Discussie: Rot@ry 10 Januari 2006: Riviervissen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

24-04-2006 22:25

Mooie spiegel Stefan, gefeliciteerd!

Tja, dubbelen en dressuur op de rivier. Het valt inderdaad wel mee, ik heb het zelf een keer zo gek gehad dat ik 's nachts rond 03.00 uur een vis ving die ik 's morgens rond 09.00 uur gewoon al weer dubbelde. Dit is wel het sterkste verhaal uit de afdeling visserslatijn van Kees, maar toch echt gebeurd!

Tja, het mooie van de riviervisserij is en blijft toch het ongewisse. De ene keer kun je niks verkeerd doen en dan weer vraag je je af of er nog wel vis zit.

Ik weet niet meer wie het zei, maar als je een goed lopende stek in het najaar hebt, wil dat nog niet zeggen dat het in het voorjaar ook goed moet zijn. Verspil er niet teveel tijd aan nu en ga in het najaar daar pas weer vissen, of probeer het in de zomer nog 2 of 3 keer. Blanken is bij mij verkassen, je moet ze tenslotte vaak echt zoeken.

Succes en donderdag ga ik weer hakken! Lekker voeren straks en de voorjaarslucht vermengd met riviergeur opsnuiven en kicken zonder pilletje.
Laatst gewijzigd door Kees Verheij op 25-04-2006 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

25-04-2006 09:47

olla poeta's di madres cette tollies bon stinky rio grande.

Mooie spiegel Stefan puik gedaan (oppassen dat het geen vangsten op datumtopic wordt, en je kan het niet maken om reclame voor bitterballen te maken als je geen bitterballen banner hier op de site hebt. Dat pakt altijd verkeerd uit. We weten je te vinden als de totale ondergang van bitterballen blijkt, nu koopt niemand ze meer. Ik stop erover te schrijven en maak er geen woorden meer aan vuil op dit bord. :o

ik ben gisteren op de Efteling 3 geweest : 1 winde dus snel weer opgerot.
s' middags op de Limieten geweest 3 gevangen 1 verspeeld grootste 8 kg.
Vandaag overdag een potje "stolken" en localiseren, vannacht weer op
Lac da Haringvliet, kasio relex
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

25-04-2006 09:50

Nette spiegel Steef!

Boud succes met Stolken!

Tjusss
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

25-04-2006 14:40

Boudewijn,

wil je alsjeblieft mijn bitterballen erbuiten laten? Dankjewel!

Groet,
Stefan 8) :lol:
Gebruikersavatar
erik buitendijk
Berichten: 65
Lid geworden op: 25-09-2005 12:34
Locatie: Limburg

25-04-2006 14:45

Van vrijdagavond tot zaterdagavond 24 uur gezeten met als resultaat weer geen karper. Toch wel de eerste windes.

K heb ook een harder onder mijn voeten zien zwemmen. K heb m geprobeerd te vangen met een korstje maar hij wou echt niet bijten. Heeft iemand anders wel eens een harder gevangen op de rivier? K ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt en waarmee! Ik vond t een mooie vis.

Verder zijn we weer gecontroleerd, nu de provincie. Drie keer vissen is drie keer controle. Met aanleggen vaarden ze bijna door onze lijnen heen. Toen degene die de boot bestuurde degene op de kant op wou halen stopte de motor ermee. De boot dreef aardig snel af en dat roeien van die vatsige bestuurster hielp ook niet. Ze sprong toen maar in het water om de boot naar de kant te trekken. Ze hebben toen bij ons moeten wachten totdat ze opgehaald werden door de politie. Lekker veel herrie in het water dus....
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-04-2006 23:22

Op de ondergelopen uiterwaarden waren zondag j.l. heel veel karpers te zien waaronder gelukkig ook heel wat spiegels(tjes)...
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

26-04-2006 01:07

Goededag mannen, ik zat met een probleempje dat jullie ook wel kennen zo te lezen en dat zijn grote brasems en windes. Nu lees ik altijd dat de windes de boilies ook kunnen vermalen=eten, maar heeft iemand dit toevallig ooit gezien of is er onderzoek naar gedaan dat ze (knetter)hard en of groot aas kunnen eten.
Ik heb namelijk al verschillende malen brasems zien azen op harde 10 mm boilies en ze speelden er wel mee maar ze aten ze niet op die momenten. Nu weet ik niet of dit altijd zo is en of dit ook voor windes geldt, maar anders hoef je er met voeren geen rekening mee te houden en dat scheelt weer.
Dus als iemand wat nuttige info heeft hoor ik het graag.
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

26-04-2006 10:08

Beste lui, langs deze weg wil ik jullie mijn excusses aanbieden omtrendt het feit dat ik vannacht een keer NIET geweest ben. Ik had geen zin!
Sorry volgende week beter.

Wie heeft er meer informatie omtrendt (spiegel)karper uitzettingen op de grote rivieren als Lek, Amer, Biesbosch, Hollands diep, Haringvliet enz, enz i.v.m met grootschallig onderzoek inzake: Waar komen mijn Spiegelkarpers vandaan? In mijn rotary artikel schrijf ik dat ik denk dat ze zo uit het buitenland hier terecht zijn gekomen. Als je kijkt met een nuchtere bril dan weten we dat het grootste trekgedragkilometers 60 km is en verder is nog nooit geconstateerd: Dus wie wat meer weet van uitzettingen vanaf 1950 op de grote rivieren afweet of weet waar ik aan info daarover kan komen? BVD
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

26-04-2006 12:03

Arno, windes vreten bollen, zonneklaar.
Hoe ik dat weet?

Voer en vis met 25mm bollen, windes scheten boilie pulp uit, mijn boilies wel te verstaan.

Ja ze eten ze dus, en soms maar wat te graag.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-04-2006 12:24

Mag ik mij hier van ganser harte bij aansluiten.

Windes vreten ze als geen ander :-?
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

26-04-2006 13:01

Nou,

Gewoon weer 3 nachten geblankt, je zou er bijna ziek van worden. Maarja, wel de eerste winde's van het jaar weten te vangen. Trouwens deze winde's werden allemaal op een 25mm gevangen, maar toen ik 1 hengel overschakelde op 30mm kreeg ik alleen nog af en toe een klap op m'n top, maar haakte er geen één.
Wederom weer staan rocken en zelfs liggen hokken op de blokken, maar het helpt helemaal niks.... :cry:
Wel gigantisch verbrand :P
Vannacht dan maar weer gewoon terug gaan na m'n werk en doorzetten. Ik moet wel eerlijk toegeven dat het dit jaar toe nu toe vies tegen valt voor mij...achja....misschien toch die dressuur... :lol:

Mooie spiegel Steef....gefeliciteerd!!!!! :P Daar doen we het voor....of niet soms??

Iedereen vangse en GAAN MET DIE BANAAN!!!!!!!!

Gegroet,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

26-04-2006 15:07

Mannen vast bedankt voor het antwoord, vissen jullie ook met bollen die minstens een dag onder water (kei)hard blijven?
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

26-04-2006 15:34

Arn, die blijven 48 uur steenhard :o
De bollen bedoel ik dan 8)
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

26-04-2006 20:58

Van donderdag tot en met zondag de Nederrijn op!!! Jahoe! Gaan jullie nog?

Simon
Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

26-04-2006 22:10

Simon Dekker schreef:Van donderdag tot en met zondag de Nederrijn op!!! Jahoe! Gaan jullie nog?

Simon


Ja, van vrijdagavond tot zatermorgen op de maas. 8)

Gr.
Edward
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-04-2006 23:23

stephan kerger schreef:Ik moet wel eerlijk toegeven dat het dit jaar toe nu toe vies tegen valt voor mij...achja....misschien toch die dressuur... :lol:
Gegroet, Kerger!!!


Zou het niet gewoon komen door de constante wisselende temperaturen?
Is het water net 10 graden, daalt het een paar dagen later zo weer onder de 10 graden.
M.a.w. ...echt stabiel zijn de temperaturen niet te noemen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-04-2006 23:31

Boudewijn, die 60 km klopt niet. Voorbeeld: uitzetspiegeltje op de IJssel werd 7 maanden later al 70 km verderop gevangen en was ook nog eens 4 pond gegroeid. Zonder enige twijfel zullen er vissen zijn die op open water nog veel verder zwemmen.
Oorspronkelijk werd pootkarper hier uitgezet voor de beroepsvissers, omdat ruwweg tussen 50 en 90 jaar geleden karper in Nederland nog gewoon een consumptievis was. En natuurlijk hebben die vanaf ca. 1920 (in redelijk grote hoeveelheden) uitgezette vissen (ook spiegels) zelf ook voor nakomelingen gezorgd. En een klein deel van die nakomelingen en weer de nakomelingen daarvan etc. bestond en bestaat ook uit spiegels.
Het is dus beslist niet zo'n 'mysterie' als jij waarschijnlijk denkt.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

27-04-2006 09:55

Toch zou ik ook wel willen weten waar al die spiegels opeens vandaan komen die wij gevangen hebben afgelopen jaar op het Haringvliet. Na jaren lang de spiegel bij elkaar gesprokkeld te hebben, hebben we afgelopen seizoen de ene na de andere mogen vangen!

Zou dit dan ook een verre trek zijn? Hoe komt dit nou tot stand, wel interessant als je het mij vraagt..
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
erik buitendijk
Berichten: 65
Lid geworden op: 25-09-2005 12:34
Locatie: Limburg

27-04-2006 14:23

Jaja, dit weekend ga ik mijn eerste vis van de rivier vangen (van dit jaar dan). Ik voel t (net als vorig weekend :( ). Vanavond nog ff mijn aangepaste bollen draaien en knallen maar.

Na zo een aantal keer op de rivier gevist te hebben, merk je wel dat het niet echt relaxt is als je zo ver van je stek woont (1,5 uur autorijden). Je kan niet echt een binding krijgen met het water. Normaal ga je minimaal 2x doordeweeks voorvoeren en ga je nog eens een avondje langs het water lopen. Maar nu gaat dat jammer genoeg niet.

Succes allemaal komende dag,
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

27-04-2006 15:16

nou ik ga morgen weer hoor, heel de week weer lekker gevoerd morgennacht ga ik weer.
hopelijk ga ik weer een visje vangen.
inderdaad erik als je steeds z,on end moet rijden schiet het niet echt op.
dan zou ik toch een rivier dichter in de buurt uitzoeken.
gr. de gekste. p.s jammer kerger gewoon doorzetten hoi.
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
erik buitendijk
Berichten: 65
Lid geworden op: 25-09-2005 12:34
Locatie: Limburg

27-04-2006 15:37

We gaan ook zeker nog wel een tijdje door met vissen op de rivier. Maar als we over een tijdje niet een beetje gaan vangen dan moeten we toch weer op de plassengebieden gaan vissen. En dan gewoon af en toe nog eens een weekendje op de rivier. Doordeweeks voeren zit er gewoon niet in, het blijft instant vissen.

Ziet er dan niemand harders zwemmen? En probeert niemand eens een keertje zo'n vis te vangen? Kom op met die reacties!!!
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

27-04-2006 17:52

Heb ze vaak zat zien zwemmen maar je vangt ze toch niet.. Heb hele scholen in de haven zien zwemmen, telkens springen en met die staarten boven water. Ze zaten gewoon aan het oppervlakte maar ze pakte geen brood. Ik dacht altijd dat je ze met brood kon vangen maar het lukte gewoon niet.

Dit jaar nog geen harder gezien overigens

Pascal
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

27-04-2006 17:59

o jee ik ben net weer wezen scheppen als een beest met voer.
hans brinkel (NEE) het ligt niet aan de verandering van temperatuur ik zit vlakbij waar stephan kerger vist en ik heb nu 6 vissen in veel minder tydbestek dus dat lijk me een beetje sterk.
erik tuurlijk elk jaar volop hardes in t voorjaar ik heb ze nu nog niet gezien overigens en vangen nog nooit gehoord dat iemand er een ving .
gr. de gekste.
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

27-04-2006 18:00

Dan ben ik gekker want ik heb er wel eens un gevangen :roll:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-04-2006 19:43

erik buitendijk schreef:We gaan ook zeker nog wel een tijdje door met vissen op de rivier. Maar als we over een tijdje niet een beetje gaan vangen dan moeten we toch weer op de plassengebieden gaan vissen. En dan gewoon af en toe nog eens een weekendje op de rivier. Doordeweeks voeren zit er gewoon niet in, het blijft instant vissen.

Ziet er dan niemand harders zwemmen? En probeert niemand eens een keertje zo'n vis te vangen? Kom op met die reacties!!!

De Harder,
Nou dacht ik toch echt dat de Harder een zeevis soort is...zien jullie deze op brak water of op zoet water?
De harder is een erg schuwe vis die met zijn lippen ik meen algen van de basaltblokken af-schraapt. Dit moet duidelijk te zien zijn op de stenen bij laag water. Heb wel eens een harder visser bezig gezien op de pier van hoek van Holland als ik daar eens ging zeebaarzen.
Aan de oppervlakte zul je ze volgens mij niet vangen :) , de techniek is driftend vissen (evt. met een centre pin reel) met een dobber of geepdobber met een zinkende vlok.
Het beste werkt dan nog als je een grofmazige voerzak gebruikt met verse broodkruim waarmee je een voerspoor maakt in het water, dit trekt op zijn beurt de harder weer aan.
Het is net als de zeebaars een mooie sportvis :wink:
Succ6
HB