idee voor vervanging van steekstokken ?

Plaats reactie

Is dit een goed idee ?

ja
2
40%
nee
3
60%
 
Totaal aantal stemmen: 5
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

24-03-2006 14:09

Heee bootvissers,

Ik vind dit zelf een hele mooie tak van de karpervisserij , helaas heb ik zelf geen boot en heb dus ook nog nooit gekarpert in vanuit een boot. Heb wel is een dvd gezien (volgens mij vissen op karper vol. Nog wat) waarin ze op het plashuis gaan vissen met boot en al.

Nou vissen de meeste van jullie met steekstokken (denk ik ), sommige ook natuurlijk met een anker maar dit idee is bedoeld voor de bootvissers die steekstokken gebruiken.

Ik spreek niet uit eigen ervaring maar 100 % uit ervaring van andere. Een paar mindere kanten van de steekstokken die ik heb gehoord of die ik me kan bedenken zijn:
-je kan niet al te diep vissen (vaak dieptes van maximaal 2 a 3 meter)
-je kan niet op hardere bodems vissen omdat je domweg die stokken niet in de grond krijgt in 9 van de 10 gevallen.
-je boot ligt nooit echt stevig. Een paar nadelen hiervan zijn dat je piepers aan kan zetten anders word je vaak gek van de piepen. Als je aan het drillen ben dan schommelt de boot altijd heen en weer en zakt de boot vaak wat dieper in het water als je aan één punt gaat staan. Ook bij een beetje wind schommel je vaak al aardig heen en weer (ligt natuurlijk wel aan de grote en het gewicht van de boot).

Dit waren zo’n beetje wel de nadelen die ik me kon bedenken. Ik zat dus zo aan deze nadelen te denken. Toen probeerde ik om iets vinden waardoor je al deze nadelen in één klap van ’t bord kan wegvegen. Alles zit nog wel in een ontwerpfase maar ik denk ik zet me idee alvast op het board om te kijken hoe de reacties hierop zijn. Natuurlijk kan ik het ook niet allemaal in praktijk brengen met me 14 jaar. Het is vooral bedoeld voor de bootvissers met een goeie kennis van zaken over dit soort constructies die dit idee misschien kunnen uitwerken voor hun eigen boot .

Omdat ik nog niet klaar ben met ’t ontwerp (vrij lastig om allemaal te tekenen) moet ik het allemaal proberen uit te leggen in woorden. Dit is dus wat ik in gedachte had.

Als eerste wou ik de steekstokken vervangen door een geschikt ander materiaal wat licht,sterk en waarin je groeven kan maken. Ben er nog niet uit van welk materiaal je dit het beste kan maken. Zoals je ziet wil in dus in de breedte van deze buis groeven maken, denk hierbij aan een schroef. Waar ik op doel is de op en neer gaande beweging die een schoef maakt als je hem eruit haald of erin schroeft. Met de groeven wil ik dus bereiken dat je je stokken naar beneden en boven kan ‘draaien’. Denk hierbij aan een soort van tandwiel die in die groeven van die stok vallen en dat je zo deze beweging kan creëren. Dit systeem met de tandwielen zou ik eigenlijk op de rand van de boot willen monteren. Ook met je dit systeem 90 graden moeten kunnen draaien zodat als je je stokken naar boven heb gedraaid dat je ze naast je boot neer kan klappen/leggen. Niet dat ze in je boot liggen maar dat ze naast je boot hangen. Hierdoor kan je zo ook weer snel recht zetten en weer naar beneden draaien (voor de verkassers onder ons).
Aan het einde van de stokken zou je het beste een soort van plaatje op kunnen maken. Dit gemaakt van stevig ijzer of aluminium zodat dit niet snel kan verbuigen. Dit plaatje moet wel met een soort kogelgewricht worden bevestigd zodat dit bijna alle kanten op kan draaien( denk hierbij aan een poot van je stretcher). Door dit plaatje kun je eigenlijk overal vissen ongeacht de hardheid van de bodem. Dit omdat je niks in de grond hoeft te steken. Door het kogelgewricht kan je dit ook gewoon vissen op plekken waar de bodem niet recht loopt.

Die stokken kunnen gewoon zo lang worden gemaakt als nodig is. Zal in dit geval niet langer gaan als de lengte van je eigen boot.

Door dit systeem kan je dus je boot zul maar zeggen optillen/opdrukken door middel van die stokken. Het beste is natuurlijk om hem zo te zetten dat die de boot net niet op tilt maar dat hij wel stevig staat. Door deze constructie krijg je dus een hele stabiele boot met veel extra mogelijkheden ! Zoals ik eerder al noemde ben je in één klap van al die nadelen af die er aan steekstokken zitten.

Over een tijdje komen er wel een paar schetsen op te staan van mijn ontwerp. Maar omdat dit vrij lastig is om allemaal uit de hand te tekenen en omdat ik vooral niet precies weet hoe alles eruit komt te zien duurt het nog wel even. Ik hoop zelf eigenlijk dat er iemand is die mijn idee in praktijk uit kan voeren en er zo veel mensen blij mee kan maken ! Ik hoop ook dat de beschrijving duidelijk is zodat jullie zelf fictief een schets kunnen maken hoe het eruit komt te zien. Tevens gaat ook de veiligheid van de boten een stuk omhoog. Door het schommelen heb je weinig kans om eruit te vallen. Dit systeem is ook niet voor de grotere boten bedoeld ! Ik denk dat deze al stevig genoeg staan. Dit systeem is vooral voor de kleine boten.

Ik ben benieuwd naar reacties van jullie kant !!

Groeten .. Wouter..
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-03-2006 10:21

Als ik je goed begrijp wil je de boot vastdraaien op de bodem.
Dat zou een leuk systeem zijn, ik ben alleen bang dat je de boot naar de knoppen helpt.
De boord van het schip kan nooit tegen de druk, je moet de boot in feite los van het water tillen al de druk komt op het boord te staan.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

25-03-2006 10:32

Dat is inderdaad wel het idee. De boot als het waren optillen.
Maar wat ik niet wil is het volledig optillen. Wat de bedoel is dat je hem net niet optilt maar dat er wel enige druk op de stokken staat zodat je boot niet heen en weer kan schommelen.
Weet je zegt ik denk ook niet dat de rand de van boot het volle gewicht kan dragen van de boot zelf en alles wat erin zit.

Gr Wouter..
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-03-2006 10:37

Je moet wel een grote druk op het boord zetten om rekening te kunnen houden met golfslag veroorzaakt door wind en boten.
Ik denk niet dat de oplossing is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

25-03-2006 15:59

Douwe , denk je dat het echt nodig is om het volle gewicht van die boot op die stokken te laten leunen ? Om zo te zorgen dat de golven geen grip op de boot kunnen krijgen....
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

25-03-2006 20:57

Het systeem wat wouter bedacht heeft is niet nieuw. Een vergelijkbaar systeem wordt toegepast op werkbakken waar kranen, dieplepels e.d. op staan. Deze "steekstokken" zijn enorm zwaar. De werkbak wordt echter niet opgetild. De poten ondersteunen de werkbak. Het is hierbij de bedoeling dat de werkbak stabiel blijft wanneer het werktuig op de werkbak bewegingen maakt die het zwaartepunt verleggen. Deze werkbakken zijn er op geconstrueerd dat zij de krachten die hierbij vrij komen kunnen opvangen.
Het systeem is vrij simpel, er zit een pijp door de bodem van de werkbak, die hoger is dan de romp van de werkbak, daarin is een poot gestoken die door deze pijp kan schuiven. De ronde poot laat men zakken tot deze de bodem bereikt heeft. Er wordt een hijsoog aan de poot bevestigd en met een takel tussen het hijsoog een de werkbak wordt de boel vastgezet.


Jos.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-03-2006 10:15

Jos die vergelijking gaat hier niet op.
Vissen is een hobby, geen religie!
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

26-03-2006 12:16

Waarom niet Douwe?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-03-2006 13:19

Vergelijk eerst het gewicht en de massa van de boten maar eens.
Door het gewicht van die kraan staat die poot als een rots in de bodem lukt je niet met een vissersbootje.
Vissen is een hobby, geen religie!
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

26-03-2006 16:51

Massa is hetzelfde als gewicht.
Het vergelijk is goed, zoals ik Wouter zijn systeem begrijp. Het gewicht doet er niet veel toe, voor iedere kilo gewicht wordt er bij een drijvend vaartuig een liter water verplaatst.
Wat wel van invloed is, is het volume van het vaartuig t.o.v. het gewicht. Hoe groter het volume, des de meer windvang hoe meer kracht de wind uitoefend op het vaartuig.
Als je een boot heb met weinig volume zal dit systeem best wel werken zo lang het water rustig is.
De invloed van golfslag is groter, kleine lichte vaartuigen worden makkelijker opgetild door golven. Om reden dat golven vaartuigen optillen worden bij werkbakken de poten vastgezet met takels, bij eventueel liften van het vaartuig blijft er contact tussen de bodem en de poten.

Jos.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-03-2006 18:02

In een badkuip zal het werken op een kanaal met scheepvaart waar de golven van alle kanten terug komen niet, op grotere wateren ook niet.
Ik zie met belangstelling de proefopstellingen tegemoet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

26-03-2006 18:33

Ben er mee bezig alleen het blijft lastig. Ook jammer dat er weinig belangstelling voor is . Denk dat het ook bij een tekening blijft zo te zien :wink:
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

26-03-2006 21:12

Wouter, ga in ieder geval door, je weet nooit of je idee aan zal slaan.

Jos.
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

04-04-2006 10:58

ik vind het anders best interessant hoor !!

ik twijfel alleen of het gaat werken als je nou een systeem gan maken die bij lifting van een golf toch zorgt dat de druk op de poten blijft staan zou het best kunnen werken

ook denk ik dat je die strecherpoten ook beter niet kan doen maar dat je tog beter scherpe punten kan nemen ik denk dat in de meeste gevallen je boot steviger in het water zal liggen dan wanneer hij los op de bodem staat

of mischien nog beter een combinatie van

ik denk maar wat met je mee

gr barry
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Plaats reactie