bankje of roeibank in polyester boot

Plaats reactie
Peter Bruil
Berichten: 80
Lid geworden op: 02-11-2004 22:59
Locatie: Doetinchem

14-12-2005 21:22

Ik heb een enkelwandige polyester boot gekocht van 3 meter lang bij 1,50 breed.

Hier zitten nog geen bankjes in. Wat ik op verschillende foto's zie, is gewoon een plank die aan beide kanten rust op een soort binnenring in de boot.

Mijn boot heeft niet zo'n binnenring, hoe moet ik nou bankjes in mijn boot maken? Als iemand mij kan helpen met een goede tip zou ik dat heel erg fijn vinden.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

14-12-2005 23:20

Peter, mijn boot heeft wel een binnenring, maar ik vermoed dat het een aluminium of koperbuis is waar polyester overheen is geplakt.

Misschien kan je een balk of lat aan de zijkant bevestigen waarop het bankje dan kan steunen.
Als je die bevestiging van hout maakt, plak er daarna geen polyestervezels meer overheen. het hout kan water bevatten/opzuigen en voor osmose zorgen.

Als je niet zo'n binnenring hebt, zou ik wel voor een lange balk kiezen van bijvoorbeeld 50 cm. bevestigd met meerdere schroeven. dan wordt het gewicht in elk geval verdeeld over een groiter gedeelte van de wand.

Eventueel kan je onder het bankje, nog 1 of twee steunpootjes maken? Wanneer die pootjes dan ook weer op een houten plaat staan wordt oiok het gewicht dat op de bodem rust weer verdeeld.

Ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel. Zelf heb ik de boegplaat zo verstevigd, zoals je op de foto kunt zien:

Afbeelding

Als je twee of drie van zulke pootjes gebruikt en twee balkjes aan de zijkant kom je al een heel eind denk ik.

vr gr Sjoerd
Peter Bruil
Berichten: 80
Lid geworden op: 02-11-2004 22:59
Locatie: Doetinchem

15-12-2005 15:55

Ik snap het al wel, met die foto erbij is wel makkelijk. Nu heb ik een idee wat ik ongeveer moet gaan doen. Bedankt.
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

15-12-2005 18:21

Met epoxy van de IJssel kun je vrijwel alles op polyester lijmen
Dit is een wat dikke witte pasta die je moet aanmaken met de harder die er wordt bijgeleverd.
Je kunt hiermee links en rechts een klos van bijvoorbeeld 5 bij 5 cm dikte
en de lengte van je bank op de binnenkant van je boot lijmen
Je moet dan wel eerst even de te lijmen plekken op je boot afkrabben tot op het kale polyester daarna de delen goed diik insmeren met de pasta en tegen het polyester drukken zodat de pasta er aan de randen er tussen uit komt,deze kun je met een oud teelepeltje langs de randen afwerken.
Je kunt ze met een lijmtang op hun plaats houden of met schroeven van af de buiten kant(door de epoxy is het gelijk weer waterdicht)wel eerst even alles pas maken voordat je de lijm opbrengt.
Later kun je de bank er op vast schroeven of een construktie maken waardoor de bank los over de klossen valt(bijv. met latjes onder de bank die over de klossen vallen.
Het uitharden duurt een nacht ongeveer ,al naar gelang de temperatuur
Ik zou het niet bij vorst doen maar wachten op wat aangenamere temperaturen



gr Gerrit
Peter Bruil
Berichten: 80
Lid geworden op: 02-11-2004 22:59
Locatie: Doetinchem

15-12-2005 19:07

Das ook een goede tip. De boot van mij ligt droog en warm dus dat uitharden zal geen probleem zijn.

Waar kun je dat materiaal kopen?
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

15-12-2005 21:42

Meer info staat op http://www.de-IJSSEL-coatings.nl
Ook hebben zij DD lak in hun programma dit is een van de beste lakken
als het om verf voor polyester gaat Het vloeit zeer mooi en als je het goed doet is het net of het gespoten is

googgle even de ijssel coatings en je krijgt tal van leveranciers

gr Gerrit
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

15-12-2005 22:00

Sjoerd,

Is die boot van jou erg zwaar?
En moet jij, als je hem te water wil laten echt een helling hebben? Of kan je hem met beetje handigheid ook op andere plekken te water laten? (nu weet ik dat die van jou een ligplaats heb.. maar istie handelbaar?)

Groet,
Frank
jacco noordermeer

16-12-2005 14:29

frank je kan ook hier ff komen oefenen met de boot van jou keuze
kheb er nog 1 liggen :wink:
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

17-12-2005 18:31

Inderdaad Gerrit, DD coating van De Ijssel is één van de beste coatings die er is. Goed te bewerken, sterk en mooi glad. Dat blauw op de mijne is oo DD coating.

Ik zou wel zorgen dat het hout op de een of andere manier beschermd wordt, ook omdat je die epoxy op de 'blote' vezel plakt.

voorbeeldje:
In het midden van mijn boot zie je op de bodem twee dingen uit de bodem steken. Ik vermoed dat er vroeger gezeild is met dit bootje en dat er een mast ofzo in heeft gestaan. Dit zijn steunen van hout afgewerkt met polyestermatten, epoxy en kit. Het hout hierbinnenin is altijd vochtig en droogt niet. Het begint een beetje te rotten dat hout. Iets waar ik totaal niet gelukkig mee ben. Aankomend voorjaar sloop ik die dingen er ook uit denk ik, om te voorkomen dat dat stuk van de bodem nog langer aan dat vocht bloot gesteld wordt. De boot zat voorheen niet goed in de verf dus ik denk dat de binnenkant niet goed is afgewerkt. Schade die hierdoor wordt veroorzaakt zie je niet altijd direct maar kan maanden/jaren later wel leiden tot osmose.

Pas hier dus goed mee op.

Frank. Mijn bootje is met 3, en als je een beetje sterk bent met 2 man in en uit het water te halen.

Meestal dragen we de boot het schuione talud af. Onderaan heb je een metertje vlakke oever, dan de biels van de kanaal wand en dan het water, zoals op de meeste vaarten en kanalen. Op die biels leggen we vaak de cirpo onthaakmat om de boot te water te schuiven. Aandersom trekken we de boot ook weer over die onthaakmat uit de boot.
Met z'n tweeen op het trailertje tillen en klaar is Sjoerd. Wanneer je de boot in het water schuift, pas dan wel op dat de boot zo min mogelijk om die biels rust. De boot balanceert dan met zn volle gewicht op een dun randje en als je een lange boot hebt zou dat wel eens nadelige gevolgen kunnen hebben. ;) In dat geval is zijwaarts te water laten beter denk ik.


Hoezo Frankie, ambities voor een eigen bootje?

Peter, succes met je bankje!

vr gr Sjoerd
Peter Bruil
Berichten: 80
Lid geworden op: 02-11-2004 22:59
Locatie: Doetinchem

21-12-2005 15:22

Dat bankje gaat wel lukken met deze tips. Wordt wel pas januari voor dat ik er aan ga beginnen, want de boot moet verder ook nog helemaal opgeknapt worden.

Nu eerst maar ff kerstmis en oud en nieuw.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

21-12-2005 17:22

Als ik mij goed herinner was de minimumtemperatuur om DD coating te verwerken 10 graden. Kan ook 8 of 12 geweest zijn. Het is wel raadzaam je daar aan te houden, want het kan de strekte van je laklaag beinvloeden.

succes,

vr gr Sjoerd
Peter Bruil
Berichten: 80
Lid geworden op: 02-11-2004 22:59
Locatie: Doetinchem

23-12-2005 07:04

Het scheelt dat we de boot binnen hebben liggen in een spuitkabine, lekker bij de kachel werken dus :lol:
Plaats reactie