24-02-2006 09:40
Wat ik eigenlijk bedoelde met mijn 1,5 ponds "hengeltjes" is dat de rivier zo ontzettend divers is qua stekken stroming etc. Op de foto met die apache, de bergse maas, is het inderdaad niet erg verstandig om te vissen met 1,5 ponds hengels. De kanten liggen vol met basaltblokken en stenen, en de stroming is in sommige jaargetijden flink. hier zet ik meestal ook minimaal 150 gram lood in. Op andere stekken, zoals op het hollandsch diep, is het vissen tussen kribben (soms een krib van 300 meter lang) of net 20 meter uit de kant/tegen het riet mogelijk zonder last vorm van stroming 100 gram is dan meestal voldoende. Het grote verschil is de breedte van de rivier. De bergse maas past toch een flink aantal keer in het diep, en dit scheelt zeker in kracht van de stroming.
Ik wordt overigens nog steeds beroerd van de gedachte aan een dril met mijn 2,5 ponders waar de vis inderdaad met mij aan de haal ging. Een trage run, maar niet te stoppen. En zonder te overdrijven deze vis had zeker 150 meter lijn genomen, de angst slaat toe in de verte een boot (de zilvermeeuw, rondvaartboot bieschbos ik zie hem nog regelmatig en krijg dan weer accute hartkloppingen). Je raad het al nadat ik de vis had gestopt op grote afstand was het 5 meter nemen en 10 meter geven, na 15 minuten was het dan zover met 2,5 ponds hengels echt alles uit de kast om hem voor die zilvermeeuw weg te krijgen. Ik stong hevige armgebaren te maken naar die boot, die het uiteindelijk begreep en verder uit de kant ging varen. Al die toeristen op het dek kijken hoe de boot dwars door mijn lijn ging, de hengel inmiddels zover mogelijk onder water... "PANG" en een illusie rijker.
De stekkeuze is zeer bepalend voor de te gebruiken hengel, ik geniet er af en toe enorm van om aan dergelijke lichte hengels een mooie vis te vangen. Over het algemeen kan ik alle overige omstandigheden waar ik in vis prima aan met 2,5 ponders.