Ankeren vs steekstokken

Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

21-03-2006 11:08

Na jarenlang kantvissen ben ik sinds verleden jaar begonnen met karpervissen vanuit de boot. Dit bevalt uitstekend maar toch blijft ankeren een lastig en onhandig iets.

Nu heb ik geen ervaring met steekstokken en ik ben benieuwd of dit het overwegen waard is. Zijn steekstokken handiger vergeleken met ankeren?

Ik hoor graag de mening van steekstok gebruikers.
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

23-03-2006 16:14

Geen steekstokgebruikers hier op het forum die hun ervaring willen delen?
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

23-03-2006 17:24

Sander!

Penis

Op het water wat jij (wij) bevis(t)(sen) is een steek stok geen goede optie ben ik bang voor. De bodem is knoerte hard (zand) en je praat niet meer over een windje met een kabbeltje als de kracht boven de 3 uitkomt op "ons" plasje.. Echt te zwak die steekstokken.. Of je moet vol in de luwte gaan liggen ten alle tijden..

Wat is je probleem met ankeren eigenlijk?

Ik hoor het wel

greets Lex
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

23-03-2006 19:38

Ik gebruik aluminium steekstokken. Dit is een pijp van drie meter en een diameter van 40 mm, en heb aan een kant gedraaide punten gezet. Aan de andere kant een paar knoppen. Deze steekstokken blijven drijven, en zijn in iedere bodem bruikbaar, ook harde zandbodem.
Mijn boot zet ik vast met zware elastieken. Dit voorkomt dat tijdens drillen en scheppen van de vis wanneer je op de rand van de boot sta, de steekstokken losgetrokken worden. Tussen de boot en de steekstok hang ik een stootwil om beschadigen van de boot te voorkomen, en geluid van schurende steekstokken te vermijden.
Dit werkt perfect, ook met sterke wind.
Met ankers heb ik ook gewerkt, dit was altijd een ramp omdat de boot niet excact op zijn plaats blijft liggen. Zelfs vastleggen met vier ankers was niet te doen.
Alumium steekstokken t.o.v. houten steekstokken hebben als voordeel dat ze stijver zijn, zijn makkelijker in de bodem te prikken, zijn duurzamer, op ieedre gewenste dikte en lengte te maken, en omdat ze stijver zijn zijn ze makkelijker los te wrikken.
Het grote voordeel van hout is dat ze in zachte bodem goed vast zitten. Dit kan tevens een nadeel zijn als je weer weg wil, ik heb houten steekstokken wel eens achter moeten laten omdat ze zo vast zaten dat ze er niet meer uit te trekken waren. Probeer als je begin met steekstokken altijd hoe diep je ze moet steken zodat ze nog los te wrikken zijn.
Op aluminium steekstokken kan ook een grdraaid lint gelast worden zodat er een schroefdraad ontstaat en je ze de bodem in en uit kan draaien.

Jos.
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

23-03-2006 21:12

Lexus Cuyten schreef:Sander!

Penis

Op het water wat jij (wij) bevis(t)(sen) is een steek stok geen goede optie ben ik bang voor. De bodem is knoerte hard (zand) en je praat niet meer over een windje met een kabbeltje als de kracht boven de 3 uitkomt op "ons" plasje.. Echt te zwak die steekstokken.. Of je moet vol in de luwte gaan liggen ten alle tijden..

Wat is je probleem met ankeren eigenlijk?

Ik hoor het wel

greets Lex


He Lex, anabooltje... :D

Ik heb niet echt een probleem met ankeren maar als het makkelijker kan dan ben ik daar altijd in geinteresseerd.

Wat ik wel nog steeds vervelend vindt is dat de boot nog altijd heen en weer zwenkt ondanks een anker op de kop en twee ankers bij de kont. Zeker met harde wind en hoge golven is er soms geen houden aan.
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

24-03-2006 08:15

Hoe leg je trouwens fatsoenlijk 3 ankers uit? Ik neem aan dat je dan hele lange ankertouwen gebruikt?

Ik krijg van het weekend mn alu steekstokken binnen en ga ze volgende week proberen. 6 meter lang, 5 cm breed en een alu dikte van 2,5 mm.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

24-03-2006 11:01

Ja ik denk dat dat een beetje afhangt van het type water dat je bevist en soort boot je gebruikt. Wij varen gewoon naar de stek, gooien het vooranker uit met 15 meter ketting en 50 meter touw. Laten ons vervolgens afdrijven emt de wind mee om vervolgens bij het stil liggen de achter ankers uit te varen met de bijboot. Een extra dreg anker van 30 kilo gaat nog extra de wind in op een afstand van 10 meter, deze word ook uitgevaren met de bijboot. Dit is voor mij echt noodzakelijk omdat wij een boot hebben die dik 4 ton weegt en op een water liggen waar golven van een halve meter en hoger "normaal" zijn.

Succes Lex
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

24-03-2006 12:34

Hmmmm, met een bijboot... En als je dat nou niet hebt? Ik heb wel een idee trouwens. Als je het vooranker touw nou eens extra lang neemt. Dus je gooit je vooranker uit, laat je meedrijven. Zorg dat je bijvoorbeeld dik 20 meter over je uiteindelijk ligplaats laat afdrijven. Dan gooi je de 2 achter ankers uit en vaar je dus terug tegen de wind in (tegelijk wel je vooranker touw binnenhalen) naar je ligplaats in het midden van de 3 ankers.
Dan heb je geen bijboot nodig. Dit moet toch ook wel te doen zijn denk ik?

Martin
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

26-03-2006 12:25

He Martin,

dit hebben wij ook gedaan in het begin. Een nadeel is dat je je achter ankers niet ver genoeg uit elkaar kunt gooien om een "Driehoek" te maken. Op deze manier staat de spanning niet optimaal en heb je nog erg veel spelen op je lijnen waardoor de boot veel ruimte heeft om met stromingen en wind mee te gaan van links naar rechts.. Op zich wel een goed idee, maar niet ideaal.

mvg Lex
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

04-04-2006 11:14

he lexus

ik heb zelf ook een hele zware boot ik ben er helaas nog niet mee weg geweest maar dit gaat zeker gebeuren dit jaar.

het lijkt mij dat je met zon zware boot die steekstokken wel kan vergeten.

ik ben dus ook van plan om met ankers te gaan werken het is voor mij ook geen probleem om met een bijbootje die dingen uit te varen.

las ik het goed begrijp maak jij dus een driehoek van drie ankers en dan leg je later nog een vierde anker recht op de wind.

moet je dan altijd met je neus in de wind liggen of maakt dit dan niet veel meer uit ???

gr barry
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Oskar hagen
Berichten: 3
Lid geworden op: 07-10-2006 09:56
Locatie: s'Gravendeel

10-10-2006 18:04

Een tijdje geleden stond er een stukje in een karperwereld over het vullen van brandblussers met zand om die naast de boot te laten zakken om als ankers te laten fungeren. Dit in tegenstelling tot ankers die je een afstand van je boot in het water gooit en met langere touwen aan de boot knoopt. Heeft iemand anders daar nog ervaring mee? Werkt dit ook op ondieper water?
Gebruikt iedereen originele ankers of gebruiken jullie een emmer gevuld met beton en daar een oog van betonijzer.

Wat voor gewicht is bruikbaar voor een stalen kajuitbootje van 6m. Ik heb nu lichte ankers maar met wat wind is dat op harde grond niet voldoende.

Wie helpt?
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-10-2006 19:42

Oskar.

2 ankers van samen nog geen 1,5 ton houden een schip met een dumbak er voor, amen goed voor 3000 ton gemakkelijk op zijn plaats. De clou is niet het gewicht van het anker, maar de ketting.

Met branbblussers kom je best een eind, maar niet op een harde bodem. Beter is een poolanker met een stuk ketting. Door het gewicht van de ketting, blijft de stok op de bodem, waardoor de bladen zich in willen graven.

Glimt een beetje maar voor het idee.
Afbeelding

Wat gebruikt Lexus met de Relex?

MVG

Klaas
Oskar hagen
Berichten: 3
Lid geworden op: 07-10-2006 09:56
Locatie: s'Gravendeel

11-10-2006 09:47

Hoi Klaas
de ankers die je laat zien die heb ik ook. Het nadeel vindt ik echter dat je dan altijd een schuine lijn hebt. Zo'n anker ligt altijd een eind van je boot en ik hou niet zo van minimaal drie schuine touwen naar mijn boot toe.
Bovendien had ik het idee dat als je een blok beton naast je boot laat zakken van ongeveer 25 kilo per stuk dat je boot dan ook stiller licht doordat je veel minder touw uit hebt staan. De speling is veel minder.
Heeft iemand ervaring met deze opzet, dus drie blokken beton van 25 kilo met een oog erin gegoten naast je boot laten zakken als ankers?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-10-2006 12:41

oskar als je boot omhoog komt door een golf zal het stuk beton opgelicht worden waardoor je boot gaat wandelen tevens kan je onder schuin anker touw door drillen en niet onder verticaal anker touw
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

11-10-2006 13:13

Hoi,

ik zal deze week foto's maken van onze ankers.

Mvg Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Oskar hagen
Berichten: 3
Lid geworden op: 07-10-2006 09:56
Locatie: s'Gravendeel

11-10-2006 13:25

Martijn je hebt gelijk maar ik leg mijn boot meestal vast op hooguit een meter diepte dus dan hoef ik er meestal niet echt onder door te drillen. Alleen de grond is zo hard dat ik mijn steekstokken niet in de grond krijg. Zelf heb ik de ervaring dat de ankers die klaas laat zien onvoldoende in de grond grijpen om echt te verankeren of je moet ze echt 15 m van de boot leggen dan hebben ze een betere hoek om in de grond te verankeren.

Ben benieuwt naar nog andere ideeen. Zijn er ook mensen die de winter door vissen op de boot?
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

11-10-2006 16:13

Wij maken gebruik van 3 ankers. 1 groot klap-anker met 2 meter ketting aan de voorkant van de boot en 2 klap-ankers vanaf de achterkant van de boot naar links en naar rechts.

Dit houdt de boot redelijk in bedwang al wil de voorkant nu wel eens gaan 'pendelen'. Met zand gevulde brandblussers zou absoluut geen optie zijn waar ik vis want dat houdt echt niets tegen met flinke golven.
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

11-10-2006 17:05

Ik gebruik gewoon 4 steekstokken van 6 meter. Nadeel is dat je ze niet kan gebruiken op stukken dieper dan 3,5 meter. Maar tot nu toe heb ik daar geen problemen mee ondervonden op het water waar ik vis. Als ik aan de onderkant van een talud wil vissen, dan zet ik mijn steekstokken aan de bovenkant van het talud.. eitje.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

15-10-2006 14:42

Sorry vergeten foto's te maken
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Marcel Kloos
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-10-2006 16:39
Locatie: Maascity

25-10-2006 21:57

wil ook nogwel even mn steentje bijdragen,ik vis al 5 jaar vanaf een polyesterbootje van ruim 5 meter en bij mij werkt de steekstok ook verreweg het best.Met harde wind inderdaad eerst een anker laten zakken met een meter of 5 tot 7 lijn,bootje gewoon door de wind in de juiste richting laten draaien en vervolgens de stokken op het gemak zetten,meestal 2 maar soms ook wel 3 of 4.Hierna haal ik zelf altijd het anker weer weg,ivm de uitstaand ankerlijn.Op mijn water heb ik wel het voordeel dat ik de stokken diep kan steken dus dat is inderdaad wel afhankelijk per water.Ik moet toegeven dat met echt slecht weer,dan bedoel ik dus vanaf windkracht 7 ,ik ook wel is van de stokken geblazen ben maar ik kan je verzekeren dat dan een ankertje je ook niet echt gaat redden,dan moet je gewoon de luwte in.
Zouden jullie trouwens ook nooit meer terug willen naar de kantvisserij vanuit de bivvy?
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

25-10-2006 22:27

HAHA Marcel dat heb ik ook en daarom doe ik dat ook nog steeds weleens. Elke keer als ik dan vanaf de kant vis zit ik weer met die boot in m'n hoofd en vind ik mezelf gestoord dat ik niet op het water drijf voor die gemene stek waar niemand bij kan komen! Het gras is altijd groener aan de overkant tog?
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

26-10-2006 13:57

Als ik weer vanaf de kant zou moeten gaan vissen, dan verkoop ik liever mn sprotje. Af en toe is niks mis mee, maar moet wel weer snel de boot inkunnen 8)
Marcel Kloos
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-10-2006 16:39
Locatie: Maascity

27-10-2006 09:25

Je zult mij inderdaad ook niet vaak meer in een bivvy aantreffen,laat mij maar lekker op het water schommelen,lekker makkelijk verkassen,2 stokken los en gaan,richting die ''onbereikbare'' stek.Ik kan nu al weer niet wachten tot vanmiddag.....lekker weer een weekendje de Titanic op!!
Andy Liu
Berichten: 87
Lid geworden op: 20-12-2010 19:52

19-03-2011 22:11

waar kan je de steekstokken kopen? iemand een tip? of alu..
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

24-03-2011 11:17

voor houten stokken....vraag het eens aan een marktkraam bouwer.
voor aluminium heb je mooie vlaggen masten.

succes.
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.