karper ophalen met de boot buitenboordmotor

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

27-07-2010 19:44

ik heb een vraagje

het water waar ik vis is zon 23 hectare groot op de plek waar ik nu vis zijn veel mosselbanken en het is er 1.20 diep ong nu liggen er hier en daar ook wat obstakels en die zijn vlakbij of soms op de voerstek nu heb ik het al meerdere keren gehad dat een vis zich vastzwom nu vroeg ik me af of het de karper op deze diepte echt afschrikt als ik de vis haal met een alumacraft met een buitenboord motor 6 pktje misschien enige ervaringen die iemand hier mee heeft ik weet dat een rubberboot met elcotro motor beter is of desnoods aleen rubberboot maar die heb ik op dit moment niet graag julie mening hierover

Mvg Rich
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-07-2010 21:01

Ligt er aan, word er wel meer gevarne met buitenboordmotoren op dat water? in dat geval zal het erg meevallen. Heb het vroeger ook wel gedaan, 5 min later alweer een run op hengel waar ik net overheen getuft was, tussen schoef en bodem zat niet meer 50cm! Zelfde ervaringen hoor ik ook van anderen. Moet wel zeggen dat ik het snachts niet zo geschikt vind, zelf op wateren waaar gevaren word.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

01-08-2010 15:13

Ik denk dat je die vis gewoon moet gaan halen. Die vastgezwommen vis gaat voor alles, daarna merk je vanzelf wel weer of je nog vis vangt. Mijn ervaring is dat het geen verschil maakt, zeker niet op wateren waar regelmatig met motoren gevaren wordt.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

01-08-2010 17:22

Kwartje valt niet erg snel, paar keer al vastgezwommen. Obstakels liggen vlakbij of op de voerstek !

Je kan je ook afvragen of je uberhaupt wel op die stek wilt voeren en kan vissen. :oops:

Met deze zomerse watertemperaturen waarbij de vis op zijn sterkst en de vissenbek op zijn zwakst is moet je niet eens bij obstakels willen vissen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

02-08-2010 08:56

Een unicum in de boardhistorie:

Eens met Klaas...

8)

Weet je wat ook nog eens waar is met deze warme tijden? Het bier smaakt zo goed.. Vooral als ie koud is..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-08-2010 09:16

Fijn Sven,

maar waar zie je Klaas hierboven ? :o :lol:
K. van den Herik

02-08-2010 09:37

ik ben het ook met me eens....


Buitenboord motor impliceert m.i. vissen op een grote afstand. Het snelste is dan je gevlochten lijn in de schroef laten komen en heel snel varen....
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

04-08-2010 13:10

beste mensen

het is niet dat ik wist dat er al obstakels lagen en denk hey hier ga ik een voerpartij op starten. over de hele plas liggen hier en daar wel obstakels maar het was een intresant stuk vol met mossels dus starte ik daar me voerplek nu heb ik deze alweer een meter of 50 verplaatst maar ook daar zit je wel es vast aan de andere kant van de plas liggen obstakels allemaal al ondervonden dus dan wil je zeggen dat je op de hele plas niet kan vissen omdat er hier en daar obstakels liggen dit is op zoveel wateren zo en iedereen gebeurt het wel eens maar de vraag was buitenboordmotor schrikt de karper af!???!?!?!?!?!?!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-08-2010 12:05

Als er regelmatig gevaren wordt? Nee, althans, ze zullen niet blijven waar ze zijn maar zodra het geknetter verdwenen is zijn ze denk ik sneller terug dan je durft te hopen

Wordt er nooit gevaren? Dan is het discutabel, lijkt me dat ze wel iets schrikken ofzo, maar hoe zeer het de gemoedstoestand van de beestjes beïnvloed daar kan ik niks nuttigs over zeggen. Heb mensen tijdens Wakeboard Sessies op de Bosbaan goed zien vangen onder het gemorrel van die dikke V8 blokken, terwijl er voor de rest niet veel gevangen werd. Wat daar uit op te maken valt moet je voor jezelf bepalen..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Marco Havelaar
Berichten: 104
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Hoeksewaard
Contacteer:

06-09-2010 20:18

Ik heb op die manier bergen karper gevangen, zodra ik een run had de boot in motor starten en er naar toe.
Ik vaar dan altijd achteruit zodat ik staand met de hengel in de hand op kan draaien en met mijn benen voorzichtig bijsturen, uiteraard vaar ik dan vrij langzaam, zodra ik bij de vis ben probeer ik naar een schoon stuk te manoeuvreren uit de buurt van mijn andere lijnen en gooi ik een ankertje uit en dril ik de vis af.
Als je niet ankert en het waait dan is het erg lastig en kan je beter op de kant blijven staan.

Sucses ermee.
silures:
"If the earth didn't suck, we'd all fall of you know!"
http://www.silures.nl
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

15-09-2010 18:24

ook als het een metertje diep is?
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

15-09-2010 18:53

lekker een ankertje uitgooien totdat ie zich vast zwemt aan je anker touw, en laat het net een topper zijn die eraan hangt.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-09-2010 19:02

Richard Mol schreef:ook als het een metertje diep is?


Geen probleem, vaak gedaan, en word hier in de buurt ook door anderen gedaan
Gebruikersavatar
Marco Havelaar
Berichten: 104
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Hoeksewaard
Contacteer:

15-09-2010 23:49

Die opmerkingen die ik hier lees over dat ankertje geven mij de indruk dat je echt niet weet waar het over gaat, je raakt eerder een vis kwijt als je als een speelbal op de wind over het water drift met als gevolg dat je de vis achter je aan trekt zonder dat je hem naar je toe kan halen, ik heb het ook ooit zonder geprobeerd en als de omstandigheden het toelaten zou ik dat nog steeds achterwege laten, maar de ervaring wijst uit dat je vis eerder binnen hebt en minder snel verspeelt als je vanuit een vast punt kan drillen.
silures:
"If the earth didn't suck, we'd all fall of you know!"
http://www.silures.nl
K. van den Herik

16-09-2010 08:18

Leuk: de vis aan hoger wal
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

16-09-2010 12:10

Niet dat ik zoveel weet maar al mijn problemen eindigden met een elektromotor met voetpedaal, Marco's verhaal over een anker is waar, heb je geen anker en je vist op een metertje kun je ook een emmer aan een touw gebruiken met een bodem van klei of zand om de boel te vertragen als het waait, en ruil die benzine ellende in voor een elektromotor, gebruiksvriendelijker en start altijd.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
K. van den Herik

16-09-2010 16:47

Rick,

Mee ens echter het aantal accuus zijn soms beperkt en moest je dan 4 hengels 200 meter plus vissen is zon bezine ding verrkete hendig.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

16-09-2010 16:59

Robbe delta peak lader, vanaf je autoaccu of 220v, weegt 200gr, kan druppelladen (ong. 6 uur) maar ook je Petzl en andere batterijen in 6 minuten vol rammen, laad de ene accu terwijl je andere vaart, voordeel, (en ik ben bevooroordeelt omdat ik ooit een kut 25pktje had) niet wezenloos trekken terwijl de karper elke boomstronk opzoekt terwijl je motor niet start, geen benzine, bougies en andere zooi wat bij mij altijd overlijdt, maar dat is wel bij mij natuurlijk.
En het gesleep natuurlijk, de meeste elektro's kun je nog wel redelijk opbergen, tenzij je niet opziet om met een aanhanger te rijden, maar dat is persoonlijk, het voordeel van een benzine motor is bij stevige wind, ik ben wel 's uit een kom de Seine ingewaaid en kon ik met m'n minn kota alleen nog slagroom kloppen..........
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-09-2010 18:08

Rick

Met een auto accu de accu van je rubberboot opladen? Hmm en hoe wil je je auto starten? of laat je contstant je motor draaien? daarnaast weegt een electro motor met 2 accus beduidend meer dan een 4 pk motor.....
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

16-09-2010 18:44

Beetje voorbereiding, ik heb een Jeep met een grotere dynamo zowiezo al, (lier) en 2 136 amp accu's dus geen probleem, en voor de rest moet iedereen doen wat hij fijn vindt, ik heb een voorkeur voor elektro in ieder geval.
Maar 23 ha en iets meer dan een metertje diep, ik zou in ieder geval geen alu boot met bezinemotor willen hebben daar, maar nogmaals, mijn mening, meer niet.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
kilian knijn
Berichten: 9
Lid geworden op: 22-03-2010 19:01
Locatie: Enkhuizen

01-02-2011 10:21

Beste Richard,

Wij vissen op een water waar het ook maar 1meter diep is. We vissen hier tegen de kant en het gebeurd helaas wel eens een keer dat we de vis met de boot moeten halen. Is een buitenboordmotor echt noodzakelijk? kunt je niet met een electra motor terug varen naar de boot(andere boot)?
Als je de vis hebt afgedrild?

Lijkt me ook voor de stek beter en kwa veiligheid/overlast op de stek/voor de vis wellicht ook.

gr.
lichtelijk verslaafd aan karpervissen!

de Moel Hengelsport Wervershoof.
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

12-02-2011 15:12

KYLLLL dat lijk mij ook ik zie je zo zal de spullen ff klaarzetten later!
Rick van iersel
Berichten: 119
Lid geworden op: 05-04-2006 11:47
Locatie: moergestel

21-02-2011 18:24

even terug over het anker.. wat gebruiken jullie daarvoor? op de put waar ik vis ligt de diepte tussen de 8 en 21 meter op open water..
mvg rick
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

26-02-2011 19:05

Beste Rick wij gebruiken geen Anker aangezien het water max zon 2.5 m diep is ik heb surfplank stokken van 4 meter is volgens mij van glasvezelcarbon ofzo maar het is oersterk spul en weegt niks als je wil bootvissen op zon diepe plas ben je gebonden aan ondiepe gedeeltes aanmeren en in de diepere te vissen als je dit wil natuurlijk ik denk niet dat je stabiel ligt met 8 of meer meter water onder je en een aardig briesje

grtz rich
Plaats reactie