten maar natuurlijk algemeen gezegd.
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

26-01-2006 20:40

Sorry,

Boudewijn, zou jij de periodes uit kunnen schrijven zoals ik het heb gedaan. Ik ben erg benieuwd of het overeen komt met mijn dag periode bevindingen? Pak gewoon ook één voorjaar van maart to half juni.
8)

MVG,

Kerger!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

26-01-2006 21:06

mijn bovenstaande antwoord geeft toch al genoeg antwoord op jouw vraag.
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

26-01-2006 21:28

Deel 10.3 - Riviervissen - Michel Hollaar staat inmiddels ook online.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

27-01-2006 14:00

Aart Lokhorst schreef:Wil, water blijft gewoon water of er nu wat zand of klei in drijft maakt verder niet uit voor de zuurstofopname.


Aart ik weet zelf veel te weinig af van deze materie dus kan niet zeggen of je gelijk of ongelijk hebt.

Maar toch twijfel ik aan je antwoord, als water warmer word neemt de capaciteit wat zuurstof betreft ook af, blijft wel gewoon water.

Of is dit te simpel gedacht.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-01-2006 23:37

Klopt Wil, koud water bevat aanzienlijk meer zuurstof dan warm water, maar dat komt vanwege het temperatuurverschil. En zand of klei in het water heeft op zich niks met temperatuursverschillen te maken...
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

28-01-2006 08:39

Aart je zou best gelijk kunnen hebben met je antwoord (van dat warme water in ieder geval zeker).
Was maar een gedachte want moet eerlijk zeggen dat ik er wat dat betreft geen verstand van heb.

Last van stofdeeltjes gelooh ik ook niet echt daar de karper er ook met azen vaak een modderpoel van jewelste van maakt, al valt dit op stromings water natuurlijk ook wel reuze mee daar dat zand dan direkt afgevoerd word.

Moet dus hierin het antwoord schuldig blijven, kan hooguit een balletje opgooien maar het echte antwoord weet ik ook niet.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-01-2006 09:07

Maar een voorbeeldje dan.

Oplosbaarheid van zuurstof in water

0 °C 15 mg/l
5 °C 13 mg/l
10 °C 11 mg/l
15 °C 10 mg/l
20 °C 9 mg/l
25 °C 8,5 mg/l
30 °C 7,5 mg/l

Let op, het is de verzading van zuurstof. Meer kan er dus niet opgelost zijn. Minder wel. Een temperatuur van rond 25 °C is optimaal als er voldoende zuurstof is.

Vermenging van water met zand geeft lokaal een lager zuurstofgehalte. Er is gewoon minder water. Dus 25 % zand in water verlaagt het zuurstofgehalte met een kwart. :roll:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-01-2006 09:47

Kees Ouwehand schreef:
Vermenging van water met zand geeft lokaal een lager zuurstofgehalte. Er is gewoon minder water. Dus 25 % zand in water verlaagt het zuurstofgehalte met een kwart. :roll:

Groet, Kees

tja..als je het zo leest, klinkt het eigenlijk best wel logisch
HB
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

28-01-2006 10:27

Dus eigenlijk zat ik er niet zover langs met mijn bewering dat het zuurstof gehalte van "modderwater" wel eens de oorzaak KAN zijn van het wegblijven van de karper in dit water.
Zal wel een combinatie van factoren zijn die dit veroorzaken wat eigenlijk meer voor de hand liggend zou kunnen zijn.

Maar dat zal voor ons wellicht gewoon gissen blijven naar de werkelijke oorzaak
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-01-2006 11:18

Kees, natuurlijk klopt jouw theoretische voorbeeld, maar in de praktijk is het volume van de zwevende zanddeeltjes nooit geen 25%. Dan zou de waterstand wel erg fors stijgen :roll: , maar daarvan is geen sprake, op het oog is zelfs geen stijging van de waterstand waar te nemen...
Gebruikersavatar
erik buitendijk
Berichten: 65
Lid geworden op: 25-09-2005 12:34
Locatie: Limburg

28-01-2006 11:20

Even over die golven. Ik heb een voorjaar in Belgie gevist in een zijstuk van een kanaal. Er waren daar vaak grote speedboten bezig terwijl ik met een korstje de vissen die tegen de betonnenkades probeerde te vangen. Soms kwamen die boten tien meter van die groepen karpers langs. De golven die daarbij vrij kwamen waren niet mis, soms wel 1,5 meter hoog. Je zag de vissen gewoon rustig meedijen met de golven. Ze hadden er niks van. Ze hadden ook geen probleem om tijdens zo'n golf een stuk brood te pakken.

T was een bijzonder gezicht. Waarschijnlijk waren de vissen erg gewend aan de golven en zal dit niet voor elk water opgaan. Het water werd er ook niet troebel omdat het er ongeveer 3 meter diep was. Als het een beetje mooi weer was, vaarden de speedboten de gehele dag door.

Ik heb ook een aantal keer in de wateren rond de Biesbosch gevist. Ben dit jaar van plan vaker in die regio te vissen. Voor mij is het praktischer om instant te vissen. Ik heb het idee dat een keer goed voorvoeren niet veel meer vissen op de kant brengt dan instant vissen. De vis zit er ok niet.

Mijn idee is om eerst de vissen te zoeken voordat ik ga vissen. Eerst een aantal kilometer rivier afzoeken naar vis en dan pas een stek kiezen. Het zal waarschijnlijk de meeste tijd niet mogelijk zijn om vis te vinden. Heeft iemand hier ervaring mee? En zo ja, hoe vaak is het mogelijk vis op te sporen. Het lijkt mij dat dit bijna alleen mogelijk is met redelijk zonnig weer.

Groeten,

Erik
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-01-2006 11:28

Ja Wil,

Er wordt weliswaar veel overgenomen van anderen. Maar de relatie tussen zuurstof als voorwaarde voor azen wordt te regelmatig gemaakt om te negeren. Er wordt ook beweerd dat karpers kunnen overleven bij heel lage zuustofgehaltes. Ik vermoed dat het één het ander niet uitsluit. Op de rivier ben je veel meer afhankelijk van een azende groepen karpers, terwijl je op een klein water een grotere kans maakt op de enkele scharrelende karper die instictief het aas oppikt zonder al te grote eetlust.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

28-01-2006 12:19

Overleven of zich happy voelen zijn toch 2 verschillende dingen, kan me indenken als een vis alleen maar met overleven bezig is (doet ie eigenlijk altijd maar dan bedoel ik extra "gevaren" ) de behoefte afneemt om ook nog eens voesel te zoeken.
Daarbij is een vis toch eigenlijk ook "geprogameerd" om bij onraad de veiligere gedeeltes van het water op te zoeken.

Ruw water is een heel andere kant van het verhaal, vis zelf zou niet bepaald optimale stekken in de ogen van de meeste karpervissers maar dit zal besproken worden in de rotary letter die als laatste verschijnt.

Trouwens op de rivier komt een alleen rondscharrellende vis veel vaker voor dan algemeen word aangenomen, daarvan heb ik al vaak getuige van mogen zijn, en dan bedoel ik niet 1 vis vangen op een sessie maar uit observatie oogpunt gezien.
Al vaak voorgekomen dat er 1 vis zich gewoon meerdere uren ophielt in een bepaald gebied zonder dat er ook maar een spoor van andere karpers te ontdekken was.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-01-2006 13:34

Zou een aardige zandbak worden, Aart. Dan zou een paar mg zuurstof al een verschil maken. Maar lijkt mij ook niet zo heel waarschijnlijk. Hoewel ze wellicht een voorkeur hebben voor de zuurstofrijkere delen?

Procentgewijs, Wil.

Alle rivieren hier zijn inmiddels kanalen en vaarten. Aangezien ik heb geleerd dat het geen zoden aan de dijk zet voor je dagelijkse visserij meer dan 100 km te reizen zal ik nooit een riviervisser worden. Dus ik ga maar weer naar mijn kanaaltje, als het ijs weg is. :D

Liever geen speedboten en ander varend tuig. Voor mij maken ze die sluis dicht. :roll:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

28-01-2006 17:47

Kees,

Onder bepaalde, ook in ons viswater voorkomende, situaties kunnen veel hogere zuurstofgehaltes worden bereikt. Oververzadiging tot 120% tov de waardes die jij geeft komt veel voor door zuurstofproductie van algen en waterplanten.

Wanneer het water troebel wordt door kleideeltjes dringt er minder licht door en daalt de zuurtofproductie. Op de rivieren is dit niet zo'n probleem omdat door stroming en wind voldoende zuurstof blijft opgelost.

Scherpe zanddeeltjes in de kiewen klinkt mij plausibeler in de oren. Als verklaring dat vissen van die troebele topstekken wegblijven.

Jeroen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-01-2006 18:17

De waardes zijn de normale vezadingwaardes, Jeroen. Laten we niet te theoretisch worden, want ze doen er feitelijk niets toe. De voorwaarden voor de oververzadiging zijn wellicht belangrijk omdat dit mogelijk aantrekkelijke stekken zou kunnen aanwijzen.

Dat van die zanddeeltjes in de kieuwen lijkt mij niet zo plausibel als het om het gevoel daarbij gaat. Maar kan het zijn dat deze de zuurstofopname verminderen? Klinkt aannemelijker, maar ik ben geen bioloog.

Groet, Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-01-2006 00:18

Michel, tot heden geen reacties op jouw stuk van de rotary. Beetje vreemd, net of alles al gezegd is...Met informatie ben je echter wel een beetje karig :lol:
Ik weet zo niet meer wie de 4e rotarist riviervissen is en over welke rivier die het zal gaan hebben, maar vergelijkingen tussen jouw en Boudewijn's visserij op die grote Plons gaan absoluut mank t.a.v. van het vissen op een gekanaliseerde rivier als de Seine, met haar vele stuwstukken. Bovendien is de 'hengeldruk' bij jullie naar ik vermoed slechts 1% tot enkele % t.o.v. het stuk Seine waar Chris het over heeft.
Riviervissen, één noemer, maar erg veel onderlinge verschillen...
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

29-01-2006 07:58

Michel,

Mag ik vragen waarom jij niet met particles vanaf de kant vist? Heb je voor jezelf bewezen dat het niks extra's brengt, of brengt het juist een negatieve bijkomst.

Zelf heb ik er geen positieve invloed van ondervonden, soms had ik zelfs het gevoel dat het een negatieve invloed had op karpers (en dan vooral met alleen mais) en dat ze hierdoor om mijn stek heenzwommen. Toen ik stopte met particles voeren en alleen nog maar boilies voerde, kreeg ik wat verspreider beet, maar in totaliteit nog wel even veel.

Wat ik dit jaar wil proberen is binnen een grote boilievoerplek een kleine particle plek voor de kant creëren en hier met één hengel op vissen en één hengel er buiten en verder uit de kant, maar nog wel binnen de boiliezone. Ik hoop zo wel wat meer verschil te kunnen ontdekken.

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

29-01-2006 08:47

Aart :

No 4 is "onze " Wil . ( met zijn bijdrage over de rivier prik )

Nog ff wachten dus.


Gr :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-01-2006 09:19

Aha Menno, de Lampetra fluviatilis, staat nog op de rode lijst ook :lol: Maar die vangt Wil beslist niet.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-01-2006 10:14

Het zou toch zomaar kunnen Aart,

De rivierprik (Lampetra fluviatilis) paait boven grof zand- en grindbeddingen in de middenlopen van rivieren en grote beken. Over paaigebieden in Nederland is weinig met zekerheid bekend. Recent zijn vrij kleine larven gevonden bij Nijmegen. Dergelijke vangsten zijn ook gedaan in de jaren dertig in de Bergse Maas. Een kuitrijp exemplaar in de Dommel (in 1945) zou ook kunnen wijzen op paaigebieden in Noord-Brabantse riviertjes en beken.

De rivierprik leeft ongeveer vier jaar als larve in de bodem van stromende wateren, trekt dan als volgroeide prik naar zee, leeft daar twee tot drie jaar als bloedzuigende parasiet op vis en trekt dan als geslachtsrijp dier het zoete water binnen.

De rivierprik was voor 1945 zeer algemeen in de benedenrivieren. In de jaren zestig en zeventig is de rivierprik nog steeds aanwezig in de grote rivieren. Vangstcijfers laten zien dat gedurende de referentieperiode het gemiddelde aantal met een factor tien tot honderd is afgenomen. Uit monitoringsonderzoek van het RIVO blijkt dat er tussen 1986 en 1996 een opmerkelijke toename plaats vindt in de benedenrivieren en het IJsselmeer. In het bovenstroomse gebied, (de Waal, Zuid-Limburgse Maas), is de stijging minder duidelijk. Het aantal uurhokken waarin rivierprikken zijn gevangen (121) is waarschijnlijk niet afgenomen.

:wink: :wink:

Aart,
verder ben ik benieuwd of de rivierprik larven ook parasiteren op karpersen andere zoetwatervissen.
Op een regenriviertje tussen Gendringen en Gaanderen vang ik wel eens vissen met larven van 3-4 cm op en rond de keel en kieuwen..Of dit rivierprikken betreft is mij tot nu onduidelijk.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-01-2006 10:35

Henk, gezien de boilies van Wil zal dat niet zo snel voorkomen denk ik.
Op jouw vraag weet ik het antwoord niet. Lampreien parasiteren wel op karpers, ook in het larvenstadium. In o.a. Canada vang je behoorlijk wat karpers met een vastgezogen lamprei eraan. In Frankrijk soms in een uitzonderlijk geval. In Nederland hoor je er nooit iets over.