Tip: breekpen voor de buitenboormotor

Plaats reactie

Wat vind je van deze tip?

Leuk deze tip, daar wil ik er nog wel meer van
8
89%
Nee laat maar, geen behoefte aan
1
11%
 
Totaal aantal stemmen: 9
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

19-03-2006 18:39

Omdat er toch best veel mensen deze botenrubriek bezoeken die nog weinig ervaring hebben met het varen en vissen met de boot zal er zo nu en dan een tip geplaatst worden voor het gebruik van een boot of motor, zodat iets meer kennis en ervaring opgedaan kan worden.

Om te beginnen; de breekpen.

Afbeelding

Onlangs sprak ik een medeboarder en goede vriend die vol enthousiasme een bootje met een buitenboordmotor (BBM) had gekocht. Kennis en ervaring hiermee had hij echter nog niet. Dat bleek ondermeer toen het over de breekpen ging.
De breekpen is een klein onderdeeltje van de bbm, maar wel een heel belangrijk onderdeeltje. Het is een metalen pinnetje dat de schroef van de bbm vastzet op de schroefas, zodat de schroef gaat draaien als je gas geeft. Het is immers de bedoeling dat je vooruitkomt, niet?

Maar wat nou als je in een ondiep stuk vaart en je raakt met de staart van de motor de bodem, of een onverwacht obstakel? Op dat moment raakt de motor geblokkeerd omdat de schroef niet meer kan draaien terwijl je wel gas geeft, met alle mogelijke vervelende gevolgen van dien!

Op dat moment knapt het borgpennetje in de schroef, waardoorde as weer vrij kan ronddraaien maar nu zonder de schroef, het lijkt een beetje op een soort van vrijloop-stand. Dit voorkomt dat de motor beschadigt.

Okee, je bent hevig geschrokken, maar de motor doet het gelukkig nog, maar je vaart op het water, en je motor heeft nu geen stuwkracht meer omdat de schroef niet meer draait! Vooral als je een flink stuk kanaal bent afgevaren, of je sessie is nog niet voorbij is dit natuurlijk klote! Zorg daarom altijd dat je een reserve pennetje bij je hebt. Deze zijn voor een paar centen aan te schaffen bij de botenzaak.


Hoe vervang je de breekpen?
Een tangetje kan handig zijn hierbij

Als eigenaar van een BBM heb je waarschijnlijk al gezien hoe de staart en de schroef eruit zien. De schroef zit op de schroefas en de schroef is vergrendeld door een puntig dopje, dat meestal vastzit met een splitpen. (afb.1) Verwijder de splitpen, het dopje en eventuele afsluitringen tot de as zichtbaar is, en de inkeping waar de borgpen in hoort.
(afb.2, foto1)

Afbeelding
Afbeelding
Verwijder de oude pen en steek de nieuwe door de as, en in de inkepingen in de schroef, plaats daarna alle onderdelen weer terug en klaar is Kees!

Je ziet, het is maar een kleine handeling, maar hij kan je een hoop ergernis en roeien schelen. Ik bewaar een pennetje in mijn portemonnee, zodat ik er altijd een bij me heb.

Probeer het eerst eens op het droge zodat je niet voor verassingen komt te staan. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, en ik hoor ook graag of jullie behoefte hebben aan meer van dit soort tips of niet!

Succes!

Sjoerd
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

19-03-2006 19:17

Sjoerd,

Bedankt voor de erge duidelijke uitleg.
Zodra ik hier alles op orde heb zal ik me zeker een aantal van die pennetjes gaan aanschaffen.

Mocht je nog meer van zulke tips hebben graag man!
Plaatsen die hap!
Als andere nog speciale BBM tips hebben. Lezen we die natuurlijk ook erg graag.

Ik heb alleen nog maar tips over servicebeurtjes, en hoe het NIET moet.
Brrrr.

Groet, Frank
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

19-03-2006 19:26

Sjoerd,
vooral méér plaatsen dit soort tips !

Frenkie,
kom maar op met die verhalen... :D
CarpeR Diem
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

19-03-2006 21:31

Net zo belangrijk is om ook een nieuwe splitpen bij je te hebben. Wil je het helemaal voor elkaar hebben zorg dan ook voor een reserve moer.
Voordat je ga sleutelen aan de schroef zorg dan dat de motor niet kan starten. Als deze warm is, is soms een kleine ruk aan de schroef voldoende om de motor te starten met alle gevolgen van dien.
Als je niet aan de kant kan komen en je moet sleutelen vanuit de boot is het verstandig om een emmer (gedeeltelijk gevuld met water) onder de schroef te hangen zodat je, mocht je een onderdeel of gereedschap laten vallen, grote kans heb dat je deze weer in de emmer terug kan vinden.

Jos.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

20-03-2006 11:10

Bedankt voor de aanvulling Jos.

Zo houden we mekaar scherp :)

vr gr Sjoerd
jacco noordermeer

20-03-2006 21:15

nou sjoert ik ben 4 dagen aan het zoeken naar mijn breekpennetje maar kan hem nergens vinden :oops:

enig idee waar deze kan zitten bij motoren boven de 6pk?? :wink:
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

21-03-2006 19:03

Als je geen breekpen heb is er een slipkoppeling ingebouwd. Deze zit in de schroef, en is niets meer dan een rubber wat om de schroefas zit en in de schroef. Deze wordt op spanning gebracht door de moer op de schroefas, en moet met een momentsleutel op het juiste moment aangetrokken worden. Het rubber zet uit en klemt in de schroef en op de schroefas. In princiepe hoef je hier nooit iets aan te doen, tenzij de schroef veel geslipt heeft. Voor het juiste moment moet je je instructieboek raadplegen, en als je die niet heb, bij de dealer het moment opvragen

Jos.
jacco noordermeer

21-03-2006 19:13

thanks jos
was bedoelt als geintje,omdat ik niets zag over slipkoppelingen bij zwaardere modellen in het artikeltje :wink:



mocht je de moer toch verliezen, geen nood bij vooruit varen zal de schroef gewoon blijven zitten door de stuw kracht
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

21-03-2006 21:27

Inderdaad heren, met hele zware motoren heb ik geen ervaring. Wederom bedankt voor de aanvulling.

Ik ben ook geen alwetende he. Ik denk dat er verschillende mensen hier rondsurfen die er vele malen meer van af weten dan ik.

Als iemand ander overigens een goede tip heeft die hij met ons wil delen, stuur mij dan svp een PBtje :)

bedankt,

Sjoerd
Plaats reactie