Vissen vanuit een Boot

Plaats reactie
Gerard Hoogerkamp
Berichten: 24
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

28-04-2007 08:47

Hallo Fisker,

Ik heb een bootje dat ik regelmatig gebruik voor het trollen op snoek. lengte 3,90 met een 6 pk BBM. Hier in de omgeving heb je voornamelijk boezem water, grote meren en kanalen. Nu vroeg ik mij af heeft het zin om de boot in tezetten voor karperen en zo ja hoe pak ik dat aan.

Pen of vast lood?
Hengelsteunen?
Stekkeuze?
Aassoort?
Aanleggen of driften?
Effect van een draaiende motor?

Alle hulp is welmom

Groet,

Gerard
Gebruikersavatar
Jarno Kastermans
Berichten: 350
Lid geworden op: 11-05-2006 20:01
Locatie: Schoonebeek Dr

28-04-2007 09:32

Pen of vast lood? Vast lood 90+Gram
Hengelsteunen? Rodpod
Stekkeuze? Stekken waar je niet kunt komen zijn nu te bereiken, ook kun je op ondiepe stukken vissen.
Aassoort? Boilies oid
Aanleggen of driften? Anker uit en stil liggen ;)
Effect van een draaiende motor? Een hoop milieu vervuiling


Stekken die je niet kunt bereiken kun je vanuit een boot nu wel bereiken. dat is duidelijk een zeeeer groot voordeel van het vissen uit een boot.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-04-2007 10:18

Pen of vast lood? -- kan beiden echter met de pen is het veel leuker vissen.

Hengelsteunen? ------ met de pen hoeft het niet met vastlood moet je iets verzinnen om je beetregistratie goed te krijgen.

Stekkeuze? ----- onbeperkt, kommen, bruggen, rietkragen dan kun je eerst heel lang vooruit.

Aassoort? geen boilies als hoofdaas maak een partikelmix samen met pallets.

Aanleggen of driften? --- uiteraard aanleggen, pas echter wel op op kanalen mag je niet stilliggen ga je ergens anders wel stilliggen moet je dat met een ankerbol aangeven.

Effect van een draaiende motor? --- bij stilliggen draait de motor niet, bij het aanvaren is het ook verstandig om dat zonder motor te doen.

Met het bootvissen is het rekening houden met de beperkingen die je hebt tav stilliggen, aanmeren tegen rietkragen je mag namelijk niet in het riet aanmeren je moet er voor blijven in Friesland zijn er meren en beschermde rietkragen waar je drie meter voor moet blijven.
De BOA's van de Provincie waarschuwen niet die schrijven direct.
Je mag niet n de vaargeul stilliggen en de motor moet dan standby staan, de ellende bij kanalen is dat de vaargeul van oever tot oever is, anders is het tussen de betonning.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gerard Hoogerkamp
Berichten: 24
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

28-04-2007 11:35

Kijk dit werp al wat meer licht op de zaak.

Met een rodpod in de boot lijkt me wat latig je schommelt altijd wat. Dus een waar pieper orkest lijkt onvermijdelijk. bij vastloodsysteem dacht ik aan in kombinatie ongeveer 60 gr met een oppervlakte controller of dobber.Systeem voer dumpen, haakaas er bij 100 meter stroom af driften en dan ankerwerken en wachten tot de controler speedboot neigingen gaat vertonen. na een uur geen resultaat dan verkassen.

Douwe: Persoonlijk zat ik ook te denken aan een vorm van struinend vissen maar dan vanuit een boot. Stukje varen kijken of ze actief zijn of zoals bij het penvissen (ben namelijk in hoofdzaak penvisser) al varend een paar voerplekjes maken of korst overboord zetten en de stekken dan terugvaren om te zien of er activiteit is. ankertje voorzichtig laten zakken en lijntje uitwerpen.

Bij driftend vissen dacht ik voornamelijk aan vissen met een drijvende korst. omdat je mee zou kunnen drijven met de zelfde snelheid als de korst heb je denk ik minder last van docht in de lijn.

Wat denken jullie van de kansen van deze aanpak?

en op welke afstand van de stek zou je beter de motot uit doen? Geld dit ook voor het maken van de voorplek?

Groet,

Gerard
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

28-04-2007 15:32

100 meter lijkt mij overdreven, waarom niet gewoon een meter of 20?

mvg anton
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

28-04-2007 16:01

Ik vis ook regelmatig vanaf de boot en dan is het juist niet nodig om zo achtelijk ver te gaan liggen. Om je piepers niet heeel de tijd af te laten gaan kan je het beste hangers gebruiken en deze aan de verkeerde kant van je pieper hangen. Enigste nadeel is dat je zakkers minder goed geregistreerd worden.
Gerard Hoogerkamp
Berichten: 24
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

30-04-2007 08:56

Of honderd meter overdreven is valt te bezien als je je thermoskan in de boot laat omdonderen. Ik ken mij zelf. Mischien kan iets korter bij ook maar dan alleen voor de periodes dat ik stil kan zitten.

Groet

Gerard
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

30-04-2007 12:23

Dat betekend niet meteen dat de vis weg is hoor. Heb het zelfs een keer meegemaakt dat een maat van mij een fluiter kreeg van een karper terwijl er een waterfiets boven vaarde.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

02-05-2007 17:34

gebruik zware swingers voor je pieper en een lichte hanger tussen pieper en molen dan krijg je ook je zakker geregistreerd! en geen nare windpiepen
marco arnout
Berichten: 40
Lid geworden op: 18-03-2006 19:22
Locatie: rotterdam

07-05-2007 16:52

ik heb in mijn bootje gewoon mijn rodpod staan.

met micro swingers erop.
beetregistratie gaat perfect als je maar oplet.

bovendien staan bij bootvissen mijn piepers uit!

klinkt misschien gek maar je bent constant bij je hengels je let constant op dus waarom zou je dan gek worden van het gepiep?

tuurlijk je swingers gaan op en neer maar ik kan je precies vertellen wanneer het een aanbeet is of het rijen van de boot....

marco
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

07-05-2007 18:35

Wij liggen 's anchts altijd te maffen en dan is het wel makkelijk om je piepers aan te hebben :lol:
marco arnout
Berichten: 40
Lid geworden op: 18-03-2006 19:22
Locatie: rotterdam

07-05-2007 21:26

:lol:

oke ik moet toegeven dat ik niet 's nachts vis vanuit de boot....

meestal tot een uur of 2 a 3 en dan blijf ik wel waker :lol:

marco
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-05-2007 14:00

wanneer je wat verder uit de kant (euh boot!) vist, en nylon gebruikt kan je gewoon een hanger met een licht gewichtje tussen je pieper en molen hangen. Door het rek in je nylon zal je bijna geen valse piepen krijgen met name met een beetmelder waarvan je de gevoeligheid kan regelen. Liefst een met een wieltje omdat je hem anders té ongevoelig hebt staan en je zakkers mist(die gaan wat trager doordat je waker licht is), word het echt winderig/veel golven dan kan je altijd nog een extra swinger in de zwaarste stand vóór je pieper plaatsen om wat extra speling te hebben. Mijn voorkeur gaat uit naar de mk2 omdat deze en lijnclip heeft waar de lijn vrij doorheen kan lopen wat de trugloopregistratie bevorderd.
Immers, De zware swinger houd het lichte hangertje tegen de hengel. Krijg je een zakker, dan zal eerst de swinger naarbeneden gaan waarna de druk op de hanger afneemt zodat deze zakt en je een beetsignaal krijgt
sander dekamper
Berichten: 665
Lid geworden op: 31-08-2004 23:06

08-05-2007 17:29

Ik Gebruik gewoon me swingers op zijn normaale plek geen probleem mee .
Me hengels liggen wel in het verlengde van de boot .

gr Sander.
Gebruikersavatar
marco van straalen
Berichten: 3
Lid geworden op: 28-05-2007 11:30

27-06-2007 15:49

hallo gerard.

zelf vis ik ook vanuit een boot.
als hengelsteunen heb ik verwarmingsbuizen van rond 28mm en 3meter lang. deze staan naast de boot. steunen erin latenzakken en vissen maar. werkt echt perfect. en je kan lekker bewegen in de boot. zonder last te hebben van al die valse piepjes.
groet, marco
Plaats reactie