Discussie: Rot@ry 10 Januari 2006: Riviervissen

Plaats reactie
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

27-02-2006 08:40

We hadden NO-4/5 bij een temperatuur van 4 naar onder het vriespunt 's ochtends vroeg en een water temperatuur van 4 graden. BRRR
Als je er maar vertrouwen in hebt.
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

27-02-2006 16:42

ja hoor ik ook altyd eerste vis bij een graad of 8 watertemperatuur bijna elk jaar dus eind maart eerste vis.groetjes de gekste.......hoppa gaannnnnnnnnnnnnnnnnn
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

27-02-2006 16:47

Hé Hen, gekken dweil,

Wanneer ga jij je eerste sessie nou plannen? Kom ik je bier ff opzupen? En die spare-ribs? Aanstaande vrijdag?? Begin ondertussen wel honger te krijgen.

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

27-02-2006 17:54

http://www.actuelewaterdata.nl/watertem ... erland.gif
Voor de actuele watertemperatuur...
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

27-02-2006 18:04

Vissen is een religie, geen hobby!
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

27-02-2006 19:00

he kerguh mijn eerste sessie? ik denk dat ik volgende week begin met rustig voeren en het weekend van 17 maart begint iets later als normaal.
maargoed wat ik al aangaf ik zit elk jaar 3a4 weken voor nop de eerste vis komt altyd bij 8a9 graden watertemp. dus waarom niet lekkuh nog effe bij de kachel blijven maar dat het kriebelt is een feit dit weeken bij vrienden wezen carnaknallen in oosterhout.
maar ik liep meer naar t wilhelminakanaal en de pijpen van de amercentrale te kijken als naar deverklede mensen.
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

27-02-2006 19:13

Jij houdt wel van pijpen. En het warme spuien. :lol:

Daar zwemmen ze wel!!!

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
klaas de jong
Berichten: 42
Lid geworden op: 08-01-2006 20:38
Locatie: friesland

27-02-2006 19:23

pijpen is perfekt in deze tijd :D
Gebruikersavatar
John Boot
Berichten: 10
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: O-bl

06-03-2006 02:57

Hoewel ik geen nuttige info heb toe te voegen aan dit onderwerp gaat het me toch een beetje aan het hart dat dit onderwerp uit mijn lijst van de laatste 24 uur verdwijnt. Dit onderwerp is de enige reden dat ik weer iedere dag vol belangstelling het forum opzoek.

Hoewel ik veel ervaring op de rivier heb mis ik gedegen onderbouwing waarom er bepaalde dingen werkte of niet. Na enige seizoenen gedraait te hebben waarin het suc6 me waarschijnlijk kwam aanwaaien vang ik tegenwoordig helemaal niets meer op de "grote plons". Ik kan me nog herinneren dat Boudewijn op zijn stek nooit zwaarder kwam dan (ongeveer) 26 pond en dat ik in mijn 1ste nacht me helemaal gek ving met vissen van 28 en 29 pond er tussen.

Ik viste toen met zeer slechte boilies (later getest op mijn aquarium) een rig die ik er geweldig vond uitzien in een mag en zonder ook maar enige vorm van bodemonderzoek of iets dergelijks. Toen ik eenmaal door had dat ik mijn aquarium vissen het aas niet moeste, ben ik overgestapt op "betere" boilies. Je begrijpt het al...............sindsdien vang ik helemaal niets meer.

Ik heb vaak gekeken naar stekken waar dhr. Kerger en dhr. v.d. Voort viste maar had altijd het gevoel dat dit niet echte hotspots waren omdat er geen series vissen uitkwamen. Op mijn eigen plekken heb ik altijd veel vissen gevangen.

Al met al begrijp ik niet precies waarom het geluk mij opeens niet meer gunstig gezind is. Ik vang dan ook helemaal niets meer oftewel nul.

Verder vind ik het wel goed om te zien/horen dat jongens zoals Lexus dikke vissen vangen op een water wat ik jaren geleden al interessant vond maar niet zeker wist of er wel karper zwom.

Zoals al gezegt in het begin van mijn bericht, ik heb weinig te melden maar vind het gewoon een te leuk onderwerp om het van het board te laten glijden.

Groet!
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

06-03-2006 09:39

Hé John,

Alles goed met jou?
Misschien moet je Kees vd V. eens bellen, die brengt elk jaar aan het begin van het seizoen een nieuw laagje bladgoud aan op zijn kopje en bij hem werkt dat :wink:
Maar ff serieus. Zo zie je dat je ook met geluk en ongeluk te maken heb met het rivier vissen. Als ik naar mezelf kijk heb ik er altijd veel tijd en energie in moeten steken om uiteindelijk een paar vissen op de kant te krijgen. Zo heb ik in 2002 echt elke vrije minuut in het voorjaar aan het water gezeten en er zelfs mijn boilies gedeeltelijk gedraait. Dit was (naar mijn gevoel) gewoon een vorm van afdwingen. Natuurlijk wist ik ook wel dat dit mogelijk moest zijn.
Het jaar (2003) daarop ben ik wat meerdere stekken gaan bevissen, wat geen succes bleek te zijn. Dat leverde me in zo'n 25 nachten 2 vissen op van 10 pond. Toen ben ik ook afgehaakt en ben ik mijn seizoen op binnenmater af gaan maken.
Nu heb ik niet zoveel mogelijkheden als jij heb, maar als ik jou was zou ik lekker doorgaan totdat je weer vindt waarmee je begonnen was. Je weet dat het kan :wink:
Als je niet zeker weet of je op de vis zit, zou ik altijd tijd steken in het voorvoeren. Zodra ik dit niet goed genoeg onderhield dan dropte mijn aanbeten meteen.

Soms komt het aanwaaien en soms steek je alles erin en levert het niks op. Dat is rivier visserij; Frustraties met dan weer eens een bekroning!!

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Michiel Bramer
Berichten: 22
Lid geworden op: 03-03-2003 01:00

06-03-2006 11:20

John,

Vis vangen op de rivier kan iedereen, met regelmaat vis vangen dat is een ander verhaal. Vooral die regelmaat, daar wil ik zelf ook graag meer over weten. En dan vooral met betrekking op het trekgedrag van de karper, waar vindt je ze gedurende de verschillende periodes in het jaar. En dan vooral na de paai... waar blijven ze? Wat is het algemene beeld?

Wat betreft het voeren, ook na zeer succesvolle 24 uurs sessie vaak een week doorgevoerd met zeer wisselend resultaat. Voeren staat zelfs een week na succes op dezelfde stek zeker niet altijd gelijk aan vangen.

Sportieve groet en succes.

Michiel
Gebruikersavatar
John Boot
Berichten: 10
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: O-bl

06-03-2006 19:05

Eej Stephan, ouwe binnenmaas visser. Alles fris? Ik geloof niet dat ik dat spul van Kees wil gebruiken. Wel vissen en geen vrouwen lijkt me toch geen goede optie.

Als ik zie hoeveel voer en tijd jullie besteed hebben aan die stek en uiteindelijk hoe weinig vis eruit is gekomen. En natuurlijk zaten daar mooie vissen tussen maar dat komt mede doordat jullie zoveel uren gevist hebben.

Zelf ving ik altijd vis zonder voor te voeren. Sterker nog, ik blankte bijna niet. Pas toen ik wat serieuzer ging vissen werden de resultaten minder. En ik had echt altijd een slechte voorbereiding. Aankomen in het donker, ingooien en vangen. Ook bijna nooit langer dan 1 nacht aan de waterkant. Heb zelf het voorgevoel dat men te lang blijft hangen op een stek waar je hebt voorgevoerd en misschien een visje hebt gevangen terwijl je beter opzoek kan gaan naar een natuurlijke hotspot. Kijk naar de winterstek van Martijn.

Wel voerde ik tijdens het vissen wel altijd veel. En zeker na een aanbeet gingen de kilo's er in. Ik weet nog dat Caspar foto's kwam maken dat ik met de voorschep vrachtladingen stond te voeren terwijl ik om de 10 minuten beet kreeg. En dat op nog geen meter water.

Michiel, ik heb zelf geen flauw idee wat de trekroutes zijn van de karper. Wat me wel opvalt is dat ik heel goed vang in de buurt van grote fuiken. Verder heb ik een voorkeur voor ondiepe platen waar ik opzoek ga naar speciale features. Ook hier ving ik beter ergens midden op een hele grote kale plaat dan vlakbij of op het talud of iets dergelijks. En dit heb ik meerdere keren meegemaakt op diverse platen.

Ik hoop weer een kleine impuls te hebben gegeven op dit uiterst boeiende onderwerp.
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

06-03-2006 23:48

John,

Kijk......allereerst was ik best tevreden met mijn vangsten, in ieder geval voldeed het aan mijn verwachtingen. Als ik dit voorjaar weer net zoveel vissen met het zelfde gemiddelde gewicht vang........ben ik weer tevreden. Ik teken er meteen voor. Dat ik niet tip aan de hotspots komt omdat ik daar niet vis. Daar zijn er ook niet zo veel van die niet bezet zijn. Als jij er nog één weet hoor ik het graag via PB :wink:
Maar ff zonder gekheid, wat jij zegt dat ik blijf hangen, dat klopt. Daar kies ik voor en levert mij vis op. Een boot zoals jij, heb ik niet (helaas), anders zou het misschien allemaal anders zijn.
Af en toe probeer ik wel een andere stek, maar het geluk dat je gelijk goed vang op een nieuwe stek heb ik nog niet gehad, dus ik blij altijd wel een beetje in de buurt hangen.
Ik heb er zin in en ga gewoon mezelf weer vastpinnen dit voorjaar en zie wel wat het brengt. Eind juni maak ik de balns weer op en kijk of ik tevreden ben.

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

06-03-2006 23:51

Oja,

Het trekgedrag door de bepaalde tijden heen is al wel een beetje aan bod gekomen in deze topic. Als er nog andere ervaringen zijn ben ik ook wel geïnteresseerd.
Laten we de topic voorlopig maar lekker doorgaan. Ik denk dat na dit seizoen er weer genoeg info uit te wisselen valt. Dan heeft iedereen weer genoeg denk-uren aan de waterkant door gemaakt.

MVG,

Kerger!!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
paul steenbekkers
Berichten: 19
Lid geworden op: 26-02-2002 01:00
Locatie: utrecht

07-03-2006 11:29

Ben ten eerste zeer benieuwd wat de waterstanden gaan worden met het noodweer in europa de laatste week....hoop niet dat de planning in het hoge water gaat vallen.
Michiel Bramer
Berichten: 22
Lid geworden op: 03-03-2003 01:00

07-03-2006 12:22

Stephan,

Wat is er al gezegd over trekgedrag? Ik heb alleen gelezen dat een vis 10 20 30 km verderop teruggevangen kan worden. Ik bedoelde eigenlijk meer algemeen waar de vis zich ophoudt in welk seizoen, temperatuur, stroming lichtintensteit wind etc etc.

Wie heeft een verklaring voor het feit dat een goedlopende stek ineens helemaal stilvalt, zonder merkbare weersomstendigheden in de periode van een week? Of vist iedereen toch meer op goed geluk dan dat ze het water echt kennen? Ben benieuwd naar de reacties...
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-03-2006 12:46

Nee hoor Michiel,

niet op goed geluk.

Ondertussen weet ik en nog een paar ervaren rotten wel waar we moeten zijn maar het belangrijkste daarbij is dat we ook nog weten in welke periodes.

Diegene die op een vaste stek neerploft en daar maar blijft zitten zal dan ook nooit de andere hotspots ontdekken.

Een goedlopende stek zal nooit en te nimmer het hele jaar goedlopend blijven. Gelukkig is het allemaal niet zo makkelijk.

Als alleen de stabiliteit van de weersomstandigheden van invloed zou zijn op mijn vangsten zou ik nog wel een bekkie meer vangen, zaken als veranderde stroomsnelheid, watertemperatuur, de hoeveelheid voer die je al dan niet hebt gebruikt, is er nog wel reden voor de karper op die goedlopende stek terug te keren? Te veel variabelen om allemaal op te noemen.

Blijven zoeken, observeren en meerdere stekken afvissen zullen je uiteindelijk de juiste informatie veschaffen om met enige regelmaat een karper te vangen. Omdat elk stukkie rivier zijn eigenaardigheden heeft is het aan jezelf om die eigenaardigheden op het stukkie waar jezelf vist uit te vogelen.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

07-03-2006 14:33

Het leukste is nog dat er "karpervissers" na het horen van succes (zogenaamde stekenpezers) en je niet meer zien op je stek neer strijken en zich vervolgens afvragen waarom zij dan niks of niets bijzonders vangen.. :D
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Michiel Bramer
Berichten: 22
Lid geworden op: 03-03-2003 01:00

08-03-2006 08:08

Michel,

Een meer tactische vraag, en bij uitstek te beantwoorden door een paar ervaren rotten, hoeveel tijd steek je normaliter in een stek voordat je hem goed vindt (kan snel gaan) of dat je deze definitief verlaat? Kom je na slechte resultaten toch nog een aantal keren terug later in het jaar om eventuele verbeteringen te ontdekken?
Natuurlijk vis ook ik niet op één stek, afgelopen jaar heb ik 10 stekken regelmatig bevist, een aantal andere slechts enkele keren. De stekken hadden verschillende eigenschappen en waren kilometers uit elkaar verwijderd. Ik denk dat voor veel mensen geldt dat het in je eentje regelmatig bevissen van een groot aantal stekken een zeer zware klus is op dergelijk water, wel een erg leuke klus...
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

08-03-2006 09:17

Michiel,

met zo'n aanpak en samenspraak met mede karpervissers kom je toch verbanden tegen of te wel je doet ervaring op.. Je wilt niet weten hoeveel nachten wij geblanked hebben voordat we echt succes gingen boeken.

En denk dan niet dat het op een ander soortgelijk water hetzelfde is.. 2 jaar geleden een nieuw water opgezocht en pas vis kunnen vangen na 24 nachten blanken.. Maar door die visloze sessies hebben we wel het wate rleren kennen en daar hebben we afgelopen jaar weer onze vruchten van geplukt..
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Michiel Bramer
Berichten: 22
Lid geworden op: 03-03-2003 01:00

08-03-2006 09:36

Lexus,

De samenspraak probeerde ik hier een beetje op te zoeken, bij gebrek aan locale mede-karpervissers. Toch benieuwd hoeveel stekken je hebt bezocht in die 24 nachten(best veel overigens)...
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

08-03-2006 15:15

8 stekken Michiel. Werd er wel gek van, maar de voldoening is groot als je eerste vis daarna een dikke 20kg+ op de schaal brengt.
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Michiel Bramer
Berichten: 22
Lid geworden op: 03-03-2003 01:00

08-03-2006 15:43

Kijk dat zijn mooie resultaten... Goh wat begint het ontzettend te jeuken!
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

09-03-2006 15:07

hoppa daar is ie weer de gekste wat een blafweer he omhooGGGGGGGGG met die temperatuur ik ben die piiieeeppppppwinter meer als zat ik wil ,s ochtends wakker worden in me tent van ronkende dieselmotoren van mega grote schepen gaannnnnnnnnnn.
........de zoveelstebaits
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

10-03-2006 10:41

excuses
Laatst gewijzigd door Boudewijn Stolk op 01-06-2006 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn