KUT KUT KUT!!!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

15-06-2006 15:25

doe gister m'n bankje open van m'n boot, het rook al erg benzinerig.....

m'n hele tank (zat nog 10 liter in) leeg!!!!! de helft was reeds verdampt, de andere helft lag nog op de bodem van het bank kastje............ een aantal kunstof atributen (kompas, thermometer etc) gedeeltelijk opgelost.... wat een teringzooi!! :evil: :evil:

Waarschijnlijk is er ergens in het slangetje een lekkage onstaan door de druk (ivm hoge temp afgelopen week), door dat het slangetje naast de tank lag (onder opp niveau van de benzine) is na de eerst druppels de hel tank leeg gelopen....
Volgens de man waar ik een nieuw tankje wilde kopen is het geen lekkage in de tank, ik geloof 'm hier op want het koste hem een verkoop..

iemand wel eens zo iets mee gemaakt??
Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

15-06-2006 16:54

draai de ontluchtingsnippel op je tankdop los, en dit probleem is verholpen.

Jos
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

23-06-2006 15:41

Jos,

Dat klinkt idd logisch...
de reden dat ik dat niet had gedaan was op aanwijzen van de dealer..
het schijnt dat de kwaliteit van de benzine anders achteruit gaat (verdampen van fluchtige stoffen)... klopt dit of is dat verwaarloosbaar of zelfs bullshit??

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

23-06-2006 22:18

Dit niet helemaal bullshit, maar de kwaliteit loopt nooit zo snel achteruit. Wat dacht je van alle auto's en motoren waar alleen zomers mee gereden wordt, of zeilboten waar soms eens in de paar jaar mee getankt wordt? Ik heb zelf vorig jaar mijn reservetank eens aangesloten, daar zat nog benzine in die met guldens betaald was.
Alleen bij heel vochtige lucht en een tank die bijna leeg is kan het gebeuren dat tijdens afkoelen van de tank condens in de tank ontstaat. Als je dit maar lang genoeg laat door gaan dan zal er op den duur een laagje water onderin de tank komen. Daarom is het verstandig om een tank die een tijdje niet gebruikt wordt en buiten of in een vochtige ruimte staat zo vol mogelijk te maken.
Als je een tweetact motor heb is wel verstandig om de tank regelmatig te schudden zodat de olie weer goed door de benzine mengt.
Waar je voor moet oppassen is dat je tank droog staat zodat er bij veel regenwater in je boot de tank niet vol loopt met water.
De ontluchtingsnippel vastdraaien is onverstandig bij warm weer, de druk kan dan door opwarmen en verdampen van de benzine zo hoog oplopen dat de tank of aangesloten slang kan gaan lekken. Dat is waarschijnlijk bij jou gebeurt.
Zet de tank altijd zo in de boot in een goed verluchte ruimte dat de benzinedampen kunnen verwaaien. Benzinedamp is zeer explosief.
Ik lees dat jij een bankkastje heb, als deze dicht is is het verstandig om een of beter nog twee ontluchtingsroosters tegenover elkaar zo laag mogelijk te maken, benzinedamp is zwaarder dan lucht en kan dan makkelijker ontsnappen. Ieder jaar zijn er altijd weer boten die afbranden doordat de tank in een dichte niet geventileerde ruimte staat.
Er zijn ook ventilatoren in handel speciaal om motorruimten te beluchten, deze moeten zo laag mogelijk geplaatst worden en zijn explosievrij, dat betekend dat ze bij het starten geen vonken veroorzaken. Maar als je zo'n ventilator plaats moet je wel zorgen dat er ergens anders lucht aangezogen kan worden en deze wel altijd eerst een paar minuten laten draaien voordat je de motor start, of zelfs maar een andere electrische schakeling maak. De aansluitkabel van zo'n ventilator moet lang genoeg zijn dat een eventuele verbinding buiten de te ventileren ruimte gemaakt kan worden. Zo'n verbinding kan vonken veroorzaken, en dan heb je kans dat je een explosie heb voordat de vintilator draait.

Jos.
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

27-06-2006 03:33

Bedankt Jos!

Zo nu en dan leer ik nog eens wat!
Ik heb idd een ontluchtingsrooster in het bankje zitten (worden standaart gevoerd bij crescent geloof ik), ik had al wel begrepen dat ik beter niet een peukie kon opsteken tijdens het openen van de klep :D .

Ik zal idd maar het nippeltje opendraaien voortaan!

ben in de tussentijd wel weer een beetje de ellende vergeten, na 25 runs in 2 nachten.... toch wel leuk een boot!

gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Plaats reactie