Discussie> Rot@ry 9 December 2005: Voor- en Nadelen BTW

Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-12-2005 12:17

Commercieel is op zich geen vies woord. Helaas blijkt commerciële uitbating een negatieve uitwerking te hebben op de kwaliteit van het gevoerde beheer. Geboden alternatief is een bedrijfsvoering die meer de nadruk legt bij exploitatie als camping of bungalowpark. We zullen zien, maar vooralsnog wordt het door velen aantrekkelijker gevonden de karpers zelf als winstgevend object te exploiteren. En dan gaat het al te makkelijk mis.

HSV’en zijn niet commercieel gedreven en wel bereid op termijn het beheer te verbeteren. Ze behoren daarmee tot een andere categorie die een andere benadering vragen.

Groet, Kees
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

17-12-2005 12:26

Discussies lopen wat door elkaar heen, daarom ook nog maar even hier.

Om op de record vis in Duitsland te mogen vissen zal je meer dan 1500 euro per week moeten betalen. Het betreffende water is voor komend jaar al volgeboekt kreeg ik te horen. Een gezonde ontwikkeling??

Peter
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

17-12-2005 13:31

Peter Otte schreef:Om op de record vis in Duitsland te mogen vissen zal je meer dan 1500 euro per week moeten betalen. Het betreffende water is voor komend jaar al volgeboekt kreeg ik te horen. Een gezonde ontwikkeling??

Peter


Een volslagen belachelijke ontwikkeling als je het mij vraagt, dat gaat totaal de verkeerde kant op. Betrof het nu een openbaar water of een BTW?
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

17-12-2005 15:09

Peter Otte schreef:Discussies lopen wat door elkaar heen, daarom ook nog maar even hier.

Om op de record vis in Duitsland te mogen vissen zal je meer dan 1500 euro per week moeten betalen. Het betreffende water is voor komend jaar al volgeboekt kreeg ik te horen. Een gezonde ontwikkeling??

Peter


Gezonde ontwikkeling --> nee maar gewoon marktwerking vraag en aanbod zaak. Niet te voorkomen dus.

mvg,
Andere peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

18-12-2005 18:32

Aart Lokhorst schreef:Een beetje al te gemakkelijk Martijn.
Op jouw punt 1: een verbod is misschien mogelijk, afdoende controle onmogelijk. Bovendien zal de commercie toch in de behoefte/wensen van de klanten willen/moeten voorzien om klanten te blijven houden, niet legaal, dan maar illegaal, voorbeelden hiervan te over.
Punt 2: de verkoop en koop van wateren kan niet tegengehouden worden, klopt. Maar als HSV-en hun uiterste best doen zoveel mogelijk visrechten te bezitten / te verwerven kunnen wateren wel verkocht of gekocht worden maar aan deze visrechten kan niet worden getornd. Blijven dus bevisbaar voor iedereen die lid is.
Punt 3: op een aantal HSV wateren is inderdaad de visstand en het beheer daarvan (nog) discutabel. In mijn ogen is te weinig kennis hieromtrent de oorzaak en meestal is dit nog een 'erfenis' uit het verleden, hetgeen in de nabije toekomst in de meeste gevallen vanzelf wordt opgelost door de natuur haar gang te laten gaan. Dumpingen van karper komt niet meer voor in vrijwel alle HSV wateren en het uitzetten van grote karper ook niet.


Aart,


Punt 1: In mijn betoog schrijf ik dat er 'slechts' het probleem blijft bestaan van de controle. Hiermee wilde ik aangeven dat het inderdaad nauwelijks te controleren is of er vissen overgezet worden. Had ik inderdaad wat beter kunnen formuleren, in plaats van de gebruikte leestekens ;)
Punt 2: In Nederland zouden de HSV'en inderdaad veel kunnen betekenen in de strijd tegen BTW's, door wateren in de vergunning te krijgen en te houden. Ik vrees alleen dat dit niet gaat werken als het om grof geld gaat. De HSV waarin ik actief ben is niet bepaald arm, maar geld om een potentieel BTW in de vergunning te krijgen is er zeker niet. Helaas...
En dan hebben we het nog niet eens over wateren in het buitenland. IK heb het gevoel (maar misschien sla ik de plank volledig mis) dat de anti-BTW lobby in het buitenland lang niet zo groot en actief is als hier. In Frankrijk schieten de BTW's als paddestoelen uit de grond, ondanks onze inspanningen.
Voorbeeld uit de praktijk. Dit voorjaar ben ik voor het eerst op visvakantie geweest in Frankrijk. Op openbaar water. Maar openbaar water is in Frankrijk een rekbaar begrip. Een local Fransman vertelde mij dat er elk jaar behoorlijk wat vissen werden overgezet in het desbetreffende water, speciaal omdat er jaarlijkzoveel buitenlanders (lees Nederlanders) hier kwamen vissen. Elke visser betaald uiteraard een jaarvergunning a 65,- Euro. En geloof me, dit water is behoorlijk druk bevist (ik had achteraf ook liever eregens anders gevist). Een fijn extra zakcentje, aldus de Franse local. Noem me maar gek, maar als een startende BTW eigenaar de huidige eigenaar een dikke zak met geld belooft, waarom zou hij dat dan weigeren?
Punt 3: Ik weet niet precies waar ik met dit punt heen wil ;) Ik denk het volgende. Ik vind het nogal makkelijk om tegen BTW's aan te trappen, zonder te kijken wat er in je nabije omgeving allemaal mis gaat op het gebied van beheer. Ik weet zeker dat er zat anti-BTW'ers zijn die zonder blikken of blozen op een overbezette, overbeviste put gaan zitten omdat Vinloze Vinnie daar zijn rondjes zwemt, die de magische grens van 40 pond passeert. Nogal hypocriet, en dat is wat mij behoorlijk dwars zit bij de hele BTW discussie. Als iedereen de helft van de energie die hij/zij steekt in het anti-BTW'en, en die steekt in de plaatselijke HSV, dan schieten we denk ik al een heel eind op. Misschien hebben we dan wel genoeg mankracht voor de controle op het in bezit hebben van karper?

Stefan,

Ik ben er heilig van overtuigd dat je een lucratief BTW kan runnen, mét een verantwoord beleid! Anderzijds weet ik donders goed dat dit in het gros van de gevallen niet zo is, helaas.
Ik denk dan ook dat we eens goed moeten kijken naar het volgende. Waarom hebben zoveel karpervissers een ongezonde hang naar overvette biggen? En waarom denken deze mensen dat ze dergelijke vissen makkelijk kunnen vangen? Als deze mentaliteit veranderd zou kunnen worden, is het niet noodzakelijk om een water vol PR's te runnen. Sterker nog, dat zou onnodig duur worden, die grote vissen kosten goud geld ;)
Gebruikersavatar
Joris van Asteren
Berichten: 109
Lid geworden op: 16-04-2005 15:38
Locatie: Hoevelaken

22-12-2005 13:08

Ik ben het op veel punten met Martijn eens. Vooral het feit dat de achterliggende gedachte van de discussie weinig constructief is en beter kan zijn 'hoe zorgen we er voor dat alle wateren goed beheerd worden? Echter zoals Bart aangeeft, ervan uitgaande dat een commercieel water per definitie geen goed visstandbeheer kan voeren, is deze toonzetting naar mijn idee dus funest en draait de discussie weer naar 'voor' of 'tegen'. Immers ervan uitgaande dat commerciele exploitatie en goed visstandbeheer niet samengaan, betekend dat je dus feitelijk tegen dergelijke wateren bent.

Als je tegen het fenomeen BTW bent, wil je het liefst dat het niet meer bestaat. Een verbod op een BTW lijkt mij niet realistisch, vandaar dat ook ik de discussie liever wat constructiever voer. Wellicht is dit ook een idee, om eens een rot@ry artikel te schrijven waarbij van gedachten kan worden gewisselt over welke mogelijkheden er zijn om de wanpraktijken en de negatieve gevolgen die betaalwateren veroorzaken te beperken dan wel uit te sluiten.

Ikzelf denk overigens dat de kern van het probleem niet bij het principe van een BTW ligt, maar vooral bij de karpervisser zelf. Zoals in deze thread al voorbij gekomen is, is het gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Maar waarom is het voor zoveel karpervissers toch o zo belangrijk om een dikkert te vangen? En nog belangrijker hoe is deze opinie te beinvloeden, of is er opzich eigenlijk niks mis mee? Er zijn immers ook zat niet-BTW vissers die ook op biggen jagen.

Joris
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

22-12-2005 14:56

Wat was, of is elke keer de aanleiding om btw aan de orde te stellen.

Valt mij op dat er nog steeds vragen komen over dergelijke wateren, op zich ook vrij logisch karpervissers verdwijnen en komen er weer bij, zo ook op KWO. Bladen als Karperwereld voelen ook drommels goed dat je er gewoon niet om heen kan dit onderwerp regelmatig aan de orde te stellen. Loop je hier voor weg door je kop in het zand te steken mis je kansen om door goede voorlichting karpervissers te wijzen op de vele misstanden die er hier plaats vinden. Kom nu niet met het verhaaltje ja maar daar en daar zetten ze ook karper over. Voor en tegenstanders zijn het er voor het grootste gedeelte over eens dat goed visstandbeheer niet alleen het uitgangspunt moet zijn voor BTW maar voor elk water geld waar vis zwemt, controle er op is echter niet mogelijk wil je dit goed doen. Heb er al meer opgewezen voor andere visrechthebbende b.v een HSV van viswater vraagt dit bij slecht visstandbeheer om een andere aanpak, wat zeker ook de aandacht moet krijgen die het zeker verdient. Zie wel dat je elke keer als het onderwerp aangeroerd wordt er bij een aantal de ogen open gaan, of het er veel of weinig zijn is iets anders.

Nu het geen ver van me bedshow meer is, hier in ons polderlandje rijzen de BTW ook al als paddestoelen uit de grond. Als dit alleen al geen rede is om zaken als btw aan de orde te stellen weet ik het niet meer. De impact die het slepen van karper alleen al kan hebben op je thuiswater heb ook ik aan de lijven ondervonden. Ging hier niet om een BTW waar (onze) vissen naar toegebracht werden maar toch. Dat het meeste water in beheer is van HSV is een geruststellende gedachten. Particulieren, landeigenaren, boeren die door economische omstandigheden gedwongen worden andere maatregelen te nemen om te overleven zijn voor bemiddelaars zeker een doelgroep die benadert worden.

Ben wel blij dat deze discussie in veel gevallen door tegenstanders niet alleen een mening werd verkondigd maar veelal onderbouwd werd met argumenten. Ten alle tijden zal je in gesprek moeten blijven dat kan alleen op basis van wederzijds respect voor elkaar, doe je dat niet heb je de strijd (wat het voor mij niet is) op voorhand verloren.
Op een site van onze zuiderburen probeert men ook dit bespreekbaar te krijgen, hier vind verheerlijking er van helaas nog steeds plaats. Zieltjes winnen was zeker niet mijn uitgangspunt wel om meer begrip vragen voor problemen waar we met zijn alle voorstaan. Dank aan mijn mede rotary gasten Kees en Lucas die ik veel gras voor de voeten al had weggemaaid.
Jammer dat karpervissen geen teamsport is was dan een stuk gemakkelijker neuzen een kant op ter krijgen.

Sterke organisaties die aan belangen behartigen doen kunnen ons daarin steunen blijkt eens temeer.

Met vriendelijke groet,
Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-12-2005 21:15

Martijn, over punt 1 zijn we het dus wel eens, zowel controle op visbestanden als op het hebben van overgezette of 'gestolen' vissen is in de praktijk niet mogelijk.
punt 2: op uitzonderingen na zijn HSV-en zeker in staat wateren in de vergunning te krijgen en in ieder geval te houden. De anti-lobby in Frankrijk, dus van Franse karpervissers, is inmiddels veel groter dan hier.
Het probleem is dat er in Frankrijk veel en veel meer privé wateren zijn dan hier en de pachten voor een viswater ook veel hoger zijn. De Engelsen zijn er de oorzaak van dat, zoals jij zegt, daar de BTW's als paddestoelen uit de grond schieten (ca. 75% is in Engelse handen) maar natuurlijk zijn een aantal Fransen er ook niet vies van om relatief makkelijk wat geld te verdienen met een BTW. Van onze inspanningen (zoals jij het omschrijft) moet je je ook niet meer voorstellen dan dat die er alleen maar toe zouden kunnen leiden dat er minder Nederlandse vissers naar BTW's gaan dan nu het geval is en daardoor ook het aanbod van verhuurders in Nederland van Franse BTW's minder zal kunnen worden of in het gunstigste geval zal verdwijnen. Voor het overige is onze invloed op de Franse situatie vrijwel nihil.
Jouw eerste en enige ervaring is natuurlijk ook niet erg veelzeggend, feit is dat vanwege de soms erg hoge pachten ook sommige Franse HSV-en zich min of meer gedwongen zien om maar wat extra buitenlandse vissers aan te trekken à raison van 60 tot 65 Euro per vergunning en daar inderdaad soms ook extra vissen voor uitzetten. Daarmee is openbaar water nog absoluut geen rekbaar begrip geworden (een heel jaar vissen voor 60-65 Euro tegenover één week vissen voor 200-450 Euro...). Daarbij komt ook nog dat contracten van huur en verhuur van viswater in Frankrijk niet dezelfde solide juridische 'bescherming' genieten dan hier het geval is.
punt 3: daarin kan ik een heel eind met je meegaan, het moet en en zijn en niet alleen maar trappen tegen...

Martijn, in tegenstelling tot wat jij tegen Stefan 'zegt' ben ik ervan overtuigd dat er géén lucratief BTW water gerund kan worden mét een verantwoord visstandbeheer. Noem mij dan maar voorbeelden daarvan op s.v.p. Dat stacaravans of chalets aan viswater goed renderend kunnen zijn is zeker, maar dat heeft op zich niks met BTW's te maken.
Dat veel vissers graag grote vissen willen vangen is een feit, op zich is daar ook niks mis mee daar dit ook op openbaar water kan. Feit is wel dat BTW wateren die een aantal 50-ers en 60-ers herbergen meestal al een jaar tevoren volgeboekt zijn, als je dit laatste een ongezonde hang naar overvette biggen noemt ben ik het met je eens...

De volgende feiten m.b.t. BTW's kunnen door niemand ontkend worden:
- bewezen is dat overbezetting het uitbreken van visziekten in de hand werkt en overbezetting op de meeste BTW's een feit is
- bewezen is dat reeds 10-duizenden vissen vanwege opgetreden vissterften in BTW's zijn doodgegaan, daarover wordt wijselijk niet gerept, maar er worden z.s.m. weer nieuwe vissen (en ook grote, die onmogelijk van kwekers af kunnen komen) uitgezet. Er is zelfs een BTW (maar ca. 20 ha. groot) dat trots meldt ieder jaar opnieuw voor € 43.000,00 aan 'nieuwe' karpers uit te zetten en helaas is dit geen uitzondering...
- bewezen is dat een BTW dat veel grote vissen voorhanden heeft de meeste vissers aantrekt, dit vrijwel ongeacht de gevraagde prijs voor een weekje vissen
- bewezen is dat BTW's geleid hebben tot nogal veel 'diefstal' van grotere en grote vissen uit openbare wateren naar betaalwateren
- bewezen is dat er nogal wat openbare wateren zijn verdwenen omdat die BTW's zijn geworden en hierdoor met name een heleboel Franse karpervissers (toch onze collega's, niet?) ernstig gedupeerd zijn
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-12-2005 21:21

Martin, de eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat op de door jou genoemde carphunters site behoorlijk veel verouderde, onjuiste en onvolledige informatie staat.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-12-2005 15:48

Als iedere rotary in welgeteld 22 dagen nog geen 2 pagina's aan reacties oplevert kun je je de moeite besparen Bart :roll:
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

27-12-2005 15:54

Dat al die Rotary's 1500-2500 keer gelezen zijn in die korte tijd zegt genoeg Aart.
Alleen is het onderwerp al zo mega uitgekauwd hier dat er weinig mensen zin hebben om nogmaals alles te herhalen.
Dit is heel begrijpelijk en normaal.

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-12-2005 16:21

Deze rotary is 1003 maal bekeken in 20 dagen Bertil waarvan vermoedelijk ook veel vaker door dezelfde personen en dat afgezet tegen ruim 7000 gebruikers...
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

27-12-2005 16:33

Aart,

Deze topic RL is 1003 maal bekeken.. dit heeft helemaal NIKS te maken met hoe vaak de RL op de site is gelezen!

Dit even voor jou informatie, hopelijk ben ik nu duidelijker?

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-12-2005 16:41

Die koi's zijn wel aardig.

Ik dacht eigenlijk pas te mogen reageren als alle rotaristen geweest waren.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

27-12-2005 16:43

Ik denk dat er gewoon heel veel mensen zijn die meer "lezen".
Als ik mezelf als voorbeeld pak: lees alle rotarys op bv. vbk pagina, en hier op kw. Maar je voelt je meestal niet zo geroepen om er op te reageren.
De schrijvers in kwestie hebben zoveel moeite en tijd erin zitten, en vaak kun je jezelf aardig vinden in de aangeboden informatie.
En om nou elke keer schouderklopjes te gaan uitdelen of bevestigingen geven vind ik ook een beetje overbodig.
maarja dit is natuurlijk persoonlijk en begrijp heel goed dat het voor een schrijver fijn is om feed back te krijgen.

Ps wat ik me ook wel eens afvraag: zoveel gebruikers online (non stop) en relatief vrij weinig posts op het forum. Dit zegt toch ook al genoeg eigenlijk.

(oftopic)
Waar zijn enkele oude rotten hier op het forum eigenlijk gebleven?? kent iemand hans peter van ee nog? Ik las zijn actieve deelname hier vaak met plezier.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-12-2005 17:22

Klaas van den Herik schreef:
Ik dacht eigenlijk pas te mogen reageren als alle rotaristen geweest waren.

MVG

Klaas

Dat meende ik ook begrepen te hebben....so what's true ??
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-12-2005 18:07

Duidelijk Bertil, sorry voor het misverstand. William, ik ken Hans-Peter wel, maar die heeft er geen zin meer aan. Moet ieder voor zich weten.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-12-2005 18:11

Klaas, Hans, onder iedere rotary bijdrage staat: 'voor reacties, aanvullingen of vragen kunt u een bericht plaatsen in de reactiebox' (dus hier...).
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

27-12-2005 18:50

Aart,

De site http://www.carphunters.com is bedoeld als een basis waarmee de lezers verder kunnen. Een eerste aanzet zeg maar. Dat er veel verouderde informatie op staat klopt dan ook wel. Maar ik verwacht natuurlijk wel wat vindingrijkheid van onze lezers.. :wink:

Allen,

Dat er in 22 dagen slechts twee pagina, s aan reactie is verschenen is inderdaad jammer. Toch kan ik het mij goed voorstellen.
Zoals Bertil ook aangeeft zijn de mensen uitgekauwd op dit onderwerp. Er is al zoveel over gezegd dat mensen het wel laten. De discussies zijn vaak zeer fel zodat niet iedereen zijn mening wil/ durft te geven. En wat valt er na al die jaren nog te zeggen........?

Een andere oorzaak kan de rotatiesnelheid van de rotaryletter zijn.. Persoonlijk denk ik dat 1 week tussen de publicaties te lang is. Iedere keer lijkt er na de publicatie een korte opleving op het board te zijn, waarna de discussie weer afzwakt en verdwijnt. Misschien is het een goed idee om de volgende rotary sneller te publiceren? Bijvoorbeeld 4 rotary, s in 2 weken. Op die manier staan er snel verschillende meningen online waardoor de discussie kan losbarsten..

Zomaar een ideetje vanuit een hersenbol die nog steeds onder invloed is van een flinke hoeveelheid berenburg.... 8)

Vr. Gr.,

Martin
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

27-12-2005 18:55

Heren,

Grootste reden waarom zo weinig gereageerd wordt is lijk mij het onderwerp ansich wel.
Ik bedoel, er valt weinig te discussieren over betaalwateren. En nu moet ik eerlijk zeggen dat ik het ook niet graag gelezen heb dit rotary onderwerp!
De rotaristen doen hun uiterste best om een puik stukje te leveren. Dat lukt vrij vaak ook! Maar dit onderwerp is niet boeiend om over te ouwehoeren. Ondanks dat het toch als een bedreiging gezien kan worden voor de karpervisserij. Niet alleen in het buitenland wordt het steeds gekker. Zelfs in ons eigen kikkerrrrlandje ook!

Weet zeker, dat het onderwerp in Januari meer volk zal trekken.
Mij iig wel.

We wachten met smart af,
Groet,
Frank
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-12-2005 19:13

Bart van den Hurk schreef:Aart,

In het geval van BTW's kan ik me daar wel in vinden (voor de andere onderwerpen zie ik daar veel minder problemen in..),

vandaar dat ik aan de andere boarders dan ook vraag om eerst de komende weken even af te wachten, totdat de andere 4 rotaristen aan bod zijn geweest, zodat er een duidelijk standpunt is en zaken met elkaar te vergelijken zijn. Dat daarna een felle discussie losbarst is alleen maar goed. Als het goed is staan de andere 4 bijdrages nog voor de kerst online, dus we kunnen tijdens de feestdagen (wanneer we allen vrij zijn) lekker babbelen over BTW's


Quote van Bart de moderator op de eerste pagina :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-12-2005 19:17

Oké Hans, 1-0 voor jou :lol:
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

27-12-2005 19:35

Goed Hans, scheelt weer wat tikwerk. Over een aantal dagen komt de reactie van Stefan online, hij heeft zeer goed zijn huiswerk gedaan en ook een betrokken reisorganisatie gevraagd te reageren op de 14 stellingen van Peter. Ook heeft hij zelf de zaak van een wat andere kant belicht. Toch zal ik de zaak hier goed proberen te ordenen en streng in de gaten houden, inhoudelijk reageren op ditalles mag (moet zelfs), maar moddergevechten over en weer als ook zwartmakerij doen we niet aan in de Rotary...

Tis maar dat jullie het op voorhand weten!

Bij dit specifieke onderwerp is het raadzaam (jouw eigen advies Aart, toch) om de verschillende meningen op een rij te hebben, voordat we beginnen. Bij de volgende onderwerpen kunnen we vanaf dag 1 beginnen met de discussie, aangezien het minder "gevoelig ligt bij deze andere onderwerpen.

Mede speelt ook de algemene (modieuze) mening van een groot aantal boarders en het uitkouwen van het onderwerp in andere topics mee dat er maar weinig gereageerd wordt op onderwerpen over BTW's. Dusss...

Mensen die duidelijke argumenten voor BTW's zien dan wel het wat minder zwart - wit aanschouwen dan sommige boarders hier mogen hier ook reageren op de rotaristen en het onderwerp, graag zelfs. Want ik wil wel dat het geen eenzijdige discussie wordt, dan zijn we namelijk snel uitgeluld, toch? Ook hoeven we geen mensen te Bekeren hier. Het onderwerp is voor en nadelen van BTW's, dus geef de voor en nadelen, zodat toekomstige zoekfuncitiegebruikers een duidelijk beeld krijgen van wat een BTW is en mbv deze topic wellicht een afweging kunnen maken om er wel dan niet voor te kiezen...
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

27-12-2005 21:18

Martin Post schreef:Een andere oorzaak kan de rotatiesnelheid van de rotaryletter zijn.. Persoonlijk denk ik dat 1 week tussen de publicaties te lang is. Iedere keer lijkt er na de publicatie een korte opleving op het board te zijn, waarna de discussie weer afzwakt en verdwijnt. Misschien is het een goed idee om de volgende rotary sneller te publiceren? Bijvoorbeeld 4 rotary, s in 2 weken. Op die manier staan er snel verschillende meningen online waardoor de discussie kan losbarsten..



Mee eens.

Komt bij dat wanneer de reacties op de BTW rotary komen, men alweer begint te plaatsen met rotary's over het riviervissen. Dan lopen er 2 door elkaar heen. Trek bijvoorbeeld een maand uit voor 1 onderwerp. 2 weken voor het plaatsen en 2 weken voor het reageren. Na 2 weken is de ergste storm wel voorbij en kan je met de nieuwe beginnen.

Het is maar een suggestie ;)
Vissie kump zo!
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

28-12-2005 01:57

Bart schreef:Het onderwerp is voor en nadelen van BTW's, dus geef de voor en nadelen, zodat toekomstige zoekfuncitiegebruikers een duidelijk beeld krijgen van wat een BTW is en mbv deze topic wellicht een afweging kunnen maken om er wel dan niet voor te kiezen...


Aangezien ik nog nooit met een betaalwater in aanraking ben geweest en voorheen altijd maar tegen ben geweest in de zin van:Het merendeel is tegen,dus ik dan ook maar!,ben ik er nu blij mee dat ik enigzins de moeite heb genomen om de rotary's over betaalwater gelezen te hebben.
Ook hebben enkele maatjes van me die wel met betaalwater in aanraking zijn geweest hun ervaringen daarover met me gedeeld.
Dit alles heeft op mijn dan ook een bepaalde indruk achtergelaten,hier wil ik niet mee zeggen dat ik er nu alles vanaf weet maar ik weet er nu beslist meer over als een maand geleden.

Of ik er nu in de toekomst wel of niet naartoe ga of voor of tegen ben doet er verders niet toe.

Rotaristen bedankt,
ben er i.i.g blij mee dat ik het heb mogen lezen.

Mvg...