kevin diederen schreef:Iemand ervaring met gewoon de druk weg laten vallen en een vis die dan gewoon rustig blijft?
Ja, duidelijk een gegeven. In het najaar bevis ik altijd een (extreme) obstakelstek. Geconcentreerd bovenop de hengel zittend gaan de eerste runs altijd mis door meteen de volle druk erop te zetten. Als de vis door af te zwenken de obstakels in kan duiken hou je hem echt niet tegen door in de hengel te gaan hangen.
Heel rustig blijven de eerste seconden en even afwachten wat de vis doet levert meestal een hele rustige succesvolle dril op. Ik denk dat de meesten deze ervaring niet hebben door de veronderstelling dat die vis meteen weg moet bij de obstakels.
Ervaring met penvissen scheelt erg veel bij deze visserij.
kevin diederen schreef:Pen en oppervlaktevissen tussen obstakels?
Eigenlijk de enige echt goede methode denk ik. Voordat je aanslaat weet je al welke kant de vis opgaat en daar kun je dan nog voordat de dril begint rekening mee houden. Meteen de volle druk of de vis rustig (geprikt) van de obstakels weg laten zwemmen.....
kevin diederen schreef:Meer diepgang over de rigs?
Zeer belangrijk denk ik. Je wilt immers niet een vis die zich is rotgeschrokken van die 5 ounce lood afstoppen. Mijn oplossing is ook hier een schuifsysteem inzetten. Heerlijk als je de hengel al in je handen hebt en de vis is nog niet geschrokken, nu is de vis nog lekker rustig. Nu is het de gelegenheid de vis te keren in alle rust en de echte dril kan beginnen.
Ik ben het roerend met de rotaristen eens dat een dikke nylonlijn ideaal is. Slijtvast, beetje rek voor de zware klappen en ideaal dat je de laatste meters lijn over de bodem kunt laten lopen vanwege het hoge gewicht van deze lijnen. Voor het laatste zijn enkele centimeters speling al genoeg en het heeft geen invloed op de reactietijd van de beetregistratie.
Weerhaakloze, snelprikkende haken vind ik een must bij deze visserij. Het moet wel een stevige haak omdat ik het idee heb dat een weerhaakloze haak eerder uit kan buigen omdat je de weerstand van de weerhaak niet hebt. De haak móét in de harde rand prikken. Ook hier heeft het schuifsysteem een groot voordeel. Je kunt je razendsnel aanpassen aan het aasgedrag van de vis.
Nog een must vind ik het gebruik van slechts één hengel. Staan drillen terwijl je een run krijgt op je andere hengel is echt een probleem. Het gaat meestal 'hard' genoeg op de obstakelstekken...
De gevoeligheid van de beetregistratie gaat inderdaad flink omhoog met het gebruik van lichte swingers/hangwakers.
Zo zit ik erbij:
Schuifsysteem met minimale speling:
De reels hebben ook enorme voordelen bij het obstakelen. Je kunt lijn winnen zonder te pompen. Dus heb je een veel constantere druk op de lijn. Speling in het geheel is 0,0. Je kunt je montage net wat nauwkeuriger plaatsen dan met een molen.
Deze sterke schub bleef ook lekker rustig en kwam in het net zonder sleur en beukwerk. De obstakels werden geen enkele keer geraakt.
Met het nachtvissen heb ik de ervaring dat de vis verder uit de obstakels is te vangen. Daar maak ik graag gebruk van. Niettemin weten ze de palen feilloos te vinden in het donker.