Antifauling

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

21-03-2006 22:30

Zoals ik in een ander topic aangaf vis ik sinds vorig seizoen met een boot. Geweldig natuurlijk maar het ding moet ook onderhouden worden. De komende weken wilde ik de boot weer klaarmaken voor het nieuwe seizoen en ik was van mening dat de bodem dan in de antifauling gezet moest worden. Ik lees echter op diverse bootforums dat dit niet perse nodig is bij polyester boten die niet op zout water komen.

Hoe pakken de bootbezitters hier dit aan? Wat is wijsheid?
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

22-03-2006 07:35

Ik hem mn platbodem ook niet in de anti fauling staan hoor... De plassen waar mn boot ligt zijn zowieso erg schoon waardoor er bijna geen "echt" vuil aan de onderkant hecht. Ik haal haal elk jaar uit het water en spuit hem dan direct af. Werkt prima en het scheelt enorm in de kosten.

Voor een hardvarende boot zou ik zowieso geen anti fauling plaatsen wat dat gaat lossen laten door de snelheid en het remt je boot ook nog eens af.

Martin
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

22-03-2006 19:23

Het ligt er aan hoe je je boot gebruikt. Zo als martin al zegt is het niks op een snelle boot. Als je regelmatig hard vaar dan is antifouling zo weg.
Trailer je je boot, dan heeft antifouling ook weinig nut. je boot ligt weinig te water, en antifouling dient voor een goede werking constant nat te blijven.
Maar laat je je boot constant in het water dan heeft antifouling wel degelijk nut.
Mijn aluminium boot van 4.5 meter zonderantifouling bracht 4 volle emmers mosseltjes op na 6 maanden constant te water en weinig gebruik. De topsnelsheid nam af van 50 naar 10 km/h en het brandstofverbruikverbruik nam navenant toe.
De aangroei, hoe gering ook zal in ieder geval je lak of gelcoat aantasten, en bij onderhoud van het onderwaterschip voor meer werk zorgen. Bovendien zal het onderwaterschip er onverzorgt uit gaan zien wat bij eventuele verkoop niet mee zal werken.


Jos.
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

22-03-2006 20:26

Het gaat in dit geval om een polyester boot van circa 5.5/6 meter. De boot ligt het hele seizoen in het water. Het varen naar de stekken neemt ongeveer 20 minuten in beslag en dat gaat met een aardige vaart (40pk). Gelukkig is het water redelijk schoon want ondanks een seizoen in het water is de aanslag minimaal.

Ik begrijp hieruit dat antifouling niet perse nodig is en dat de boot ook goed af kan met een goede primer en bootlak?
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

23-03-2006 07:29

Sander,
in jouw geval zou ik het ook niet doen (die A.F.)... zonde van het werk en tijd en geld. Als de aanslag na een seizoen minimaal is en je vaart ook lekker door, dan haal je hem er aan het eind van het seizoen gewoon uit en spuit je hem schoon.

Martin
Plaats reactie