nieuwe spanten maken voor de boot

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

14-01-2007 23:40

Hallo Handige Harry's :D

Heb vanmiddag een deel van de houten spanten verwijderd van onze boot...
Het hout was te zacht en kapot om te bewaren om als profiel te dienen voor nieuwe spanten.

mijn vraag...met welk stuk gereedschap kun je de vorm van de boot (Dat half rond loopt en voor en achter verschilt goed opmeten.
De gegevens dat dit stuk gereedschap oplevert moet dan dienen als profiel zodat we dit kunnen overtrekken met potlood op een plaat hout zodat we hieruit nieuwe spanten kunnen zagen.

Heb wel eens een stuk gereedschap gezien dat allemaal van die ijzeren beweegbare pennen had, als je dit indrukte op een voorwerp dan volgde dit de contouren van het voorwerp....maar hoe heet zo'n stuk gereedschap?
Of
Geeft iemand andere suggesties?

Hopenlijk is het e.e.a duidelijk uitgelegd... :oops: :oops:
groeten en alvast bedankt
Hans
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

15-01-2007 03:06

Hallo Hans,

Ik heb wel een idee wat jij bedoeld, maar hoe het heet weet ik ook niet wel kun je het eenvoudig zelf maken.
neem 2 lange latten te groote van de lengte van de over te nemen spant.
aan elke korte kant neem je een smal en dun stukje hout die je vastschroeft of lijmt zodat je een smalle groef obver de hele lengte krijgt. hierin schuif je een aantal smalle stripjes hout die enig weerstant heeft in de groef.(is de over te nemen lengte te lang dan zet je er halvewege een blokje tussen en schroef je die ook vast.)
Als je zorgt dat er tussen de boven en onderkant van de spantuitsparing in de boot een rechte lijn is, dan kun je de stripjes zolang uitschuiven dat je de vorm overneemt en kan aftekenen op een plaat hout.

Maar het makkelijker is het met hardkarton de vorm van de boot net zolang afknippen totdat je een passtuk krijgt die de vorm heeft van de spant
grusse Henk
Plaats reactie