Discussie: Rot@ry 10 Januari 2006: Riviervissen

Plaats reactie
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

27-04-2006 21:01

klopt hans wat jij zegt over de harder zeevis bij hoek van holland alles wat je vertelde maar elk voorjaar tot zomers toe zitten ze hier op de rivier .
ja brak wat zal ik zeggen lichtbrak o.k .
........de zoveelstebaits
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-04-2006 21:37

Tja Lexus, is inderdaad zeer interessant. Helaas zal waarschijnlijk niemand jou hierop een sluitend antwoord kunnen geven. Slechts incidenteel kom je er door het vergelijken van foto's achter dat ook grote spiegels soms grote afstanden afgelegd hebben. Jaren gelden ving ik in het vroege voorjaar een spiegel in de omgeving van Kampen op de IJssel en in datzelfde najaar werd dezelfde spiegel (foto's echt identiek) in de haven van Lelystad teruggevangen. Deze vis is dus het laatste stuk van de IJssel afgezwommen, daarna door het Ketelmeer naar het IJsselmeer en vanaf het IJsselmeer weer in de haven bij Lelystad terechtgekomen.
Maar wie weet elke omzwervingen die spiegel nog meer gemaakt heeft in die 7 maanden?
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

27-04-2006 22:28

Ja Aart en daarom boeit dat grote water mij zo. We maken weleens meer vandie aparte dingen mee, zo ook verleden jaar echt een grotere vis tot 3 keer toe gevangen afgelopen jaar in een maand tijd. Dan zou je zeggen dat het een makkelijk vangbare vis is, maar het gekke is dat we haar al die jaren nog nooit gezien hebben! Geeft toch aan dat er "nieuwe vis" aanschuift..

Dan praat ik wel over de paai en het ging om een vrouwtje van 20kg+, dus al een aardige leeftijd mag je stellen, die tog voor het eerst (volgens ons) na al die jaren dan deze paaiplaats aandoet..

Kan hier wel een tijdje over door ouwehoeren.. :lol:
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

28-04-2006 01:00

Erik,

Die harders zijn heus wel te vangen, uiteindelijk eten ze toch en als jij iets aantrekkelijks aanbied......
Moet wel toegeven dat ik zelf nog nooit iemand er een heb zien vangen(alleen vals gehaakt dan).
Overigens heb ik ze sinds dinsdag voor het eerst de basaltkeien af zien grazen en wel direct ik grote getalen. Als ik jou was zou ik in iedergeval nog ff de maand mei afwachten voordat je weer een plassen gebied op gaat zoeken. Want de maand mei is op de rivier (naar mijn bescheiden mening) meer dan de moeite waard!!

Lex,

Die spiegels die bij jullie naar boven zijn gekomen uit het niets, zijn dat vissen die duidelijk verwant zijn aan elkaar, of zijn het echt compleet verschillende types tussen de 3 en 40 pond? Lijkt mij dat dit toch niet ineens gebeurt als daar geen reden voor is. Tenzij het een groep van stroom opwaarts is die voor het grootste gedeelte uit spiegels bestaat en het op jouw pukka's hebben voorzien. Maar dit zou dan ook een reden zijn....offuh? Toch??

De laatste dagen is de temperatuur toch wel gestaag gestegen tot tegen de 14. Zou toch gewoon goed moeten kunnen zijn? Hoor ook alleen maar slechte verhalen uit de buurt, behalve van die roodharige blafhond dan. Heb je het al eens met een paprika geprobeerd in plaats van een banaan??? Of heeft dat negatieve invloed op je anal bleaching?? (DE GEKSTE!!!)

Hier laat ik het maar weer bij,

MVG,

De opper blanker!!

PS; Is een rivier karper slimmer dan een winde?? Of zijn ze even gretig en heb ik gewoon pech??
Vissen is een religie, geen hobby!
jan van kranenburg

28-04-2006 01:44

Lijkt me idd interessant om te weten hoe vis zich verplaatst. Als echte
karpervisser ben je niet alleen geinteresseerd in ponden, toch Lexus?

Harders heb ik veel gevangen. Ooit toen mijn Oom nog havenmeester was van de Tram (Rijks)haven in Numansdorp.
Mocht toen vanaf de havenhoofden (normaal streng verboden!) vissen, viste met een vaste hengel met forse dobber, en liet 't geheel driften langs de stenen. Toen nog ca 3 meter of meer eb-en vloed verval.

Water was in die tijd duidelijk brak; toch ook windes! En vanaf de strandjes bot, en heel zeldzaam een scholletje.

Aas kon van alles zijn. Van steurkrab tot worm en brood.

Heb daar zelfs nog een vangst meegemaakt (niet zelf) van een zalm van ca 1.2 meter. Denk dat 't in 1949 was.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

28-04-2006 09:16

Kergahg,

compleet verschillende types spiegels idd van uiteen lopende formaten.. met vlagen van dezelfde dat wel, heb 1 keer 2 runs tegelijk gehad (2e run tijdens de dril van de eerste) en ving 2 spiegels die echt identiek waren, zat 1 pond verschil tussen.


Afbeelding

Afbeelding

Deze ving ik bijvoorbeeld ook, echt uiteenlopend (volgens mij :D)..


Afbeelding


Zomaar wat foto's die toevallig online staan.


Jan,

dat klopt wat je zegt, ik zeg niet dat gewichten niet belangrijk zijn. Maar de vissen van de rivier hebben echt een verhaal, dat zie je gewoon!

Ik ga weer aan het werk..

groet Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

28-04-2006 09:47

He Lex,

Bedankt voor deze mooie traktatie :wink: .....Die eerste 2 zijn (vind ik) echt rivier vissen en volgens mij is dat gewoon broed van het verleden. Niet dat ik er verstand van heb, maar gevoelsmatig dan zeg maar. Ze hebben ook best veel van elkaar weg qua bouw, alleen zie je bij die tweede vis zo'n super mooi rond staartje, wat die eerste dan niet heeft. Verder vrijwel identiek.
Die derde zou ik het ook wel voor doen hoor, pracht apparaat!!!
Ik hoop dit jaar toch ook wel weer wat van die mooie spiegels te vangen, moet ik wel eerst vis vangen natuurlijk. Maar het is altijd weer een extraatje vind ik om een spiegel op de rivier te mogen landen. En deze zijn er in honderden vormen, patronen en maten. Geweldig gewoon.
Trouwens wat jij vertel heb ik nog nooit mee gemaakt, op de rivier dan althans. Sterker nog, volgens mij ken ik niemand die bij ons 2 spiegels op 1 dag heeft gevangen.

Nou, vangse van de week met die Lange en laat je niet van boord knalbouten en boeren (Na 16 zeezuipers :wink: )

Kerger!!!

PS: Ook niet teveel KUT roepen aub!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
erik buitendijk
Berichten: 65
Lid geworden op: 25-09-2005 12:34
Locatie: Limburg

28-04-2006 10:09

Bedankt allemaal voor de reacties over de harders. Als ik er weer eentje zie zwemmen pak k mijn penhengel en probeer ik het driftend met een zwevend vlokje.

Stephan: Ik blijf zo wie zo nog wel ff doorvissen.

Ik ga mijn spullen en tijgerbalsem pakken, wat t worden flink drillen vannacht.

Vangze,
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-04-2006 13:24

Lexus, volgens alle kennis die er voorhanden is zal die 20kg+ vis daar toch altijd paaien. Waarom dan niet eerder gevangen en dan ineens wel 3 keer, daar kan ik je geen antwoord op geven...
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

28-04-2006 14:02

Maar toch Aart, die vis was toevallig een schub.. Als je dan het verhaal van de spontane wildgroei van spiegel ernaast legt die ook tot 20kg+ zijn gegaan (dus met leeftijd mag je aannemen), is het toch vreemd. In 8-9 jaar een handje vol spiegels en vervolgens in een paar weken een hele stapel.

Ik kreeg gewoon het gevoel dat er echt een hele school "verse vis" bij ons de hoek in is gekomen vorig jaar..
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Michiel Bramer
Berichten: 22
Lid geworden op: 03-03-2003 01:00

28-04-2006 15:06

Mooie vissen Lexus, zou graag een spiegel vangen op het hollandsch diep of de amer. Tot op heden nog niet gelukt, het aantal spiegels lijkt hier dus wel lager te zijn of zal ineens komen opdagen?
Afgelopen weekend verschillende karpers gezien in de kommen in afwachting op de paai. Mooi gezicht op een halve meter water, op de bodem van deze kommen echter een dikke laag modder. Normaliter slechte ervaring met modder op de rivier, zal het binnenkort eens proberen met een pennetje en een blikje mais.
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

28-04-2006 23:01

Beste crackers,

dat trekgedrag is zo'n mystery willen we niet weten. Ikzelf weet (vind ik zelf) best veel van de rivieren af alleen beperkt zich dat tot onder de grote rivieren. Als Nederlandse rivierrotaristen moeten een vuist maken en proberen dat mysterie te herleiden tot feiten die leiden tot conclusies.
Sinds enkele maanden staat de Vereniging voor Nederlandse rivierrotaristen klaar voor ontvangst van allerlei info (de sky is de limit).
Dit alles te samen moet kunnen leiden tot ontrafeling der mysterie.
Zelf discussier ik met Joris Weetjens over de aanpak hiervan en krijg ik les van hem. Ook proberen wij de fameuze dr. Erwin Winter te stalken om wat zendertjes los te peuteren en hebben we al geprobeert de universiteit van Wageningen te Hacken om publicaties en rapporten van rivieronderzoeken te bemachtigen. Wij komen tot de conclusie dat er een 5 hondertal feitjes moeten bestaan die betrekking hebben met trekgedrag.
Zelf wist ik van die 60 km, Aart verbeterde dit record tot 70 km.
Zelf denk ik dat er 3 jarige- verplaatsing cyclus bestaat voor vrouwenbiggen voor specifieke paaiplaatsen zonder hengeldruk, Joris houdt dit vanaf nu ook in de gaten.
Ooit zat er een karperkwekerij op de Amer, welke soorten daar gekweekt werden wil ik graag weten.
Zelf ben ik onder de rivieren zones aan het maken waar karpers wel en niet heen kunnen, van Joris percentages gekregen van omkeren of doorsluizen. Enz, enz, enz, enz, enz ,enz, enz,

wie wat toe te voegen heeft of is een keer met een nieuwtje komt nodig ik, mezelf en 200 andere lezers , uit om hier wat te melden of over te discussieren.
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

28-04-2006 23:10

Lexus, 8 jaar geleden kregen dj Reece en ik bezoek van een riviercrack, toen we discussierde over spiegels( en ja toen bestond de 1 op 50 theorie al). vertelde die rivierbewoner ons dat hij zelf 5 jaar lang 1 op 50-tigde en in een keer dat jaar 16 spiegels ving in 2 weken waaronder een 17 kg spiegel.(misschien zelfde school).
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

28-04-2006 23:22

Kerger, weet je wat jij zou moeten doen!


NIET voorvoeren en gewoon gaan vissen en dan 30 kg mais, 10 kg tijgers, 5 kg hennep en 20 kg bolies meenemen. Gewoon helemaal volstorten en 5 kg bolies per hengel dan beginnen met vissen vang je een winde gewoon nog meer erboven oppleuren.


temperatuur: je veegt er je hol mee af.
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

29-04-2006 10:55

Afgelopen nacht na een aantal windes en brasems de eerste maaskarper voor dit jaar.
Mooie 26 ponder om 2.15 in de nacht.
Foto's zijn niet echt mooi omdat ze s'nacht gemaakt zijn.
Wilde de vis niet zakken om een mooie foto te krijgen.
Afbeelding

Gr.
Edward
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

29-04-2006 12:28

Hen,

Gefeli weer, nette vis hoor!!!!
Ik kon het niet laten om ff een sfeer foto te plaatsen van afgelopen week.
Afbeelding
Wat een weer was het!!!

Nou morgen nacht dan maar weer proberen en Boud, ik hou je suggestie in mijn hoofd!!! Kan ik weer wat ruimte in de schuur maken!!

Zuipse allemaal vandaag!!!!

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

29-04-2006 12:30

Als jullie nu allemaal denken....zo die zet zijn stek ff in alle glorie op internet.....nou kom allemaal maar, ik kan wel wat extra voer gebruiken :D

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

29-04-2006 12:38

Edward Jakobs schreef:Afgelopen nacht na een aantal windes en brasems de eerste maaskarper voor dit jaar.
Mooie 26 ponder om 2.15 in de nacht.
Foto's zijn niet echt mooi omdat ze s'nacht gemaakt zijn.
Wilde de vis niet zakken om een mooie foto te krijgen.
*foto*
Gr.
Edward


Stroomde het niet hard ? Hier (Grensmaas) stroomt het toch nog behoorlijk hard ( daarom ook nog niet gevist hehe)
Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

29-04-2006 12:46

Hier in Noord-Limburg valt de stroming reuze mee.
Helemaal geen last van gehad.
Was de eerste keer dit jaar dat ik weer eens ging, wilde eigenlijk al eerder gaan maar toen was de stroming wel hard.

Gr.
Edward
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

29-04-2006 14:32

hoppa en we gaan vrolijk verder weer een mooie rivierbeer gevangen vanochtend 6.00uur .
helemaal te gek jo heeee!!!!!!!!!!!
kerger bedankt voor t schieten van de foto,s maat.
en morgen gaan we vrolijk verder met VOER STORTEN,.
GAAAAAAAAAAAAAAANNNNNN als de GEKSTE!!!!!!
........de zoveelstebaits
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

29-04-2006 14:36

P.S boudewijn dat is tenminste duidelijke taal over dat voeren!!!
het mot minimaal op een bombardement lijken het eerste half uur!!!!
hahahaha gaaaaaaaaannnn. gr. henry.....................ste
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
erik buitendijk
Berichten: 65
Lid geworden op: 25-09-2005 12:34
Locatie: Limburg

29-04-2006 18:53

Net terug van 24 uur vissen. Mijn vismaat had vanochtend de eerste vis van het jaar. Een spiegel/rijen van iets van 18-19p.
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

29-04-2006 21:41

g;iu.gbuiiiiiiiiiiii.¶oiipppbgb7c w3677i 3


De Gekste!!!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

29-04-2006 21:53

ben je weer lazerus kerguh.
........de zoveelstebaits
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

29-04-2006 22:11

hey erik je wordt verwend door dit nieuwe water eerste vis meteen spiegel.
nou nou dat is mazzel hoor wel tof voor je maat .
ga zo door!!!!!!!gr. henry................ste.
........de zoveelstebaits