Verzekering stalen visboot?

Plaats reactie
Ralf Seems
Berichten: 81
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Beegden
Contacteer:

26-03-2007 18:32

Hallo,

Wie kan me vertellen of je een verzekering nodig hebt voor een stalen visboot met een 8 PK buitenboordmotor?

Iemand heeft me gezegd dat een boot boven de 4 pk verzekerd moet zijn ivm schade aan derden. Wie kan me hier een antwoord op geven?

Mvg

Ralf
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

26-03-2007 18:59

IEDERE boot kan beter verzekerd zijn ! Van de 4 PK minimum grens heb ik echter nog nooit gehoord (maar dat zegt niet alles :D )

Je boot kan altijd losraken en schade veroorzaken aan een jacht van een miljoen per strekkende meter ! Verder zou je natuurlijk ook nog eens zelf een stuurfout kunnen maken....etc etc

WA verzekering voor een boot kost een paar tientjes op jaarbasis. Kijk maar eens bij bijv ANWB watersportverzekeringen, kan je online uitrekenen wat je kwijt zal zijn.
De kosten zullen het niet zijn.
CarpeR Diem
Ralf Seems
Berichten: 81
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Beegden
Contacteer:

26-03-2007 20:27

onder 4 pk zou het onder de WA verzekering vallen. Ik dacht dat t gewoon tot 20 km/u was.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-03-2007 23:30

Zou je die vraag niet beter kunnen stellen bij je verzekering???
Vissen is een hobby, geen religie!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

27-03-2007 21:10

Douwe Bijlsma schreef:Zou je die vraag niet beter kunnen stellen bij je verzekering???


Ja,Douwe hoe kan dat nou??die heeft hij niet... :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-03-2007 22:06

Lijkt mij sterk, naar ik mag hopen heeft iedereen wel een verzekering.
Bij de jongeren hebben de ouders wel een verzekering.
Bij die verzekeringsmaatschappij weten ze veel beter wat je wel of niet hoeft te hebben dan de gemiddelde forumbezoeker.
Varen zonder de één of andere dekking lijkt mij zeer onverstandig.
Vissen is een hobby, geen religie!
Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

27-03-2007 22:42

Nee Douwe lijkt me geen goed idee
al eens een verzekeringsagent meegemaakt die iets niet wou verkopen aansmeren?
Denk het niet dit is
vast wettelijk geregeld.

Gr Raymoendo.
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-03-2007 23:56

Heb onlangs ook een boot aangeschaft..was eigenlijk niet van plan om deze te gaan verzekeren.

Mijn huidige aansprakelijkheidsverzekering moet in dergelijke gevallen toch ook voldoen bij schade aan derden?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-03-2007 09:54

Hans ik blijf erbij dat je beter aan je verzekering kunt vragen wat onder de dekking valt.
Bij een boot is dat gebonden aan voorwaarden die ik niet uit mijn hoofd ken.
Het lijkt mij beter om het vooraf te weten dan op het moment dat je DENKT verzekert te zijn.
Een aluminumboot van 4 meter met een 9 pk motor moest in ieder geval verzekerd worden i.v.m de snelheid.
Een rubberboot met een 4 pk motor zou op grond van de snelheid ook al verzekerd moeten worden, bovendien is het dan ook gebonden aan vaarbewijs en leeftijd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-03-2007 16:49

Douwe,

bedankt voor je berichtje, we gaan maar eens informeren zodra de boot opgeknapt is.
In mijn geval gaat het om een 5,20 meter lange open boot, met een bbm van slechts 5 pk

Rubberboot met 5 pk is dus trouwens ook al een probleem :o , evenals mijn kleine alubootje plus 5 pk....shit :-?
tja..en nu wil iedereen zeker graag weten hoeveel boten ik heb zeker
moet ik wellicht dus 3 x een verzekering gaan afsluiten... :(
mvg
Hans
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

28-03-2007 21:32

Iedere boot met motor moet minimaal wa verzekerd zijn wil je dat de tegenpartij na een aanvaring indien jij fout ben zijn schade vergoed krijgt.
Ben je niet verzekerd zal de schade op jou persoonlijk verhaald worden, en het hangt dan weer van de je persoonlijke wa verzekering af of deze vergoed. Mijn wa verzekering doet het niet.

Jos.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-03-2007 09:36

Daar zit de knoop Jos, iedere boot met motor moet minimaal WA verzekerd zijn dat klopt wel, maar nu is het de vraag is die dekking er binnen je eigen WA verzekering of moet je die dekking apart verzekeren.
Dat antwoordt kan alleen je eigen WA verzekering geven.
Vissen is een hobby, geen religie!
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

29-03-2007 18:21

Als je persoonlijke WA verzekering al vergoed is het van groot belang tot welk bedrag dit is. Je moet er niet aan denken wat er gebeurd als je een ongeval veroorzaak met letsel en je bent onvoldoende verzekerd.
Zie het maar als het verschil tussen een rijwiel en rijwiel met hulpmotor, voor de laatste is er geen persoonlijke WA verzekering die er een euro vergoed. Bij boten is het nog ingewikkelder, er zijn diverse mogelijkheden van voortstuwing, waarbij soms met twee maten gemeten wordt. Voor de wet bijvoorbeeld is een surfplank gelijk aan een zeilboot, maar voor de verzekering zit er degelijk verschil in. De bouwaard van de boot en het vaargebied zijn ook redenen waarin verzekeringen onderscheid maken.
Bij mijn weten kan je alleen aanspraak maken op je persoonlijke WA verzekering wanneer je schade veroorzaak met een boot welke alleen door spierkracht voortbewogen kan worden.
Speelt ook nog mee hoe je het transport regel van je boot, trailer je je boot en hij valt van de trailer dan ben je alleen verzekerd als de boot verzekerd is. De autoverzekering vergoed niets en je wa ook niet.
Bij vrijwel alle havens in Nederland krijg je alleen ligplaats als je boot verzekerd is. Dit is alleen om reden dat ze dan zeker weten dat bijvoorbeeld hun steiger vergoed wordt als je deze beschadigd.
Bovendien stelt de verzekeringspremie voor een watersportmiddel weinig voor.
Wanneer je schade aan een boot veroorzaak loopt dit al snel flink in de papieren. De kosten van werfreparatie zijn niet alleen uitdeuken en een lik verf, maar ook bijkomende kosten als hijs- en transportkosten, anticorrosiebehandeling etc.
Wel is het verstandig om flink te shoppen als het om een watersportverzekering gaat, de premies voor verzekeringen met nagenoeg gelijke dekking kunnen enorm verschillen.

Jos.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

29-03-2007 19:54

Wij zijn voor +/- 90 euro per jaar verzekerd.
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

30-03-2007 16:06

Hoi allen.

Ik zit met een klein probleempje betreffende het verzekeren van m'n bootje.
Het gaat om een crescent 520 (jaar of 10 oud) met een 9.9pk johnson (1992).
Ik wil deze combi graag verzekeren, zeker WA en afhankelijk van de prijs misschien ook tegen diefstal. Ik kan echter door corosie het plaatje niet meer goed aflezen en heb hierdoor nog steed het gebeuren niet verzekerd... iemand een idee waar ik evt zonder dit nr een verzekering kan afsluiten of hoe ik misschien het plaatje weer leesbaar krijg?

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

31-03-2007 06:28

Gewoon ff bellen :wink:

er word wel altijd gevraagd naar een typenummer/serienummer/rompnummer van een boot en buitenboordmotor. Maar zeker als je alleen een WA neemt, zal het niet van zo'n groot belang zijn welke motor het precies is, de verzekering hoeft immers toch geen dure buitenboordmotor te vergoeden in geval van diefstal.
ANWB Watersport ; 070-3146151
:wink: heb daar overigens géén aandelen, wel verschillende verzekeringen.
CarpeR Diem
sander dekamper
Berichten: 665
Lid geworden op: 31-08-2004 23:06

31-03-2007 08:40

.....
Laatst gewijzigd door sander dekamper op 03-04-2007 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

31-03-2007 16:17

reeds geprobeert.... probleem is dat ik ook tegen diefstal wil verzekeren.... ANWB doet dit niet zonder serienrs.... op zich wel logisch ook...
het moet toch mogelijk zijn om met foto's als bewijs het gebeuren tegen geschatte dagwaarde te verzekeren lijkt me :-?

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

31-03-2007 19:49

Als je een WA + Casco basis verzekering neemt, dan ben je voor schade aan derde en tegen diefstal verzekerd. Voor een paar tientjes per jaar is dit geregeld. Voor diefstal dien je wel je BB motor goed te beschermen voor diefstal. Dus een SCM goed-gekeurd slot. Anders betalen ze bij diefstal niets uit. Je kan als je in een van de vier grote steden ligt, alleen WA + Casco Basis verzekeren als je een vaste ligplaats hebt die bewaakt is! Als je schade maakt aan derde met je boot dan keert je eigen WA verzekering niets uit. Als dat zo zou zijn, waarom hebben we dan een aparte auto verzekering ?
Plaats reactie