Hi,
Al enige tijd ben ik opzoek naar een buitenboord motor langstaart, 4 takt en bij voorkeur 4 pk. Nu ben ik gestuit op een tweetal motoren en ben ik benieuwd wat jullie ervaring daarmee is.
Uiteraard zijn er ook andere mooie motoren zoals Suzuki, YAMAHA & Honda van 4pk rond dezelfde prijsklasse al beschikken die niet over de mogelijkheid voor het aansluiten van een externe tank. Daarentegen hebben zij wel een interne tank capaciteit van 1,5 L.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen!
Mariner F 4.0 ML
Prijs nieuw: € 919,95
- 4 takt
- 4 pk
- langstaart
- 5 jaar fabrieksgarantie
- interne tank á 1.1 L
- mogelijkheid externe tank
- 1 cilinder
- 25 kg
https://www.rubberbootshop.nl/mariner-4-pk-langstaart?gclid=EAIaIQobChMIgouZnqmm3AIVhM0bCh0TYwILEAQYAiABEgJeHvD_BwE
Mercury 4 pk fourstroke langstaart
Prijs nieuw: € 934,20
- 4 takt
- 4 pk
- langstaart
- 5 jaar fabrieksgarantie
- interne tank á 1.1 L
- mogelijkheid externe tank
- 1 cilinder
- 25 kg
https://www.aspius.nl/4-takt-buitenboordmotoren/1025-mercury-4-pk-fourstroke-langstaart.html
Advies nieuwe bb motor
- Marco Mensing
- Berichten: 5504
- Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Eea is natuurlijk ook erg persoonlijk. Persoonlijk geen Mariner fan, heb er echter nooit een gehad dus meer onderbuik gevoel/geen ervaring mee.
Heb echter wel pas twee kortstaart motoren gehad, een Yamaha 4 pk 4 takt van een paar jaar oud (had wél een aansluiting externe tank) en een (nagenoeg) nieuwe Mercury 4 pk 4 takt.
Vind het vreemd dat nieuwe Yamaha geen externe tank aansluiting meer zouden hebben?m die interne tankjes zijn leuk, maar je kan er amper op varen, is sneller leeg dan je denkt
Stond in dubio welke van de twee te houden, de Yamaha had ik al jaren en deed het perfect, de Mercury kocht ik in een set en was eigenlijk gloedje nieuw. Ben een Yamaha fan dus had daar lichte voorkeur voor.
Ben toen met de Mercury gaan varen en dat viel niet tegen!
Voordeel was ook dat een zwarte Mercury zo mooi bij mn zwarte Proline past
Stond nog steeds in dubio, heb toen beide motor een service beurt gegeven; nieuwe olie, nieuwe staartolie, nieuwe bougie en nieuwe impeller.
Vond het aan de Mercury makkelijker sleutelen dan aan de Yamaha.
De Mercury kan je ook voor 100E voorzien van een grotere carburateur, je hebt dan ineens een 6 pk motor, heb dat nog niet gedaan, maar kan je wel in je achterhoofd houden!
Suc6 met kiezen
Heb echter wel pas twee kortstaart motoren gehad, een Yamaha 4 pk 4 takt van een paar jaar oud (had wél een aansluiting externe tank) en een (nagenoeg) nieuwe Mercury 4 pk 4 takt.
Vind het vreemd dat nieuwe Yamaha geen externe tank aansluiting meer zouden hebben?m die interne tankjes zijn leuk, maar je kan er amper op varen, is sneller leeg dan je denkt
Stond in dubio welke van de twee te houden, de Yamaha had ik al jaren en deed het perfect, de Mercury kocht ik in een set en was eigenlijk gloedje nieuw. Ben een Yamaha fan dus had daar lichte voorkeur voor.
Ben toen met de Mercury gaan varen en dat viel niet tegen!
Voordeel was ook dat een zwarte Mercury zo mooi bij mn zwarte Proline past
Stond nog steeds in dubio, heb toen beide motor een service beurt gegeven; nieuwe olie, nieuwe staartolie, nieuwe bougie en nieuwe impeller.
Vond het aan de Mercury makkelijker sleutelen dan aan de Yamaha.
De Mercury kan je ook voor 100E voorzien van een grotere carburateur, je hebt dan ineens een 6 pk motor, heb dat nog niet gedaan, maar kan je wel in je achterhoofd houden!
Suc6 met kiezen
CarpeR Diem
- Marco Mensing
- Berichten: 5504
- Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Ik kom wel de nieuwe Yamaha 4 pk tegen in kortstaart uitvoering maar is wel mét externe tank aanluiting.
Waarom wil je eigenlijk een langstaart?
Waarom wil je eigenlijk een langstaart?
CarpeR Diem
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 07-06-2015 22:39
Ha Marco,
Bedankt voor je heldere reactie!
Voor wat betreft de uitstraling van de motor zal ik niet ontkennen dat ook ik daar wel gevoelig voor ben maar dat zal in dezen niet doorslaggevend zijn.
Voor wat betreft die externe tank was dat meer een aannamen o.b.v. de informatie die ik vaak op websites zie staan. De YAMAHA motoren hebben bijv. een 1,5 L tank terwijl de eerder genoemde motoren een 1,1 L tank hebben. Daarbij stond duidelijk dat er een mogelijkheid is voor een externe tank wat ik dan weer niet terug zag bij de YAMAHA motoren. Zie bijv;
https://www.tweedehands-buitenboordmotoren.nl/onze-motoren/nieuwe-yamaha-4-pk/
https://www.boatequipment.nl/yamaha-4-pk-4-takt/
Inmiddels sta ik ook wel open voor een vrij nieuwe (occassion) YAMAHA maar voor mij is het vooral belangrijk dat de motor langstaart is omdat een kortstaart niet op mijn boot past (voorheen een zeilboot maar inmiddels zonder mast e.d.).
Ik heb me ook laten vertellen dat Mercury met wat meer mechanisch geweld draait dan bijvoorbeeld een YAMAHA. Voor mij is het belangrijk dat de motor stabiel en rustig is maar vooral lang mee gaat!
Bedankt voor je heldere reactie!
Voor wat betreft de uitstraling van de motor zal ik niet ontkennen dat ook ik daar wel gevoelig voor ben maar dat zal in dezen niet doorslaggevend zijn.
Voor wat betreft die externe tank was dat meer een aannamen o.b.v. de informatie die ik vaak op websites zie staan. De YAMAHA motoren hebben bijv. een 1,5 L tank terwijl de eerder genoemde motoren een 1,1 L tank hebben. Daarbij stond duidelijk dat er een mogelijkheid is voor een externe tank wat ik dan weer niet terug zag bij de YAMAHA motoren. Zie bijv;
https://www.tweedehands-buitenboordmotoren.nl/onze-motoren/nieuwe-yamaha-4-pk/
https://www.boatequipment.nl/yamaha-4-pk-4-takt/
Inmiddels sta ik ook wel open voor een vrij nieuwe (occassion) YAMAHA maar voor mij is het vooral belangrijk dat de motor langstaart is omdat een kortstaart niet op mijn boot past (voorheen een zeilboot maar inmiddels zonder mast e.d.).
Ik heb me ook laten vertellen dat Mercury met wat meer mechanisch geweld draait dan bijvoorbeeld een YAMAHA. Voor mij is het belangrijk dat de motor stabiel en rustig is maar vooral lang mee gaat!
- Marco Mensing
- Berichten: 5504
- Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Oke, een grotere zeilboot heeft idd een langstaart nodig.
Ik dacht dat eigenlijk aan rubberbootje voor uitvaren, zelf achter een aantal kajuitboten kan je aardig uit de voeten met een kortstaart van 4 pk
De nieuwe Yamaha heeft wel een externe tank aansluiting;
https://www.yamahacenteramsterdam.nl/product/f4bmhl-2/
* Tweeweg-brandstofsysteem voor optionele draagbare brandstoftank
Yamaha is natuurlijk hét merk, maar een 4 pk 4 takt moet denk bij een grotere zeilboot toch aardig werken en als die kleine dingen toeren moeten maken, maken ze gewoon herrie......
Ik dacht dat eigenlijk aan rubberbootje voor uitvaren, zelf achter een aantal kajuitboten kan je aardig uit de voeten met een kortstaart van 4 pk
De nieuwe Yamaha heeft wel een externe tank aansluiting;
https://www.yamahacenteramsterdam.nl/product/f4bmhl-2/
* Tweeweg-brandstofsysteem voor optionele draagbare brandstoftank
Yamaha is natuurlijk hét merk, maar een 4 pk 4 takt moet denk bij een grotere zeilboot toch aardig werken en als die kleine dingen toeren moeten maken, maken ze gewoon herrie......
CarpeR Diem
- dennis gerits
- Berichten: 549
- Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
- Locatie: Weert
mariner en mercury zijn vrijwel hetzelfde....ze worden allebei door mercury gemaakt
-
- Berichten: 2391
- Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
- Locatie: poeldijk
Tohatsu is toch ook van Mercury? Ik heb altijd Mercury gehad van 3.3, 9.9, 15 tot heden 40 pk en ben er zeer tevreden over.
Let op slagboom !
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 07-06-2015 22:39
Het is toch wat anders gelopen! Gister heb ik contact gehad met een winkel t.b.v. een nieuwe Mercury. Eenmaal op locatie aangekomen om deze op te halen bleek dat zij de kortstaart i.p.v. de langstaart voor mij hadden staan. Uiteraard kan ik daar niets mee en na wat handjeklap liep ik naar buiten met een gloednieuwe Suzuki DF4L (fourstroke 4 pk)
De tank is in tegenstelling tot de Mercury (1.1 L) maarliefst 1.5 L. Enige nadeel is dat er geen externe tank aangehangen kan worden. Jerrycan = problem solved.
Voor de rest mag ik in mijn handen knijpen want onderaan de streep ben ik voor € 950 met een nieuwe Suzuki naar buiten gelopen.
FUCK YEAH!
De tank is in tegenstelling tot de Mercury (1.1 L) maarliefst 1.5 L. Enige nadeel is dat er geen externe tank aangehangen kan worden. Jerrycan = problem solved.
Voor de rest mag ik in mijn handen knijpen want onderaan de streep ben ik voor € 950 met een nieuwe Suzuki naar buiten gelopen.
FUCK YEAH!
-
- Berichten: 2391
- Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
- Locatie: poeldijk
Gefeliciteerd en veel plezier ermee!
Ps. Ik kocht die van mij altijd in de winter, hoe slechter het weer hoe beter! Onderhoudsbeurt trouwens ook. Ik had een paar jaar geleden wat in deze periode eraan en het toen diverse monteurs gebeld, maar was echt niet normaal hoe druk overal. En hoe je dan door sommige te woord wordt gestaan is helemaal triest.
Ps. Ik kocht die van mij altijd in de winter, hoe slechter het weer hoe beter! Onderhoudsbeurt trouwens ook. Ik had een paar jaar geleden wat in deze periode eraan en het toen diverse monteurs gebeld, maar was echt niet normaal hoe druk overal. En hoe je dan door sommige te woord wordt gestaan is helemaal triest.
Let op slagboom !