Aluminium boot kopen. Waarop te letten????

Plaats reactie
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

28-07-2006 23:05

Beste mensen,

Ben reeds in het bezit van een aluminium Sylvan 'advantage' 12' en ben op zoek naar zoiets tweedehands maar dan een slagje groter. Wat zijn belangrijke punten om op te letten aangezien ik er geen klote verstand van heb!!!!
Het moet er i.i.g. een voor een kortstaart zijn i.v.m. de lage bruggetjes waar ik onderdoor moet .En dat zijn de Linders niet dacht ik! Ook moet het absoluut geen platbodem zijn.

-Recente boot
-Betaalbaar! (iets tussen de € 950,- en € 957,50)
-Quicksilver?
-Linder?
-Sylvan?
-Lund :cry:
-Geklonken?
-Gelast?
-Geklonken/gelast?
-Stabiliteit?
-Drijflichamen in de banken noodzakelijk?

Alle informatie is welkom.
Groet,

John

Ps. Te koop: Sylvan Advantage, zie boven, t.e.a. bod.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-07-2006 23:16

Linder is gedrukt uit één plaat, dus geen las of klinknaden behalve de spiegel dan.
Kortstaart, een Linder sportsman 355 de 400 moet een langstaart achter.
Die gaat met een 8 pk overigens wel mooi in plané.

Maar ja dan moet je weer leren voor je vaarbewijs.
Vissen is een hobby, geen religie!
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

28-07-2006 23:50

Douwe,

Antwoord 1, wát zijn de pro's en/of cons dan uiteindelijk????
Antwoord 2, ik zoek dus een boot groter dan 360 cm waar een kortstaart achter kan.
3, ik heb deze vragen hier niet gesteld om aan jouw Maritieme fantasieën te voldoen. Plané onder het bruggetje van boer vd Salm door!! Méér dan kinky zelfs.
Bedankt man.
Groet,

John
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

29-07-2006 12:51

Kijk er goed naar dat er nooit antifouling op heeft gezeten. Als je een aluminium boot met antifouling langere tijd in het water laat liggen zorgt dit voor electrolyse waardoor het alumium sterk in sterkte en dikte gaat afnemen.
Aluminium zal in tegenstelling tot wat er beweerd wordt wel degelijk roesten. Dit is de te zien aan een witgrijze poederlaag welke zich op het aluminium gaat afzetten. Soms kan dit zich vooral onder de waterlijn manifesteren tot "bloemkooltjes". Als dit weggewerkt is door de verkoper dan is dit terug te vinden als gaatjes soms niet groter dan spelde prikken in het alumium. Op zich is dit niet zo erg, met het juiste verfsysteem is dit goed te bestrijden.
Een gelaste boot verdient de voorkeur omdat klinknagels die niet goed geklonken zijn slijten en daardoor los kunnen gaan zitten in de gaten en zodoende lekkage veroorzaken.
Rondom klinknagels zijn vaak dunnere plekken te vinden welke veroorzaakt worden door slijtage en oxydatie van het alumium.
Je zegt dat je absoluut een platbodem wil, deze zijn vele malen stabieler dan een v-romp, en vaak ook lager, en de meeste modellen zijn goed uit te rusten met een kortstaart. Als de spiegel hoger is dan 39 cm dan heb je een langstaart nodig.
Let ook op de constructie van de spiegel. Bij een gebruikte aluminium boot waar een (te) zware motor achter heeft gehangen zie je vaak dat de verstevigings platen (schertplaten) tussen spiegel- en bodemplaat verbogen zijn, of zelfs scheuren vertonen. Ook moet er in de spiegelplaat een stevige verbinding zijn gemaakt naar de rompplaten. meestal is dit een hardhouten balk. Uiteraard moet deze balk gaaf zijn en op voldoende punten bevestigd zijn op de spiegelplaat.
Indien deze versteviging is gemaakt van staal, dan de lasverbiningen en de onderzijde goed controleren op roest. Een spiegeltje en een zaklamp zijn onmisbaar bij de aanschaf van een tweedehands boot.
Let ook alle punten vaar lijnen aan vastgemaakt kunnen worden, verbogen plaat of verbogen ahndgrepen duiden er vaak op dat deze boot gebruikt is voor sleepwerk met waterskieen en banden.
Indien de boot niet te water kan bij aankoop, laat dan de boot vol met water lopen tot boven de waterlijn, zo kan je eenvoudig controleren of er lekkages zijn. De boot is hier in principe stevig genoeg voor om dit aan te kunnen.
Alle accesoires (bijvoorbeeld de transducer van een fishfinder) die op alumium boten zijn aangebracht moeten daar waar ze met water in contact kunnen komen met alumium bouten, klinknagels of popnagels (blindklinknagels) zijn aangebracht. Dit i.v.m. electrolyse.
Staal is magnetisch en herken je door een magneetje mee te nemen, en roestvaststaal is niet magnetisch maar herken je aan de kleur, en dit is harder dan aluminium.
Accessoires boven de waterlijn zoals kikkers, scharnieren, verlichting etc. welke gemaakt zijn van of vastgezet zijn met roestvast staal is geen probleem.
Is er verlichting of een andere electrische installatie aangebracht let dan op dat er twee kabels gebruikt zijn, dus dat de negatieve spanning niet via de romp loopt.
Als je met slecht weer op groot water ga varen zorg er dan voor dat de drijflichamen meer inhoud in liters hebben van het gewicht van de boot met motor in kilo's dan is deze terug te vinden als hij te veel water zal maken. Voldoende reddingsmiddelen spreekt natuurlijk voor zich.
Mocht de boot die je kopen wil te water liggen, let dan op of deze niet naast stalen boten ligt, of naast of tegen een stalen beschoeiing heeft gelegen. Ook moet de motor als hij niet gebruikt wordt altijd opgetrokken zijn uit het water. Ook hier weer het gevaar van electrolyse.
Zitten er gelaste reparaties aan een aluminium boot dan hoeft dit geen bezwaar te zijn. De las moet netjes en strak zijn, dus niet bobbelig of klonterig. Dit duid er op dat het aluminium dood is en enige sterkte heeft verloren.

Jos.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

29-07-2006 13:10

:( :( :( SLIK!!!!!!!!!!!! :( :( :(

Iemand toevallig een houten sloep in de aanbieding???????


Bedankt Jos.
Groet,

John
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

29-07-2006 15:39

John,

Het komt er op neer dat een aluminium boot uitstekend te gebruiken is voor de visser die zijn boot op een trailer heeft. Daar zijn ze ideaal voor.
Licht in gewicht, en kunnen tegen een stootje.
Als je je boot in het water laat liggen zou ik kiezen voor polyesther.
Ik heb nu zelf een aluminium boot en heb hem 7 jaar te water gehad. Door de keuze van een goed verfsysteem is deze boot nog klokgaaf. Maar ik had ieder jaar zeker een dag werk om het onderwaterschip weer schoon te krijgen. Het laatste jaar zaten er vijf emmers mosselen onder..
En dat voor een boot van 4.5 meter.
Vanaf dit jaar trailer ik de boot, niet alleen kostenbesparend, maar ik heb er ook veel minder werk aan, en kan op veel meer wateren vissen.
Een vriend van mij heeft zijn aluminium boot laten besmeren door een notabene in boten gespecialiseerd bedrijf, en na vier jaar zaten de gaten er in...
Een jaar of wat geleden had ik een polyesther boot, deze zijn niet zo snel omdat ze zwaarder zijn dan een vergelijkbare boot van aluminium, maar eenvoudiger in onderhoud en minstens net zo sterk.

Jos.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

03-08-2006 22:29

Jos,

Dit wordt de derde keer dat ik reply op je bericht. De vorige keren waren de berichten een dag later steeds verdwenen en aangezien het best lange postings waren baal ik er des te meer van dat ze verdwenen zijn. Ik zal het daarom nu kort houden,

Allereerst wederom bedankt voor je nuttige info. Ik ben puur op zoek naar een alu omdat ik een snel wendbare boot wil die ik makkelijk de kant op kan trekken + de kanten waar ik altijd aanmeer bestaan uit scherpe zware puinbrokken. Ik ben daarom ook aan het filosoferen of er niet iets is dat ik in de boot kan meenemen wat ik in het water tegen de schuin oplopende kant onderwater kan dumpen om te voorkomen dat de boot beschadigd. Ik dacht zelf aan een ong. 80 cm x 80 cm grote met grind gevulde stevige kunsstof zak van ± 15 cm dik die je bij het wegggaan weer binnenboord kunt trekken. Jij ideëen????

Verder vroeg ik me af of het kwaad kan dat er naast m'n stijger een stalen H bint in het water staat waar ik de boot altijd met een kabelslot aan vastmaak.
Verder gebruik ik sinds kort zo'n messingkleurige ± 40 cm. lange driekantige pen om de boot in de grond te verankeren. Is dit staal en/of kan dit kwaad en kan ik er beter iets omheen doen als ie in de boot ligt?
B.v.h.d. maar weer.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-08-2006 22:48

Sonny,

Gaat niet lukken met het grind.
Wel erin, maar niet eruit.
Weegt ongeveer 130 kilo zo'n zak! :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-08-2006 22:51

Sonny,

Gaat niet lukken met het grind.
Wel erin, maar niet eruit.
Weegt ongeveer 130 kilo zo'n zak! :o

Vergelijk het met een betonplaat van zelfde afmeting..brokjes van halve afmeting ga(ge)ven al problemen 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

03-08-2006 22:51

80 cm x 80 cm grote met grind gevulde stevige kunsstof zak van ± 15 cm dik die je bij het wegggaan weer binnenboord kunt trekken. Jij ideëen????


John, bovenstaand grappie weegt minimaal 150 kg. :o


Hahaahha, HTM was me al voor.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-08-2006 22:56

Ja Michel,
die ouwe heeft zo'n zwakke rug dat ik altijd voor broodjes en boter enz enz moet zorgen.
Het kuipie margarine tilt nog geeneens op, nee hij schraapt er echt niet meer uit dan nodig.. :roll: :P
Groet'n Henk..

still growing Old.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

03-08-2006 22:59

Spekkies dan bijdehandjes??????????
Groet,

J :lol: hn
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

03-08-2006 23:05

Eet smakelijk i.i.g.

Maar het bootje moet al snel wendbaar zijn.

Wat de kapitein zelf niet meer kan moet zijn materiaal dan maar gaan compenseren. :oops:

Haahahaha Back on topic.

Gaat met alumunium geen feessie geven sjonnie.

Kanootje geen optie ?
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

03-08-2006 23:49

Michel,

Het bootje hoeft pas wendbaar te zijn als ligt aangemeerd op 'dé zak' dus dat gewicht ben ik kwijt. Ik heb trouwens sowieso een zak grind voorin de kiel liggen om wat meer stabiliteit en snelheid te forceren. En 'dié zak' heb ik eenmaal aangemeerd niet echt meer nodig dussssssssss???????
Suggesties please.
Welterusten,

John
jan van kranenburg

04-08-2006 02:34

Binnenkort ben ik aluminium-bestendig, dus zorg ervoor dat die
boot in orde is :)
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

04-08-2006 12:37

John, mijn antwoord op jouw vragen is ook verdwenen, daarom maar weer eens opnieuw.

Ik zit eerder te denken aan een dike mat of een stuk dik rubber, een paar oude autobanden of iets dergelijks. Rubber en autobanden drijven meestal net onder het wateroppervlak, dus oppassen dat je dit goed vast maak, er zijn al veel boten beschadigd door autobanden. Denk er maar niet aan wat er kan gebeuren als een zwemmer op een autoband duikt.

Die stalen bint, het is afhankelijk van de geleidbaarheid van het water wanneer de electolytische spanning niet meer voldoende is om het aluminium van je boot aan te tasten.
Wat je kan doen is het onderwaterschip te behandelen met Primocon van International. Dit is een waterdichte grondcoating ontwikkeld voor onderwaterschepen van metaal, waaronder aluminium. Alucoat van Sigma is een vergelijkbaar product, maar is iets moelijker te verwerken.
Je kan een paar aluminium anode (laten) aanbrengen onder de boot, en daarna het onderwaterschip behandelen met een van deze twee coatings. Anodes werken het beste als ze gelast worden aan je boot, ze moeten contact maken. Worden ze er op gezet met bouten of klinknagels dan moeten de contactvlakken op zowel de romp als de anode goed schoon geschuurd worden. De anodes moeten geheel van aluminium zijn en met alumium bouten of klinknagels vastgezet worden. De anodes moeten niet mee gecoat worden anders werken ze niet meer. De anodes worden opgevreten en je boot niet. Maar de anodes zijn moelijk heel te houden als je regelmatig je boot op het droge trek.
Primicon of alucoat wordt in minimaal zeven lagen aangebracht, dit is nodig om goede laagdikte te krijgen. Het is niet goedkoop, ik was indertijd ongeveer 100 euro kwijt voor een platbodem van 4.5 bij 1.8 meter. Wel is het verstandig om na ieder seizoen beschadigingen bij te werken.
Als je je boot aan de bint vastmaak isoleer dan de ketting met een stuk tuinstang o.i.d. en de beugel van het slot met een stuk krimpkous.
De grondpen zo op het aluminium leggen zou ik zowiezo niet doen, door het trillen van de boot tijdens het varen beschadigt deze het aluminium en als er dan nog langdurig water bij kan komen kan het op de lange termijn schade veroorzaken.
Het lijkt allemaal overdreven, vooral omdat altijd beweerd wordt dat alumium onverwoestbaar is. Dit zijn verkooppraatjes. Een jaar of wat ervaring met aluminium bootjes en ervaringen op mijn werk met aluminium hebben mij geleerd dat er heel wat meer voor nodig is om het aluminium in goede conditie te houden.
Als aluminium met vocht en lucht in aanraking komt gaat het oxyderen. Er ontstaat dan een witte poederachtige laag op het aluminium, het zgn. aluminiumoxyde. Dit slijt weg, en er onstaat weer een nieuwe laag. Hierdoor wordt het aluminium dunner en poreus en gaat er in het aluminium ook oxyde onstaan. Het aluminium wordt alleen maar harder en daardoor zwakker. Het kan dan bij mechanische belasting gaan scheuren. Bij de meest ongunstige omstandigheden gaat het aluminium gewoon verbrokkelen. Laat je ook niet gek maken met termen als zeewaterbestendig aluminium, dit bestaat gewoonweg niet. Hoogstens dat het wat langer duurt voordat het gaat oxyderen.
Alumium is een vrij zacht lichtmetaal en is heel goed mechanisch te verwerken. Het is goed te lassen en te verspanen. Doordat het zacht is het makkelijk te vervormen en daardaar zijn veel toepassingen waarvoor het gebruikt kan worden.
Aluminiumoxyde daarintegen is keihard en het wordt gebruikt om slijttegels te maken welke weer in erstverwerkende industrie toegpast worden.
Ik hoop dat ik de belangrijkste eigenschappen van aluminium iets verduidelijkt heb.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

04-08-2006 21:27

Jos,

Ik ben er bíjna stil van!!!!!!

Ik heb zojuist een hagelnieuwe Sylvan 'Sea Breeze 12' aangeschaft en wil dus met een schone lei beginnen.
Aangezien ik best wel handig ben en de boot niet elke keer de kant op gaat maar alleen met de kiel en dan steeds bij het weer uitvaren van de lijnen vraag ik me af of ik die anode's er zelf ook op kan plaatsen?
Verder heb ik toevallig vandaag een paar van die zware rubber matten aangeschaft.
Thanks,

John
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

05-08-2006 11:38

John, anodes kan je zelf plaatsen en eventueel zelf maken. Als je contact vlakken goed schuur en de anodes vastzet met aluminium bouten moeren en ringen. daarna coat je de je het deel van de anode wat tegen de romp aan zit, de bevestigings stripjes. Let er wel goed op dat deze bevestigingsstripjes ook van aluminium zijn. Ze zijn wel moeilijk te krijgen omdat de meeste aluminium anodes stalen bevestigingsstripjes hebben, maar eventueel kan je ze ook zelf maken. Bij de meeste doe het zelfzaken is plat aluminium te verkrijgen, en stuk dik aluminium kan je halen uit een deurklink of iets dergelijks. Dit dikke aluminium beschadig je even met een vijl en zet deze met aluminium bouten vast op de strip.
Er zij ook watersportwinkels die dikke blokjes aluminium verkopen, bijvoorbeeld;
http://www.kokwatersport.nl/html/produc ... groep=DECA

Jos.
Plaats reactie