Stroomvoorziening voor een motorkruizer????

Plaats reactie
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

16-02-2008 20:20

M'n boot, een Onedin 650 met 30 PK Yamaha buitenboordmotor is voorzien van een start-accu. Kan iemand me precies uitleggen wat te doen om ervoor te zorgen dat ik in m'n boot ook een mogelijkheid heb om er een klein TV'tje aan te sluiten zonder dat ik met een lege accu kom te drijven. Op dit moment is de boot voorzien van een BMW auto-accu, en eenzelfde reserve-accu met de volgende eigenschappen (waarvan ik voor de helft niet weet waar het voor staat).
12V
70A
570A
120RC

Ik geloof dat er ook een dynamo aangesloten is.
Het moge duidelijk zijn dat ik er de ballen verstand van heb dus een duidelijke uitleg met eventueel een tekeningetje zou erg handig zijn.
Bij voorbaat hartelijk dank.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

16-02-2008 22:27

John Pannekoek schreef: Op dit moment is de boot voorzien van een BMW auto-accu, en eenzelfde reserve-accu
John


Kijk, da's de eerste fout :lol:
Beste lijkt me om een aparte accu voor de TV te gebruiken, geen startaccu (is bedoeld om kortstondig veel stroom te leveren) maar een tractie of semi tractie accu hiervoor te gebruiken. Deze zijn bedoeld om over een langere periode stroom te leveren.
Normaliter heeft een (electrisch gestarte) BBM een dynamo die +- 13.8 V laadstroom geeft tijdens het draaien. Je kan accu's schakelen, maar om alleen voetbal :-? te kijken is het mss makkelijker om een aparte volle accu mee te nemen en deze hiervoor te gebruiken.
Mocht de BBM ook met een trekkoord te startten zijn, kan je uiteraard meer risico nemen :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

16-02-2008 23:29

John,
Rik Kattenstaart van de goudvis kan je ook erg veel vertellen over accu's.
Wellicht heb je er wat aan :wink:
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

17-02-2008 12:32

John,

wij hebben op onze boot een start (auto) auto + een reserve. Voor het licht ed. hebben we apparte accu's staan, dit zijn de 2 zwaarste accu's die er te koop zijn (letterlijk en figuurlijk :s), hoeveel Ampere ze precies zijn weet ik ff niet, maar sowieso meer dan 200A. Ergens vanaf de motor hebben we ook een dynamo die we over kunnen schakelen tussen de 2 groepen. Als extra backup hebben we een acculader aan boord liggen die dmv een eurootje de accu's vol gooit als we in de haven liggen.

Wij hebben geen tv, alleen veel soorten verlichting en een radio met cd speler. We kunnen als de accu;s vol zitten weken lang vissen zonder problemen. Een TV zou ook geen probleem moeten zijn.

Wat ook een optie is, maar wel een dure is met een zonnepaneel op je dak. Ik heb eens een man gesproken in de haven die had ook een TV en laadde dmv een zonnepaneel van een half bij een meter ongeveer z'n accu op. Dat werkt perfect. Zo maar een ideetje.

Succes iig.
Als je er maar vertrouwen in hebt.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

17-02-2008 21:15

mike geers
Berichten: 4
Lid geworden op: 10-02-2008 17:21

24-02-2008 08:36

hey zelf heb ik 2x 12 v130 A tractie accu daar kan je heel lang mee doen deze gaan 15x langer mee da een start accu omdat een tractie accu is gebouwd voor langdurig en helemaal leegtrekken van de accu.
en de start accu gaat van langdurig gebruik daavan heel snel kapot omdat hij gemaakt is voor korte piekspanningen te geven om te starten.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

25-02-2008 22:21

Bedankt Mike,

Enig idee waar ik die dingen voor niet al te veel kan aanschaffen?
groet,

John
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

26-02-2008 04:34

Je kan hier eens proberen ;

Marco Mensing schreef:Ik heb eea gekocht bij ;
Wilco Accu's
Hongkongstraat 52
Rotterdam
010-4134840
(in Spaanse polder)

Dit is een accu groothandel die ook verkoopt aan particulieren, geen showroom oid, maar wel goed advies en dito prijzen !
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

12-03-2008 12:30

John, ik had de zelfde problemen met mijn kruiser en heb het alsvolgt opgelost:

2 accu's in de boot.
beide van het type: semi tractie. (110 ampere uur) (goed voor 4 maanden tv/radio starten en varen)
Daarna 1 voor 1 opladen met een sterke acculader van minimaal 10Ah. anders krijg je ze niet vol en gaan ze snel stuk. geen gamma / halfords laders dus.

deze kunnen genoeg spanning afgeven om de motor te starten en de platen zijn dik genoeg om niet krom te trekken als je ze nagenoeg leeg maakt.

Ik heb een accu schakelaar tussen beide accu's gezet.
Met deze schakelaar kan je kiezen tussen 4 standen:
accu 1
accu 2
accu 1+2
accu's losgekoppeld van het stroom circuit

Op deze manier kan je voor het starten gebruik maken van bijv: accu 1
Dan tijdens het varen op accu 1+2 zetten zodat ze beide geladen worden door de dynamo.
Tijdens het stilliggen gebruik je de stand: accu 2
WIl je accu 2 sneller bijladen dan zet je de schakelaar tijdens het varen op accu 2.
accu 1 wordt dan niet bijgeladen.
Nu heb je 1 accu altijd gespaard voor te starten.

En je hebt gelijk de mogelijkheid om beide accu's af te sluiten en zo voorkom je brand in de boot!

Deze schakelaars kan je kopen bij bijna elke boot accesoire winkel.

Er zitten 3 polen op.
alle 3 + polen.
2 stiks inkomende stroom en 1 uitgaande stroom.

Aansluiten alsvolgt:
zet accuklemmen op de accu's

Negatief -
1 accu met de -pool op het circuit aansluiten
beide - polen daarna met elkaar verbinden. (gebruik dikke kabel)
Een dikke kabel op de - van de motor aansluiten.

positief +
De pluspool van accu 1 verbinden met een inkomende pool 1 van de schakelaar (dikke kabel)
de pluspool van accu 2 met de andere inkomende pool 2 van de schakelaar. (dikke kabel)
De uitgaande pool van de schakelaar op het circuit aansluiten. (dunnere kabel is goed genoeg)
En tevens een dikke kabel van de uitgaande pool naar de + van de motor er bij aansluiten.

Gebruik van de dikke kabels direct vanaf deze schakelaar is het beste want dan maakt het niet uit als je per ongeluk met de "verkeerde" accu probeert te starten.

Nu de dynamo er nog op.
Meet eerst goed door of er een gelijkrichter op de dynamo zit.
oftewel is het wisselspanning of gelijkstroom.
meet je gelijkstroom dan kan je de - van de dynamo op de - van accu 2 er bij zetten.
de plus pool van de dynamo kan je ook op de uitgaande +pool van de schakelaar zetten.
Meet je wisselspanning dan moet je eerst een gelijkrichter in de motoe laten zetten (rond de 80 euro) anders gaat alles stuk en kan de boel zelfs affikken / smelten of accu's die ontploffen.

Klinkt heel ingewikkeld maar als je het spul in je handen hebt dan wordt alles duidelijk.


Nu nog even voor de duidelijkheid nu echte info over accu's want er worden hierboven weer volop fouten gemaakt.

we onderscheiden 3 typen accu's:
tractie accu (ookwel startaccu genoemd)
semi tractie accu (boot / caravan accu)
deep cycle accu (geschikt om geheel leeg te gaan zonder kromme loodplaten)

De tractie accu heeft hele dunne loodplaten en die trekken krom als de accu geheel leeg gaat.
Hierdoor is deze niet geschikt voor electromotoren en boot accesoires.
De accu verliest hierdoor zijn levensduur van 5 jaar.

De semi tractie heeft dikkere platen en die kan je dus makkelijker leeg laten lopen zonder schade aan de accu. maar kan omdat de platen niet heel dik zijn nog wel een kortstondige hoge piek afgeven om te starten.

De Deep cycle accu heeft nog dikkere loodplaten en kan dus nog beter tegen leeglopen.
Nadelen: Zeer duur en niet geschikt om een motor te starten.

P.s. Laat je niet gek maken met woorden als: deze accu gaat langer mee omdat het een semi tractie is.
Dit is pertinent niet waar.
Een start accu van 120 Ampere gaat exact even lang mee als een deep cycle van 120 ampere.
Dit is de zelfde vraag als, Wat is zwaarder, een kilo lood of een kilo veren?
het verschil zit hem er in hoe lang de levensduur is ten opzichte van de toepassing.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, je mag meook wel pb en als je nog wat wil weten.
dan krijg je mijn email adres.

Groet Bob
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

13-03-2008 21:40

Bob,

Hartstikke bedankt voor je uitgebreide info. Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik er niet geruster op ben geworden na al je waarschuwingen wat er fout kan gaan. Had ik niet helemaal bij stilgestaan. Ik ben vrij technisch aangelegd, maar als het op stroom aankomt schijt ik zeven kleuren tegelijk!!!! Daar komt bij dat die accu's waar jij op doelt nogal prijzig zijn, terwijl iemand anders me vertelde dat ik voor starten en twee uurtjes TV kijken voldoende heb aan twee volle 570 A accu's. Als ze maar weer aan de oplader gaan na gebruik.
Graag jouw visie hierop.

Nb, het TV'tje blijkt geen 12V'tje te zijn. Moet/kan ik nu een omvormer gebruiken?
Groet,

John
Ps. Ik pb je m'n mail voor als je me een (leek)schema zou willen laten zien hoe e.e.a. aan te passen
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

18-03-2008 12:51

John, schema zit in je email.

570 ah accu's bestaan niet. dit is een piekvermogen die de accu aan kan voor enkele seconden, betreft dus een startaccu met vanzelfsprekend voor deze toepassing een kortere levensduur. (zie vorige post)
de werkelijke ah van dit type accu is meestal 65ah. en gaat dus ongeveer half zo lang mee voor hij geladen moet worden.
In principe moeten zij wel 2 uur tv kijken trekken maar dan moeten de accu's wel weer geladen worden.
Prima als je walstroom hebt maar anders is het een ramp. elke keer beide accu's er uit en mee naar huis.
Ik doe met 2 accu's ongeveer 3 a 4 maanden inclusief tv kijken als ik er ook nog een beetje mee vaar (ivm laden via dynamo).

Voor de accu's die ik bedoel heb ik wel een adres voor je, http://www.evin.nl
Marco heeft altijd de juiste accu voor deze toepassing en is verreweg de goedkoopste hiermee, vraag maar naar de zelfde accu's die ik gebruik. hij kent mij wel.
deze accu's zijn maar 10 a 20 euro duurder dan een vergelijkbare startaccu bij een autoaccesoire handel.
Komt omdat hij ze met pellets tegelijk inkoopt.
Groot voordeel, je kan ze ook gebruiken voor je electromotor voor de frankrijktrips.


Voor je TV heb je wel een omvormer nodig.
kijk even hoeveel ampere je tv nodig heeft dan koop je niet een te zware (zonde geld) of een te lichte (kan je gelijk wegdonderen)
bas van het hul
Berichten: 171
Lid geworden op: 07-09-2005 21:57

09-04-2008 19:43

Na enig uitzoek werk voor mijn ouders die ook in het bezit van een boot en de nodige voorzienigen willen gaan gebruiken.
Ben ik op het volgende gekomen wat ook wat voor jou zou kunnen zijn.

Kijk eens naar een Victron Phoenix Multi Plus, dit is een omvormer/lader in 1.
Voor accu's zou ik kiezen voor 2 x AGM Gel accu's van 150Ah deze zo verbinden dat je 12 v 300Ah krijgt.
Hier sluit je de Victron op aan van bijvb 1600w continu vermogen.

Pak daarbij een semi tractie accu voor de motor om de motor te starten. Dan verbind je alle accu's met elkaar door door er een cyrix tussen te plaatsen zodat tijdens het varen de accu's worden opgeladen.
Je hebt minimaal een dynamo van 50Ah nodig anders worden je accu's slecht opgeladen tijdens het varen.

Het voordel van de Vitron is dat je zo de walstroom erop aan kan sluiten en alle accu's goed onderhouden worden.
Ook is het mogelijk om er via een zonnepaneel regelaar zonnepanelen opaan te sluiten.

Als je dit zou hebben dan kan je gerust een oven/senseo/kpn digitenne aansluiten zonder problemen.

Als je verder nog vragen hebt dan stuur je mij maar een PB!
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

09-04-2008 23:40

Bas,

Bedankt voor je reply man. Het is nu te laat maar ga het morgen als ik uitgewerkt ben op m'n gemak bekijken.
Groet,

John
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

22-04-2008 21:16

Bas,

Sorry dat ik nu pas reageer maar ik ben gister voor het eerst pas weer naar de boot geweest. Ik heb je bericht bekeken maar snap er niet al te veel van. Buiten het feit dat ik waarschijnlijk niet over walstroom kan beschikken heb ik het idee dat dit me klauwen met geld gaat kosten terwijl ik kosteloos over BMW 95 Amp. accu's kan beschikken. Daar komt bij dat ik niet weet wat je met een cyrix bedoeld omdat ik, redelijk technisch als ik ben, weinig verstand van electriciteit heb.
I.i.g. hartstikke bedankt voor je moeite.
Groet,

John
Plaats reactie