Overkapping...

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

11-04-2006 17:48

Ik ben sinds 3 weken bezig met het opknappen van de boot en we willen nu ook een overkapping maken. Ter info: het gaat hierbij om een open polyester boot van 5.5 meter. Vrijwel achterop staat een open stuurconsole, de rest van de boot is open.

Afgelopen jaar hebben wij een paraplu in de punt vastgezet waardoor we nog redelijk droog zaten maar echt ideaal was het niet. Dit jaar willen we dus een soort overkapping maken. Ik dacht zelf aan een soort frame van verwarmingsbuis waar we een zeil overheen spannen. Het zeil dacht ik dan via drukknopjes vast te maken aan de buitenkant van de reling.

Zou dit kunnen werken? Aangezien ik niet opnieuw het wiel wil uitvinden vroeg ik mij af of iemand hier misschien een beter idee heeft. Tips en truuks zijn meer dan welkom.
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

13-04-2006 13:15

Hoi Sander,

Ga eens een kijkje nemen en een praatje maken bij een zeilmaker, die kunnen je wat dingen laten dien die zij maken en evt tips geven.
Misschien kunnen zij ook nog voor een schappelijke prijs iets voor je maken of er bij helpen, (duur kan altijd).

Om een idee te geven, een volledige overkapping (cabrioletkap) voor mijn boot met ramen, uitritsbare panelelen en een afritsbaar achterstuk icl deel van het dak zodat je een sprayhood overhoud kost mij 2400 euro.

Een halve koepel voorop om droog te zitten zonder ramen zal heel veel voordeliger zijn. De prijs word berekend op het aantal stiksels dat er in moet en het uurloon.
denk dat je voor een 4 honderd euro klaar bent inclusief het frame en bevestiging op de boot.

Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Lijkt mij wel heel lastig om zelf te doen hoor. Moet wel goed passen en mag natuurlijk niet klapperen in de wind. Met die drukknoppen werkt prima. makkelijk op de boot te monteren en zit echt vast.


Neem eens contact op met Fred Schot zeilmakerij, http://www.fredschot.nl Heb ik goede ervaringen mee.

Succes
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

13-04-2006 14:34

He Bob,

Bedankt voor je reactie. Toeval wil dat ik gisteren bij twee zeilmakerijen langs ben geweest.

#1: 1100 euro voor een kap + frame, 800 euro voor alleen het zeil.
#2: 1000 euro voor een kap + frame, 500 euro voor alleen het zeil.

De hoge prijs komt voornamelijk doordat de kap 2.50m lang moet worden en dat is best een eind. Ik zal vanavond eens een foto plaatsen van de boot zodat het wat duidelijker is.

Ik ben inmiddels met mijn vader (die een stuk technischer is dan ik) een frame aan het uitdenken zodat de zeilmaker er iets overheen kan spannen. De ongebruikte Scotty blokken op de boot zijn best handig om het frame te bevestigen. :D
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-01-2007 12:43

Sander..wat is het resultat geworden?
Samen met Paul moeten wij ook iets van een kap verzinnen om droog te kunnen zitten en slapen voor onze boot.

gr
HB
Plaats reactie