Alternatief voor steekstokken ? dmv steen oid

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-07-2011 10:11

Wie er bekend met het ankeren op deze manier ?

Om echt goed stil te liggen gebruik ik nu steekstokken. Niet makkelijk is het plaatsen van deze dingen op strategische plekken ivm kajuitje. Mijn idee is dus nu om twee steekstokken aan de achterzijde van de boot ter hoogte van de kuip te hebben. Probleem is dat er dan bij veel wind de boot alsnog gaat "kwispelen".
Daarom moet er eigenlijk één stok aan de voorkant van de boot, en één aan de zijkant achterin. Die aan de voorkant is dus lastig te plaatsen. Dus daar moet anders voor verzonnen worden.

Daarom zit ik te denken om een soort van (bak)steen oid aan de voorkant van de boot te laten zakken zodat de punt van de boot stil komt te liggen. Geen anker ivm het loodrecht naar beneden willen laten zakken. Idee is om daar een trailerlier voor te gebruiken, en dan geen gewone lierband, maar een van de stevigste soorten elastisch touw zodat de golven of schokken een beetje worden opgevangen en de steen niet "gaat lopen/krabben" .

Dus, iemand ervaring of betere ideeën ? :D
CarpeR Diem
elmer schroot1
Berichten: 13
Lid geworden op: 19-09-2009 21:32

24-07-2011 12:08

een kennis van mij gebruikt een oude brandblusser vol gestort met beton. dat werkt echt geweldig.
dave staal

24-07-2011 12:48

Ik gebruik 4 giet ijzeren blokken(25kg) met een oog erop gelast,dit werkt perfekt opzachte/ modderbodem zuigt zich vast ,lig je als een huis. Het lostrekken is niet aan te raden voor rugpatienten :lol: Door gebruik van een lier zou je het gewicht nog zwaarder kunnen nemen.

Op hardebodem gaan die gewichten 'kruipen', of dat op te lossen is d.m.v elastisch touw weet ik niet ,denk dat je dan de beweging op de punt van de boot houd ,straklopen en terugveren?

Zelf gebruik ik op harde bodem klapankers in combinatie met steekstokken ,de gewichten gebruik ik dan bij veel wind om de steekstokken te ontlasten,Dan wel afdrillen met de bijboot om bij de ankertouwen weg te blijven.

GR Dave.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-07-2011 14:02

Brandblusser vol met beton word mss wel erg zwaar :D , alhoewel er natuurlijk ook kleinere blussers zijn. Maar zit die vast met een touw of ook iets elastisch ?, en houd één zo'n ding de boot (hoe groot ongeveer ?) of nog meer stokken of ankers ?

Zit ook wel eens op hardere bodem ja, wil eigenlijk een all round systeem maken.
Liefst zo makkelijk en snel mogelijk ( 4 telescopische/hydraulische poten ofzo :lol: )
Die gewichten maak je dus met gewoon touw vast aan de kikkers van je boot ?
CarpeR Diem
elmer schroot1
Berichten: 13
Lid geworden op: 19-09-2009 21:32

24-07-2011 15:40

hij gebruikte er 4. geloof dat het blussers waren van 20 liter, maar weet dat niet zeker.
en hij viste met een kajuitboot van 5,5meter
ik zou zelf niet te elastisch touw nemen omdat je dan weer te weinig golven 'opvangt' en teveel speling krijgt.
gebruik liever te zware als te lichte gewichten, dan weet je zeker dat de boot opzijn plek blijft.
dave staal

24-07-2011 16:26

Ja rechtstreeks aan de kickers ,strak langs de boot naar beneden en dan zo strak mogelijk vastknopen.

Denk dat je toch naar de omstandigheden moet kijken en daarop je manier van ankeren aanpassen,

Een klapanker van je punt uitgooien en dan op je gemak je stokken/gewichten plaatsen ,werkt voor mij het beste,als blijkt dat de boot goed blijft liggen dmv van de stokken/gewichten ,kan je het anker altijd nog binnenhalen zodat je geen last hebt van het ankertouw.

Afbeelding
Genoeg aan 1 gewicht aan de punt en 2 steekstokken,er liggen nog 2 gewichten links op de foto op het dek

Afbeelding
Klapanker, 2steekstokken en gewichten .

Uploaded with ImageShack.us

Mocht je een allround systeem bedenken wat snel en gemakkelijk is houd ik me aanbevolen :wink:

Gr Dave
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-07-2011 16:38

mijn voorkeur in deze situatie zou uitgaan naar een anker op de punt, en 2 stokken aan weerszijden van de boot. De punt van de boot blijft dan aldijd een beetje "zoeken"maar daar ontkom je niet aan. Met gewichten rechtstreeks naar beneden, krijg je dat de boel aan de wandel gaat,l of je moet rekbaar touw en wat speling houden, maar dan gaat je neus alsnog heen en weer. Ik gebruik zelf altijd steekstokken ook voor op de boot en zelfs dan beweegt de boel. Met veel golfslag,als ik wat dichter bij de boot vis of met slappe lijnen aan de gang wil heb een steun gemaakt voor naast de boot. Gewoon een alu steigepaal met een schroefpunt. Op die steigerpaal een steiger koppelstuk waarmee een dwars op de paal een stuk van 40 cm steegerbuis kan bevestigen, daarop komt de rodpod. De boot kan nu bewegen maar je krijgt geen piep. Op iets dieper water zie je de paal wel wat heen en weer gaan, maar lang niet zoveel als wanneer je de hengels op de boot hebt.

mvg martijn
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-07-2011 17:27

Ankers heb ik ook al geprobeerd, niet echt mijn ding.
Probeer(de) meestal met de kop in de wind te liggen, en dan aan aan de voorzijde twee ankers, een schuin links voor en een schuin rechts voor. Toen had ik maar één steekstok en die plaatste ik achter. Ben toen ook wel eens bij leuk windje :roll: , gewoon om gegaan, de ankers hielden het niet eens ! Uiteraard kan ik dan zwaardere ankers nemen, maar dan word het nog minder handelbaar.
De rodpod had ik toen al op een aparte steekstok staan, voordeel is dat je dan weer gewoon met hangers kan vissen.

Meestal lig ik dus met de kop in de wind, maar dan slechts één metertje uit het riet vandaan. Schuin naar voren ankeren is er dan ook al niet meer bij.

Heb nu drie steekstokken, eentje aan de punt, eentje aan de achterzijde, eentje voor de rodpod. Degene aan de punt moet ik altijd plaatsen vanuit de bijboot, daar gooi ik dus liever een baksteen (of brandblusser :lol: ) overboord via de voorzijde.
Zit nu ook te denken om twee steekstokken te blijven gebruiken, maar dan één links voor en één rechts achter. Wil dan de steekstokken aan de zijkant van de boot laten hangen, en via een soort buissysteem scharnierend maken...

Last van ankertouwen hoeft niet, bijbootje gaat altijd mee !
CarpeR Diem
Plaats reactie