Aantal Ah humminbird visvinder vs accu

Plaats reactie
bjorn sigger
Berichten: 26
Lid geworden op: 17-01-2004 14:23
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

13-07-2020 14:36

Goedemorgen,

Ik heb onlangs een Humminbird visvinder gekocht.

Echter wanneer ik de Humminbird `visvinder icm mijn fluistermotor 58 lbs gebruik (samen op 1 accu) gaat na verloop van tijd de visvinder uit.

Nu blijkt dat de Humminbird continu 12V stroom nodig heeft.

Nu wil ik de visvinder op een aparte accu aansluiten om deze zo continu 12V stroom te geven, zodat deze niet meer uitgaat.

Weten jullie wellicht hoeveel Ah gel accu dan voldoende is zodat de visvinder een hele dag meegaat om te vissen.

Wellicht bestaat er ook een andere oplossing voor dit probleem.

Graag zie ik een reactie tegemoet.

Alvast bedankt,

Bjorn
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

13-07-2020 15:01

de visvinder gaat uit omdat de accu leeg is ?...

een visvinder heeft continue 12v nodig idd )

normaal is een accu waarmee je ook vaart ruim voldoende (100Ah)... de electromotor kost 95% van de energie, en de visvinder misschien maar 5% ofzo....

als de visvinder na een tijdje vanzelf uitvalt, maar je kan wel nog doorvaren, is er iets anders aan de hand... misschien een slechte accu die teveel inzakt in voltage waardoor de dieptemeter uitvalt....

weet niet exact hoeveel een dieptemeter gebruikt, maar meen iets van 1 ampere... dus met een accu van 10 ampere doe je iets van 7-8 uur mee
bjorn sigger
Berichten: 26
Lid geworden op: 17-01-2004 14:23
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

14-07-2020 09:38

Goedemorgen,

het gaat inderdaad om een 105 Ah accu waar de visvinder en electromotor is op aangesloten.

Het punt is denk ik inderdaad dat als de accu leger wordt de visvinder niet continu 12 volt meer krijgt en uitvalt.

De vraagstelling is dan ook, als ik er een 2e accu naast zet hoeveel Ah deze dient te zijn om een hele dag mee te varen.

Groet,
Bjorn
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

14-07-2020 10:51

Als de visvinder uitvalt en de electro werkt nog dan is er iets anders aan de hand, dat los je niet op met een aparte accu. Kijk eens wat er gebeurt als je de visvinder aansluit op de volle 105ah zonder dat de electro aan staat, dan moet de visvinder meer dan 100 uur blijven werken.

Als de visvinder uitvalt, kun je hem dan meteen weer aanzetten, na een poosje of helemaal niet meer?

Als je toch een losse accu wil kopen, zoals Dennis zegt is 10ah dan meer dan voldoende.
Ik had zelf een 10ah accu en die ging een half seizoen mee voordat ik hem weer aan de lader zette.
Die stond dan natuurlijk niet hele dagen aan.
bjorn sigger
Berichten: 26
Lid geworden op: 17-01-2004 14:23
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

14-07-2020 12:00

Goedemorgen Bert,

Bedankt voor je bericht.

Ik heb de visvinder zondag nog een tijd van de polen afgehaald, toen de electromotor nog aangesloten was.
Toen ik de visvinder er weer op aansloot deed hij het weer een korte tijd, waarna deze ook weer uitviel.

Dus inderdaad als de visvinder uitvalt, kan ik hem na een poos weer aanzetten.

Ik denk dat ik dan dus voor de losse accu 10ah ga.

Maakt het nog uit of ik hiervoor een loodaccu of een gel accu neem?

Hoor graag,

Groet,
Bjorn
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

14-07-2020 23:45

Een lood of gel accu maakt niet uit, al helemaal niet omdat de accu hoogstwaarschijnlijk het probleem niet is.
Gebruikersavatar
Roy Noom
Berichten: 5
Lid geworden op: 23-11-2009 22:28
Locatie: Zaanstad

24-11-2020 07:22

Weet niet of je inmiddels al een andere accu hebt aangekocht.

Maar sinds een week heeft Rebelcell een gehele kennisbank van dieptemeters op internet geplaast, van Humminbird, Lowrance, Raymarine, Garmin en Simrad.
Hier kun je per model bekijken welke accu bij jou toestel past.

https://www.rebel-cell.com/nl/kennisban ... shfinders/

Het is overigens nooit echt aan te raden om je dieptemeter op dezelfde accu te plaatsen doordat je met je electramotor wel eens piek spanningen krijgt.
Plaats reactie