Hallo allemaal,
Wie o wie heeft er ervaring met de pilot 520 polyester kajuitboot als het gaat om planeren?
Resumé, hoeveel pk erachter (met welke lading (1 of meerdere mensen bv))?
Hoor graag van jullie,
Gr. Marcel
Planeren met een pilot 520
- Marco Mensing
- Berichten: 5504
- Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Geen ervaring met de pilot, maar ik denk dat je met een 25 pk net wel/niet in plané komt. Vanaf een 40 pk met gemak?
Eea zal ook afhankelijk zijn van het water (golven, stroming) en wind, en ook van het type schroef dat er op de motor zelf zit, een werkschroef zorgt voor stuwkracht of een schroef voor snelheid. Daarnaast nog meer verschillen in de schroef mogelijk (drie/vier blads, gecupt, pitch, alu/staal/rvs)
Er zijn ook watersportzaken waar je met een motor kan proefvaren achter je eigen boot als je serieuze interesse hebt.
Of je probeert een motor op knuppel hier of daar te lenen om eea uit te proberen.
Eea zal ook afhankelijk zijn van het water (golven, stroming) en wind, en ook van het type schroef dat er op de motor zelf zit, een werkschroef zorgt voor stuwkracht of een schroef voor snelheid. Daarnaast nog meer verschillen in de schroef mogelijk (drie/vier blads, gecupt, pitch, alu/staal/rvs)
Er zijn ook watersportzaken waar je met een motor kan proefvaren achter je eigen boot als je serieuze interesse hebt.
Of je probeert een motor op knuppel hier of daar te lenen om eea uit te proberen.
CarpeR Diem
- Marcel Tromp
- Berichten: 460
- Lid geworden op: 08-07-2011 12:16
Marco..Bedankt voor je reactie!
Heb zelf een 30pk van mijn oude boot die ik erachter wil hangen...ik denk zelf ook dat dit net moet gaan.
Nog mensen met ervaring?
Heb zelf een 30pk van mijn oude boot die ik erachter wil hangen...ik denk zelf ook dat dit net moet gaan.
Nog mensen met ervaring?
- Marco Mensing
- Berichten: 5504
- Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Oja,
hou er ook rekening mee dat als je boot idd in plané komt;
vaarbewijs
registratiekenteken
brandblusser aan boord
dodemanskoord
zwemvest voor iedere opvarende
verzekering kost ongeveer 5x zoveel
hou er ook rekening mee dat als je boot idd in plané komt;
vaarbewijs
registratiekenteken
brandblusser aan boord
dodemanskoord
zwemvest voor iedere opvarende
verzekering kost ongeveer 5x zoveel
CarpeR Diem
-
- Berichten: 4864
- Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
- Locatie: leeuwarden
Vaarbewijs is nodig bij boten die langer zijn dan 15 meter óf boten die sneller kunnen dan 20km uur. Heeft niks met planerenbte maken. Een boot die niet planeert maar wel sneller gaat dan 20km/h is vaarbewijsplichtig. Een boot die al planeert bij 15km/h maar niet sneller kan dan 20km/h is dus niet vaarbewijsplichtig
-
- Berichten: 2391
- Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
- Locatie: poeldijk
Maar als je dan een grote plas opkomt en je trekt dat gas open...... Heerlijk, het gevoel dat je weer leeft ipv geleefd wordt.
Let op slagboom !
- Marco Mensing
- Berichten: 5504
- Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Klopt Martijn,
maar ik ga er gemakshalve vanuit dat een Pilot 520 in plané harder gaat dan 20 km per uur.
maar ik ga er gemakshalve vanuit dat een Pilot 520 in plané harder gaat dan 20 km per uur.
CarpeR Diem
- Marcel Tromp
- Berichten: 460
- Lid geworden op: 08-07-2011 12:16
Ik ga er ook vanuit dat planeren een snelheid gaat opleveren van 20kmu...Elke boot die planeert heeft toch al de aandacht van de autoriteiten dus ook bij snelheden tussen 15 en 20 registreer ik de zooi....ik ben bekend met snelle boten Marco dus die zaakjes zijn in orde
Inderdaad leven ipv geleefd worden, das wel het doel!
Gaat goedkomen!
Inderdaad leven ipv geleefd worden, das wel het doel!
Gaat goedkomen!
- Marco Mensing
- Berichten: 5504
- Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
En, ging die in plané met een 30 pk?
CarpeR Diem