Alternatief voor steekstokken ? dmv steen oid
- 
				elmer schroot1

een kennis van mij gebruikt een oude brandblusser vol gestort met beton. dat werkt echt geweldig.

- 
				dave staal

Ik gebruik 4 giet ijzeren blokken(25kg) met een oog erop gelast,dit werkt perfekt opzachte/ modderbodem zuigt zich vast ,lig je als een huis. Het lostrekken is niet aan te raden voor rugpatienten 
 Door gebruik van een lier zou je het gewicht nog zwaarder kunnen nemen.
Op hardebodem gaan die gewichten 'kruipen', of dat op te lossen is d.m.v elastisch touw weet ik niet ,denk dat je dan de beweging op de punt van de boot houd ,straklopen en terugveren?
Zelf gebruik ik op harde bodem klapankers in combinatie met steekstokken ,de gewichten gebruik ik dan bij veel wind om de steekstokken te ontlasten,Dan wel afdrillen met de bijboot om bij de ankertouwen weg te blijven.
GR Dave.

Op hardebodem gaan die gewichten 'kruipen', of dat op te lossen is d.m.v elastisch touw weet ik niet ,denk dat je dan de beweging op de punt van de boot houd ,straklopen en terugveren?
Zelf gebruik ik op harde bodem klapankers in combinatie met steekstokken ,de gewichten gebruik ik dan bij veel wind om de steekstokken te ontlasten,Dan wel afdrillen met de bijboot om bij de ankertouwen weg te blijven.
GR Dave.
- 
				elmer schroot1

hij gebruikte er 4. geloof dat het blussers waren van 20 liter, maar weet dat niet zeker. 
en hij viste met een kajuitboot van 5,5meter
ik zou zelf niet te elastisch touw nemen omdat je dan weer te weinig golven 'opvangt' en teveel speling krijgt.
gebruik liever te zware als te lichte gewichten, dan weet je zeker dat de boot opzijn plek blijft.

en hij viste met een kajuitboot van 5,5meter
ik zou zelf niet te elastisch touw nemen omdat je dan weer te weinig golven 'opvangt' en teveel speling krijgt.
gebruik liever te zware als te lichte gewichten, dan weet je zeker dat de boot opzijn plek blijft.
- 
				dave staal

Ja rechtstreeks aan de kickers ,strak langs de boot naar beneden en dan zo strak mogelijk vastknopen.
Denk dat je toch naar de omstandigheden moet kijken en daarop je manier van ankeren aanpassen,
Een klapanker van je punt uitgooien en dan op je gemak je stokken/gewichten plaatsen ,werkt voor mij het beste,als blijkt dat de boot goed blijft liggen dmv van de stokken/gewichten ,kan je het anker altijd nog binnenhalen zodat je geen last hebt van het ankertouw.

Genoeg aan 1 gewicht aan de punt en 2 steekstokken,er liggen nog 2 gewichten links op de foto op het dek

Klapanker, 2steekstokken en gewichten .
Uploaded with ImageShack.us
Mocht je een allround systeem bedenken wat snel en gemakkelijk is houd ik me aanbevolen

Gr Dave

Denk dat je toch naar de omstandigheden moet kijken en daarop je manier van ankeren aanpassen,
Een klapanker van je punt uitgooien en dan op je gemak je stokken/gewichten plaatsen ,werkt voor mij het beste,als blijkt dat de boot goed blijft liggen dmv van de stokken/gewichten ,kan je het anker altijd nog binnenhalen zodat je geen last hebt van het ankertouw.

Genoeg aan 1 gewicht aan de punt en 2 steekstokken,er liggen nog 2 gewichten links op de foto op het dek

Klapanker, 2steekstokken en gewichten .
Uploaded with ImageShack.us
Mocht je een allround systeem bedenken wat snel en gemakkelijk is houd ik me aanbevolen
Gr Dave
- 
				Martijn Nederpel

mijn voorkeur in deze situatie zou uitgaan naar een anker op de punt, en 2 stokken aan weerszijden van de boot. De punt van de boot blijft dan aldijd een beetje "zoeken"maar daar ontkom je niet aan. Met gewichten rechtstreeks naar beneden, krijg je dat de boel aan de wandel gaat,l of je moet rekbaar touw en wat speling houden, maar dan gaat je neus alsnog heen en weer. Ik gebruik zelf altijd steekstokken ook voor op de boot en zelfs dan beweegt de boel. Met veel golfslag,als ik wat dichter bij de boot vis of met slappe lijnen aan de gang wil heb een steun gemaakt voor naast de boot. Gewoon een alu steigepaal met een schroefpunt. Op die steigerpaal een steiger koppelstuk waarmee een dwars op de paal een stuk van 40 cm steegerbuis kan bevestigen, daarop komt de rodpod. De boot kan nu bewegen maar je krijgt geen piep. Op iets dieper water zie je de paal wel wat heen en weer gaan, maar lang niet zoveel als wanneer je de hengels op de boot hebt.
mvg martijn

mvg martijn