Hoe lang blijft een rubberboot hard ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

15-07-2011 21:23

De meeste zullen hun boot wel iedere sessie leeg laten lopen, maar als je de boot gewoon vol laat, dan is het toch niet normaal dat de boot al binnen één week niet meer hard is ?!
Ervaringsdeskundigen hier ?
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
john hibbel
Berichten: 69
Lid geworden op: 20-09-2009 19:36
Locatie: soest

17-07-2011 19:02

dat is idd niet normaal nee, de boot moet dan toch ergens lekken.
als ik een sessie van een week gevist heb is mn boot op het einde nog net zo hard als aan het begin van de week.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

17-07-2011 21:18

Lekken dacht ik eerst ook, maar niet 3 mini gaatjes !
Zijn nl alle 3 de compartimenten, dus dat lijkt me sterk. Heb wel lopen klooien met die ventielen, maar boot blijft telkens een paar dagen echt hard, om vervolgens weer zachter te worden. Heb 'm nu eens drie weken laten liggen, maar dan is hij niet veel zachter dan na 1 week.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
john hibbel
Berichten: 69
Lid geworden op: 20-09-2009 19:36
Locatie: soest

17-07-2011 21:40

oke appart je zou denken dat hij toch ergens moet lekken.
mischien een keer helemaal nalopen met een emmer water en een beetje zeep, als er een gaatje in zit moet hij dan toch echt wel zichtbaar worden.
en anders 1 keer in de week oppompen is toch ook niet zo`n ramp ik laat mijn boot na elke sessie leeglopen
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

17-07-2011 22:38

Ik zat in de richting van de ventielen te denken, maar heb ze wel alle drie "onder water" gehad, maar geen tekenen van lekkage.
Gaatjes in rubber zelf geloof ik niet in.

Een x in de week oppompen is wel teveel :-), als die bij een ander een maand hard blijft.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
john hibbel
Berichten: 69
Lid geworden op: 20-09-2009 19:36
Locatie: soest

17-07-2011 23:11

het is natuurlijk net hoe je het bekijkt ik zou het persoonlijk niet heel erg vinden als ik hem 1 keer per week op moet pompen maarja wie ben ik he :wink:
maar 1 ding is zeker er moet ergens lucht ontsnappen of je boot word groter :oops: :roll:
Gebruikersavatar
Arjan Gijs Verkoelen
Berichten: 324
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

17-07-2011 23:27

Het leeglopen van de compartimenten van een rubberboot kan vele oorzaken hebben. Feit is dat er na verloop van tijd minder lucht in de kamers zit dan daarvoor.


1. Ventielen
De ventielen; de nieuwe generatieventielen zijn een soort van schroefventielen die in een ring gedraaid worden die binnen in het compartiment is geplaatst bij het verlijmen van de boot tijdens het productieproces. Deze ring is los aanwezig en doormiddel van het in te draaien ventiel zal deze aan de binnen kan van de tube zich klemmen tegen het doek. Zand, rotzooi of gewoon weg gebruik zorgen vaak dat hier de lek optreedt. Is dat erg? Nee, want met de bijgeleverde sleutel ( bij boten die deze ventiele hebben) is deze makkelijk vast(er) te zetten . Vaak in 99% van de gevallen is het problem opgelost.

2. Doek
Het doek; verouderd doek wordt poreus, vooral op de vouwen. Een rol speelt het aantal aan het PVC of hypalon doek toegevoegde weekmakers; Dit vertaalt zich vak naar een iets hogere aanschafprijs.
Poreusdoek wordt er niet beter op met de jaren. Is dan ook vaak weinig aan te doen. Het is belangrijk om te weten welke bouwjaar de boot is dus.

3. Verlijmen versus Lassen

De goedkopere wijze van het fabriceren van rubberboten is het door middel van hitte aan elkaar smelten van de twee verschillende delen doek om bijvoorbeeld een luchtkamer te maken. Dit is snel en effectief. Voor de langetermijn niet de beste productiewijze. Het met de hand verlijmen van het doek is dan veel beter en garandeert een veel langere levensduur. Dit is arbeidsintensiever en dus ook duurder.

Dikte van het doek

Doekdikte maakt ook een groot verschil; 900 decitex dik of 1200 ( 1,2 mm) is als het gaat om de strekte, duurzaamheid een groot verschil. Vaak is aan het aantal jaren garantie wat af fabriek wordt gegeven de dikte af te leiden 2 jaar versus 5 jaar.
http://www.karperbootshop.nl

Vortex Karperboten voor en door Karpervissers

http://www.sunrisebaitservice.com

Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

18-07-2011 10:12

Hartelijk dank !,
voor 99 % zal het in mijn geval dus idd gaan om de ventielen.
Ik ga er dus vanuit dat het soort koffielepeltje :oops: eigenlijk de "sleutel" (2x) is om de ventielen vast te draaien ! :D

Je stuk over de ventielen kon ik overigens nergens op het internet vinden ??¿¿, ook op jouw site niet ?

Word vervolgd,
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

23-07-2011 09:46

Wat versta je onder hard en niet hard,
als het niet veel is kun je denken aan de temperatuur,
als je een boot oppomp bij bijvoorbeeld 30 graden en in de volle zon en je gaat s avonds rond een uur of 11 voelen lijkt het idd dat hij lek is .

Maar alles wat er is gebeurd is dat luchtvolume krimpt bij een lagere temperatuur.
en het kan veel zijn bij grote temp. verschillen.

groet
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

23-07-2011 09:57

Onder niet hard versta ik écht zacht. Ik zoek het niet in de richting van krimpen van de lucht, ik zocht al in de richting van de ventielen. Ik moet de ventielen echter nog aandraaien, maar kwam van de week erachter dat er ook al één minigaatje onder een lasnaad zit...

Word vervolgd,
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

31-07-2011 01:40

Marco,
Ik heb precies het zelfde probleem bij mij zijn het gewoon de ventielen.
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

31-07-2011 13:25

Dan is het toch geen probleem meer ? :D

Mijn bootje is inmiddels teruggestuurd, dus alles zal nu wel worden nagekeken,
word vervolgd.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

20-08-2011 21:19

Boot van de week weer terug gekregen. Boot bleek zelfs nog een ander klein gaatje te hebben ! Beide zijn dus weer (dicht) gemaakt. Boot is nu nog steeds hard vanaf woensdag, waren dus toch niet de ventielen....

Maar heb nu wel de service/tips gehad van Hareco, Akkrum en Koelio !
Is wel zoals het hoort, maar geen gewoongoed meer vandaag de dag. Dus dank aan alle heren en dame :D
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

21-08-2011 20:34

Ik heb wel eens een minigaatje gedicht door er een druppel secondelijm op te leggen, heeft nooit meer gelekt, heb nu inmiddels een andere boot, die had 2 minuscule gaatjes, daar ben ik mee terug gegaan aangezien dat niet kan als je hem nieuw koopt, heb netjes een nieuwe boot gehad.
Wannie Wedduh?!
Plaats reactie