Service beurtje voor de BBM
- Marco Mensing
- Berichten: 5504
- Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Tsja,
dat vroeg ik me ook al af ;
Ik wilde m'n bbm ook een beurt laten geven, maar wat doen ze dan eigenlijk ?
Nieuwe bougietjes, nw filtertje en eventueel stationair toerental afstellen ? zal toch niet al te moeilijk zijn ?? Aan het begin van het seizoen weer een nieuwe tank met mengsmering aanmaken met een goede olie en varen maar ?!
dat vroeg ik me ook al af ;
Ik wilde m'n bbm ook een beurt laten geven, maar wat doen ze dan eigenlijk ?
Nieuwe bougietjes, nw filtertje en eventueel stationair toerental afstellen ? zal toch niet al te moeilijk zijn ?? Aan het begin van het seizoen weer een nieuwe tank met mengsmering aanmaken met een goede olie en varen maar ?!
2takt kan je makkelijk zelf marco
nieuwe bougie"s
nieuwe staart olie
evt stationair afstellen kan je ook zelf
er zit bij de kabel op je carburateur een schroef voor deze
4 takt is iets anders
zit motorolie in het blok
olie filter
afstellen van nokkenas/distributie riem
staart olie
als je motor niet lekker loop kan je altijd nog naar een specialist gaan
nieuwe bougie"s
nieuwe staart olie
evt stationair afstellen kan je ook zelf
er zit bij de kabel op je carburateur een schroef voor deze
4 takt is iets anders
zit motorolie in het blok
olie filter
afstellen van nokkenas/distributie riem
staart olie
als je motor niet lekker loop kan je altijd nog naar een specialist gaan
- Marco Mensing
- Berichten: 5504
- Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Heb een twee taktje, moet dus wel te doen zijn.
Zal eens op zoek gaan naar alle toebehoren en vervangen. Staartolie ben ik tijdens een vlugge inspectie onder het kapje niets van tegengekomen, zal de volgende keer eens goed kijken
Zal eens op zoek gaan naar alle toebehoren en vervangen. Staartolie ben ik tijdens een vlugge inspectie onder het kapje niets van tegengekomen, zal de volgende keer eens goed kijken
- Sjoerd Groot
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Staartstukolie kan je als volgt vervangen.
Onder in de staart zie je twee schroeven, zie foto ( ik heb ze er even opgetekend maar zo ziet het er ongeveer uit):
De oude olie kan je eruit laten stromen door de onderste schroef los te draaien en de olie eruit te laten stromen.
Daarna ook de bovenste schroef losdraaien.
Bij de watersportzaak kan je de staartstukolie in een tube halen. zet de tube in het schroefgat en knijp olie in de staart totdat deze uit het bovenste schroefgat begint te stromen. Draai dan de bovenste schroef er weer in. Leg dan de motor neer zodat de olie niet uit het onderste gat stroomt, en draai dan de onderste schroef er weer in.
En klaar is kees!
Succes!
vr gr Sjoerd
Onder in de staart zie je twee schroeven, zie foto ( ik heb ze er even opgetekend maar zo ziet het er ongeveer uit):
De oude olie kan je eruit laten stromen door de onderste schroef los te draaien en de olie eruit te laten stromen.
Daarna ook de bovenste schroef losdraaien.
Bij de watersportzaak kan je de staartstukolie in een tube halen. zet de tube in het schroefgat en knijp olie in de staart totdat deze uit het bovenste schroefgat begint te stromen. Draai dan de bovenste schroef er weer in. Leg dan de motor neer zodat de olie niet uit het onderste gat stroomt, en draai dan de onderste schroef er weer in.
En klaar is kees!
Succes!
vr gr Sjoerd
- Albert v Hasselt
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
- Locatie: vught
hallo sjoerd
om de hoeveel tijd moet je die oilie verversen.
heb de mijne al een jaar of 7.en heb hem nooit ververst.
dus dat zal wel eens tijd worden denk ik. groetjes
om de hoeveel tijd moet je die oilie verversen.
heb de mijne al een jaar of 7.en heb hem nooit ververst.
dus dat zal wel eens tijd worden denk ik. groetjes
groetjes albert.en nog vele strakken lijnen toe gewenst
- Sjoerd Groot
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Dat zal dan wel eens tijd worden ja
De leeftijd van een motor wordt meestal in vaar-uren uitgedrukt. Ik weet niet precies bij hoeveel uur je het moet vervangen, maar als je het gevoel hebt dat je de motor veel gebruikt (wekelijks enkele uren) dan zou ik het een keer per jaar doen. Ik heb het zelf twee jaar geleden gedaan. Misschien dat ik het na dit seizoen weer doe. Ik heb in die periode ook maar een stuk of 10 sessies gevist en een stuk of 10 rondvaartjes van een half uur gemaakt. Zo'n tube kost trouwens ook niet de hele wereld hoor... Voor preciezere maatstaven voor het verversen zou ik toch even een watersprtzaak/monteur raadplegen...
Ohja, schroeven die heel erg vast zitten (als je het in 7 jaar niet gedaan hebt kan je loskrijgen door er een grote platte schroevedraaier op te zetten en een paar harde klappen met een hamer op te geven...
Mocht je per ongeluk een schroef lam draaien, dat kan, het is immers metaal. Laat het dan niet zitten want dan sijpelt hij onheroepelijk leeg. Ga dan naar een monteur en laat er een grotere schroef in tappen. Dit kost samen met olie verversen een paar tientjes.
vr gr Sjoerd
De leeftijd van een motor wordt meestal in vaar-uren uitgedrukt. Ik weet niet precies bij hoeveel uur je het moet vervangen, maar als je het gevoel hebt dat je de motor veel gebruikt (wekelijks enkele uren) dan zou ik het een keer per jaar doen. Ik heb het zelf twee jaar geleden gedaan. Misschien dat ik het na dit seizoen weer doe. Ik heb in die periode ook maar een stuk of 10 sessies gevist en een stuk of 10 rondvaartjes van een half uur gemaakt. Zo'n tube kost trouwens ook niet de hele wereld hoor... Voor preciezere maatstaven voor het verversen zou ik toch even een watersprtzaak/monteur raadplegen...
Ohja, schroeven die heel erg vast zitten (als je het in 7 jaar niet gedaan hebt kan je loskrijgen door er een grote platte schroevedraaier op te zetten en een paar harde klappen met een hamer op te geven...
Mocht je per ongeluk een schroef lam draaien, dat kan, het is immers metaal. Laat het dan niet zitten want dan sijpelt hij onheroepelijk leeg. Ga dan naar een monteur en laat er een grotere schroef in tappen. Dit kost samen met olie verversen een paar tientjes.
vr gr Sjoerd
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
- Locatie: Heemskerk
Staartstuk olie minimaal ieder jaar wisselen, als je veel gebruik maakt van de motor meerder keren.
Er komt altijd water tussen de afdichting van de schroefas. Dit kan je zien als je de olie aftapt, deze is dan grauw/grijs van kleur. De olie moet helder zijn. Als er water in je staartstuk zit heb je kans dat bij vorst het staartstuk stuk vriest.
Bij een 4-tact gewoon ieder jaar de motorolie verwisselen, dit omdat de olie verouderd. Een aanhangmotor heeft liggende zuigers, deze slijten sneller omdat in rust de olie naar de onderzijde van de zuigers zakt, en er bij een koudestart altijd wat kool tussen de zuiger en cilinder door in de olie komt.
Jos
Er komt altijd water tussen de afdichting van de schroefas. Dit kan je zien als je de olie aftapt, deze is dan grauw/grijs van kleur. De olie moet helder zijn. Als er water in je staartstuk zit heb je kans dat bij vorst het staartstuk stuk vriest.
Bij een 4-tact gewoon ieder jaar de motorolie verwisselen, dit omdat de olie verouderd. Een aanhangmotor heeft liggende zuigers, deze slijten sneller omdat in rust de olie naar de onderzijde van de zuigers zakt, en er bij een koudestart altijd wat kool tussen de zuiger en cilinder door in de olie komt.
Jos
- Marco Mensing
- Berichten: 5504
- Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
De antifouling topic heb ik even gesplitst, kunnen we hier verder tips uitwisselen over het onderhoud aan bbm
sjoert je maakt een grote fout kerel
aftap punt zit onder de verdikking bij de as waar je schroef op gemonteerd word
en het ontluchtings punt zit er net boven
draai bijde schroeven los en laat de oude olie in een bakje lopen
pak dan de tube met nieuwe olie
plaats deze in het onderste gat en knijp net zo lang totde olie aan de bovenste schroef er uit loopt
draai dan de bvenste schroef terug vast
haal de tube weg en draai ook de onderste schroef terug vast
klaar is sjoert/marco/albert
aftap punt zit onder de verdikking bij de as waar je schroef op gemonteerd word
en het ontluchtings punt zit er net boven
draai bijde schroeven los en laat de oude olie in een bakje lopen
pak dan de tube met nieuwe olie
plaats deze in het onderste gat en knijp net zo lang totde olie aan de bovenste schroef er uit loopt
draai dan de bvenste schroef terug vast
haal de tube weg en draai ook de onderste schroef terug vast
klaar is sjoert/marco/albert
- Marco Mensing
- Berichten: 5504
- Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Jacco,
zal ik 't zooitje maar gewoon 7 Mrt ff meenemen ?
zal ik 't zooitje maar gewoon 7 Mrt ff meenemen ?
- Marco Mensing
- Berichten: 5504
- Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Dan kost het mij waarschijnlijk alleen al 10 minuten om de schroeven te vinden, dan nog eens 15 minuten om ze los te krijgen...
Dan 20 minuten om af te tappen en zelf onder de olie te zitten, dan weer 15 minuten om bij te vullen, etc etc
Maar ik begin zelf met prutsen, misschien leer ik dan ook nog wel wat !
Dan 20 minuten om af te tappen en zelf onder de olie te zitten, dan weer 15 minuten om bij te vullen, etc etc
Maar ik begin zelf met prutsen, misschien leer ik dan ook nog wel wat !
- Sjoerd Groot
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
jacco noordermeer schreef:sjoert je maakt een grote fout kerel
aftap punt zit onder de verdikking bij de as waar je schroef op gemonteerd word
en het ontluchtings punt zit er net boven
draai bijde schroeven los en laat de oude olie in een bakje lopen
pak dan de tube met nieuwe olie
plaats deze in het onderste gat en knijp net zo lang totde olie aan de bovenste schroef er uit loopt
draai dan de bvenste schroef terug vast
haal de tube weg en draai ook de onderste schroef terug vast
klaar is sjoert/marco/albert
Jacco, ook jij maakt een grote fout, het is sjoerD
Inderdaad zit de onderste schroef onder de schroef(hiermee bedoel ik de propellor, om verwarring te voorkomen )
Maarja ik kon op marktplaats ff geen geschikte foto vinden van een BB, dus ik had er snel ff wat schroefjes op getekend. Mea culpa...
Ik zie de mensen al zoeken naar die schroefjes
vr gr Sjoerd
er zitten maar 2 schroeven in het gedeelte achter de schroef marco
kan niet missen
kan niet missen
- Sjoerd Groot
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Ik gooi er ff een nieuw onderwerpje in:
Waarmee schilderen jullie de staart van je BBM?
Ikzelf heb er 2 lagen menie op geschilderd en daarna 2 lagen met een spuitbus overheen. Ik heb overigens het idee dat het gewoon belangrijk is om regelmatig bij te werken en dat het niet perse de kwaliteit van de verf die je erop smeert. Doordat de staart het merendeel van het jaar in het water hangt en doordat er veel zand e.d. woelt zal het toch vrij snel weer slijten denk ik.
De menie en spuitverf houden zicht overigens uitstekend!
vr gr Sjoerd
Waarmee schilderen jullie de staart van je BBM?
Ikzelf heb er 2 lagen menie op geschilderd en daarna 2 lagen met een spuitbus overheen. Ik heb overigens het idee dat het gewoon belangrijk is om regelmatig bij te werken en dat het niet perse de kwaliteit van de verf die je erop smeert. Doordat de staart het merendeel van het jaar in het water hangt en doordat er veel zand e.d. woelt zal het toch vrij snel weer slijten denk ik.
De menie en spuitverf houden zicht overigens uitstekend!
vr gr Sjoerd
waarom bij houden als je weet dat het toch hard slijt?
trouwens de motor roest niet hoor
ook is het beter om de motor op te klappen als je niet vaart
aangroei in de water wegen van de koeling zorgen anders voor problemen
+ dat je impeller (waterpomp)niet voldoende kracht heeft voor koeling
met alle gevolgen van dien
trouwens de motor roest niet hoor
ook is het beter om de motor op te klappen als je niet vaart
aangroei in de water wegen van de koeling zorgen anders voor problemen
+ dat je impeller (waterpomp)niet voldoende kracht heeft voor koeling
met alle gevolgen van dien
-
- Berichten: 616
- Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
- Locatie: zaanstad
- Contacteer:
mijne word altijd 1 keer per jaar bij de dealer nagekeken en vaarklaar gemaakt.
ideal me boot ligt bij dezelfde jachtwerf
mvg luuk
ideal me boot ligt bij dezelfde jachtwerf
mvg luuk
plassen zijn perfeckte viswateren,
- Stefan Kazen
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
- Locatie: Zuid-Holland
Ook die van mij (Jonhson 5 pk 2-tact) vorig jaar naar de dealer gebracht voor een service beurt.
Probleem is echter dat ze er niet in slagen de motor stationair te laten lopen (ikzelf ook niet )
Best lastig als je de lijnen uitvaart met de boot en telkens de motor uitvalt zodra het gas wordt losgelaten...
Bovendien krijgt de motor, na het in de versnelling zetten, een klap omdat er simpelweg wat gas gegeven moet worden om de motor draaiende te houden.
gr,
Probleem is echter dat ze er niet in slagen de motor stationair te laten lopen (ikzelf ook niet )
Best lastig als je de lijnen uitvaart met de boot en telkens de motor uitvalt zodra het gas wordt losgelaten...
Bovendien krijgt de motor, na het in de versnelling zetten, een klap omdat er simpelweg wat gas gegeven moet worden om de motor draaiende te houden.
gr,
- Sjoerd Groot
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Stefan, heb je al wel zelf geprobeerd om het gaskabeltje wat hoger af te stellen? Normaal gesproken als je het schroefje losdraait, de kabel wat aantrekt en dan weer vastzet zal hij meer gas geven, ook als de gashendel op 0 staat. Tenminste, als je ook een vrijloop op je motor hebt. En die 'klap' die de motor krijgt die ervaar ik ook. Maar volgens mij ontkom je hier niet echt aan. Wanneer je een auto koppelt in de versnelling moet je ook wat extra gas geven. Helaas heb ik geen koppelingspedaal maar een 'alles of niks knopje'
Jacco, waarom bijhouden?
Omdat het metaal niet roest wel wit uitslaat en axideert of corrodeert of hoe heet dat? het metaal wordt wel aangestast in elk geval. We praten hier over een motor van >10 jaar oud. Wanneer ik de motor opklap komt deze nooit helemaal uit het water. En bijhouden...
Ik heb hem bij het grote opknappen van mijn boot en motor ook even bijgewerkt. Hij gaat er echt niet 2 keer per jaar uit om bij te werken ofzo hoor! :0 Maar als je je boot uit het water haalt voor de winter en je ziet wat plekjes: hup even met de spuitbus erover. Paar minuten en weer een seizoen goed.
vr gr Sjoerd
Jacco, waarom bijhouden?
Omdat het metaal niet roest wel wit uitslaat en axideert of corrodeert of hoe heet dat? het metaal wordt wel aangestast in elk geval. We praten hier over een motor van >10 jaar oud. Wanneer ik de motor opklap komt deze nooit helemaal uit het water. En bijhouden...
Ik heb hem bij het grote opknappen van mijn boot en motor ook even bijgewerkt. Hij gaat er echt niet 2 keer per jaar uit om bij te werken ofzo hoor! :0 Maar als je je boot uit het water haalt voor de winter en je ziet wat plekjes: hup even met de spuitbus erover. Paar minuten en weer een seizoen goed.
vr gr Sjoerd
sjoert prima moet je zelf weten natuurlijk
als je dan al gaat verven pak dan de dek lak voor schepen
deze kan goed tegen een stootje en is er speciaal voor metaal
als je dan al gaat verven pak dan de dek lak voor schepen
deze kan goed tegen een stootje en is er speciaal voor metaal
- Ton van der Bruggen
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
- Locatie: Vught
Albert v Hasselt schreef:hallo sjoerd
om de hoeveel tijd moet je die oilie verversen.
heb de mijne al een jaar of 7.en heb hem nooit ververst.
dus dat zal wel eens tijd worden denk ik. groetjes
Ja, en hoeveel jaar heb je hem al niet gebruikt?
6.5?
Toon mix, anders nix!