ankerrol op boot monteren

Plaats reactie
Raymon Krul
Berichten: 22
Lid geworden op: 05-03-2007 20:06

01-04-2012 21:27

Heren,

Ik ga een anker-rol op de voorzijde van m'n aluminium boot monteren (14ft - 4.5m).
Deze rol heb ik 2-e-hands en mis daardoor de handleiding.
Er zitten 3 rollen en een scharnier op het apparaat en ik weet nog niet hoe ik deze moet monteren.
Afbeelding
Afbeelding

Aan de rechter zijde bij het zwarte katrolletje zitten de bevestigingsgaten voor het voorsteven.
In het midden zit een scharnier, deze schijnt om te moeten klappen als je het anker erin trekt.

# Heeft iemand een idee hoe ik de ankerlijn door de rollen moet voeren?

# Moet de ankerrol precies op de punt van de boot zitten, of kan hij ook aan de zijkant van de voorplecht?
Zelf heb ik niet al te veel ervaring met goed ankeren, vandaar. Als de boot door een foutief bevestigingspunt zou gaan
'gieren' of dwarsliggen, dan zou dat vervelend zijn.
Ik heb wel eens begrepen dat je een lichter ankertje aan de achterzijde erbij moet gebruiken
om het gieren te voorkomen, als iemand een uitleg kan geven dan wordt dat gewaardeerd!

# Op mijn ankerlijn zit een paar meter ketting, ik verwacht dat dit geen probleem zal vormen.
Wat denken jullie?

# Werkt ankeren voor het vissen met een rodpod, of gaat je boot teveel bewegen en
gaan dan continu je piepers af?
Als dit zo is, dan moeten er ook nog een paar steekstokken bijkomen,
maar die neem je veel minder gemakkelijk mee dan een anker ;-)

Alvast bedankt voor de tips!
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

01-04-2012 21:37

Hoi Krul dat ankeren in combinatie met statisch vissen gaat em niet worden hoor. Of je moet met min. 3 ankers gaan werken, er is een topic over ankeren vs steekstokken. Groeten Dennis (en dan niet die kleine)
Let op slagboom !
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-04-2012 22:35

Zelfs met stokken zit er redelijk wat beweging in je boot. Ik gebruik het anker alleen om de boot stil te leggen om de stokken in de grond te draaien

Mvg martijn
Raymon Krul
Berichten: 22
Lid geworden op: 05-03-2007 20:06

02-04-2012 07:02

Martijn Nederpel schreef:Zelfs met stokken zit er redelijk wat beweging in je boot. Ik gebruik het anker alleen om de boot stil te leggen om de stokken in de grond te draaien

Mvg martijn


Hoi Martijn, welke steekstokken gebruik jij?
Ik ken ze niet met schroefdraad, alleen met een punt.

Dennis Slagboom schreef:Hoi Krul dat ankeren in combinatie met statisch vissen gaat em niet worden hoor. Of je moet met min. 3 ankers gaan werken, er is een topic over ankeren vs steekstokken. Groeten Dennis (en dan niet die kleine)

Hey Dennis,
Ik zal het topic ankeren vs steekstokken eens proberen op te zoeken.
Zou het helpen als ik m'n delkims ongevoelig ga zetten?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

02-04-2012 07:11

Ik heb aluminium steigerpalen waar ik grondboren met schroefdraad op heb gemonteerd

Mvg martijn
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

02-04-2012 21:20

Raymon, ik vis met nylon en niet te dicht op de boot. Verder heb ik mijn bootpod op de middenas geplaats, op de rand zijn de schommelingen groter. En de delkim inderdaad op een lage gevoeligheid. En oja ik heb een stalen platbodem, maar dan nog moet je wel tegen een piepje kunnen hoor.
Let op slagboom !
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

02-04-2012 21:38

Voor mij de reden om van delkim af te stappen, en voor piepers met een wieltje te gaan
Raymon Krul
Berichten: 22
Lid geworden op: 05-03-2007 20:06

02-04-2012 23:03

Dennis Slagboom schreef:Raymon, ik vis met nylon en niet te dicht op de boot. Verder heb ik mijn bootpod op de middenas geplaats, op de rand zijn de schommelingen groter. En de delkim inderdaad op een lage gevoeligheid. En oja ik heb een stalen platbodem, maar dan nog moet je wel tegen een piepje kunnen hoor.


Nieuw woord voor galgje dat echt niemand raadt: "bootpod".
Zijn dat van die steunen om speciaal om op de rand vast te maken ofzo? Waar kun je die kopen, heb je misschien een link voor me? Ik zette wel eens m'n good-old Magnum rvs podje in de boot. Dat neemt wel wat ruimte in beslag maar ik vis toch (nog) niet s'nachts.
Wat bedoel je trouwens met middenas?

Trouwens, ooit zag ik gasten op de Linge vissen die hun hengels naast de boot op stormrods in de bodem hadden gedraaid. Ter plaatse was ongeveer een metertje diep schat ik. Da's nog veel stabieler dan een bootpod 8)
Voor mij gaat dat met die stormrods helaas niet werken omdat ik komen seizoen op een diep water op een bult wil gaan vissen. Deze bult/rug ligt op ca 5-8m diepte, het omringend water is 12-15m diep. Vandaar de anker-optie. Ik kan wel met dobbers vissen, maar het wakersysteem vind ik prettiger.

Martijn Nederpel schreef:Voor mij de reden om van delkim af te stappen, en voor piepers met een wieltje te gaan

Hmmm, ik heb net 2 weken geleden nieuwe delkims gekocht, omdat mijn oude microns kortsluiting hadden gekregen. Denk ik met delkim een verbetering te hebben gekocht..... :evil:
dave staal

03-04-2012 14:21

viewtopic.php?f=60&t=67892

viewtopic.php?f=60&t=31485

viewtopic.php?f=60&t=30351

Volgens mij worden je meeste vragen in deze topics beantwoord, 8)

makkelijk hoor een zoekfunctie :wink:
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

30-04-2012 11:20

Nergens geen last van anker hier af op 2 ankers en blijft gewoon liggen je moet alleen wel rekening houden met de wind.Zorg altijd dat je de wind op de zij van je boot heb trekt hij je ankers op de lijn strak en je heb bijna geen last hiervan.IK heb wel mijn hangers of swinger achterser voren hangen zodat je geen rare piepen krijgt werkt bij mij gewoon goed.
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-04-2012 15:54

En zakkers?
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

30-04-2012 21:10

Runningrig ?

@ Krul Jij als afgestudeerd hoge school student, zowat profesor volgens mij laat je toch niet dollen door 3 katroletjes ? Ben je er al uit ?
Let op slagboom !
Plaats reactie