Zooo'n groentje...

Plaats reactie
Marco Kuiper
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-04-2014 08:09

24-04-2014 15:59

Mogguh,

De naam is Marco, 43 jaar en dacht, laat ik weer eens wat anders doen dan online gaming :roll:

Ik heb me na 15 jaar weer eens op vissen gericht, waarbij ik dacht.. ha.. dat doe ik ff..
nou.. mooi niet dus.. het valt vies tegen.

Ik ben begonnen met een pickertje, op witvis.. Maar dat brak me snel op. Zodra de wind even te hard is, gaat je top van je hengel sowieso alle kanten op.. dus meh.. niet leuk genoeg.
Toen maar eens gekeken naar karperspul. Duur.. veel.. leuk.. speeltjes :)
Maar vissen vangen, ho maar. Ik heb vorig jaar (mijn eerste poging, toen ik dacht dat ik het allemaal wel wist..) 1 karper gevangen.. heel vroeg in het jaar. Het beest was mager als wat, ewl 68 cm, dus best leuk.
Daarna, nooit meer een karper gevangen.. Ik doe iets fout, of ik zit in verkeerd water.. ik snap er geen zak van.
Dus.. dit jaar weer begonnen, met frisse moed, en tot op heden niets gevangen natuurlijk.. en toen maar weer eens gaan zoeken online.. en wat zie ik.. Er worden zat karpers gevangen..

Ik zit in Enkhuizen, en vis in de polders.. De PUT in Enkhuizen schijnt drama te zijn om wat te kunnen vangen, zeker voor een groentje als ik..

Dus... dit ben ik.. en.. HEELLUP!! :lol:
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-04-2014 17:48

Welkom hier :D
CarpeR Diem
Dennis Visser
Berichten: 54
Lid geworden op: 14-07-2013 23:25

24-04-2014 17:56

Welkom...tip van jip: gebruik de zoekfunctie veel en stel directe duidelijke vragen, zijn mijn ervaringen uit een paar maanden meelezen :wink:
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

24-04-2014 18:23

welkom marco
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

24-04-2014 19:22

Beste,
Welkom hier...plaats eens een foto van je rig/montage in het rig topic...dan kan ieder zijn mening hierover geven en of deze te verbeteren valt :wink:
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

24-04-2014 20:32

praat ook veel met vissers langs de kant en vraag of zij goed vangen,waarmee ze vangen en op welke tijdstippen etc.etc.
Kansloos gezeik!
Marco Kuiper
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-04-2014 08:09

24-04-2014 21:39

Uhm.. ik ga echt niet mijn spullen hier showen hoor :P Ik heb allemaal bij elkander geraapt spul, niks luxe, behalve mijn tentje en mijn stretcher :P Vis ik niet, campeer ik iig :lol:

Ik heb geen luxe standaarden die je altijd ziet, geen luxe visserstoel ofzo, gewoon een tuinstoel, en simpele, 'prik ze in de grond' dingen, waar ik een verklikker op heb zitten.

Mijn hengel is een heel goedkoop ding, de molen is iets beter. De molen die bij die hengel zat die was na een paar maanden al naar zijn gossie-hoera. De molen.. weet ff de naam niet, heeft een slip aan de voorkant, en zo'n hendel aan de achterkant, om hem los te laten lopen. Die is dan ook weer instelbaar met de slip aan de achterkant.. *excuseer mijn ontbrekende vak/hobby jargon :P *

Ow wacht ff.. ik zat net iets te lezen.. een rig is je onderlijn als ik het goed heb begrepen toch?
Qua onderlijntjes, of rig/montage heb ik gewoon wat standaard spul uit de winkel gehaald.
Een type waar het lood helemaal onderaan hangt, en een stukkie hoger je haak, aan een soort.. rubber buisje met kralen, en een kort stukje visdraad met de haak dus.. en boilie dinges :P
Die heb ik vanavond geprobeerd. Gisteravond had zo'n simpel vastlood systeem. Zo'n visvriendelijke loodklem, en dan een zo'n speciaal stukkie draad met de haak.. tis allemaal relatief eenvoudig. Ik heb ook (daar heb ik vorig jaar die karper mee gevangen) een montage, waar het lood kan schuiven. Deze vind ik zelf moet ik zeggen, de meest onhandige met inwerpen etc.. gaat soms nog wel eens mis. Daar heb ik met die andere geen last van. Ik heb ook standaard boilies, niet de hele kleine, maar een maat groter.. ik moet zeggen.. vind ze best groot.. van die hele zoete dingen, waar je bijna zelf eentje van zou nemen als je niet beter wist :)
Verder probeer ik wat voer te smijten.. Ik heb diverse geprobeerd. Kikkererwten, duivenvoer (allemaal gekookt enzo) en gewoon witvis voer, met extra's.. mais etc.. Zo'n flesje met die mega sterke geur/smaak troep.. wat heerlijk plakt..
Ik heb ook van die zakjes waar je voer in kan proppen (ik had daar vandaag van die.. hoe heten die dingen.. pallets? licht beige konijnen brokken zeg maar :) ) knoop ik aan de haak.. pleur de zooi in het water.. en dan maar wachten... alles wat ik gevangen heb is bot.. en achter net net ook :P en vanavond.. HELE natte sokken.. grmbl..

Overigens, qua vissers langs de kant.. ik ga over het algemeen niet dicht bij een ander zitten. En echt veel mensen zie je niet.. althans.. niet waar ik dan zit ... dat kan natuurlijk een teken zijn :roll: Maar goed.. om nou 20 meter van een ander te gaan zitten.. das ook niet prettig lijkt me.

Verder probeer ik altijd water te zoeken waar ze niet met bootjes komen.. want echt.. vorig jaar heeft me dat wel paar keer een lijn gekost.. grmbl... en het STERFT van de bootjes in west friesland.. Ik zal wel de foute plekjes kiezen ook hoor..

Ik hoorde van mijn vrouw dat haar collega's ook al gevangen hebben.. maarja.. die zijn uitgerust met voerboten, visradars en weet ik veel voor spul.. dat heb ik allemaal nie hoor.. :-?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-04-2014 21:46

Welkom op CarpBoard Marco uit Enkhuizen. Het zal allemaal vast wel goedkomen. Zolang je maar blijft proberen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

24-04-2014 22:18

Welkom op het forum, op onderstaande link staan wat eenvoudige montages die je kan bekijken: http://www.abc-sportvissen.be/paginas%2 ... karper.htm
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

25-04-2014 08:47

Marco, welkom!

Hier wat uitleg van het karperjargon:

* http://www.bergsma-online.nl/karpervissen%201
* http://www.bergsma-online.nl/karpervissen%202

Succes!
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

25-04-2014 08:55

Marco Kuiper schreef:Uhm.. ik ga echt niet mijn spullen hier showen hoor :P Ik heb allemaal bij elkander geraapt spul, niks luxe, behalve mijn tentje en mijn stretcher :P Vis ik niet, campeer ik iig :lol:

Ik heb geen luxe standaarden die je altijd ziet, geen luxe visserstoel ofzo, gewoon een tuinstoel, en simpele, 'prik ze in de grond' dingen, waar ik een verklikker op heb zitten.

Mijn hengel is een heel goedkoop ding, de molen is iets beter. De molen die bij die hengel zat die was na een paar maanden al naar zijn gossie-hoera. De molen.. weet ff de naam niet, heeft een slip aan de voorkant, en zo'n hendel aan de achterkant, om hem los te laten lopen. Die is dan ook weer instelbaar met de slip aan de achterkant.. *excuseer mijn ontbrekende vak/hobby jargon :P *

Ow wacht ff.. ik zat net iets te lezen.. een rig is je onderlijn als ik het goed heb begrepen toch?
Qua onderlijntjes, of rig/montage heb ik gewoon wat standaard spul uit de winkel gehaald.
Een type waar het lood helemaal onderaan hangt, en een stukkie hoger je haak, aan een soort.. rubber buisje met kralen, en een kort stukje visdraad met de haak dus.. en boilie dinges :P
Die heb ik vanavond geprobeerd. Gisteravond had zo'n simpel vastlood systeem. Zo'n visvriendelijke loodklem, en dan een zo'n speciaal stukkie draad met de haak.. tis allemaal relatief eenvoudig. Ik heb ook (daar heb ik vorig jaar die karper mee gevangen) een montage, waar het lood kan schuiven. Deze vind ik zelf moet ik zeggen, de meest onhandige met inwerpen etc.. gaat soms nog wel eens mis. Daar heb ik met die andere geen last van. Ik heb ook standaard boilies, niet de hele kleine, maar een maat groter.. ik moet zeggen.. vind ze best groot.. van die hele zoete dingen, waar je bijna zelf eentje van zou nemen als je niet beter wist :)
Verder probeer ik wat voer te smijten.. Ik heb diverse geprobeerd. Kikkererwten, duivenvoer (allemaal gekookt enzo) en gewoon witvis voer, met extra's.. mais etc.. Zo'n flesje met die mega sterke geur/smaak troep.. wat heerlijk plakt..
Ik heb ook van die zakjes waar je voer in kan proppen (ik had daar vandaag van die.. hoe heten die dingen.. pallets? licht beige konijnen brokken zeg maar :) ) knoop ik aan de haak.. pleur de zooi in het water.. en dan maar wachten... alles wat ik gevangen heb is bot.. en achter net net ook :P en vanavond.. HELE natte sokken.. grmbl..

Overigens, qua vissers langs de kant.. ik ga over het algemeen niet dicht bij een ander zitten. En echt veel mensen zie je niet.. althans.. niet waar ik dan zit ... dat kan natuurlijk een teken zijn :roll: Maar goed.. om nou 20 meter van een ander te gaan zitten.. das ook niet prettig lijkt me.

Verder probeer ik altijd water te zoeken waar ze niet met bootjes komen.. want echt.. vorig jaar heeft me dat wel paar keer een lijn gekost.. grmbl... en het STERFT van de bootjes in west friesland.. Ik zal wel de foute plekjes kiezen ook hoor..

Ik hoorde van mijn vrouw dat haar collega's ook al gevangen hebben.. maarja.. die zijn uitgerust met voerboten, visradars en weet ik veel voor spul.. dat heb ik allemaal nie hoor.. :-?

Je materiaal (stoel tentje hengel molens etc) maakt voor het beet krijgen niet zoveel uit. Als je eenmaal beet hebt is een goede hengel en molen een voordeel.

Ok een rig is je onderlijntje, daar hangt heel veel vanaf. Kant en klare onderlijntjes zit veel verschil in kwaliteit maar je kan hem testen door op je vlakke hand je onderlijntje (met boilie) je rig naar je toe te trekken, draait je haak in je hand en blijft hij hangen? Ok dan is je onderlijntje in principe goed.

De rig (onderlijn) die je nu gebruikt (maak ik op uit je verhaal) is een chod rig. (zie google)
Die zou ik niet gebruiken als je net begint. Gebruik een vastloodsysteem (inline of wartellood) zorg dus dat je lood licht vast zit zodat hij automatisch prikt. (inline lood gebruik ik bij harde bodem, wartellood bij zachte bodem)
Als je toch een running rig wilt gebruiken (schuiflood) dan kan je dat vastzetten met PVA tape zodat het niet gaat schuiven als je ingooit. (pva is dat wateroplosbare spul en dat heb je ook in tapevorm).
wat echt heel belangrijk is, is dat je haak scherp is, echt vlijmscherp! (kan je testen op je nagel)

In principe maken de boilies ook niet heel veel uit naar mijn mening, alleen ik gebruik zoete boilies vaak in de wat warmere periodes.

Voer moet je niet zomaar gaan smijten (zeker ook niet je pva zakje met rig zomaar ergens neer smijten), probeer eerst eens te peilen of iets te weten over het diepteverloop van het water. karpers zijn koudbloedig en zwemmen niet altijd overal op het water (rietkragen, bruggen, onderbrekingen, dieptes, . Probeer ook goed rond te kijken of ze zich ergens veraden. Ga daar dan rustig aanvoeren, liever te weinig dan te veel (bijgooien kan altijd nog). Pellets is prima voer voor een pva zakje, stop er ook nog wat van je boilies bij waar je mee vist (halve of verkruimeld).

Qua vissers langs de kant, je hoeft er niet direct naast te zitten, je kan toch even langslopen en een praatje maken? Sommige vissers hebben een bak aan ervaring bij jou in de omgeving en willen misschien een beginnende karpervisser wel helpen.

Betreffende de bootjes, heb je al gehoord van toplood? Dat zijn loodjes die je na het inwerpen/uitvaren op je lijn zet en onder je top van je hengel in het water gooit, zo loopt je lijn vanaf je lood bij je rig tot je toplood over de bodem, dus geen last meer van bootjes.

Polders zijn een prima plek om karper te vangen, maar kijk eens in de gezamenlijke lijst van viswateren (krijg je bij je vispas onder west friesland).

En lees gewoon veel dingen, pak je het sneller op.

grt en succes
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Marco Kuiper
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-04-2014 08:09

25-04-2014 11:33

Hoi :)

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. De haakjes zijn scherp.. heel scherp. Zit onder de gaatjes.. :o
Wat mij opviel was dat bij veel viswater bij mij in de buurt de bodem behoorlijk veel bagger bevat.. en plantjes.. Ik heb met vastlood systeem meerdere keren opgehaald, en dan was de boilie bedekt met prut en dikke laag bodem afval. Dat kan vast niet goed zijn toch?

Ik vis over het algemeen langs kanten, met het liefst wat overhangende bomen, rietkragen etc. Ook bij duikers etc. Over het algemeen gooi ik hem niet zomaar midden in de vaart. Deze zijn denk ik zo'n 2,5 meter diep.. Veel plekken waar ik zit is het bij de kant ook al ruim over de meter diep..het zijn in noord holland over het algemeen ouwe trekvaarten etc, daar moest wel een aardig bootje door kunnen.

Hoe voorkom ik dat mijn aas totaal naar de bodem zakt met zo'n kort vastlood systeem?

P.s.. de haak draait zich inderdaad HEEEL makkelijk mijn hand in.. OUCH!! :lol:
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

25-04-2014 12:48

Langere onderlijn gebruiken. Probeer eens tussen de 20 en 25 cm.
Gewoon, lekker vissen.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

25-04-2014 12:53

wat ik laatst ergens gelezen had:
gebruik een onderlijn met een lengte van ongeveer 20-25ccm,zet 1 hele boilie aan de hair en erbovenop een halve pop-up bolie.
Dit zou een goede aaspresentatie kunnen zijn.
uitpeilen en opzoek gaan naar een harde bodem/mosselbank word door iedereen aangeraden
Kansloos gezeik!
Marco Kuiper
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-04-2014 08:09

25-04-2014 13:54

de hairs op mijn onderlijnen zijn zo onmogelijk kort.. daar past echt niet meer op dan die boilie :S
Hoe peil je de bodem? en diepte? zonder radar dingen dan.. en zonder boot..
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

25-04-2014 14:16

Hair langer maken dan? Je kunt ook met een pop up vissen of een gebalanceerde boilie. Boilie uitboren en een kurkstaafje er in, en eventueel wat er af snijden zodat deze net naar de bodem zakt.
Gewoon, lekker vissen.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

25-04-2014 17:49

Marco Kuiper schreef:de hairs op mijn onderlijnen zijn zo onmogelijk kort.. daar past echt niet meer op dan die boilie :S
Hoe peil je de bodem? en diepte? zonder radar dingen dan.. en zonder boot..



http://www.carpfeeling.com/Technieken/125/Peilen
Kansloos gezeik!
Paul klein
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-10-2013 11:40
Locatie: Maassluis

27-04-2014 07:39

Hey Marco welkom hier ,en blijf alsjeblieft op deze ongecompliceerde manier schrijven ,het is een genot om te lezen in plaats van al die doorspekte uitspraken ,bol van de techniek,en dikwijls overdreven voorzien van allerlei moeilijke uitspraken 8)
waar anderen stoppen effe een klappie erbij geven
Plaats reactie