Aanschaffen van een kajuitboot

Plaats reactie
Ton Muusse
Berichten: 26
Lid geworden op: 19-07-2005 17:34
Locatie: zaanstad

15-09-2007 09:30

Beste medeboarders,

Vanaf volgend jaar wil ik een kajuitboot aanschaffen om er lekker uit te vissen.
Aangezien ik totaal geen ervaring hiermee heb vraag ik hierbij een beetje hulp.
Ik heb nog geen keuze gemaakt over wat voor boot het zou moeten worden polyester of staal.
Kan iemand hier wat meer info over geven i.v.m onderhoud.
Lengte van de boot weet ik ook nog niet en de prijs wat ik er voor neer wil leggen zal afhangen van de boot.
Wat is eigenlijk een stabiele boot? Iemand een idee?
Dit zijn nog maar de eerste vragen want van vragen komen er hopelijk antwoorden die weer nieuwe vragen stellen.

Lijkt mij leuk idee om een ieder zijn ervaring hier neer te zetten toen hij zijn eerste kajuitboot aanschaften en tegen welke problemen hij aanliep.

Misschien dat er nog meer mensen zijn die hier dan wat aan hebben.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet,

Ton Muusse
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-09-2007 12:10

Goed een paar tips

Belangrijk is te weten wat voor water je gaat vissen, een groot meer of een kanaal of toch een rivier. Vis je alleen of met zijn 2en?? en wat is je budget?
Goed even en idee hoe ik en mijn maat vissen. We vissen vaak met zijn 2en maar ook alleen op een groot meer (500ha+) veel stekken bevissen we met de boot langs en rietkraag afgemeerd maar sommige vanaf het midden van het water. We hebben gekozen voor een polyester kajuitboot van 5,5m van het merk birchwood, deze boten hebben geen punt maar een vierkante nuis met een w romp watr ze zeer stabiel maakt. Er zijn 2 smalle slaapbankjes waar we zelf van 2 oude matrassen(lekker dik) nieuwe matrassen op hebben gemaakt. We hebben gekozen voor polesther omdat dat realtief weinig ounderhoud vergt en omdat er ruime keus is aan 2hands boten en omdat ze lichter zijn en daardoor minder diep liggen en makkelijk hanteerbaar zijn en vast te leggen aan steekstokken.
Pas wel op zeker bij oude polyeste boten treed osmose op ( een soort rot in het polyesther) waardoor op langer termijn de romp poeur word en er zelf water in je boot kan komen te staan. Koop dus altijd zon boot terwijl ie in het water ligt.
Kies je een boot in de klasse tot 4000 euro (met motor) dan zal er bijna altijd wel wat osmose in zitten maar daar heb je dan voorlopig geen last van.
We hebben er zelf een nieuw gasstel in gebouwd en 2 houder voor een fox a-pod laten maken van rvs .
Onze ervaring is dat 5,5m eigenlijk wel het minimum is wanneer je e ook nachten in gaat vissen. meestal vissen we maar 1 nacht, doen we er meer dan gaan wa tussendoor aan wal om de benen te strekken.
Enne vergeet die 101 tassen maar je word knettergek aan boord van al je rotzooi! 1 tas waar alles in past en die je tijdens het vissen opbergt onder een bankje moet voldoen
Andere goede boten zijn onedin en shetland

mvg martijn
Plaats reactie