Discussie: Rot@ry 10 Januari 2006: Riviervissen

Plaats reactie
Ralf Seems
Berichten: 81
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Beegden
Contacteer:

29-01-2006 13:45

Heren,

Naar aanleiding van een lezing die ik afgelopen weeknd heb gezien van de heer Pansar.Heb ik eigenlijk een paar vragen waarop ik zelf geen logisch antwoord kon verzinnen.

Hij viste vaak in en net naast kuilen in de bodem, dat waren veelal hotspots. Daar kan ik wel in komen omdat er veel voedsel in achter blijft.
Hij vondt deze door veel te pijlen met een dobber.

Maar nu dacht ik als dat op een kanaal is een hotspot is dan zal dit ongetwijfeld op een rivier ook zo zijn. Maar nu is mij vraag wat moet ik me bij zo'n kuil voorstellen echt een gat van bijv 1m bij 1m en n 0,5m diep? En hoe krijg je zoiets uitgepeilt op een stromende rivier?

Want ik wil dit jaar beginnen op een rivier en daar heb ik me een paar stekken gezocht met behulp van een dieptemeter. Maar kun je zo'n gaten ook zien op de diepte meter? Want met die dobber gaat uiteraard niet lukken met op de rivier.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-01-2006 16:42

Ralf, soms ca. 1 x 1 m soms ook groter. Met een dieptemeter kun je die zeker vinden.
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

29-01-2006 17:29

Hoe zit het met de invloed van het zoutgehalte op de grote plons?

Ik heb eens gelezen dat hoe hoger het zoutgehalte op een bepaalde plek, hoe kleiner de karper is die zicht daar bevindt.

vgr.
Gerrit
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-01-2006 18:47

Gerrit,

het lijkt erop dat als het vloed word de vis als het ware door het zoutere water naar achteren ( stroomopwaarts ) word gedrukt.

"Ik heb eens gelezen dat hoe hoger het zoutgehalte op een bepaalde plek, hoe kleiner de karper is die zicht daar bevindt."

Bovenstaand zou een verklaring kunnen zijn waarom aan de ene oever gemiddeld een lager gewicht wordt gevangen dan langs de andere oever."

Langs de " lichte " oever is namelijk uit metingen door Rijkswaterstaat gebleken de invloed van de zouttong het grootst.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-01-2006 19:08

Gerrit Ritmeester schreef:Hoe zit het met de invloed van het zoutgehalte op de grote plons?

Ik heb eens gelezen dat hoe hoger het zoutgehalte op een bepaalde plek, hoe kleiner de karper is die zicht daar bevindt.

vgr.
Gerrit

Als ik de vangsten van sommigen zie...heb ik juist het idee dat ze groter zijn 8)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-01-2006 19:44

Gerrit, Michel, ik weet niet of dat wel zo is (hoe hoger het zoutgehalte hoe kleiner de vis). Vorig jaar eind mei hebben we een dag of wat aan het eind van de Rhône gevist, ca. 2 1/2 à 3 km vanaf de uitmonding in de Middellandse Zee. Redelijk brak water! En ook tij. Alles wat we daar gevangen hebben waren iets meer dan 20 schubs waarvan de grootste net 21 pond was. Maar toen er een local kwam kijken heb ik hem gevraagd of daar alleen maar kleinere schubs zaten en geen spiegels. Zijn antwoord was echter dat de grote vissen en ook grote spiegels op dat moment nog wat verder naar de Middellandse zee zaten in een paaigebied. In dat paaigebied moet echter het zoutgehalte nog wat hoger zijn daar dit wel heel dicht bij de Middellandse Zee ligt.
Dus of het waar is dat hoe hoger het zoutgehalte hoe kleiner de vissen???
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-01-2006 21:05

Aart,

Ik zou het ook niet weten, maar frappant is de combinatie die gelegd kon werden ( zouter = kleiner ) wel.

Verder spreek jij over de paaiperiode, ik over een flink aantal jaren, waarin het gewichtsverschil tussen de ene en de andere oever is geconstateerd.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

29-01-2006 22:43

Mijn constatering is dat het aantal vissen, ook het aantal grote, hoger ligt naarmate het zout gehalte hoger wordt.. Ik ken heel wat mensen die verder stroom opwaarts vissen en maar een fractie van het aantal runs krijgen als bij ons en het aantal grote is ook stukken minder. Ik vis ong. 3 km. van de zee en die andere ong. 30 km (zijn grove schattingen). Ik heb 8 jaar geleden toen ik begon op de stek het zoutgehalte gemeten en dit lag op 0.3%. Ik ga het dit jaar weer bijhouden gezien de testen die ze uit gaan voeren.. en uiteraard mijn vangsten op dat moment.



Het kan ook gewoon zijn dat ik heel goed kan vissen natuurlijk :D
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

29-01-2006 23:32

Leon Hogendijk heeft ook ooit eens een artikel geschreven over vissen op een riviermonding in zee. Hij ving dichterbij zee gemiddeld een stuk zwaarder. Heb er zelf nooit op gelet. Wat Lex zegt gaat ook weer niet helemaal op want een kilometer of 30 verder staan de zaken er weer heel anders voor qua grote vissen.

Wat me wel opviel is het verschil in gemiddeld gewicht tussen de noord-en zuidkant van de rivier. De noordkant lijkt toch een wat hoger gemiddeld gewicht te hebben dan de zuidkant. Waarom dat zo is weet ik niet zeker, maar ik denk dat het met het weer en de invloed van de zon te maken heeft. Ik vermoed dat de meer veredelde rassen meer het weer (boekjesgedrag) volgen dan wildbloedjes. Wildbloedjes trekken naar mijn mening niet zo heel veel de wind achterna. Ik heb zoiets ook wel op andere wateren gezien in vorm van meer spiegels. Misschien dat ik daarom te snel een conclusie trek.

mvg,
Kees
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

30-01-2006 00:42

Ja ik vind Noord en Zuid tog vreemd, we dubbelen vissen aan beide zijde.
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

30-01-2006 08:29

Het verschil tussen "kleine" en "grote" karper kan naar mijn mening zeer dicht bij elkaar liggen. Zo heb ik zelf ervaren dat ik 200 meter naast mijn normale stek ik 4 keer (en misschien nog wel meer) zoveel runs kreeg, maar het gemidelde rond de 12 pond bleef hangen ipv 20 pond.

Wat ik wel vreemd vind is dat je richting zee vaker hoort over bakken en als je richting de Biesbosch gaat idem dito. Het lijkt erop dat je op het stuk ertussen gewoon botweg minder kans maak op een echte bak (Of ze kunnen dichter bij de zee gewoon beter vissen :wink: ). Toch geloof ik niet dat er hier onder wordt gedaan aan het westen en oosten van ons, qua gemiddeld gewicht dan.

Wel word ik wel eens jaloers als ik de verhalen van links en rechts hoor. Dan lijkt het alsof ik mijn tijd hier verdoet. Daarentegen zeg ik dan weer tegen mezelf, doorzetten en die bak komt er heus wel een keer uit. Ook hier wordt af en toe gedubbeld en vangsten uit het verleden geven mij genoeg hoop om door te zetten.

Krijgt er al iemand zin in de lente??

Ik kan niet wachten, misschien moet ik dat dan ook maar niet doen!!!

MVG,

Kerger!!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

30-01-2006 08:55

Lex en Michel,

Wat ik nog verder wilde toevoegen aan het hierboven geschreven was dat er hier nog een ander verschil merkbaar is ten opzichte van jullie "territorium". Als ik mijn vangsten erop na ga en die van andere dan komen wij tegen de 10% spiegels van onze vangsten uit. Dat ligt toch 4 tot 5 maal hoger dan bij jullie. Ik ben er ook van overtuigd dat als je een stukje verder stroomopwaarts gaat dit nog hoger uit kan vallen. Toeval....???? Ik denk het niet. Een collega van mij heeft in het verleden gezien (en dan bedoel ik niet in een glazen bol), dat er, nog voor de Moerdijkbrug, spiegels zijn uit gezet.
Of dit ermee te maken heeft weet ik niet, want als je kijk naar die 10% dan zijn het wel zeer uitéénlopende rassen. (Denk dat jullie vast wel die 33 van Kees een keer tegen zijn gekomen op carpboard)

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-01-2006 09:28

Zou best kunnen Stephan, is gelijk aan het verschil in spiegels op het eerste stuk van de IJssel t.a.v. het laatste stuk. Maar dan voor de uitzettingen in het kader van het IJssel Spiegelkarperproject d.w.z. vóór 2000.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

30-01-2006 10:45

Stephan,

afgelopen jaar heb ik na jaren lang bijna geen spiegel te hebben gezien iets heel vreemds meegemaakt. Ik ving met sessies alleen maar spiegels! Dus wel een verandering merkbaar, ik dacht altijd in dezelfde school vissen te zitten..
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-01-2006 10:57

Dat is toch prachtig Lexus. Van diezelfde school vissen, daar geloof ik niet zo in. Met het project op de IJssel zijn we erachter gekomen dat 20 of 50 of zelfs 70 km zwemafstanden zelfs voor kleine spiegeltjes geen uitzondering zijn. Ook uit eigen ervaring, in het vroege voorjaar een spiegel gevangen op de IJssel, datzelfde najaar wordt dezelfde spiegel (en echt 100% dezelfde) teruggevangen in de haven in Lelystad. Zo'n vis is dus de IJssel afgezwommen, door het Ketelmeer naar het IJsselmeer en via het IJsselmeer weer in de haven van Lelystad terechtgekomen...
Een uitzondering? Mooi niet...
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

30-01-2006 11:03

Nee dat was ook maar een grapje Aart, maar het is wel heel appart als je plots een aantal spiegels achter elkaar vangt die je echt nog nooit gezien hebt.. Wij hebben trouwens ook een spiegel gevangen (makkelijkst te herkennen he) die we jaren ervoor vingen op een hele andere stek, kilometers verder
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

30-01-2006 11:07

Interessante discussie. Ik zou dus voor de echte beren me maar eens met de stroming moeten laten afzakken richting Rotterdam! Zijn er boarders bij die ervaring hebben op de grens Lek/Nieuwe Waterweg?
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

30-01-2006 13:14

kees :

Is maar 1 antw op en dat is zelf proberen.

Die wat dat weten zullen dit niet op t board neer kalken.

Misschien als je geluk hebt via pb.

Of hoe zou jij t vinden als er n kudde neerstrijkt op "jou "stuk van de lek ???


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

30-01-2006 19:35

Liever niet, daar zit ik ook!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

30-01-2006 20:00

Ach Menno, "mijn" stuk is 20 km lang en keer 2 oevers is dat 40 km oever. En na drie nachten blanken gaan ze huilend naar huis. Hebben ze een keer geluk dan duurt het misschien een paar blanks meer, en de diehards zijn welkom, plek zat!

Ik ga dus niet richting rotjeknor om ff wat te proberen, hier kan ik op m'n fietsje voeren!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

30-01-2006 20:12

Goh,

Toch wel weer jammer dat er een (negatieve) draai gegeven wordt aan deze discussie. Ook ik vind het een donders interessante discussie. Het uitwisselen van informatie en gegevens gebeurt hier op vrijwillige basis. Geloof me, ook ik zou niet graag zien dat er een kudde op onze stekken gaat vissen. Maar als we allemaal een breder beeld kunnen krijgen en een bredere kennis kunnen vergaren over riviervissen door het uitwisselen hiervan, is dat toch onze keuze?

Wie is Menno dan om dit tegen te houden en te veroordelen??

Een rotary gaat over informatie en participatie hierin, en dit wordt helaas niet door iedereen verwelkomt. Wat doe je hier dan?

Ik vind het een interessante vraag die Kees V. stelt en ben ook erg benieuwd naar andermans ervaringen. Zou iemand die niet willen delen, heb ik daar respect voor.

MVG,

Kerger!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

30-01-2006 20:33

De laatste informatieve bijdrage van Wil staat nu online, past dit wat beter in jouw visserij Laarmans? :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

30-01-2006 20:59

Mooi stukje Wil, complimenten, en voor wat betreft de boiliekwaliteit: ik zal toch eens wat gaan proberen! :wink:

En dan die breedgebouwde gigant, lekker hoorrrrrr!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-01-2006 21:59

Wil, ondanks je aanvankelijke twijfels heb je toch iets geschreven wat zeer de moeite waard is. Waar ik vooral op stond te wachten is jouw stroming stukje, helemaal mee eens, het kan niet hard genoeg stromen (voorzover je lood maar enigszins blijft liggen). Nog wel een vraagje: wat is de gemiddelde diepte op het stuk Maas waar jij op vist (gemiddeld hé, dus niet bij extreem laag of hoog water...)? Over dat 'alleen maar boilies' ben ik het niet helemaal met je eens daar soms tijgernoten ja zo goed, zelfs soms beter scoren. En met 3 of 4 grote tijgernoten aan je hair heb je niet meer last van witvis dan met boilies van 25 mm. Anderzijds heb ik in de loop van de tijd ervaren dat een vol klosje quiksilver 45lbs als onderlijn nog wat schuurvaster is op mosselbanken dan 45/100 nijlonlijn en bij een goed gelegde knoop gaat die nooit los. Jij schrijft dat de zandplaten zich verplaatsen, dat geldt eveneens voor mosselbanken...
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

30-01-2006 22:21

Aart de gemiddelde diepte ligt rond de 5 meter grof gezegd, er zijn stukken bij die beduidend dieper zijn en moet toegeven dat die meer mijn voorkeur hebben, die en harde stroming als het even kan.
Wat die tijgernoten betreft kun je misschien best wel gelijk hebben, probleem wat ik altijd met die tijgers heb is dat ik er zo slecht mee vang.
Krijg er wel vis op maar op de een of andere manier vang ik altijd beter met bollen, kan best aan mij liggen hoor.

Wat betreft die quicksilver, is inderdaad mooi schuurvast spul maar ik kan goed uit de voeten met mijn nylon.
Die nylon gebruik ik overigens niet als rig materiaal, alleen als hoofdlijn.
De extra lange tube die ik eraan heb is ook alleen maar voor de eerst meter die op de bodem kan worden gedrukt door de stroming te beschermen, meer niet, 1,5 meter is wel wat kort als voorslag.
Kleine kanttekening heb ik wel nog op die voorslagen, de knoop die je moet maken om de voorslag te monteren is weleens lastig bij een reel, geeft toch iedere keer een tik op het moment dat ie door de lijn geleider gaat, hinderlijker met ingooien overigens dan met indraaien

Inderdaad kunnen ook mosselbanken zich verplaatsen, alleen echt veel last hebben we daar hier niet van, die mossels liggen echt bijna overal.
Moeilijker om naast dan op een mosselbank te vissen lijkt het wel.