Herrie ? ankerketting.

Plaats reactie
dave staal

30-01-2011 10:43

Bij harde wind gebruik ik naast steekstokken een anker (touw+ketting),

Nu heb ik van meerdere bootvissers vernomen dat ze de ketting weglaten omdat ,het geluid dat de ketting maakt de karpers zou kunnen afschikken.


wat is jullie gedachten hierover?


Vr gr Dave.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-01-2011 11:14

Het zou kunnen. Denk dat het sterk afhankelij is per water en of er meer pleziervaart incl ankeren plaats vind. Ikzelf heb nog niet het iedee dat ik er minder door vang. Wellicht ook omdat harde wind samengaat met meer herrie onder water
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

30-01-2011 12:00

Ik geloof er niet in. Tenzij je natuurlijk je rig dropt naast je anker....

Ik gebruik tegenwoordig twee ankers erbij, en heb ook een meter of 1,5 aan ketting bij m'n anker, dan pas touw. Ik lig echter meestal een metertje uit de kant vandaan, en vis dan het wijd op. Totaal niet in de buurt dus.
Wil ik juist tegen de kant aan vissen, dan ga ik op het wijd liggen en vis dan richting de kant. De ankers heb ik altijd aan de kopkant van de boot, en vis vanaf de achterkant, ligt dus altijd meters verwijderd, en daarbij nog de afstand waarop je ligt te vissen.

Vraag me af hoeveel herrie zo'n ketting maakt ?, als het goed is staat de ketting strak en zal alleen een beetje zwiepen ? En waar schikt een karper van ? Havens worden als trekpleister gezien, maar die liggen vol met schommelende en krakende boten, steigers idem.
En op de rivieren/kanalen wacht men tot er een vrachtschip voorbij is geweest, om vervolgens in de kolkende massa snel in te werpen :D
Beetje manke vergelijking, ze komen dan op dwarrelende voedseldeeltjes af, maar toch.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

31-01-2011 13:44

Zonder ankerketting blijft de boot in ons geval slecht liggen (krabben van het anker). Nu hebben wij waarschijnlijk wel meer, en hogere, golfslag dan bij de meeste booteigenaren hier. Van slechtere vangsten door de ketting heb ik nog nooit iets gemerkt. Als er een beetje pleziervaart in het water is dan zijn de karpers wel ergere herrie gewend.
Life begins at 11.000 ha
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

01-02-2011 08:54

Maakt een ketting niet alleen herrie als die echt slap valt en daarna compleet strak trekt? Komt niet veel voor in ieder geval, tenminste niet hoe ik voor anker ging.

Verder is het een noodzakelijk iets zoals Sander zegt want met de golven waar wij op het Haringvliet bijvoorbeeld te maken hebben moet je wel een ketting voor je anker zetten anders trekt je boot hem er zo uit.

Grt Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

01-02-2011 15:32

Het ligt ook erg aan hoeveel ankerlijn je uit hebt staan. Met een beetje lengte komt die ketting echt niet omhoog. Wij vissen standaard met drie ankers en zelfs dat is nog behelpen.

Maar goed het ging om de eventuele ketting herrie en ik geloof niet dat dat invloed heeft op je vangsten als het überhaupt al voorkomt.
Life begins at 11.000 ha
dave staal

11-02-2011 16:20

Bedankt voor de reacties,
Heb zelf ook niet gemerkt dat de vangsten terugliepen als ik het anker gebruikte,laat de keting er dan ook gewoon aanzitten.

Kon de gedachte dat de ketting herrie zou veroorzaken wel volgen ,vandaar mijn vraag.


Vr Gr Dave.
Plaats reactie