verslagje van het zelf bouwen van mijn voerboot

Plaats reactie
Eric burger
Berichten: 13
Lid geworden op: 25-02-2014 16:39

21-03-2014 01:06

hallo ,
mijn naam is eric burger en ik heb de afgelopen tijd samen met mijn maatje een eigen voerboot gebouwd .

ik zal gaandeweg het e.e.a. vertellen over de bouw en dit proberen wat duidelijker te maken door foto`s te plaatsen tussen de text door .
hieronder even wat technische gegevens van de boot en waar hij van vervaardigd is .
we hebben de casco van de romp gemaakt van styrodur platen ( dit zijn harde isolatie platen die vaak op daken gebruikt worden ) en deze casco heb ik waterdicht gemaakt met epoxi hars en glasweefseldoek . ik heb gekozen om de bodem vlak te maken en daaronder een soort " gondel " te maken waar de motor en schroefas ingebouwd zitten, dit heb ik gedaan omdat ik de aandrijflijn in horizontale lijn wilde hebben zodat het schroefwater recht naar achter word gestuwd wat een perfecte voortstuwing geeft met een hoog rendement t.o.v als de schroef onder een hoek naar beneden blaast.
daarna hebben we van rvs een beugel gemaakt waar de motor in zit welke aan de binnenkant van de boot zakt zodat de motor onderin de gondel ligt en d.m.v de beugel ook makkelijk te vervangen is mocht deze stuk gaan .
vervolgens hebben we een achterdek gemaakt
Eric burger
Berichten: 13
Lid geworden op: 25-02-2014 16:39

21-03-2014 02:15

nu leek het mij leuk en misschien leerzaam voor anderen om hier een verslagje van te posten op het board om te laten zien hoe wij dit aangepakt hebben en wat onze ervaringen en bevindingen zijn met het project .
de voerboot functioneert perfect en we kunnen ong een 1,5 kilo voer per keer vervoeren dus dat is eigenlijk overkill maar beter mee verlegen dan om verlegen .... toch ??.
ik zal gaandeweg het e.e.a. vertellen over de bouw en dit proberen wat duidelijker te maken door foto`s te plaatsen tussen de text door .
ik heb van de start van de casco nog foto`s op een telefoon staan waar het scherm van kapot is , deze wordt binnenkort gemaakt en dan zal ik nog wat foto`s van de bouw van de casco bijplaatsen .
hieronder even wat technische gegevens van de boot en waar hij van vervaardigd is .
we hebben de casco van de romp gemaakt van styrodur platen ( dit zijn harde isolatie platen die vaak op daken gebruikt worden ) hier heb ik ook de standaard van gemaakt dan kun je zien wat ik bedoel .
Afbeelding

en deze casco heb ik waterdicht gemaakt met epoxi hars en glasweefseldoek en gespoten met zwarte 2K lak .
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik heb gekozen om de bodem vlak te maken en daaronder een soort " gondel " te maken waar de motor en schroefas ingebouwd zitten, dit heb ik gedaan omdat ik de aandrijflijn in horizontale lijn wilde hebben zodat het schroefwater recht naar achter word gestuwd wat een perfecte voortstuwing geeft met een hoog rendement t.o.v als de schroef onder een hoek naar beneden blaast.

daarna hebben we van rvs een beugel gemaakt waar de motor in zit welke aan de binnenkant van de boot zakt zodat de motor onderin de gondel ligt en d.m.v de beugel ook makkelijk te vervangen is mocht deze stuk gaan .
vervolgens hebben we een achterdek gemaakt waar de servo onder ligt voor de bediening van het roer en bovenop dit dek komen onze voerbakken.
Afbeelding

Afbeelding

welke wij hebben gemaakt van 2 kunststof gereedschap bakjes welke wij iets hebben ingekort.
Afbeelding

Afbeelding

De bakjes staan op het achterdek op rubbertjes en d.m.v een rvs draadeind en een paar stukken aluminium hoekprofiel hebben we de bakjes kantelbaar gemaakt. over de draadeind aan de binnenkant van de bakjes zit een aluminium buisje zodat het voer niet tussen de schroefdraad kan komen zodat dit niet vervuild raakt .
vervolgens hebben wij de aansturing gemaakt om de bakjes op de as te laten kantelen en hiervoor zijn 2 servo`s van 15 kilo stelkracht gebruikt ( we hadden eerst 5 kilo servo`s maar deze waren te zwak om de bakjes te kantelen ) welke met 2 stalen assen en kogel gewrichtjes op de bakjes zijn aangesloten om ze te " kiepen ".
Afbeelding

vervolgens hebben we een deksel gemaakt en een aan/uit schakelaar ingebouwd .
Afbeelding


we hebben gekozen voor een deksel met 2 luiken erin om zo goed bij de accu te komen en bij de elektronica zodat mocht deze kapot zijn we niet meteen de hele boot moeten slopen .
Afbeelding

Afbeelding

de gehele boot hebben we met zwarte kunststof hoekprofieltjes afgewerkt en vervolgens ( omdat we bij het testvaren water binnen kregen ) alle kiertjes en naadjes netjes dicht gekit ( ik ben al 16 jaar kitter van beroep dus dat scheelt een hoop ;-).
Afbeelding

Afbeelding

dit was het even voor de romp ik zal hieronder wat meer vertellen over de elektronica.

elektronica

voor de aandrijving gebruik ik een 12V 7Ah pb loodaccu zoals je deze vaak in scooters ziet , deze accu`s kunnen voor een langere tijd een constante stroom afgeven en dat is voor een werkschip het beste ipv bijv een lipo.
Afbeelding

als regelaar gebruik ik de " rookie 20 " van robbe en deze volstaat prima en word na lang varen niet eens lauw warm.
Afbeelding

ik heb echter wel ondervonden dat als je de stroom van de servo`s door je ontvanger laat lopen vanaf je regelaar ( welke een bec bevat ) dat deze het niet trekt omdat de servo`s voor de bakjes te veel stroom trekken waardoor de regelaar het niet naar zijn zin heeft, de interne bec is er gewoon te zwak voor , ik heb dit opgelost door een externe bec aan te schaffen welke de stroom naar de ontvanger regelt en de regelaar voorziet alleen de motor rechtstreeks van stroom.
de motor die ik gebruik is een BB torque motor van robbe en deze is via de waterdichte schroefas uitgerust met een 60mm werkschroef met 3 bladen .
zover de aandrijving , ik heb ook nog 2 plaatjes gemaakt waar ik alle elektronica voor de verlichting heb gebouwd en deze heb ik in 1 keer geplaatst in de boot en aangesloten op de verlichting .
ik heb op deze plaatjes 2 drukschakelaartjes gebouwd welke worden bedient door 2 robbe micro servo`s via 2 schakelaars op mijn zender.
Afbeelding

Afbeelding

ik kan dus de gewone led verlichting aan en uit zetten op mijn zender
Afbeelding

Afbeelding

en de 12V led spot ( die nog niet op de boot zit ) ook om zo s,nachts als ik naar mijn staaf markers vaar waar ( reflecterende folie op zit ) ik even de spot aan kan zetten als het nodig is .
de verlichting word bij mij voorzien van stroom door een 3 cellen 1000Mha lipo accu, zo blijft de stroom voor de motor en de verlichting gescheiden en heb ik minder kans dat als er iets mis gaat dat meteen alles uitvalt.
ik heb op dit moment 7 kanalen in gebruik op mijn zend apparatuur en ik heb er nog 1 over voor een experiment waar ik mee bezig ben , later meer hierover.
en dan tot slot nog een leuk detail, we hebben op ons thuiswater van onze vereniging een mooi steigertje aangelegd om de boot te water te kunnen laten , hier wat foto`s daarvan .
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zo dat was het wel even voor nu , sommige foto`s zijn wat wazig omdat deze met een oude telefoon zijn gemaakt maar volgens mij nog wel goed genoeg om te zien hoe het in elkaar zit .
zijn er mensen met vragen of opmerkingen dan hoor ik dit graag , ik zal later nog wat extra foto`s van de details van de bakjes en hoe het bij de draadeind zit posten deze ga ik van de week even maken als ik tijd heb.
dit topic heb ik gemaakt puur uit informatieve redenen en niet om negatieve discussies op te wekken of zo, als jij een hele andere visie over iets hebt m.b.t. ons project dan sta ik open voor opbouwende kritiek maar laten we het vooral leuk en gezellig houden aub .
met vriendelijke groet eric burger
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

21-03-2014 09:28

Super gedaan. Respect voor handige knutselaars!!
Gewoon, lekker vissen.
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

21-03-2014 09:43

Inderdaad...RESPECT!!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

21-03-2014 10:07

Ik vind het knap! En super dat je de moeite neemt om dit uitgebreid te delen met ons.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Eric burger
Berichten: 13
Lid geworden op: 25-02-2014 16:39

21-03-2014 11:14

Bedankt heren voor de complimenten, en ik vind het net zo goed leuk om het te delen dus dat is geen moeite.
Ben er stiekum ook wel een beetje trots op ;-) .
Het is al met al een behoorlijk projectje geweest met een paar tegenslagen ( water in de boot , te zwakke servo's , regelaar die de stroom niet aan kon ) maar dat heb je met alles wat je zelf bouwt , dan kom je wat haken en ogen tegen maar dat is aan de ene kant ook weer een uitdaging.
Ik vlieg zelf al 7 jaar met modelvliegtuigen en hierdoor heb ik een hoop kennis op gedaan wat betreft de elektronica en de servo aansturingen, ik zie vaak vragen van mensen over deze zaken en als je er voor het eerst mee te maken krijgt begrijp ik dat volkomen.
Toen ik begon met vliegen kocht ik ook een eenvoudig trainings vliegtuig van 150 cm spanweidte en dat was toen al ingewikkeld , nu vlieg ik met kisten van 2,50m span en hier zit echt een berg elektronica in.
Mochten er nu vragen zijn over het elektronische gedeelte, stel ze gerust .
Binnenkort zal ik zoals gezegd wat meer detail foto's plaatsen waarop duidelijk te zien is hoe we het hebben gemaakt, ook heb ik al diverse filmpjes van het testvaren en van hoe de boot tijdens onze eerste sessies heeft gepresteerd, maar ik moet even gaan uitvogelen hoe ik deze kan plaatsen , ik heb bijvoorbeeld nog nooit filmpjes op YouTube geplaatst en weet niet hoe dat moet , als ik ze daar geplaatst krijg dan weet ik wel hoe ik ze kan delen via de url's misschien dat iemand mij dat is uit kan leggen via een pb'tje .
De boot is nog niet helemaal klaar , we zijn er bijna . De deksel moet nog worden afgemaakt en deze zal met 6 neoridium knoop magneetjes worden vast geklikt en de 12V led spot moet nog worden geplaatst maar daar ben ik nu een waterdichte behuizing voor aan het bedenken.
Als dit alles klaar is ga ik nog een 2de deksel maken die we optioneel kunnen verwisselen met de huidige deksel en op deze 2de deksel ga ik een systeem bouwen wat nog niet eerder is gedaan , maar daar kom ik later op terug in een vervolg van dit bouwverslag , ik heb immers nog 1 kanaal over op mijn ontvanger ;-).
Nogmaals dank voor de positieve reacties .
Mvg Eric burger
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

21-03-2014 15:22

aller eerst mooi gedaan man

mag ik je een tip geven
als je weer iets maakt van polyesther werk het dan af met topcoat
dit is de afweking van polyesther has/glasvezel
dit spul maakt het polyesther dan ook echt dicht
dit spul kost geen drol en is leverbaar in alle kleuren (zeker goedkoper dan welke verf dan ook)
wat betekent dat je nooit meer hoeft te schilderen
en dit spul word zo hard dat je er met een hamer op kan slaan
dit spul is verkrijgbaar bij ieder bedrijf dat met polyesther werkt
ik heb nu zelf meerdere boten gemaakt , en de eerste boten heb ik ook gespoten/geschilderd
tot dat ik een tip kreeg van de persoon waar ik het polyesther haalde
vanaf die tijd gebruiken wij niets anders meer
sterker nog , de bodem/vlonder van mijn rubberboot smeer ik ook in met topcoat
ik haal mijn spullen bij
van de valk polyesther
op de harselaar in barneveld

carp greats jannes
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Eric burger
Berichten: 13
Lid geworden op: 25-02-2014 16:39

21-03-2014 18:47

hoi Jannes ,

bedankt voor je input alleen gaat het helaas niet op voor mijn toepassing, je geeft aan dat je polyesther met topcoat afwerkt en dat is correct , dit heb ik in het verleden gedaan met mijn speedboot .
het volgende is echter het geval , wat ik gebruikt heb is epoxihars met glasdoek en dit kan je niet nat in nat aflakken met topcoat .
polyesther en epoxi zijn twee verschillende materialen die ook niet op elkaar hechten ofwel je kunt op polyesther reparaties uitvoeren met polyesther hars maar niet met epoxi hars en andersom , met polyesther gebruik je weefsel of matten en deze vezels worden bij elkaar gehouden met een stof die oplost als je het met polyesther hars verzadigd , dit gebeurd niet met epoxi hars .
echter zou ik niet weten of er iets in de handel is zoals topcoat maar dan voor epoxi ?
ik had de epoxi over van het repareren van een vliegtuig welke een crash heeft meegemaakt anders had ik ook polyesther hars genomen ipv epoxi .
ik koop deze spullen bij polyservice in nieuwerkerk a/d/ ijssel .
wat ik nu schrijf is wat mij altijd verteld is dus ik ga er van uit dat dit klopt , is het toch anders dan zou dit kunnen alleen ben ik in het verleden verkeerd voorgelicht.
in ieder geval bedankt voor de info ./
mvg eric
Eric burger
Berichten: 13
Lid geworden op: 25-02-2014 16:39

21-03-2014 18:59

hier een paar filmpjes van de eerste proefvaart en twee van tijdens èèn van de eerste vis sessies.
de eerste is dus om de romp te testen en de motor/regelaar setup en nog zonder voerbakjes.
je ziet op de laatste twee filmpjes dat de deksel nog vast zit met tape , dit moeten we nog verder afmaken maar we wilde eerst zeker weten dat alles naar behoren functioneerde voor we de deksel helemaal af maken.

proefvaren
View My Video

tijdens het vissen
View My Video

tijdens het vissen
View My Video
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

21-03-2014 19:47

Tsjong knap!!! :o

Wat mij opvalt is... Wat is ie wendbaar en redelijk snel. :wink:
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

21-03-2014 20:00

Beste,
Tjonge....heel knap werk...hij heeft ook een heel korte draaicirkel...toppie!
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Eric burger
Berichten: 13
Lid geworden op: 25-02-2014 16:39

21-03-2014 20:25

bedankt jongens , we hebben inderdaad bewust gepoogd een model te bouwen welke heel wendbaar is zodat je heel precies op de moeilijkste plekjes kan komen .
wat ook fijn is aan de korte cirkel is als je je voer stort tegen de oever aan de overzijde of tegen een rietkraag aan met het linker bakje ,dan kan je meteen haaks wegdraaien en een halve meter naar rechts je bakje met je voer en haakaas droppen, zo heb je een wat grotere voerplek en ligt niet alles op 1 hoop .
de boot draait letterlijk om zijn eigen as heen als ik vol naar 1 kant stuur en gas geef .
verder is hij ook heel erg stabiel en dat komt voornamelijk omdat ik de bodemplaat van 5 cm dik styrodur heb gemaakt wat extreem veel drijfvermogen geeft.
de boot zou ik ook in durven zetten met windkracht 6 a 8 met hoge golven , hij beukt er gewoon doorheen.
mvg eric
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

28-04-2014 15:58

Wauw!

Zelfbouw blijft altijd het leukst!
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

28-04-2014 18:33

Nice man.
Ben er zeker van dat je heel veel voldoening haalt uit het feit dat je zelf de boot hebt gebouwd.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Eric burger
Berichten: 13
Lid geworden op: 25-02-2014 16:39

07-07-2014 21:46

Zo het is even geleden maar de boot functioneert perfect , ik ben wel van plan komende winter nog een boot te bouwen , deze keer word hij wat kleiner .
Ik vis ook korte sessies en dan is een kleine boot voor op de trolley wel makkelijker .
Als ik zover ben zal ik een uitgebreid verslag posten van de bouw ervan .
Tot dan vangse iedereen .
Mvg eric
Plaats reactie