Boot, rubber of anders en dan hoe groot?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

17-08-2011 13:47

Mannen,

Ik zit er over te denken om een boot aan te schaffen voor het vissen, en vooruit mijn gezin moet af en toe ook mee kunnen voor een toertje. Maar de hamvraag is dan natuurlijk, wat voor een boot? Hoe groot is nog handig? Wat voor BB motor moet er achter enz.

Wie heeft ideeen?

Zelf zit ik te denken aan een rubberboot (zodiac like) van zeg 330cm+, omdat ik hem ook in Spanje wil gebruiken om mijn spullen naar de stek te kunnen varen etc. Maar misschien verklaren jullie mij allemaal wel voor gek omdat deze afmetingen voor een drilboot veel te groot zijn.

Na ja, ik hoor het wel ;-)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

17-08-2011 18:35

De slechste tip die ik je kan geven is 1 boot voor je hele visserij. Een te grote of te kleine boot is gewoon klote en als je de middenweg kiest zit je in beide gevallen er net naast. Ik kan je daarom aanbevelen om 2 boten te kopen, kost waarschijnlijk wel iets meer maar een "waardeloze" boot is ook duur.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

18-08-2011 11:34

Op zich ben ik het daar volledig mee eens Lesley, maar zeker voor iemand die niet al te vaak een boot gebruikt kan ik me ook goed voorstellen dat 2 boten geen optie is.
@ Marc: met hoeveel personen wil je kunnen varen? Wil je alleen je eigen spullen overvaren of moet er ook een vismaat inclusief spullen bij in kunnen? 330 is vrij lang met drillen, maar met een verbrandingsmotor is dat een minder groot probleem dan met elektro. Voor het overvaren van alleen je eigen spullen moet 270 normaal wel genoeg zijn.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

18-08-2011 14:59

Kan iemand mij overtuigen van het fijt dat een boot te groot kan zijn om uit te drillen???????
Nee?, dacht ik al.
Een boot is altijd te klein! behalve tijdens vervoer naar het water :wink:

Een grotere boot kan je met veel wind zo positioneren dat de lengte totaal geen invloed meer heeft en eerder een verbeering is dan verslechting van het drilgemak.

Een gulden middeweg in deze licht rond de 3 meter.
Met Marc's postuur[sorry Marc :wink: ] is het raadzaam om voor 3mtr + te kiezen.
De 330 uit de opening is mijn advies voor wat jij er mee wilt doen.
Zelf heb ik een Taipan 320, Jim een vortex 330, de vortex heeft 30!!cm meer binnenruimte.. Dus zeker iets om rekening mee te houden in je zoektocht :wink:
Spullen vervoeren naar je stek, en je hebt het dan over een rivier :wink: gaat altijd beter met een grotere boot.
Een geschikte motor voor deze lengte ligt tussen de 6 en 15 pk.
Iemand die oplet in zijn keuze kijkt naar een motor die de schakeling voor/achter/vrijstand in de gashendel heeft :wink: Zo is de bediening net zo makkelijk als met een electro.
1 weet ik met zekerheid, Mercury 6, 8, 9,9 en 15pk 2 takt van bouwjaar 95 tm 2005.
Voordeel van 2 takt? Je kan hem overal tussen proppen ongeacht de positie, dit in tegenstelling tot een 4 takt :( Altijd op één bepaalde zijde ivm carterolie...
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

18-08-2011 18:01

Kijk we komen er wel :-)

Heb een paar aardigen op het oog van 3.60 dus klinkt goed!
Beiden een Yamaha 6PK 4 takt erachter ..... 4 takt is verplicht in Spanje! En nog een handvol andere regels waar ik mij in aan het verdiepen ben. Dus tip m.b.t. 2 takt is goed alleen voor mij niet helemaal handig. Daarnaast zal de motor 90% van zijn tijd op de boot hangen, dus heb ik ook minder het carterolie probleem.

Bootjes liggen beide op een trailer waardoor vervoer naar de waterkant geen probleem hoeft te zijn. Zijn licht genoeg om met enig enhousiasme in mijn upiie het water in te pleuren, weer met dank aan mijn postuur :lol: .

Ik ga de aanbieders straks maar eens bellen!

Alaaf!
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

18-08-2011 18:40

jacco noordermeer schreef:Kan iemand mij overtuigen van het fijt dat een boot te groot kan zijn om uit te drillen???????
Nee?, dacht ik al.
Een boot is altijd te klein! behalve tijdens vervoer naar het water :wink:


Hiermee ben ik het volkomen eens, ik denk er daarom over na om zelfs richting de 4m+ te gaan.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

18-08-2011 19:58

4 mtr+ vind ik persoonlijk wel erg groot worden.
Ik weet dat jij een nog groter postuur hebt dan Marc maar je kan ook overdrijven.
330/360 zou ik zelf gerust gebruiken, ik weet dit goed en snel te handelen, ook bij storm.
Enig stuurmanskunst bij harde wind is dan wel noodzaak.
Maar nog groter?, wat is dan nog het voordeel?.
Zelfs Coolio is van zijn 4mtr afgestapt en bezig met een polyester schuit.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

18-08-2011 20:28

Heb een 3.10 met opblaasbare kiel! Ideaal en is niet te klein en ook niet te groot! Ben ik gedwongen een maat kleiner te nemen door de stek of dergelijke dan pak ik de 2.40 uit de kast.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

19-08-2011 22:56

Ik heb zelf een 3 mtr maar eigenlijk is deze te klein om mijn visspullen mee te nemen.Om te drillen maakt het geen reet uit.Ik heb zelf een net met een 2 delige steel en dit helpt je echt.Mijn volgende boot word zeker een 3.30 of een 3.60.Wat Jacco zegt of een 4 takt ben ik het niet mee eens.Ik heb zelf een 4takt suzuki en dit is een wereld motor .Hij heeft gelijk dat je moet opletten hoe je hem vervoert ivm de carterolie maar reken er wel op dat een 4 takt veel zuiniger is dan een 2 takt.Een stukt betrouwbaarder is en dat veel landen een bepaalde euro norm eisen als je bij hun komt varen.

Ik weet niet uit hoeveel personen je gezin uit maakt maar bij ons bestaat deze uit 6 personen en wij passen met zijn alle in een 3 mtr en onze 5 pk trek dit makkelijk.Wil je een beetje door kunnen varen moet je wel denken aan een 8 of 10pk.

Hou er wel rekening mee dat je boven de 5 pkveel meer geld mee moet nemen.Suzuki heeft vaak leuke aanbiedingen omdat ze vaak veel overjarige modellen op de markt dumpen en wel met volledige garantie.Misschien een kleine tip kijk eens bij kewi watersport deze heeft vaak leuke aanbiedingen in boten en motors.Ik heb hier mij bb motor vandaan voor weinig geld.
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

20-08-2011 04:51

Ik denk dat je in de praktijk niet vaak zult gaan touren met het gezin in een rubberboot. Echt comfortabel zitten doe je niet. De kinderen zullen het wel leuk vinden om zelf te mogen varen (evt zonder papa erbij).
Let wel op dat je geen combinatie van motor + boot krijgt die harder KAN dan 20 km per uur ; vaarbewijs nodig !
Op zich geen probleem om te halen, en altijd makkelijk, maar die komt er dan wel weer bij, evenals brandblusser aan boord, dodemans koord en zwemvest voor iedere opvarende verplicht. Zeker in de zomermaanden word daar druk op gecontroleerd (en geschreven !).

Voor de lengte moet je eigenlijk eens alle boten in het echt voor je zien, zou in dat geval eens de karperbeurs bezoeken, en dan vooral de Vortex stand :D

Alaaf ?
Ahoy !
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
John Berg
Berichten: 39
Lid geworden op: 29-07-2008 10:52
Locatie: Meeuwen

21-08-2011 00:12

Marc,

Zelf heb ik al een jaar of 4 een rubberboot van 3,80 met harde bodem.
Op een oud vouwwagen heb ik de bedden geschroefd deze met tapijt bekleed en hier ligt de boot de hele zomer op.
In de winter ligt hij in de vouwwagen.
Achter de boot hangt een 7,5 mecury(thuis hangt hij op een steekwagentje), als ik alleen in de boot vaar haal ik 35 km maar zodra de vrouw met koelbox of mijn visspullen meegaan zit ik met een top van 25 km.
Bij de anwb heb ik 2 strandstoeltjes gekocht ideaal wat hoogte betreft om je motor te bedienen en zitten honderd keer beter dan de bankjes van de boot.
Ik heb geen vaarbewijs en ben verschillende keren gecontroleerd op mijn vispas maar nog nooit is er na mijn vaarbewijs gevraagd. Ook door de waterpolitie.
Wel hou ik me aan de regels zeker in de biesbosch vaar ik niet te hard ook zoek ik geen golven op. Neem voor de kinderen zwemvesten mee.
De boot is groot genoeg om met twee mannen met visspullen incl 2 tenten, strecher stoelen enz te vervoeren. De ruimte vindt ik ook nodig om samen met het vrouwtje te varen wat we ook regelmatig doen. De motor er achter hangen is zwaarder dan de boot te water laten.
De motor gaat bij vervoer achter in de auto de visspulen in de vouwwagen.
Als ik ga vissen trek ik altijd keukenhandschoenen aan om de moter te bevestigen en de benzine aan te sluiten.

Gr JOHN
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

21-08-2011 11:51

Er is al een hoop zinnigs gezegt ik wil hier nog het volgende aan toevoegen. Allereerst over de bodem. Zacht is het makkelijkst om mee te nemen verder alleen maar nadelen, planken is bij de meeste boten een drama om erin te zetten vooral bij kou, dit is wel het meest gangbare. Een harde bodem(rib) is ook een optie als je het mee kan nemen, je hoeft alleen maar de buitenste rand van op te pompen en het vaart echt super. Het nadeel is weer dat je bodem in de boot niet vlak is.
Zelf gebruik ik op de rivier een polyesterbootje omdat de combinatie van stenen langs de kant en scheepsvaart voor rubber geen succes is. Of je moet hem alleen gebruiken om naar de stek toe te varen en dan de kant optrekken.
Verder als je eens een dagje met je gezin wil varen denk dan eens aan een huurboot, ook zat mogelijkheden.
Let op slagboom !
Plaats reactie