Nieuw op het forum

Plaats reactie
Sebastiaan Veenstra
Berichten: 23
Lid geworden op: 27-08-2012 17:21

27-08-2012 18:09

Hallo allemaal,

Mijn naam is Sebastiaan (Bas) Veenstra, ben 32 jaar en kom uit Leeuwarden. Van beroep beveiligingsbeambte en in mijn vrije tijd mag ik tegenwoordig weer graag vissen.

Als klein jongetje zijnde ben ik heel veel wezen vissen. Ook niet vreemd als je weet dat mijn opa uit Urk kwam. Bijna elke vakantie was ik bij opa en gingen we met de boot uit vissen. Voornamelijk op snoek en ik op de kleine visjes. In de avond moest opa altijd even een lijntje leggen om deze de volgende ochtend vroeg weer binnen te halen met redelijk veel paling er aan. Het bleef een echte Urker! Toen ik een jaar of 13 was is mijn opa helaas overleden en hiermee kwam eigenlijk ook een einde aan het veel gaan vissen.

Nu, 19 jaren later, en nu een maand geleden, kreeg ik spontaan het idee weer eens een hengel te gaan kopen. Pakte als eerste een vaste stok en ving hiermee als vanouds kleine visjes. Deze visjes waren in mijn ogen veel te klein. Vroeger leken ze veel groter. Of zou dit gekomen zijn omdat ik toen nog zo klein was? Toen ben ik maar weer naar de dierenspeciaalzaak met Albatros afdeling gegaan en heb, een week na aanschaf van de vaste stok, een werphengel setje gekocht met het doel hier mee te gaan snoeken. Nog geen 3 dagen na de aankoop van de werp las ik een artikel over karpers en mijn interesse was meteen gewekt. Ben met dat beginnerssetje gaan karperen wat op een grote teleurstelling is uitgelopen. Tevens raad ik het niemand aan om een compleet setje te kopen van om en nabij de 30 euro daar deze qua kwaliteit niet superieur zijn. Hij begon weer een week later al weer stuk te gaan.

Omdat de werp nu dus stuk begon te gaan ben ik direct weer om een andere werp gaan kijken. In de stad was markt en ik wist dat hier iemand met goede hengels stond. Heb bij hem een Shakespeare Karperhengel met molen gekocht inclusief bijbehorend draad. Helaas had de man geen rigs dus heb deze maar bij de Albatross gehaald. Ben nu in totaal een kleine week met de nieuwe werp aan het vissen en ik moet zeggen, hij bevalt prima. Leuk in combinatie met de steunen en beetmelder zodat ik, wanneer ik weer even heerlijk zit, rustig wat kan lezen, of met de oude werp die kapot aan het gaan is, kan gaan pennen. ( 1 van de draadoogjes laat los )

Een maand lang geen succes gehad tot vandaag. Zat vanochtend vroeg even heerlijk in het zonnetje. De Shakespeare had ik met een boilie uit liggen en met de oude lekker aan het pennen. Op een gegeven moment zou ik het aas wisselen aan de Shakespeare en leg de oude werp even neer. ( Met pen in het water en aardappel er aan ) Terwijl ik bezig ben met het wisselen van het aas, schiet mijn oude werp ineens bijna de vijver in. Ik met een snoekduik de hengel tegenhouden, wat lukte :) Slip vergeten er op te zetten. Oeps. Ik voelde dat er een joekel aan zat, maar helaas zwom deze het riet in waardoor mijn tuigje vast kwam te zitten en knapte. Ik heb nog nooit zo hard gebaald aangezien dit mijn eerste karper zou worden.. Heb de oude hengel maar ingepakt en besloot nog even verder te vissen met met de nieuwe. Hier 2 pellets aan de hair bevestigd en neergelegd op de stokken met beetmelder. Vervolgens even een belletje gemaakt met mijn vriendin. Meteen nadat we ons gesprek haden beeindigd zag ik de lijn al weer lekker rustig strak komen te staan. En ja hoor, de beetmelder ging af. Ik pak de hengel op en zou de haak gaan zetten, staat de spin te soepel. Je raad het al. Alles bij mij in de knoop en de karper los van de lijn. Daar dit nu mijn eerste echte vangst beloofde te worden stond ik nu weer met lege handen te balen :)
Ga morgen maar weer proberen! Zal er 1 vangen :)

Bij deze een klein verhaaltje wat inmiddels een groot verhaal is geworden. En.... lachen mag hoor! Ben er inmiddels overheen. haha.

Groetjes,

Bas
2013:

Schub: 3
Spiegel: 0
Brasem: 2
Lossers: 4 ( :-( )
Roy Koen
Berichten: 312
Lid geworden op: 28-01-2006 23:10
Locatie: Schiedam
Contacteer:

27-08-2012 22:11

Goed verhaal, lekker kort :D Welkom op het forum Sebastiaan. Succes met het vangen van jou eerste karper, weet zeker dat het goed gaat komen.
Alle in's en out's van HSV Schiedam? https://twitter.com/hsvschiedam
-------------------------
http://hengelsport-schiedam.nl/
Sebastiaan Veenstra
Berichten: 23
Lid geworden op: 27-08-2012 17:21

27-08-2012 22:21

Kort zegt ie. haha. Was mij eigenlijk een beetje te lang. :)

Dank! :) Morgen maar weer doen en denk dat het dan wel zal lukken!
2013:

Schub: 3
Spiegel: 0
Brasem: 2
Lossers: 4 ( :-( )
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-08-2012 23:03

Welkom op het board Sebastiaan. Je kan hier denk ik nog wel wat opsteken. Doe je best.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

31-08-2012 14:14

Welkom hier :D
CarpeR Diem
Plaats reactie