Na pen, feeder en zee nu karper! zoekt nog een set (gro.)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marik Gnodde
Berichten: 9
Lid geworden op: 06-03-2013 18:58

07-03-2013 10:46

Hi karpervissers!

Mijn naam is Marik Gnodde, 20 jaar een woonachtig in Eenrum, Groningen. Eenrum? ja, Een klein dorpje met ongeveer 2000 inwoners zo'n 2km onder Pieterburen.

Na een jaar of 10 gevist te hebben met de vaste stok, de feeder, enkele keren op zee en op snoek wil ik mij gaan verdiepen in het karpervissen. Ik wil graag de kick beleven die het geeft om zo'n grote (prachtige uitspraak) 'big te drillen'!

Het afgelopen jaar heb ik van mijn vader een Shimano Catana met een BAITRUNNER 7000 als ik het goed heb mogen gebruiken om het een en ander uit te proberen, erg leuk maar helaas nog zonder resultaat. Hij wil de hengel zelf graag houden helaas! maar het beviel me prima.

Zelf ga ik nu op zoek om een leuke karperset samen te stellen om dit jaar te beginnen

Wat ik nog zoek:
2x een goede karperhengel met degelijke molens (kleine vispas, mag je maar met 2 hengels vissen toch?)
Rodpod
Beetverklikkers
goede hangers
Goede lijn
Verschillend lood
nieuwe onthaakmat (oude is af)
Verschillende montages om het een en ander te proberen
Een hoop informatie en tips

Ik wacht hier mee op een mooie aanbieding of actie. Het hoeft van mij niet veel meer te kosten dan 200 bij elkaar. Het moet leuk blijven! Het weekend van 13/14 April ga ik op de noordelijke hengelsportbeurs in de Martiniplaza kijken wat voor informatie ik hier kan winnen, en misschien spullen kopen.

Echter heeft het voor mij nog geen haast omdat ik tot eind April zo'n 40u p/w aan het stage lopen ben en s'weekends 8-16u aan het werk ben(in en vishandel/restaurant :P ) Met de smartphone App van sportvisserij Nederland wil ik mijn vangsten gaan registreren vanaf dit seizoen!

Hier laat ik het voor nu even bij, ik hoop hier veel te leren en te weten te komen

Met vriendelijke groet,
Marik Gnodde
Er gaat niet boven Groningen!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

07-03-2013 11:39

Marik doe mij Een Rum (Lol),

Leuk dat je je vissers CV gaat verruimen. Je ervaring uit de feeder techniek ga je zeker als positief ervaren bij het karpervissen.
Als eerste kan ik je aanraden een doel te stellen wat voor jou een "big" is en waar je tevreden mee bent. Vergeet niet dat het karpervissen een flinke wetenschap kan zijn. En dat je met veel uren niet verzekerd bent van een grote vis.
Om te beginnen zou ik zeggen een vis van 18 pond is een hele mooie om als een big te zien. Ik kan je een heel verhaal schrijven over ponden/kilo's, grote en kleine vissen en hoe ik vind dat je daarover zou kunnen denken maar dat doe ik niet. Klein is fijn en groot is nog wat fijner!
Hier zijn mooie verhalen van een kenner uit de poldervisserij. Hij is altijd superblij met welk formaat vis dan ook http://struinendoordepolder.blogspot.nl/search/label/Klassiek%20karpervissen

Als je veel informatie wilt over de visserij met voorbeeld filmpjes dan kan je goed terecht op de site van Korda http://nl.korda.co.uk/movies/ en het youtubekanaal van ESPCarpgear http://www.youtube.com/user/ESPCarpgear

Verder zijn er nog heel veel goede boeken om als naslagwerk te gebruiken. Mijn karperbijbel blijft nog steeds deze: http://www.bol.com/nl/p/het-grote-karperboek/666836061/?Referrer=ADVNLGOT002008666836061

Een beurs is goed hoor maar ik denk dat je op marktplaats beter terecht kan met jouw budget. Op marktplaats kan je vaak hele goede spullen kopen voor weinig. Je kan ook hier natuurlijk een doel stellen. Wil je iets kopen voor 2 jaar om vervolgens wat anders aan te kunnen schaffen of wil je gelijk iets kopen waar je de komende 10 jaar mee aan de slag kunt. De keuze heeft natuurlijk te maken met kwaliteit en kwaliteit is vaak duur. Koop je lijnen alsjeblieft wel nieuw en niet 2e hands. Deze zijn namelijk niet eeuwig houdbaar!

Succes
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

07-03-2013 11:49

Marik Gnodde schreef:Hi karpervissers!

(kleine vispas, mag je maar met 2 hengels vissen toch?)




bij mijn weten niet ;)

http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... spas_check

maar heel veel plezier met het vissen op karper :D en hoppelijk vindt je snel een leuke set

edit ( sorry quote stond verkeerd )
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Marik Gnodde
Berichten: 9
Lid geworden op: 06-03-2013 18:58

07-03-2013 13:14

Schaper Michael schreef:Marik doe mij Een Rum (Lol),

Leuk dat je je vissers CV gaat verruimen. Je ervaring uit de feeder techniek ga je zeker als positief ervaren bij het karpervissen.
Als eerste kan ik je aanraden een doel te stellen wat voor jou een "big" is en waar je tevreden mee bent. Vergeet niet dat het karpervissen een flinke wetenschap kan zijn. En dat je met veel uren niet verzekerd bent van een grote vis.
Om te beginnen zou ik zeggen een vis van 18 pond is een hele mooie om als een big te zien. Ik kan je een heel verhaal schrijven over ponden/kilo's, grote en kleine vissen en hoe ik vind dat je daarover zou kunnen denken maar dat doe ik niet. Klein is fijn en groot is nog wat fijner!
Hier zijn mooie verhalen van een kenner uit de poldervisserij. Hij is altijd superblij met welk formaat vis dan ook http://struinendoordepolder.blogspot.nl/search/label/Klassiek%20karpervissen

Als je veel informatie wilt over de visserij met voorbeeld filmpjes dan kan je goed terecht op de site van Korda http://nl.korda.co.uk/movies/ en het youtubekanaal van ESPCarpgear http://www.youtube.com/user/ESPCarpgear

Verder zijn er nog heel veel goede boeken om als naslagwerk te gebruiken. Mijn karperbijbel blijft nog steeds deze: http://www.bol.com/nl/p/het-grote-karperboek/666836061/?Referrer=ADVNLGOT002008666836061

Een beurs is goed hoor maar ik denk dat je op marktplaats beter terecht kan met jouw budget. Op marktplaats kan je vaak hele goede spullen kopen voor weinig. Je kan ook hier natuurlijk een doel stellen. Wil je iets kopen voor 2 jaar om vervolgens wat anders aan te kunnen schaffen of wil je gelijk iets kopen waar je de komende 10 jaar mee aan de slag kunt. De keuze heeft natuurlijk te maken met kwaliteit en kwaliteit is vaak duur. Koop je lijnen alsjeblieft wel nieuw en niet 2e hands. Deze zijn namelijk niet eeuwig houdbaar!

Succes


Bedankt voor de links! Ik heb al wat boeken over karpervissen verzameld maar nog geen tijd gehad om ze te lezen. Dit ga ik mooi aan de waterkant doen natuurlijk;) De links die je gestuurd hebt ga ik vanavond eens even bij langs om te kijken wat het is, ook hier voor dank.

Inderdaad, gewicht is natuurlijk niet alles. Ik ben op dit moment de Groningse brasems gewend en die zijn vaak niet zo groot, toch geniet ik er van om er een binnen te halen. Voor mij is een karper van 10 pond al een hele prestatie dus. Laten we het hopen!

Via marktplaats heb ik al een mooie complete set gevonden voor een euro of 170. Vandaag laat deze persoon weten wat de set allemaal bevat en aan de hand van die info ga ik misschien even een kijkje nemen.

Wat de lijnen betreft: Helemaal mee eens! deze ga ik dit voorjaar helemaal zelf inrichten.

Nogmaals dank voor de feedback.


Marik
Er gaat niet boven Groningen!
Gebruikersavatar
Marik Gnodde
Berichten: 9
Lid geworden op: 06-03-2013 18:58

07-03-2013 13:17

Excuses, ik ben in het bezit van de gewone vispas, dus niet de kleine! maar dan nog mag er na het lezen van dit artikel in mijn ogen toch echt met 2 hengels gevist worden..

bron: http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... spas_check
Er gaat niet boven Groningen!
Roy Koen
Berichten: 312
Lid geworden op: 28-01-2006 23:10
Locatie: Schiedam
Contacteer:

07-03-2013 13:24

Met de normale vispas mag je inderdaad met 2 hengels vissen in verenigingswater en de wateren die in de lijst van viswateren staan.
Alle in's en out's van HSV Schiedam? https://twitter.com/hsvschiedam
-------------------------
http://hengelsport-schiedam.nl/
Gebruikersavatar
Marik Gnodde
Berichten: 9
Lid geworden op: 06-03-2013 18:58

15-04-2013 09:04

Yes! afgelopen zaterdag naar de hengelsportbeurs in Groningen geweest, om op zoek te gaan naar de eerste spullen om te beginnen met het karpervissen in het hoge noorden. In eerste instantie niet om thuis te komen met een hele set maar ik kon mij niet weerhouden. Ik heb een bepaald budget wat ik voor de complete uitrusting uit wil geven, door overal de spullen te verzamelen moet dit toch wel gaan lukken.

Ik liep tegen een mooie set aan van Spro, namelijk de Spro Boxxer Carp met de Spro Boxxer LCS1000 molen voor 25 per set. Ik heb hier twee van gekocht voor nog geen 50, past mooi binnen mijn budget en hier kan ik mee doen wat ik graag wil. Echter kan ik deze stok nergens terug vinden. Weet iemand misschien of die een ouder of juist nieuwste model is? Ben ik gewoon benieuwd naar.
Afbeelding

Over de molens heb ik nog zo mijn twijfels, het ziet er wat onstevig uit en ook de slip draait niet constant maar met schokjes wanneer ik aan de lijn trek om het zo maar even te zeggen. Wellicht gaat het beter aan de waterkant en met een opgetuigde hengel maar dit viel mij op. Iemand nog een idee om de slip soepel te maken?
Afbeelding

Ook heb ik twee beetmelders van het merk Suxxes gekocht voor nog geen twee tientjes, gevoeligheid in te stellen en makkelijk mee te nemen. Voor mij is dit genoeg! alleen nog even twee van die lomp grote 9V batterijen scoren.
Afbeelding

Over de hangers die ik gekocht heb kan ik alleen maar zeggen dat ze erg mooi en handig zijn! Wellicht iets te veel voor betaald (22,95) maar ik ben er blij mee. Het zijn er drie dus altijd één op voorraad als reserve, of voor de collega visser. De doos vind ik wat groot en onhandig om mee te nemen maar dat neem ik dan maar voor lief.

Afbeelding

Verder heb ik nog een draagbare onthaakmat gekocht (8,95! compenseert de dure hangers enigszins) en wat onderlijntjes.

De volgende zaken heb ik nog nodig om te kunnen gaan vissen:

- 2x goede banksticks (op de beurs alleen maar óf hele dure, óf hele onstabiele.. iemand nog tips voor goeie)?
- 2x achtersteun waar de hengels goed en stevig in geklemd kunnen worden.
- 2x verschillende soorten en gewichten karperlood
- verschillende soorten lokvoer en aas

In te toekomst, mocht het vissen grotere vormen aannemen wil ik op zoek naar een mooie stretcher of iets dergelijks.

Nog enkele weken druk met de studie maar het einde is in zicht, dan kan voor mij het visseizoen echt beginnen!
Er gaat niet boven Groningen!
tom blokhuis
Berichten: 95
Lid geworden op: 09-01-2013 16:51
Locatie: Losser

15-04-2013 15:43

http://www.henkkoster.nl/epages/61932441.sf/nl_NL/?ObjectID=8869533
hij is wel te koop alleen goed zoeken ik heb de set zelf ook
ik heb er alleen een andere molen opgezet omdat die van mij kapot was :cry:
Gebruikersavatar
Marik Gnodde
Berichten: 9
Lid geworden op: 06-03-2013 18:58

15-04-2013 20:26

tom blokhuis schreef:http://www.henkkoster.nl/epages/61932441.sf/nl_NL/?ObjectID=8869533
hij is wel te koop alleen goed zoeken ik heb de set zelf ook
ik heb er alleen een andere molen opgezet omdat die van mij kapot was :cry:


Hoi Tom!

Die had ik al gevonden op de website van Henk Koster, maar het is absoluut niet de zelfde stok. Die van mij zijn mooi mat zwart met witte opdruk 'boxxer carp'.

Wat betreft de molens: Ik denk ook dat ik die van mij niet lang ga gebruiken als de slip niet verbeterd (eerst proberen natuurlijk!) maar dat zien we vanzelf. Eerst maar wat mooie uren genieten langs de waterkant!

bedankt voor je reactie;)
Er gaat niet boven Groningen!
tom blokhuis
Berichten: 95
Lid geworden op: 09-01-2013 16:51
Locatie: Losser

15-04-2013 21:34

ik zie nu ook dat het inderdaad niet de hengel is die ik heb
ik heb een jaar met de molen gevist en ze hebben wel wat te verduren gehad
maar een hengel en molen is ook niet alles kijk naar onderlijnen en goed aas daar gaat ook veel geld in zitten
en gewoon goedkope banksticks heb ik ook en onstabiel is het niet gewoon goed vast zetten
Gebruikersavatar
Marik Gnodde
Berichten: 9
Lid geworden op: 06-03-2013 18:58

15-04-2013 21:50

tom blokhuis schreef:ik zie nu ook dat het inderdaad niet de hengel is die ik heb
ik heb een jaar met de molen gevist en ze hebben wel wat te verduren gehad
maar een hengel en molen is ook niet alles kijk naar onderlijnen en goed aas daar gaat ook veel geld in zitten
en gewoon goedkope banksticks heb ik ook en onstabiel is het niet gewoon goed vast zetten


Wat vond jij van de slip? Ik hoop dat ik er ook een jaar mee vooruit kan!

Ik vis vooral op (grote) kanalen waar de wal soms wat dieper is, vandaar de keuze voor banksticks. Meestal is de grond goed te doorboren met de sticks voor mijn winkle pickler. Wat denk je hier van? http://www.vlemmix.nl/nl/product/karper ... ravav0834/
moet goed genoeg zijn toch. Met twee mooie rubberen klemmetjes achterop!

nog een vraagje: Hoe nuttig is het gebruik van Snagears? ik heb het idee dat het bij normale weersomstandigheden echt overbodig is namelijk, al ziet het er wel leuk uit.

Marik
Er gaat niet boven Groningen!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

17-04-2013 22:10

Welkom hier!

Snagears : heb ze, gebruik ze niet. Ik vis op rivieren, kanalen, groot water, slootjes.
Denk je dat je hengels uit de steunen getrokken worden, gewoon een stevig touwtje
met een eenvoudige lus vastmaken aan je hengel, en met een haring in de grond steken. Zeker handig
op kanalen/rivieren met scheepvaart. Beide hengels doe je zo.

Die mooie rubberen klemmetjes zijn vaak goede klemmen. Verbeter de grip achter die klemmetjes eenvoudig
met een dikke elastiek die je op het achtereind vastmaakt, werkt bij mij goed, is goedkoop en het elastiek
gebruik je weer om je hengels vast te zetten bij vervoer (onderkant top vastklemmen in elastiek).

Rodpot: niet per se nodig, beter goede steunen, je kunt ze bijna overal in de grond steken, zeg je.

Belangrijker: molen met goede slip (tweedehands op marktplaats), baitrunner niet noodzakelijk,
goede lijn (kijk hier maar eens op de website, ieder zijn voorkeur)
veilig loodsysteem
goede onderlijn (al dan niet zelf geknoopt)
en goed aas (niet per se een boilie)
Kijk eens in de buuurt of er een boerenbond (of iets anders) is die kippenopfokkorrels (=bix) of bix voor schapen, etc.
Is goedkoop om te voeren icm particels en/of boilies.

Probeer je molens eerst eens uit, misschien vallen ze wel mee en kunnen ze het nog wel een jaartje aan, of langer!

Succes en laat het hier eens weten als je wat gevangen hebt/beleefd hebt.
Gebruikersavatar
weslingh lublink
Berichten: 432
Lid geworden op: 21-09-2009 08:21
Locatie: oss

18-04-2013 10:04

welkom op de board

kijk anders gewoon een keer over marktplaats heen soms verkopen mensen hun set
maar verkopen ze de spullen ook los zo kan je meestal ook goeiekoop wat kleinmatriaal aanschaffen

gr weslingh
you never know if you never try

PR Schub 30p
PR Spiegel 32p
PR 2014 0p

vangsten 2014

Schub : 0
Spiegel : 0
vol schub : 0
tom blokhuis
Berichten: 95
Lid geworden op: 09-01-2013 16:51
Locatie: Losser

18-04-2013 16:49

ik heb geen probleem met de slip gehad het is een goede molen voor dat geld
en snagears heb ik niet en ik ben ook niet van plan om ze te gaan kopen
mijn hengel is nog nooit zomaar van de banksticks gevallen
en mocht je toch andere molens willen aanschaffen kijk dan eens
naar de shimano 4500 (b) ik heb de a versie zijn goede molens en kosten niet heel veel
Gebruikersavatar
Marik Gnodde
Berichten: 9
Lid geworden op: 06-03-2013 18:58

19-04-2013 11:33

Zo! handige tips lees ik, ga er zeker gebruik van maken. Wat betreft de snagears, die laat ik nog maar even liggen. Ik vis vooral op kanalen en blijf alert bij de hengels in de buurt.

De 4 banksticks zijn besteld (5,00 p/s incl. verzending) Mocht ik in de toekomst een mooie tweedehands stevige rodpod tegen komen dan ga ik hem niet laten staan, gewoon proberen. Het bewaard zijn waarde wel!

In de buurt (Winsum) hebben we een Welkoop(zelfde als boerenbond) waar ik binnenkort ga kijken voor verschillende soorten voer. Ook wil gaan proberen te vissen met ontbijtkoek! Weken en tot bolletjes draaien, deze in de oven schuiven zo dat ze weer harden. Ik heb er een goed gevoel bij, niet geschoten is altijd mis. Ik vind de betere boilies maar duur hoor! Inmiddels al iets meer tijd gekregen om met de montage bezig te gaan, eerst maar eens verdiepen in rigs e.d.

Bedankt voor de reacties!
Er gaat niet boven Groningen!
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

19-04-2013 12:17

Aan de ene kant is het slim om eerst te kijken of je vatbaar bent voor het karpervirus aan de andere kant is mijn ervaring dat goedkoop uiteindelijk duurkoop wordt :P Na een half seizoen zit je al te kwijlen als je andere molens en hengels ziet.. 8)
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
tom blokhuis
Berichten: 95
Lid geworden op: 09-01-2013 16:51
Locatie: Losser

19-04-2013 22:17

ik zal je een tip geven voor de boilies gewoon de goedkoopste boilies die er liggen kopen en daarmee voeren
en vervolgens een duure zak boilies waar je vertrouwen in hebt kopen en die als haakaas gebruiken 8)
Gebruikersavatar
Marik Gnodde
Berichten: 9
Lid geworden op: 06-03-2013 18:58

22-04-2013 21:45

tom blokhuis schreef:ik zal je een tip geven voor de boilies gewoon de goedkoopste boilies die er liggen kopen en daarmee voeren
en vervolgens een duure zak boilies waar je vertrouwen in hebt kopen en die als haakaas gebruiken 8)


Ben ik het niet helemaal mee eens.. Hoe ziet die karper nou wat ik heb betaald voor zo'n ronde knikker?!
Er gaat niet boven Groningen!
tom blokhuis
Berichten: 95
Lid geworden op: 09-01-2013 16:51
Locatie: Losser

23-04-2013 08:24

een goede bol lost minder snel op en bepaalde stoffen zijn gewoon duur en die zitten vaak meer in de duurdere boilies
Plaats reactie