luchtbodem ipv lattenbodem of houten vloer in rubberboten

Plaats reactie
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

06-12-2004 23:29

Had eigenlijk een vraag heeft er iemand ervaring met luchtbodems ?
Is het mogelijk om rechtstaand te drillen ? Ben mss van plan een rubberboot met een luchtbodem te kopen dus geef jullie meningen of ervaringen !!

mvg ronnyke
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

06-12-2004 23:36

heb je een hoop gemak van , heb het zelf nog niet maar mijn vismaat wel
heeft een hoop voordelen vind ik.
kan o.a. niet rotten en je ben sneller klaar .

gr. ruud
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

07-12-2004 07:30

Is wel minder stabiel. Neem een houtenbodem... kan niet lek en is steviger en stabieler.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-12-2004 09:38

ronny geens schreef:Had eigenlijk een vraag heeft er iemand ervaring met luchtbodems ?
Is het mogelijk om rechtstaand te drillen ? Ben mss van plan een rubberboot met een luchtbodem te kopen dus geef jullie meningen of ervaringen !!

mvg ronnyke

Rechtopstaand drillen kan ik je ten alle tijden afraden in een rubberboot, beter is het om op je knieen te zitten of vanaf de bank.
Je haak zal maar losschieten of zo :roll:
gr
Hans Brinkel
p.s mischien bij hele grote (ik zeg maar wat 6 persoons?) rubberboten met een harde vloer dat het wel mogelijk is ?.
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

07-12-2004 10:34

Gebruik nu altijd een 3.10 zodiac met houten bodem en daar dril ik als het windstil toch bijna altijd rechtstaand in.Zoek een kleintje te kopen als trekkertje en om op putten voor in de buurt te gebruiken. Past namelijk opgeblazen in mijn transporterke. Maar wil eigenljk wel in de boot kunnen staan om in het water te kunnen kijken drillen zou ik dan eventueel nog op de knieen kunnen doen.Zou graag de voordelen en nadelen van een luchtbodem weten en ervaringen van andere vissers.

mvg ronnyke
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

07-12-2004 15:30

Ik heb een airdeck in mijn quicksilver.
Lek gaat ie niet snel, ding is best stevig.
En om na 5 jaar een keer een nieuwe bodem te kopen is denk ik ook wel te bekostiggen?

Staand drillen doe ik niet, zit altijd op mijn knieen in de boeg.
Ik ben 2.04 en dan krijg je een soort hijskraan op een heel klein platform.

Verder heb ik ook ervaring met houten bodemplanken zeulen voor een zodiac, dat is echt niks.
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

07-12-2004 16:06

Hoi Ronny,

Een vriend van mij heeft ook een rubberboot met opblaasbare bodem die hem prima bevalt. Zelf heb ik vanuit deze boot ook meerdere malen vissen gedrild en dit is mij prima bevallen. Omdat ik geen voordelen zie in het staand drillen doe ik dit altijd zittend vanaf het bankje.

Voordeel van een oplaasbare bodem is het kleine pakketje tijdens het vervoer. Tevens wil het bij rubberboten met een houten bodem nog weleens voorkomen dat op het punt waar de bodem het rubber van de buitenband raakt door de wrijving uiteindelijk een poreus rubber onstaat. Uiteindelijk kan hij dan op deze punten gaan lekken.

Met vriendelijke groet,

Martin Post
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

07-12-2004 16:10

ik heb een houten bodem ik m'n quicksilver, namelijk 3 planken.
geen latten dus. die planken zijn ook fijn, alleen het kost veel moeite om ze in erin te leggen. heb er maar liefst 10 cm vanaf moeten zagen om ze er met gemak in te leggen, nu lukt het met wat moeite. Het lastigste is het bevestigen van die alu stripjes, heb je toch echt 2 man voor nodig.

m'n maat heeft een opblaasbodem, dit is echt reuze fijn. het is lekker ligt en je pompt het zo op. compact en net zo stabiel als een houten bodem.

als ik zou kiezen dan had ik nu de opblaasbodem gekocht, het kost wel iets meer maar je hebt er veel meer profijt en gemak van.

groeten
chris
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

07-12-2004 22:08

Denk da dan toch ga kiezen voor een opblaasbodem. Omdat ik hem in belgie nodig heb op kleine wateren en in frankrijk als trekkertje.
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

12-12-2004 22:34

Heb gekozen voor een houten bodem omdat deze nog nieuw was en het bootje in goede staat is en vooral goedkoop was. :lol:

Hij kan toch opgeblazen in mijn bus dus laat hem hier altijd opgeblazen staan.Dus moet ik hem ook nie meer afbreken. Enig nadeel weegt hij natuurlijk wel een beetje meer.

gr ronnyke
jan mertens
Berichten: 44
Lid geworden op: 20-08-2005 16:35
Locatie: Westerlo (B)

13-07-2007 03:03

Ik sta op het punt om een "yam by zodiac 280 sti" te kopen met een opblaasbodem. Een boot uit een einde reeks en dus interessant geprijsd. Nu vraag ik me af hoe sterk die bodem werkelijk is ten opzichte van een houten vloer. Ik doel dan vooral op het transporteren van materiaal, en regelmatig verkassen. Er gaat toch een heleboel materiaal mee naar frankrijk en dingen als een stretcher en dergelijke hebben uitsteeksels die volgens mij een opblaasbodem zouden kunnen beschadigen. Klopt dit? Ik dacht eraan om een plank op maat te zagen voor extra bescherming, of kan ik voor dergelijke doeleinden beter een boot met houten of aluminium vloer nemen?
K. van den Herik

13-07-2007 10:03

Jan,

Ik heb een opblaasbodem gehad en heb nu een vlonder..

opblazen is super makkelijk. Erg licht, maar een houtenvlonder is vel malen steviger en stabieler.

Ik heb de bodem lek gehad door een ssteenjte onder mijn schoen. Daar waar ik instapte heb ik een trespa plaatje gelegd. Daarna geen problemen meer hgehad, tot de boot gejat werd.

Nu heb ik dus een houten vlonder en tob me de kolere, maar dat getob is niet voor een uurke toch?

Jacco heeft zelf een houten vlonder gemaakt. Dus dat zou ook een optie kunnen zijn .

MVG

Klaas
jan mertens
Berichten: 44
Lid geworden op: 20-08-2005 16:35
Locatie: Westerlo (B)

13-07-2007 12:18

Klaas,

Als ik de boot enkel in Frankrijk zou gebruiken zou ik meteen voor een boot met houten vloer gaan, omwille van de stevigheid en stabiliteit. De opblaasbodem leek me wel zo handig om hem in België te kunnen gebruiken voor korte nachtjes vissen en snelle voersessies.

Dus ik begrijp dat als ik zelf voor een stevigere bedekking zorg dat de opblaasbodem best bestand is tegen schoenen/steentjes/materiaal.
Wat is trespa precies? :oops: Ik was van plan om een triplex plaat, bekleed met vasttapijt erin te plaatsen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-07-2007 12:30

Chris Kroesen schreef:ik heb een houten bodem ik m'n quicksilver, namelijk 3 planken.
geen latten dus. die planken zijn ook fijn, alleen het kost veel moeite om ze in erin te leggen. heb er maar liefst 10 cm vanaf moeten zagen om ze er met gemak in te leggen, nu lukt het met wat moeite. Het lastigste is het bevestigen van die alu stripjes, heb je toch echt 2 man voor nodig.

m'n maat heeft een opblaasbodem, dit is echt reuze fijn. het is lekker ligt en je pompt het zo op. compact en net zo stabiel als een houten bodem.

als ik zou kiezen dan had ik nu de opblaasbodem gekocht, het kost wel iets meer maar je hebt er veel meer profijt en gemak van.

groeten
chris


Chris

Ik heb zelf een vortex ook met houten bodem, voor het bevestigen van de alu side bars heb ik wel een trucje. Leg onder je bodem een peddel waardoor ie iets omhoogkomt, dan kan je in je eentje makkeluijk die dingen eromheen wurmen
Gebruikersavatar
Jos van Dalum
Berichten: 280
Lid geworden op: 21-01-2004 15:20

18-07-2007 11:53

Hallo,

Toevallig heb ik gister een bodem voor mijn bootje gemaakt. Vooheen had ik 4 latten in het bootje liggen als bodem maar echt stabiel vond ik dit niet. Nu heb ik bij de Gamma 2 houten planken gehaald en op maat gemaakt, deze gebruik ik nu als bodem voor mijn bootje. De eerste test bij mij in de sloot heeft ie goed doorstaan. Moet alleen aan de zijkanten nog iets van bescherming aanbrengen zodat het doek van de boot niet beschadigd.

Hieronder een indruk van hoe het is geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Onder de houten planken liggen nog steeds de 4 latten om een goed draagvlak te krijgen en zodat niet alle druk op de 2 planken komt te liggen.

Nu maar afwachten of hij het in Frankrijk uit houdt.

Gr. Jos
jan mertens
Berichten: 44
Lid geworden op: 20-08-2005 16:35
Locatie: Westerlo (B)

18-07-2007 18:06

Knap gedaan Jos!
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

13-09-2007 16:58

Ik heb ruim 4 jaar een YAM 310 Sti, dus met die opblaas bodem. Daarvoor had ik een YAM 265S dat is een kortere met een harde plank die (zeker als het wat kouder is) pas na veel moeite in elkaar zat. Ook bij het opruimen was ik veel tijd kwijt. Bij de opblaasbare is het een kwestie van uitrollen, oppompen en varen. Daarna leeglopen, oprollen inpakken en wegwezen. Staan doe ik vaak in de Sti en heb geen onbalans. Met een 8 pk-tje erachter is het leuk speelgoed. springen over golven is erg grappigggg.
Planken / vlonders maken meer geluid!
Ik kan er ook heerlijk languit in liggen.....De bodem pomp ik wel hard op met de speciale pomp. Ook met een losse bodem kan je blijven drijven. (lekker zonnebaden) het lijkt dan wel een kruising tussen surfplank en luchtbed. Ik ben niet, meer dan bij de rest van de romp, bang dat de bodem lek gaat. Er ligt wel altijd een (oude) onthaakmat op (ook als ik vaar zonder te vissen). Pas op met vonkjes van je peuk!
Plaats reactie