Hengelopstelling bak- en/of stuurboord

John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

03-06-2008 23:18

Jacco,

Het is inm. wél al een half jaar geleden hé! Maar i.i.g. bedankt voor je berichtje!

Henk,

Als het gedetaileerde foto's van de opstelling betreft zou ik je zeer erkentelijk zijn. Ik pb je m'n mail wel. Ik heb nog te weinig uren op de boot gemaakt om hier een écht realistisch verhaal op te hangen, dit vooral omdat ik veel voorbereidend werk heb moeten verichten om de boot vaarklaar te krijgen. Ik kan je wél vertellen dat het me allemaal wat tegenvalt, maar dat vermoeden had ik al en zal vooral met de leeftijd (lees conditie) te maken hebben. En dan heb ik het vooral over het voor anker (steekstokken!) gaan op een stek op open water waar je maar een paar vierkante meters tot je beschikking hebt met een windje vier of zo. Best lastig om dan een polyester bootje van zo'n 100.000 k. op z'n plaats te krijgen/houden.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

04-06-2008 04:31

Gewoon nog even volhouden John !,
zonder strijd geen overwinning. Wacht maar tot alles geregeld is en je overal kan komen waar je wil, geen tent meer hoeft op te zetten, en enkel een tasje en je hengels mee hoeft te nemen als je gaat vissen ! Nooit meer wat vergeten op je stek, want alles blijft op de boot.

Je hengelopstelling zal vast ook nog wel aan te passen zijn op eea manier, dat is juist een van de charmes van de bootvisserij, je moet een beetje improviseren :D

Ik had altijd al twee steekstokken, maar had pas op een stek daar niet genoeg aan, de stokken waren eigenlijk iets tekort én twee was te weinig op dat moment (diepte icm wind). Heb er dus inmiddels één lange bijgemaakt. Moet deze nog gaan proberen, maar mocht het bevallen, stuur ik je mss nog wel foto's :wink:

Ahoy
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

09-06-2008 14:58

John,

Ga een keer vissen man !

Je kan alles zo mooi bedenken als je wilt , maar in de praktijk is het toch anders. Ik heb inmiddels binnen twee jaar boot vissen alles al 3 x veranderd.

Belangrijke tips om het je zelf gemakkelijk te maken:

A) Vis nooit alleen, maar met zijn tweeen.
In je eentje op open water zal het je nagenoeg nooit lukken je boot goed te krijgen aan de steekstokken.

B) Gebruik niet te lange steekstokken
4 meter totaal is lang zat. Langer gaat problemen geven.
Je boot gaat dan van links naar rechts, met gevolg dat je stokken los gaan.

C) Zorg dat als je op je stek aankomt alles al in elkaar zit. (steekstokken)

D) Als je de mogelijkheid hebt gebruik een rubberboot om je lijnen uit te varen.
Dit vergroot nogmaals je mobiliteit. Ik heb vorige maand een electri. pomp hiervoor gekocht. En binnen 5 minuten is onze Vortex boot opgeblazen.
Wij vissen nu op 150 meter van de boot....

Afbeelding Afbeelding


Als je een paar keer bent wezen vissen met de boot, zal je zien dat het je steeds gemakkelijker afgaat. In het begin i.d.d gekloot tot en met.... maar je zult zien na 5 keer dat je niks anders meer wilt. Even doorbijten dus !

Je werken wordt vanzelf beloond........

Afbeelding
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

10-06-2008 08:57

'Right you ar'e' Ko en René.
Stoppen met zeiken en gaan vissen. Dat is wat ik moet doen. Helaas nog niet veel tijd gehad maar 'kga m'n best doen en mocht het écht tegenvallen staat er binnekort wel een bootje te koop bij 'aanbod'
Bedankt voor de terchtwijzing, had ik even nodig!
Groet,

John
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

10-06-2008 13:14

Hey Rene,

mijn bevindingen zijn toch heel anders hoor.... (en dat is nou het leuke aan bootvissen :lol: ).
Ik gebruik steekstokken van 6 meter, soms 2 extra ankers, vis (bijna) altijd alleen en vis vlak onder de boot. Steek mn stokken best op water van 4.5 meter diep zonder extra anker met windkracht vier pal in de wind op water van 1000 hectare groot.

Waarom 150 meter bij je boot vandaan? Het mooie van bootvissen is toch om met je boot bij/naast/voor de vis te gaan liggen. Een onderhands worpje maakt het verhaaltje dan compleet.

Eenvoud is waar het in mijn ogen om gaat.
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

10-06-2008 21:58

Hey Martin,

Yep, da's het mooiste natuurlijk vlakbij de vis.
Zo vissen wij ook regelmatig.
Alleen op het water waar wij vissen is dit niet altijd mogelijk.
Zo vis ik nu op de rand van een zandgat van 10 meter diep.
Dit ligt zo'n 150 meter uit de kant. Het mooiste is i.d.d om er vlak voor te gaan liggen natuurlijk. Het probleem is alleen dat dit midden in de vaarroute ligt op dit water. Ook s'nachts vaart hier genoeg voorbij. Vindt het niet veilig om hier midden in de vaarroute voor een nacht vast te liggen. Stel je eens voor dat je toplicht het s'nachts begeeft...

@John .... Go, Go, Go for it !


Groeten René
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

12-06-2008 07:43

Ik behang mn boot altijd met die fietslampen die werken op 2 AAA batterijen. Weet je zeker dat je accu nooit leeg is en die batterijen laad je thuis gewoon meteen weer op.

Maar in een vaarroute gaan liggen lijkt me ook niet echt wijs nee. Bootvissen rulez! JP, inderdaad gewoon gaan vissen... de eerste 2 jaar blijf je toch telkens vanaf aanpassen, zeker als je met steekstokken enof ankers gaat vissen.

PS
Vang je al wat op 10mtr diepte?
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

12-06-2008 21:04

@ Martin,

Op de rand van een zandgat van 10 meter. 2-5 meter diep dus.
En ja, daar vangen we ;-) Nog niet veel, maar het begint te lopen...

René.
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

17-06-2008 21:47

hallo john,
nog wat aan de fotos gehad?
groet Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

17-06-2008 22:53

Nee Henk,

Sorry, ik dacht dat ik je al gepebeed had. De foto's zijn niet echt gedetailleerd. Ik ben best wel handig maar om een goed degelijk systeem, wat héél erg belangrijk is als je dierbare hengeltjes buiten je boot hangen, te bewerkstelligen heb ik toch wat duidelijkere foto's nodig. Toch bedankt voor de moeite.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Arjan Gijs Verkoelen
Berichten: 324
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

18-06-2008 18:07

Nu is dit niet geheel conventioneel........maar wel doeltreffend! :o :o

Afbeelding

Met twee boten naar de stek. De Vortex 240 Basic als uitvaarboot. De Vortex 330 Deluxe als basis boot waarop het verblijf plaats vindt.

Afbeelding

De grote boot wordt vast gelegd met twee steekstokken, of te wel ordinair steiger buis die een eind de drek in worden geploemd.

Afbeelding

Van de andere kant is goed te zien dat de boot vrij simpel wordt vast gelegd aan de RVS ogen.

Op de achterkant waar de motor op de spiegel vast zit wordt een paraplustang van de nubrollie vast gezet. Dit door simple gebruik te maken van de kracht die men uit kan oefenen met het vastdraaien van de buitenboordmotor.

Afbeelding

Als de nacht valt en het bedje wordt opgezocht zijn de verwachtingen hoog gespannen. Het slapen gaat prima zo. Zorg er wel voor dat je stretcher hoog genoeg op de poten staat. Anders lig je met je rug op de tubes van de boot.

Afbeelding

De Kleine boot met een Minnkota electromotor ligt klaar om als er een beet is direct de boot in te klimmen om de vis op te halen.

Afbeelding

Met een beetje knutselwerk is er een mooie rodpod te fabriceren. De rodpod die wij altijd geprefereerd hebben is de simpele maar uiterst effectieve A pod van Fox.

Door vier gaten te boren in het alumium bankje en daar de rodpod op te plaatsen is er een stabiel en veilig vast punt gevonden om de hengels te plaatsen.

Afbeelding

De Fox A pod: Simpel doch effectief.

Afbeelding

En als het dan allemaal mee zit en de vis wil wat bijten... dan kun je erg leuke en mooie dingen beleven!


Arjan Verkoelen
http://www.karperbootshop.nl

Vortex Karperboten voor en door Karpervissers

http://www.sunrisebaitservice.com

Quality Carpfood
Gebruikersavatar
daan biemans
Berichten: 636
Lid geworden op: 10-10-2007 21:52
Contacteer:

18-06-2008 21:42

ziet er mooi uit man :o
Gewoon genieten
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

18-06-2008 22:00

Erg fraai en minstens zo effectief Arjan. Helaas zal ik het als 196 cm. vierënvijftig jarige met wat lichamelijke ongemakken met iets meer luxe moeten doen om het vissen leuk te laten blijven. Maar als ik de kans had gehad had ik het zeker op deze manier gedaan. Hup met 80 km. :-? naar het water karren en vissen maar.
Groet,

John
Peter Broers
Berichten: 470
Lid geworden op: 31-05-2006 12:43

19-06-2008 08:26

Arjan Gijs Verkoelen schreef:[b]Op de achterkant waar de motor op de spiegel vast zit wordt een paraplustang van de nubrollie vast gezet. Dit door simple gebruik te maken van de kracht die men uit kan oefenen met het vastdraaien van de buitenboordmotor.


Arjan, prachtige oplossing zo! Snap alleen zo 1-2-3 niet wat je bedoelt met het vastzetten van de paraplustan door het vastdraaien van de BBM ... Heb je daar toevallig ook geen foto van?

Alvast hartstikke bedankt!
K. van den Herik

19-06-2008 11:34

ziet er gaaf uit, helaas werkt het hier niet: te vaak teveel wind
Gebruikersavatar
Arjan Gijs Verkoelen
Berichten: 324
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

20-06-2008 13:42

Hoi,


Zal eens kijken of ik er een foto van kan maken.

Arjan
http://www.karperbootshop.nl

Vortex Karperboten voor en door Karpervissers

http://www.sunrisebaitservice.com

Quality Carpfood
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

20-06-2008 14:34

:lol: :lol: :lol:

leuk voor een enkel nachtje ja, zonder wind dan :wink:
John hou het maar lekker bij je kajuit bootje .
zo kan je het gemakkelijk een week uithouden 8)
tenminste, als je genoeg proviant mee neemt natuurlijk :wink:

vanaf de riverdance groet ik u allen :D
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

20-06-2008 22:22

Hey Arjan,

Mafkees ! Wel cool zo...
Als je weer is in de buurt bent, kom ff bakkie doen dan he...

Groeten, René
Anton van Lammeren
Berichten: 1
Lid geworden op: 24-10-2007 14:29

26-06-2008 15:56

Hoi,

Ik vis zelf ook weleens overdag vanuit mijn rubberboot. Zoals is aangegevens is het lastig vissen met wind/golven. Arjan heeft een manier aangeven hoe je kunt vissen vanuit een boot. Ik vis net iets anders dan Arjan. Uit ervaring weet ik dat je erg weinig ruimte heb op de manier die arjan toepast (ziet er leuk, mooi, romantisch uit maar erg ongemakelijk). ik wil jullie niet onthouden van mijn manier van vissen vanuit een rubberboot .

Ik zet de boot vast met steekstokken net als Arjan, maar plaats mijn hengels opstelling buiten de boot op een los staande steekstok, om de tien cm is een gat geboord. De rodpod is d.m.v. een bout en moer vast gezet. Voor de geven die ook zo'n rodpod hebben. Doe een huls tussen de rodpod houder. Zie foto bootvissen.

Voordelen tenopzichte van de andere:
- Meer ruimte
- Hengels liggen stil (geen last van bewegingen in de boot en van golven)
- Als een vis vast zit kun je de vis halen terwijl je hengels buiten de boot staan
- Als je vist achter een talut kun je de boot gelijk loskoppel zonder de hengels te moeten binnen halen.

Ander tip
- Het is mogelijk een drijvende onthakingsmat buiten de boot te bevestigen, heb je nog meer bewegingsvrijheid

Hopelijk is/zijn het waarde volle informatie/tips.

Ik heb in het algemeen ok veel opgestoken van jullie input
Groeten Toon
Bijlagen
DSC06700.JPG
(123.71 KiB) 439 keer gedownload
Bootvissen.JPG
(155.64 KiB) 441 keer gedownload
Karpervissen: mijn rode draad door het leven