Discussie: Rot@ry 10 Januari 2006: Riviervissen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

22-02-2006 10:57

Boudewijn :


Deze "meneer "moest worden voorgedragen bij Trix.

Eens n stukje geschreven zonder foto van n visje.

Ik vind dit wel wat hebben , n grote appel tonen kan bijna iedere drol :P


Gr :wink:


Ps , ergens op dit board staat n stukje van n rivier visser die door zn info te delen zn eigen stekken de hond op heeft geholpen.

Dus ben gewaarschuwd !!! vertel altijd te WEINIG en nooit te veel.

En echte speurneuzen hebben soms aan n detail al genoeg . :o
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

22-02-2006 12:15

ho, ho, ho, zo bedoel ik het ook weer niet. Meer onder het motto heb je iets om nuttig over te praten aangezien hij ook vaak de rivier bevist misschien heeft hij nog iets opmerkelijks opgemerkt heeft. In princiepe laat hij toch wel zijn stekken zien dus verpest hij in mijn ogen toch ook niets dus kan je toch wel een plaat laten zien al dat ook niet hoeft voor een "stukje". Ik vind rivier karpers gewoon mooi om te zien kan ik dat toch vragen.
Wie is Trix?
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

22-02-2006 19:22

Bea Trix

geeft eens per jaar lintjes uit :D

Klaas zal wel al 1 hebben voor zn ruimte trip :P
Michiel Bramer
Berichten: 22
Lid geworden op: 03-03-2003 01:00

22-02-2006 21:21

Foto's?
Ik wil best wat vragen stellen, ik heb er eigenlijk nog genoeg. Wat betreft de vissen, het is zo makkelijk eens een plaatje te laten zien en dat was nou net niet het onderwerp. De vissen zijn veelal onbeschadigd, maar ook ben ik vissen tegengekomen met beide flanken kale plekken. Echte krachtpatsers zitten er zeker bij, de rivierkarpers hebben naar mijn idee veel meer kracht dan de vissen op een putje (klinkt logisch niet?). Foto's worden naar mijn idee teveel gebruikt om het eigen ego op te krikken, het plezier om een karper te vangen van een ongelangrijk gewicht na een paar weken blanken kan soms van meer waarde zijn dan een aantal vissen in een sessie waar het soms vanzelf lijkt te gaan.

Materiaal
Tot mijn verbazing hoor ik iedere keer weer mensen vertellen over vissen op 300 meter afstand, 45 honderdste lijn en dik 200 gram lood. Uitvaren en voeren op afstand, kortom het echte werk. Natuurlijk ik heb ook hengels van 2,50 pond, meer dan dat vindt ik eigenlijk onzin. Sterker nog, als het even kan vis ik met CJW penhengels van 1-1,25 pond testcurve. Een mooie big grippa eraan van 90-100 gram (ja dat gooi ik gerust en als het moet een heel eind) en genieten maar. Vang dan eens een karper van een pond of 25, wat een genot! Die hengel, de curve en alle bewegingen van de karper die je als directe feedback als bonus mag ontvangen. Super!.

Voeren
In een bepaalde sessie eind vorig jaar, na een week voeren met tijgernoten en 25 mm boilies (scopex birdfood diepvriesboilies, voor diegene die het intresseerd) ving ik oa bovengenoemde 25 ponder en een aantal andere leuke vissen. In het donker welteverstaan, zakken van een karper is op de rivier niet altijd een optie. De grote duwbakken zuigen alles langs de kant weg, en zeker een karper in een bewaarzak. Je snapt dat ik af en toe best baal omdat ik snachts geen foto's maak, deze vissen gaan zonder uitzondering direct terug. Een dode of beschadige vis kan en wil ik niet als herinnering op mijn netvlies hebben. Voeren op de rivier kan het beste gebeuren met boilies, ik ben begonnen met een 20mm maar vis alleen nog maar met een of twee 25 mm boilies. Een aantal dagen tot een week voeren geeft het beste resultaat. Meestal voer ik 3/4 dagen en vis ik een eerste sessie. Mocht het een succes zijn dan voer ik een week door en ga dan weer een of twee nachten vissen. Niet zelden is de eerste succesvolle keer geen garantie voor een jackpot de volgende sessie.
Wat betreft partikels, tijgernoten hebben mijn voorkeur, hiermee vang je best brasem en winde maar het valt erg mee vergeleken met mais. Ik heb een keer zonder het te weten dicht naast collega vissers mijn onderkomen opgebouwd. We zaten 50 meter uit elkaar (de enige keer in 3 jaar overigens), nadat ik mijn piepers had geactiveerd kwamen ze een kijkje nemen. Bleken we allebei een voerstek gemaakt te hebben, ik wijzer met 25 mm boilies. Zij met een ingeving met mais en veel granen, nou een wedstrijdvisser had er zijn topdag kunnen hebben. Ik heb mijn sessie na een korte nachtrust beeindigd en verkast naar een andere stek. Ik werd gek van de windes op de stek, de collega's bleken snachts helemaal niet meer te hebben gevist, alle hengels lagen sochtend op de kant toen ik verhaal kwam halen. Ja dan kunnen collega's best vervelend zijn. Je kunt trouwens erg veel voer kwijt, zo'n 8 kilo tijgernoten en 4 kilo boilies was een goede combinatie. Dit jaar zal ik proberen eens veel meer te voeren, zover het budget het toelaat want riviervissen is duur vergeleken met de putjesvisserij. Haken onderlijnen lood, eigenlijk alles gaat snel kapot. Basaltkeien zijn immers niet goed voor mens en materiaal.

Boot
Aanwinst vorig jaar is mijn Zodiac boot en dieptemeter. Deze hulpmiddelen zijn eigenlijk onmisbaar. Onbereikbare stekken zijn doorgaans (iets) bereikbaarder. Het kan wel spoken op de wateren (harde wind en mist), dus let op het weerbericht. Wel eens met mist tussen de duwbakken gevaren??
Ook zijn er vissers op zalmschuiten, misschien wel de beste vaarbare karpertent. Veel ruimte en prima af te meren, maar au wat een prijs.

Meer info?
Ik zou er al een klein boekje over kunnen schrijven, een goede tip is denk ik de oude berichten van Ad Willems, aardige vent overigens die ik al een tijd niet meer heb gezien. 4 delen zijn het, het eerste deel begint hier: http://www.karperwereld.nl/artikel/hollandsd1.htm En wat betreft Menno, ik snap wel dat je weinig wilt loslaten, natuurlijk snap ik dat we zeker geen bussen vol met karpervissers willen zien neerstrijken. Ik ben er niet bang voor dat dit echt gebeurd, ik weet zeker dat de meeste mensen ook na opbeurende verhalen op sites keer op keer door de realiteit zullen worden ingehaald. Diegenen die het langer dan een zomer volhouden (doet het woord mug in combinatie met bieschbos al een belletje rinkelen?) mogen mijn lintje van trix.
Voor Boudwijn mijn complimenten, leuke stukjes met veel plezier gelezen.

Vragen?
Bijvoorbeeld over de zomer, het wordt dan erg moeilijk om vissen te vangen op de rivier zelf. Het lijkt of ze gewoon wegtrekken, waar gaan ze heen? Op de ondiepe platen heb ik ze zelden gevonden. Trekken ze in de inhammen, of in de bieschbos? Varende met de boot door de bieschbos in de zomer heb ik wel veel vis zien zwemmen, op laag water. Heb diep in de bosch nooit proberen te vissen, anders dan wat pogingen met de pen, de stekken zijn gewoon moeilijk te bereiken en ik vindt het vissen vanuit de bieschbos met uitzicht op de rivier zoveel aantrekkelijker... Waar bevindt de vis zich in de winter, en wie vangt er op de rivier nog met regelmaat zijn karper in deze grijze periode van het jaar? Heeft iemand een idee over hotspots in de herfst? Graag zou ik eens de meningen horen van de mede forummers.
Zelf heb ik wel een idee waar de grotere vis zich ophoudt, wie heeft een dergelijk gevoel over zijn/haar water opgebouwd en dan specifiek op de rivier. Zijn er mensen die sterk het gevoel hebben meer kleinere karper te vangen op bepaalde stekken en juist minder en grotere karper op andere stekken? Wie komt met de clou?
Wie heeft er ervaring met het vissen tussen de kribben op de merwede, ja is niet genoeg...

Ga weer andere dingen doen, wordt het typen meer dan zat. Misschien moeten we maar een karpercafe oprichten...
:wink:
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

23-02-2006 07:02

Michel, ik gebruik 45/00 lijn, gebruik loofgewichten tot 270 gram.
Maar afstanden van 300 meter? :o

Ik ben op sommige plaatsen blij als die combinatie 20 meter uit de oever op zijn plaats blijft.
Niks geen afstanden dus.
Loodgewichten pas ik aan op de stroming, niet op de afstand.
Is toch heel wat anders dan wat jij suggereert.

En met alle respect, in deze omstandigheden doe je met een 1,5 lbs ook niet veel.

Is de mogelijkheid er vis ik ook lichter, alleen ik pas mijn materiaal aan op de omstandigheden.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

23-02-2006 07:52

Hoi Michiel,

niet om je af te zeiken hoor, maar met die hengels die jij gebruikt zou ik 90% verspelen aan de stenen/fuiken en andere halve met wier begroeide krib steen stort plaatsen. Dan zit jij wel degelijk op echte open kale ruimtes te vissen in de vorm van zand platen en dergelijke.. Heb jij ook nooit last van wier en dan vooral de drijvende versie? In combinatie met een windje echt de killer voor de "steady" aaspresentatie en laten we nou net een windje op de kant ideaal vinden niet? Met 3 Oz lood begin ik in ieder geval echt niks.
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

23-02-2006 15:52

Zo zien we maar weer dat t overal anders is.

Ik krijg bijna medelijden met de leek die t eens wil proberen :P

Enne afzeiken ??? , kleine kinderen zoeken maar n ander topic :wink:
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

23-02-2006 20:04

1 tot 1,5 lbs op de rivier? Zelf begon ik heel dapper met 2 lbs hengeltjes, maar daarmee had ik niet echt grip op de zaak en werd ik eerder door de vis gedrild dan andersom. Om de vis bij allerlei ongerief weg te kunnen houden en m'n lood te kunnen werpen (160 gram is meestal wel het minimum) had ik toch wel iets meer power nodig. en dan zijn de 2,5 lbs stokken een prima stuk gereedschap.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

23-02-2006 20:09

Precies 10.000 keer bezocht ( met deze posting 10.001 :lol: )

Best veel vind ik
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

23-02-2006 20:41

Michiel,

Leuk om zo jou ervaringen te lezen. Wat jij zegt, zat ik mij ook te bedenken. Een foto van een vis zegt eigenlijk niks zonder het verhaal erachter. Soms ga je helemaal uit je dak met een minder fraaie standaard schub die je na nachten blanken de kant op trek, dan met een mooie 20-ger die al de derde is die week. Ik denk ook dat dat is wat ik zo mooi van de rivier vind. Dat gevoel als je er weer één uit trekt na een periode vol frustraties/blanken.

Overigens houd dit niet voor mij in dat ik foto's niet belangrijk vind. Als mijn huis in de fik zou staan, zou ik als eerste mijn fotoboek meenemen. Hier haal ik naderhand toch altijd wel veel voldoening uit en herinnerd mij aan de verhalen erachter. En ja, hier krik ik mijn eigen ego mee op. Dat mag toch wel? Kunnen jullie niet helemaal geil worden als je op een kouwe Januari dag je fotoboekje opent en kijkt naar je vangsten in het verleden? Dit kan mij altijd enorm motiveren om maar door te gaan met mijn (gestoorde) hobby/religie!! HEERLIJK!!!! :wink:

In 2003 had ik één van mijn 2 3/4 lb stokken in 2-en getrokken op de rivier, en dat voorjaar uitgevist met mijn oude 2 lb sportex carbon/kevlar. Net winkle-pickers. Een hele ervaring en best leuk, maar het klopt dat je geen bal meer te vertellen hebt op de rivier en zoals Kees zegt; Ik werd eerder gedrild door de vis dan andersom.

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

23-02-2006 22:13

Yow Kergarhg,

Ook ik vind het heerlijk om naar foto's te staren hoor, kan ik uren zoet mee zijn! :lol: Mijn album ligt nu op de WC, elke dag dwaal ik weer helemaal af :D

Zaterdag lekker vissen!!
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-02-2006 22:22

Michiel, net als de anderen begrijp ik niets van de 1 tot 1 1/2 lb hengels.
Want als het werkelijk hard stroomt vis je dan niet meer met bijna rechte hengels maar met tot bijna 360 gr. gebogen hengels...
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

23-02-2006 23:32

Lex,

De WC is ook echt zo'n moment om in je fotoboek te bladeren. Misschien zit er wel markt in een pocket versie voor op je werk ofzo. Laatst zag ik een digitale fotolijst, waar je al je foto's op kan laden en als een soort dia show je neus voorbij komt :wink:

MVG,

Kerger!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

23-02-2006 23:35

Aart,

Wat ik begrijp vis jij voornamelijk recht in de stromende rivier. Zoek jij dan nooit de randmeren (grote plons) op?

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-02-2006 23:58

Niet meer Stephan, gewoon vanwege gebrek aan tijd. Ben al blij dat ik in de vakantie twee weken aan een rivier in FRankrijk of elders kan vissen en af en toe op de IJssel...
Michiel Bramer
Berichten: 22
Lid geworden op: 03-03-2003 01:00

24-02-2006 09:40

Wat ik eigenlijk bedoelde met mijn 1,5 ponds "hengeltjes" is dat de rivier zo ontzettend divers is qua stekken stroming etc. Op de foto met die apache, de bergse maas, is het inderdaad niet erg verstandig om te vissen met 1,5 ponds hengels. De kanten liggen vol met basaltblokken en stenen, en de stroming is in sommige jaargetijden flink. hier zet ik meestal ook minimaal 150 gram lood in. Op andere stekken, zoals op het hollandsch diep, is het vissen tussen kribben (soms een krib van 300 meter lang) of net 20 meter uit de kant/tegen het riet mogelijk zonder last vorm van stroming 100 gram is dan meestal voldoende. Het grote verschil is de breedte van de rivier. De bergse maas past toch een flink aantal keer in het diep, en dit scheelt zeker in kracht van de stroming.
Ik wordt overigens nog steeds beroerd van de gedachte aan een dril met mijn 2,5 ponders waar de vis inderdaad met mij aan de haal ging. Een trage run, maar niet te stoppen. En zonder te overdrijven deze vis had zeker 150 meter lijn genomen, de angst slaat toe in de verte een boot (de zilvermeeuw, rondvaartboot bieschbos ik zie hem nog regelmatig en krijg dan weer accute hartkloppingen). Je raad het al nadat ik de vis had gestopt op grote afstand was het 5 meter nemen en 10 meter geven, na 15 minuten was het dan zover met 2,5 ponds hengels echt alles uit de kast om hem voor die zilvermeeuw weg te krijgen. Ik stong hevige armgebaren te maken naar die boot, die het uiteindelijk begreep en verder uit de kant ging varen. Al die toeristen op het dek kijken hoe de boot dwars door mijn lijn ging, de hengel inmiddels zover mogelijk onder water... "PANG" en een illusie rijker.
De stekkeuze is zeer bepalend voor de te gebruiken hengel, ik geniet er af en toe enorm van om aan dergelijke lichte hengels een mooie vis te vangen. Over het algemeen kan ik alle overige omstandigheden waar ik in vis prima aan met 2,5 ponders.
Michiel Bramer
Berichten: 22
Lid geworden op: 03-03-2003 01:00

24-02-2006 09:47

Oh ja, en in geval van wier en stroming... Volgensmij helpt er dan niets meer qua lood hengel oid, elk uur (als dit al lukt) opnieuw inwerpen is dan de enige oplossing.

Trouwens, heeft iemand een antwoord op een van mijn vragen? Boudewijn vroeg mij in een post stof voor discussie. In mijn profiel staat nu een foto boudewijn.
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

24-02-2006 23:28

Ik weet het, maar ik zeg het toch niet.
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

26-02-2006 14:34

Nachtje geblankt! Was wel extreem koud! Ik wacht nog even ... 8) :lol:
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

26-02-2006 14:38

Eigenwijs,

Wacht nou op die 10 graden. :lol:
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

26-02-2006 16:46

Uit ervaring weet ik dat dat geen wet van meden en persen is..
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-02-2006 20:30

Klopt Lexus, ik heb ze bij 6-7 gr. watertemperatuur ook gevangen op de rivier.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

26-02-2006 21:05

Klopt:

Je moet je gewoon de haak in de muil slaan , das de clou.

Is n spreuk van n verre kennis, maar zit wel wat in :P
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

26-02-2006 21:26

Ik hoef ook niet persee wat te vangen hoor, het is gewoon leuk om weer even l;ekker je hengeltjes vast te hebben de sfeer geproeft te hebben. Gewoon vissen!
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Michiel Bramer
Berichten: 22
Lid geworden op: 03-03-2003 01:00

26-02-2006 22:55

Koud!? Hoeveel graden was het water? 4-5?
Succes.

----------

Mit die grobe bulten?