Kajuitboot advies

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

21-08-2012 13:29

Ik vis al een jaar of vijf met een eigenbouw console boot van 5,5 meter (50 pk) op groot en vaak onrustig water Deze winter wil ik een andere boot kopen maar ik twijfel nog aan het type boot.

Het grote voordeel van de huidige console boot is dat het eigenlijk een grote badkuip is en dus kun je alle kanten op met spullen, drillen en het lopen door de boot. Het nadeel is het gebrek aan overkappingsmogelijkheden en dus heb je altijd last van de weerelementen. Ik wil na een paar jaar regen en wind ook droog liggen dus ik ben mij aan het oriënteren op een kajuitbootje.

Mijn wensen zijn:

- tussen de 5 en 6 meter lengte met maximaal 40/50 cm diepgang
- bestand tegen flinke golven en wind (groot water)
- twee slaapplekken
- afsluitbare kajuit
- wat ruimte in de kuip
- polyester boot
- kuip afsluitbaar met dekzeil
- goed trailerbaar is niet echt van belang want ik heb een vaste plek (2 x per jaar traileren)

Na wat leeswerk op diverse fora’s en Marktplaats denk ik dat de volgende boten aan de meeste van deze eisen voldoen maar ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen die onderstaande boten wellicht zelf hebben of hebben gehad. Hoe bevallen de boten en wat zijn de minpunten?

- Shetland 535 of 570
- Microplus 571
- Kilkruiser 550
- Beekman 590
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

21-08-2012 14:16

Goedkoopste is een goede boottent naar JOUW smaak en eisen te laten maken, reken op 1000 E tot 1750 E voor een overkapping van je boot, eea afhankelijk van hoeveel je overdekt wilt hebben en gebruikte materialen. TIP is Brouwers in Munnekezijl. Stuur een foto van je boot en wensen, en je krijgt een min en max prijs waar hij zich ook aan houd !!

Wil je toch naar polyester boot, voor groot en ruiger water zou ik op zeker voor een Oldenburg 17 gaan, zijn twee uitvoeringen in, een sport (open) en de "gewone" met afsluitbare kajuit. Voldoet verder precies aan je wensen. Is een zeewaardige boot, dus veilig genoeg voor de grote plons. Ding is loeizwaar en hufterproof. Relatief minder ruimte en onhandige hoge boorden om gemakkelijk in en uit een bijboot te stappen.

Op nummer twee de Killkruiser, heeft MEER ruimte dan de Oldenburg, maar een relatief laag stuk bij de "motorbun" Ga je altijd met de neus in de wind liggen is er geen probleem, staat er een goede zuidwester op je achtersteven te beuken.....heb je kans dat er te veel golven achterelkaar wat water in de bun gooien, loopt er niet snel genoeg uit en je bent een onderzeeër.

De Shetland's VIND ik persoonlijk wat smaller en instabieler, ben er wel bij gaan kijken maar nooit een gehad. Met de overige geen ervaring.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

21-08-2012 14:29

Met stip op 1 de Killkruiser. De spiegel is inderdaad laag maar een handige doet'ut zelvert draait daar zn hand niet voor om. Bij mij is de spiegel zo'n 15 cm verhoogd, maar ik lag altijd met de neus in de wind. Als je hem met de spiegel in de wind legt dan ga je met een beetje golven enorm liggen schommelen omdat de golven niet "gebroken" worden zoals dat gebeurt als je de neus in de wind legt.

Ik heb mijn kill met ruim 300 kilo verzwaard zodat hij nog stabieler ligt en je minder last van klots geluiden hebt. Let wel dat je een beetje een fatsoenlijke bbm nodig hebt, hij verplaatst nogal wat water (minimaal 20/25 pk 4tact)

Een super fijne boot, veel comfort, weinig last van klotsen... Ik vis er mee op vinkeveen en ben altijd een fan van het "in de wind liggen".

Gr M
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-08-2012 14:31

Kijk eens voor een birchwood, stabieler krijg je ze nier. Deze bootjes zijn 5,5meter en hebben een W-romp
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

21-08-2012 14:44

Bedankt voor het snelle antwoorden mannen.

@Marco
Een tent over de huidige console boot is voor mij geen optie. Ik heb zoiets nu (destijds gemaakt samen met mijn vader) maar het is nog steeds niet ideaal op de grote plons. De Oldenburg had ik via internet bekeken en door de hoge boorden af laten vallen maar ik zal me er nog eens in verdiepen.

@Martin (en Marco)
De lage spiegel van de Kilkruiser baart me toch wat zorgen. Ik vis niet op een rustige sloot en golven boven de meter zijn geen uitzondering. Uiteraard probeer ik vaak met de neus in de wind te liggen maar voorkomen dat er geen flinke golven tegen de spiegel slaan is onmogelijk. Hoe erg slaat het water er in de praktijk echt overheen? De BBM is geen probleem, ik heb een 50 pk Honda klaarliggen van de huidige boot.

Ik had het bewust niet genoemd maar mij leek de Microplus 571 de beste keus qua grootte en ruimte. Grappig dat jullie die net niet noemen. Ik hoop dat er nog iemand reageert met Microplus ervaring.

@Martijn
De Birchwood lijkt me geen model voor mij of voor het water waar ik vis. Ook lijkt de boot mij net te klein van binnen.
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

21-08-2012 15:09

Sander, een beekman is geweldig, zeker als je de orient de luxe te pakken kan krijgen.
Zeer stabiel en zeer goede vaareigenschappen op groot water.
Nadeel, het prijskaartje.. Nederlands prduct wat niet op grote schaal is gemaakt, dus weinig aanbod.
De open versie kan natuurlijk ook alleen moet je dan altijd een deel overkappen.
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

21-08-2012 15:33

De Oriënt had ik voor gekeken, de Oriënt de Luxe is qua prijs iets teveel van het goede. :-)
Life begins at 11.000 ha
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

21-08-2012 20:39

Als ik er ooit het geld voor over heb, maar je moet wat te dromen houden.
Een twister 600msth van Vossen !
Oja van Zelst watersport heeft z'n Oldenburg liggen.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

21-08-2012 21:31

Bedankt voor de link Dennis.

@Marco
Ken jij iemand met een Oldenburg?
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

21-08-2012 22:31

Je hebt ze niet meer begrijp ik? Jammer, ik had de boten wel eens van dichtbij willen bekijken want dat zegt 10x meer dan een foto. De Kil valt wat mij betreft af, gezien de golfslag op het water waar ik vis zou ik dat risico met de spiegel niet willen nemen.

Je signature is ook grappig, onze huidige boot heet namelijk Karpe Diem.
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

22-08-2012 04:42

Klopt, ik heb deze niet meer :D
Wel altijd spijt gehad van het feit dat ik mijn Oldenburg "weg moest doen" ivm opzegging van de ligplaats.
Al mijn boten he(e)t(t)en CarpeR Diem....., van Carpe Diem zijn er al 1 miljoen :lol:

Heb evt wel nog tientallen foto's van de Oldenburg......, beste is gaan kijken in Zoetermeer (relatief dichtbij)
of in Friesland ;
http://www.speurders.nl/overzicht/water ... 64653.html
Als de kap goed is, heb je nog steeds een hele hoop werk, maar zo te zien wel een goede basis.
De boot bij van Zelst heeft ook nog werk zat, en de trailer heb ik vraagtekens bij, en ook geen cabriokap denk ik !
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

25-02-2013 13:16

Afgelopen weekend heb ik de vervanger gekocht, een Microplus 600 Galaxy. De boot is 6 meter lang en zeewaardig, de kuip is ruim zat en de kajuit is afsluitbaar. Ook niet onbelangrijk is dat de originele verf (gelcoating) er nog op zit dus je kunt goed zien dat er niet met de boot gerommeld is en dat er geen sprake is van osmose. Ook heeft de boot een zomer en een winterkap, een water kraan en een gasfornuisje. Binnenkort gaat de 30 pk Mercury er af en komt de 50 pk Honda weer terug. Ik heb nog geen hele duidelijke foto's want de boot ligt nog op de kant ingebouwd met andere boten maar dit is 'm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laat de lente maar komen!

De oude maar trouwe badkuip die nu ergens in Friesland vaart

KLIK
Life begins at 11.000 ha
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

25-02-2013 13:25

Gefeliciteerd met je nieuwe boot.

Even over de originele gelcoat en osmose.

Ik weet niet wie je dat heeft wijs gemaakt maar ook met de originele gelcoat komt er vaak osmose voor.

Simpelweg begint de toplaag van het onderwaterschip(antifouling enz) te lekken en je gelcoat uiteindelijk ook.
Vervolgens gaat je polyester op kleine schaal delamineren en het probleem is er.

Hou voor de zekerheid even een vochtmeter tegen je onderwaterschip.
Hij staat al op de kant dus behandelen is nu nog goed te doen.

Succes
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

25-02-2013 16:29

Ik heb me misschien niet goed duidelijk gemaakt Camiel. Ik bedoelde dat omdat de originele gelcoating er nog op zit je makkelijker kunt zien of er sprake is van osmose. Is een boot (recent) overgeverfd dan is dat een stuk lastiger. Je hebt uiteraard gelijk betreffende de vochtmeter.
Life begins at 11.000 ha
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

25-02-2013 17:34

Ok mooi.

Wij doen nog wel eens aankoopkeurinhen voor zeilboten.

Zodoende.

Heel veel plezier met je boot, maar dat zal ongetwijfelt goed komen
Plaats reactie