Discussie: Rot@ry 10 Januari 2006: Riviervissen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

08-02-2006 08:20

Ik kan me in grote lijnen vinden in het betoog van Aart, behalve dan dat we ze hier bepaald niet kwijt zijn in de paaitijd, maar er diverse stekken lonend zijn. Ik heb door de jaren heen met veel "trial and error" een aantal stekken ontdekt waar de vis in het voorjaar komt, daarna inderdaad de stekken waar ze langs trekken, bepaalde zomerstekken (liefst op de wat rustigere (niet qua stroming hoor!) riviergedeelten waar iets minder zwemmers, speedbooten en waterscooters zijn) en in het najaar wordt het gewoon iets moeilijker (vis verspreidt zich erg en ik heb geen verzamelplaatsen ontdekt) en vis ik met wisselend succes. Het ene jaar is ook het andere niet, bijvoorbeeld 2004 was een heel slecht jaar, niet alleen voor mij, maar ook voor de andere vissers. Afgelopen jaar ging het gewoon heel goed en kon ik weinig fout doen.

In elk jaargetijde bevis ik dus meerdere stekken, ik hou niet zo van altijd hetzelfde uitzicht en wisselen van stek geeft ook meer kans om op de vis te stuiten. Ingraven en afwachten is geen goede tactiek gebleken bij ons op de rivier.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

08-02-2006 08:23

En Menno,

Elke keer als jij klikt komt er weer een leesvinkje bij hoor! Het zijn dus geen bijna 7000 man die hebben gekeken, maar waarschijnlijk enkele honderden die bij nieuwe berichten in de topic weer eens kijken! Als dat een geruststelling voor je is! :wink:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

08-02-2006 10:26

Heren,

Allereerst bedankt voor de reactie, hier heb ik dus wel degelijk iets aan. Het is ook mooi vergelijkings materiaal zo.
Het verschil wat ik wel opmerk is het zelfde als Kees al opmerkt. Ik blijf tot eind Juni vis vangen, dus door de paaitijd heen en dat heeft Aart op de Ijsel niet. Vraag ik me alleen af waarom wij dan wel doorvangen. Aart geeft al aan hoe het komt dat zijn vaste stek rond de paai niks oplevert, maar zou ik dan kunnen concluderen dat ik ernstig dicht in de buurt van een paaiplaats zit te vissen, of zou het gewoon heel anders zijn op zo'n grote plons rivier en blijven de karpers tijdens de paaitijd gewoon "hangen"?
Zelf heb ik nog nooit karper bij mij in de buurt zien paaien, maar als ze een kilometer verder het wijd op tussen het wier aan het paaien zijn zal mij dat misschien ook niet echt opvallen.

MVG,

Kerger!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

08-02-2006 10:51

Yo Kerger,

heel toevallig weet ik dat bij jouw aan de overkant een paaiplaats zit .. en zelfs 1 van de grootste van heel de grote plons bij elkaar .. maargoed de overkant is zo maar een kilometer bij jouw denk ik of niet? Blijft het (voor mij) tog vreemd dat ze vlak voor, tijdens en erna heel het stuk oversteken.

Leuk he riviervissen :)
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

08-02-2006 11:41

Yo Lexus,

Is dat daar waar jij wel kan komen en ik niet mag komen? Dan denk ik dat ik maar eens mijn Seahawk in moet stappen en ff een stukje gaat varen. Wil die beesten wel eens tekeer zien gaan op de rivier. Maar in ieder geval bedankt.

MVG,

Kerger!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

08-02-2006 14:01

Ach, wat is een kilometertje voor een riviervis? Kwartiertje zwemmen?
Eens maakte ik mee dat ik bij een paaiplaats zat te vissen. Ik had daar gevoerd met mais en boilies. 2 Maten die een kilometer stroomafwaarts zaten, vingen een vis die mais uitscheet, terwijl zij alleen met boilies visten. Daarom kun je in de ruime omgeving van de paaiplaats vis tegenkomen.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

08-02-2006 14:25

Ja maar we praten hier over een oversteek van een kilometer (of meer), dan praten we over een zwemroute door (of over) diverse diepe delen, oa. 2 diepe vaargeulen.

groetjes
Als je er maar vertrouwen in hebt.
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

08-02-2006 17:16

yo kerger wat doe je nu weer raar wou je zeggen dat je dat niet wist dat het aan de overkant in het natuurgebied een grote paaiplaats is dat weten we toch al jaren.de gekste
........de zoveelstebaits
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

08-02-2006 17:26

je target op de rivier nou nou nou jongens ga gewoon lekkuh vissuh binnenkort .
doe je best en meer kan je niet doen.
(voorbeeld):mijn droom(target)zoals jullie noemen is20 kilo op de rivier die ik bevist nou dan kan ik lang wachten waarschijnlijk.
of misschien wel niet wie zal het zeggendat is toch de kick van het hele vissen.
sorry hoor jongens met alle respect maar ik vindt dit een beetje waardeloos onderwerp.de gekste
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

08-02-2006 19:17

Henry, zou je mij eens uit willen leggen waarom een target op een rivier een waardeloos onderwerp is.
Ok jij vind dat dat heb ik inmiddels begrepen maar een target is zo gek nog niet, zeker niet op en rivier.
Zou namelijk een geheel nieuwe kijk op de rivier vereisen, en een frisse nieuwe invalshoek kan je wel eens wat extra's opleveren.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

08-02-2006 19:59

De sleutel bij het behalen van targets is je beschikbare informatie, hoe meer je die hebt des te betere keuzes je kan maken in je visserij. Ik ben ervan overtuigd dat je ook op specifieke vissen kan jagen op de rivier, de grotere vissen blijken vaak toch wat honkvaster dan de kleinere scharrelschubjes. Vangstinformatie en vooral de stekke zijn hierbij van belang. Het vissen op specifieke vissen is er dus mogelijk, maar wel moeilijker dan op een put verwacht ik. Een target van een bepaald gewicht, bijv. een veertiger. Vissen waar ze zwemmen en hij komt vroeg of laat een keer langs...

Zo zou ik van een hoge veertig nagenoeg volschub zeker wel een target willen maken, al zwemt hij op de rivier...
mvg

Bart van den Hurk
tom langens
Berichten: 133
Lid geworden op: 30-12-2005 13:00
Locatie: Bocholt

08-02-2006 20:37

Idd Bart, bij targetvissen is het belangrijkste om zéér goeie informatie te verkrijgen over de vissen die je wilt vangen. Stekken waar ze in het verleden zijn gevangen vormen een niet te missen informatie. Op de rivier kan je zeker targetvissen vangen, zolang het honkvaste vissen zijn die wel altijd in hetzelfde gebied. Op een rivier is de uitdaging nog groter dan op een kanaal of afgesloten put. Het kan wel enige tijd duren maar als je je jacht achter deze vis goed voorbereid dan kun je die tijd verminderen. De voorbereiding is voor mij het belangrijkste punt in mijn visserij. Zonder dit zou ik veel minder vissen vangen.

grts tom
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

08-02-2006 20:44

Kees, ( Ik had daar gevoerd met mais en boilies. 2 Maten die een kilometer stroomafwaarts zaten, vingen een vis die mais uitscheet, terwijl zij alleen met boilies visten.)

Hebben ze jou nooit verteld dat mais en bollen vaak slecht vangen???

Staat ook nog in n boekje , vis met t ZAAD zelf :P

Ik heb te vaak mais in mn bewaarzakken gehad, en nog nooit 1 korrel gevoerd.

Maar ik denk dat n kennis van jou je dit ook wel eens gemeld zal hebben, of ben ik nu mis ??

Gr :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-02-2006 21:08

Stephan, bij ons ligt de 'grote plons' aan het eind van de rivier. Is nogal wat km's verder. Wil je ruim rond de paaitijd vissen vangen dan moet je die zoeken met een boot op die grote plons (is niet al te moeilijk) en daar gaan vissen. Op de rivier zelf vang je rond die tijd niets of vrijwel niets, simpelweg omdat ze daar in die tijd niet zitten.
Menno, als de paaitijd wat later wordt blijven de vissen gewoon wat langer in de grote plons achter de rivier zitten.
Eigenwijs als ik ben ga ik niet op die grote plons vissen, ik wil n.l. altijd weer graag weten wanneer ze van de rivier zelf vertrokken zijn en wanneer ze de rivier weer optrekken. Betekent een aantal blanks, maar dat maakt me niks uit. Heb altijd alles trouw genoteerd.
De laatste paar jaar komt er van vissen in die tijd vrijwel niets meer terecht gezien de jeugdviskampen.
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

09-02-2006 00:33

Hé Hen,

Bedankt voor het oplaaien van het "waardeloze onderwerp". Zelf heb ik het niet over een bepaalde vis als target, maar meer over het aantal wat ik hoop te gaan vangen, maar wat nog wel realistisch is. Hen, voor jou zou bevoorbeeld een target voor dit jaar kunnen zijn, meer dan 50% van je runs verzilveren :oops:

Ik kan me wel een beetje vinden in Aart, in het "eigenwijze" blijven zitten om te kijken wanneer de vis terug komt. Of dit efficient is.....? Maar wat ik al eerder zei, ook van blanks kan je leren en in ieder geval vaak conclusies trekken.

Ik denk dat het vissen op een targetvis op de rivier toch wel het ultieme is wat je kan hebben binnen het karper vissen. Dat dit niet onmogelijk is, heeft het verleden wel bewezen. Kijk bv naar de Thorpe-vis. Ik denk dat deze vorm nog wel een stuk bevrediger kan zijn dan het vangen van een target op een put(je), maar zal misschien maar 1 maal lukken in een seizoen i.p.v. een aantal keer op putjes. Focus en info zullen dan de sleutelworden zijn.

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

09-02-2006 02:03

Dat laatste ben ik absoluut met je eens Kerger
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

09-02-2006 17:09

Targetvis op de rivier? Zeker mogelijk als je kijkt naar vangstplaatsen en tijden. Sterker nog, bij ons op de rivier zwemt een karper die MIJ telkens als target heeft! :o

Ik wil hem of haar eigenlijk niet eens meer vangen, maar ik ontloop het noodlot eigenlijk elk jaar niet!

De meeste vissen zie je eens maar nooit weer. Juist de grotere exemplaren echter blijken het meest honkvast te zijn en voila, targetvissen op de rivier!

Toch vang ik liever een onbekende reus als .... op een nieuwe topgewicht.Afbeelding
Laatst gewijzigd door Kees Verheij op 01-03-2006 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Bas Wilkers
Berichten: 41
Lid geworden op: 09-02-2006 18:46

09-02-2006 19:02

goeden avond,
voeren jullie in de winter minder in vergelijking met de zomer of voeren jullie gewoon het zelfde?








mvg,Bas
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

09-02-2006 19:39

menno laarmans schreef:
Hebben ze jou nooit verteld dat mais en bollen vaak slecht vangen???

Staat ook nog in n boekje , vis met t ZAAD zelf :P


Gr :wink:


Menno,

Hier hebben de karpers die boekjes niet gelezen en vang ik prima met mais/boilies. Alleen boilies ging ook, maar minder en een maishengel erbij heeft me tot nu toe alleen een paar kleinere schubs tot 18 pond opgeleverd en zelfs nog nooit een twintiger of groter!

NB Ik had die nacht ook nog vis hoor, maar het is voor mij een teken dat je de karpers maar beperkt vasthoudt en dat ze rustig even een blokje om gaan en ergens anders een boertje en windje laten en ook wat eten.

Gr. Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

09-02-2006 20:15

Hoi Bas,

afgezien ik in de winter niet op de rivier vis, zou ik het financieel niet eens op kunnen brengen om heel het jaar door hetzelfde te voeren.
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

09-02-2006 20:58

Kees :

Ik wil dat aan dat slootje wel eens proberen :P
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

09-02-2006 21:07

he kerger over dat verzilveren van me vissen probeer er dan zelf is te vissen je weet zelf wat ik er allemaal aan gedaan heb.
dan pas wil ik wel is zien of het aan mij heeft gelegen nou ik kan je zeggen ik weet wel zeker dat het niet aan mij heeft gelegen.
maar goed ik ga er verder geen woorden aan vuil maken,ik weet wel beter.
maar zo zie je maar weer als er ook maar iemand het ergens niet mee eens is of de discussie niet boeiend vindt en je zegt er wat van ben je gelijk de GEBETEN HOND.
maar daarom doe ik nog wel een jupiler met je hoor aan de rivier of heb je liever niet dat ik erbij komt zitten want meestal moet je dan ,s ochtends weer foto,s maken van..........ach je weet wel beter groetjes de GEKSTE
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

09-02-2006 21:27

Targetvissen op de rivier? Hmmm das toch wel het summum dacht ik zo. Ik heb toch een behoorlijke drang naar het grote water. En de targetvisserij vind ik ook echt een fantastische visserij. Niet gewoon maar langs die waterkant zitten, maar je eigen naar een bepaalde vis toe puzzelen. De hardware van het riviervissen laten draaien op de software van het targetvissen, dat moet toch echt top zijn.

Informatie moet je dan wel hebben. Een gerucht achterna vissen is vragen om moeilijkheden. Je zal op z'n minst van een aantal keer de vangplaatst van zo'n vis moeten weten. En als het even kan het aas/ voertechniek moeten weten. Plus een flinke dosis mazzel moeten hebben wil het een beetje rendabel worden.

mvg,
Kees
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-02-2006 21:54

Nog meer info over het riviervissen?

Regio Den Haag van de KSN heeft voor morgen op de agenda staan:
Morgenavond 10 febr. in sporthal Essesteyn , elzendreef in Voorburg.
aanvang 20.00 uur.
Met Kees Verheij.

Kees...kijk met spanning uit naar morgenavond! :wink:
mvg
Hans Brinkel
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-02-2006 23:08

Mannen, morgenavond (10 februari) is Co Sielhorst met een lezing te gast bij de KSN regio Zwolle.
Locatie: speeltuingebouwtje Assendorp, Geraniumstraat 1 in Zwolle.
Aanvang: 19.30 uur