Alumacraft Jon 1236

Plaats reactie
jorrit vander linden
Berichten: 67
Lid geworden op: 03-03-2008 23:23

01-05-2011 01:42

Beste boarders, ben maar weer eens aan het twijfelen geslagen over mijn boot keuze. Ik maak nu gebruik van vortex 2.85 deluxe, maar wil misschien overstappen naar een Jon 1236 van aluminium. Vooral de duurzaamheid(vortex ook wel, maar wel met meer beleid behandelen) en het eenvoudig traileren van deze boten spreekt mij aan.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen met deze boot,

-Stabiliteit bij evt drillen
-Stabiliteit golfslag
-Is groter water 20 ha + verantwoord (bv windk. 6)
-Zijn er mensen die sessies maken vanuit deze boot

mvg Jorrit
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

01-05-2011 12:54

Heb niet echt ervaring met deze boot, maar ben er wel eens voor gaan kijken.
De boot is geklonken, dat was alvast 1 nadeel. De zijkanten zijn veels te laag. Materiaal leek me niet echt hufterproof...

Maar voor bijna al dit type boten geldt ;
stabiliteit prima
bij golfslag beduidend minder
groter water met méér dan windkracht 4 alleen in de luwte gaan liggen, varen kan wel
er zijn mensen die sessies (van meerdere nachten) in zo'n type boot maken (ik niet, word dan claustrofobisch :D )

Oja, mijn voorkeur alu boten vind je bij AluminiumJon in de Kwakel, heeft ook een 4 meter variant ;-)
CarpeR Diem
jorrit vander linden
Berichten: 67
Lid geworden op: 03-03-2008 23:23

01-05-2011 13:19

Bedankt voor je reactie Marco, ik ben niet van plan langere sessies te maken, maar evt van een paar uurtjes. De jon van kwakel zit alweer in een hele andere prijsklasse. Ik wil de boot allround gebruiken, voor:

-Stek verkenning
-Uitvaren lijnen
-Verkassen
-Drillen
-evt korte sessies

Er zullen vast wel mensen op dit board in het bezit zijn van zo'n boot.

mvg jorrit
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

02-05-2011 15:22

Hallo Jorrit,

Ik heb juist een alumacraft 1236 weggedaan ,
had ook te maken met de stabiliteit op het water als ook het hufterproof zijn.
lees mijn eerdere opmerkingen op deze site.
Ligt ook aan of je alleen vist of niet, maar een sessie van meerdere uren tot een nacht is voor deze boot geen aanrader.
Als je maar iets beweegt dan heb je direct een fluitorgel van je piepers en zeker vanwege het ontbreken van been ruimte wil je toch ff de benen strekken.
Ook varen met windkracht 5 en daarbij de golven ,is niet echt weggelegd voor mensen met een zwak hart.
Ik voelde mij in ieder geval niet echt prettig als de golven over de achterkant heen sloegen.
Als je op de achterbank blijft zitten en je hebt bijvoorbeeld een 4 pktje dan is de achterkant toch wel erg laag tov het water.
Dus groter water zeker met scheepsvaart geen aanrader.


Ik heb nu een vortex 285 deluxe(jaren zodiacs gehad) en ik moet zeggen ,
Ik ga nu met een gerust hart wel met windkracht 5 en hoger het water op, al heb ik dan wel een safe strape om mijn middel.
Maar ook dan maak ik geen sessies van enkele uren (ik heb daar mijn kajuit voor).
wel vind ik de stabiliteit ook bij wat ruiger weer beter als de alumacraft,maar staand drillen doe ik alleen tot windkracht 3 en anders geknield.

enigste voordeel wat ik bij de alumacraft kon bedenken is dat je ieder minder bedacht hoeft te zijn met opvaren van een kant of als je een deuk hebt is een zachte dwang genoeg om de deuk te laten verdwijnen.

Maar het hufterproof is met de vortex perfect gewoon opvouwen en in de boot leggen of schuur.

Voor mij in ieder geval geen alu boot meer ,maar gewoon een rubberboot

ps bij de alumacraft zijn alleen de banken geklonken de boot zelf is gelast

groet Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
jorrit vander linden
Berichten: 67
Lid geworden op: 03-03-2008 23:23

02-05-2011 20:41

Beste Henk,

Bedankt voor uitgebreide reactie, daar heb ik wat aan!
Blijf dus maar gewoon bij mijn vortex, en eventueel in de toekomst een kajuit. Nu effe een manier vinden om mijn vortex makkelijk in mijn eentje te traileren, zonder de boot te beschadigen.

Nogmaals bedankt, mvg jorrit
Plaats reactie