Reparaties en onderhoud
- Sjoerd Groot
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Info over onderhoud aan je boot kan je hier plaatsen. Ikzelf ben aaridg thuis in het werken met polyester. Wat dat betreft mag je me aklles vragen hier, of desnoods PB' en
vr gr Sjoerd
vr gr Sjoerd
-
- Berichten: 4482
- Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Sjoerd,
Ik heb een bic-boat, deze is gemaakt van polythyleen. Nu wil ik deze
graag in het voorjaar over verfen. Nu maak ik mij "zorgen" of de verf wel
zal hechten. Hoe kan ik zorgen, dat de verf goed hecht?
groetjes Benny
Ik heb een bic-boat, deze is gemaakt van polythyleen. Nu wil ik deze
graag in het voorjaar over verfen. Nu maak ik mij "zorgen" of de verf wel
zal hechten. Hoe kan ik zorgen, dat de verf goed hecht?
groetjes Benny
- Sjoerd Groot
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Ik denk dat het er een beetje vanaf hangt met wat voor doel je hem wilt schilderen.
Heb je hem gerepareerd en moet hij door de nieuwe laklaag echt beschermd worden, of wil je hem gewoon een ander kleurtje geven.
In het eerste geval moet je wel goed verdiepen, wat ik weet niet of de echte 1 of 2 componenten botenlakken slechte invloed hebben op het plastic van je boot. In dat geval zou ik echt even advies inwinnen bij de watersportzaak.
Mocht je hem gewoon een kleurtje willen geven is een kunststof primer en een bus of blik hoogglans afdoenden denk ik.
Nogmaals, bij twijffel altijd even de specialist vragen. Aan plastic kan je veel verknoeien
vr gr Sjoerd
Heb je hem gerepareerd en moet hij door de nieuwe laklaag echt beschermd worden, of wil je hem gewoon een ander kleurtje geven.
In het eerste geval moet je wel goed verdiepen, wat ik weet niet of de echte 1 of 2 componenten botenlakken slechte invloed hebben op het plastic van je boot. In dat geval zou ik echt even advies inwinnen bij de watersportzaak.
Mocht je hem gewoon een kleurtje willen geven is een kunststof primer en een bus of blik hoogglans afdoenden denk ik.
Nogmaals, bij twijffel altijd even de specialist vragen. Aan plastic kan je veel verknoeien
vr gr Sjoerd
-
- Berichten: 4482
- Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Sjoerd,
Wil hem gewoon een ander kleurtje geven.
Ik zal anders even wat info in winnen bij een boten specialist.
groetjes Benny
Wil hem gewoon een ander kleurtje geven.
Ik zal anders even wat info in winnen bij een boten specialist.
groetjes Benny
- Marco Mensing
- Berichten: 5504
- Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Sjoerd Groot schreef:Ikzelf ben aaridg thuis in het werken met polyester. Wat dat betreft mag je me aklles vragen
vr gr Sjoerd
Mooi,
wanneer kom je helpen schuren en lakken ?
Ik heb namelijk een leuk klusje, alleen geen tijd...
CarpeR Diem
- Sjoerd Groot
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Haha, ik heb er twee jaar over gedaan om de mijne in de staat te krijgen zoals ie nu is.
Voorlopig heb ik dus genoeg geschuurd en gelak. Ik kom wel graag een keertje vissen als ie af is
vr gr Sjoerd
Voorlopig heb ik dus genoeg geschuurd en gelak. Ik kom wel graag een keertje vissen als ie af is
vr gr Sjoerd
- Marco Mensing
- Berichten: 5504
- Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Tsja,
mensen die een keertje mee willen staan al in het balboekje, mensen die willen helpen moet ik met een zaklampje zoeken
mensen die een keertje mee willen staan al in het balboekje, mensen die willen helpen moet ik met een zaklampje zoeken
CarpeR Diem
- Aaron Fresco
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
- Locatie: Den Haag
Hoi Marco,
Als je mijn hulp wil;
FF kontakten,of heb je niks aan massage handen?
Mvgr.Aaron
Ps. Ik sta toch al in dat boekje?
Als je mijn hulp wil;
FF kontakten,of heb je niks aan massage handen?
Mvgr.Aaron
Ps. Ik sta toch al in dat boekje?
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
- Sjoerd Groot
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
OSMOSE
De nachtmerrie van elke polyesterbootbezitter. Hoe zijn jullie hier mee om gegaan, om maar eens te beginnen:
wat is osmose?
Osmose is een verzwakking van het laminaat. Alle polyester schepen zijn in principe gevoelig voor osmose. Dit komt doordat er 3 factoren aanwezig zijn die zorgen voor osmose: water, een in water oplosbare stof (polyesterhars) en een zogenoemd selectief membraamfilter (de gelcoat of een verfsysteem). Door de gelcoat of het verfsysteem dringt langzaam maar zeker water bij in het water liggende schepen. De ingesloten watermoleculen blijven in de holte van het laminaat zitten en brengen de hydrolyse op gang en lossen dan de daarin aanwezige stoffen op. Door de osmotische werking trekt deze oplossing weer meer water in de holte. De holte komt onder druk en de oplossing wordt groter dan de holte kan bergen, waardoor vervolgens een blaas ontstaat. Per slot van rekening is vloeistof niet samendrukbaar. Wanneer de druk verder oploopt zal de blaas barsten. Zo ook de dieper liggende blaasjes, welke schade aanrichten door delaminatie, het uiteenscheuren van het laminaat.
Door de hydrolyse lost uiteindelijk het polyester op. Wellicht duurt dit meerdere jaren. Dit is afhankelijk van de kwaliteit van het laminaat, de watertemperatuur en zoet of zout water.
Een polyesterhars is oplosbaar in water. Polyesterhars wordt chemisch mede gevormd door een reactie van zuren en alcohol, waarbij water vrijkomt. Het water wordt uit de harsen gestookt. Doordat de estervorming een evenwichtsreactie is, kan de vorming ook andersom plaatsvinden. Water wordt dus weer aangetrokken (door de gelcoatlaag of het verfsysteem) waardoor de hars verzeept in zuren (het zuur uit de blazen) en alcoholen. Het eerste stadium van een verzwakking van het laminaat als gevolg van hydrolyse.
bron:moverbo
vr gr Sjoerd
De nachtmerrie van elke polyesterbootbezitter. Hoe zijn jullie hier mee om gegaan, om maar eens te beginnen:
wat is osmose?
Osmose is een verzwakking van het laminaat. Alle polyester schepen zijn in principe gevoelig voor osmose. Dit komt doordat er 3 factoren aanwezig zijn die zorgen voor osmose: water, een in water oplosbare stof (polyesterhars) en een zogenoemd selectief membraamfilter (de gelcoat of een verfsysteem). Door de gelcoat of het verfsysteem dringt langzaam maar zeker water bij in het water liggende schepen. De ingesloten watermoleculen blijven in de holte van het laminaat zitten en brengen de hydrolyse op gang en lossen dan de daarin aanwezige stoffen op. Door de osmotische werking trekt deze oplossing weer meer water in de holte. De holte komt onder druk en de oplossing wordt groter dan de holte kan bergen, waardoor vervolgens een blaas ontstaat. Per slot van rekening is vloeistof niet samendrukbaar. Wanneer de druk verder oploopt zal de blaas barsten. Zo ook de dieper liggende blaasjes, welke schade aanrichten door delaminatie, het uiteenscheuren van het laminaat.
Door de hydrolyse lost uiteindelijk het polyester op. Wellicht duurt dit meerdere jaren. Dit is afhankelijk van de kwaliteit van het laminaat, de watertemperatuur en zoet of zout water.
Een polyesterhars is oplosbaar in water. Polyesterhars wordt chemisch mede gevormd door een reactie van zuren en alcohol, waarbij water vrijkomt. Het water wordt uit de harsen gestookt. Doordat de estervorming een evenwichtsreactie is, kan de vorming ook andersom plaatsvinden. Water wordt dus weer aangetrokken (door de gelcoatlaag of het verfsysteem) waardoor de hars verzeept in zuren (het zuur uit de blazen) en alcoholen. Het eerste stadium van een verzwakking van het laminaat als gevolg van hydrolyse.
bron:moverbo
vr gr Sjoerd
- Sjoerd Groot
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Ik vond een dossier osmose: er staan veel tips en ervaringen in
http://watersportwijzer.nl/dossier-osmose.htm
vr gr Sjoerd
http://watersportwijzer.nl/dossier-osmose.htm
vr gr Sjoerd
- Marco Mensing
- Berichten: 5504
- Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
@Sjoerd,
gelukkig heb ik geen osmose bootje gekocht.
@Aaron,
misschien dat ik ná het schuren en schilderen een hoop spierpijn heb.
Uiteraard sta je in het "balboekje" !
gelukkig heb ik geen osmose bootje gekocht.
@Aaron,
misschien dat ik ná het schuren en schilderen een hoop spierpijn heb.
Uiteraard sta je in het "balboekje" !
CarpeR Diem
- Sjoerd Groot
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
@marco
Ik had een boot die vol met osmose zat (bleek later) Ik heb dat ouwe brik ook gelijk weggedaan en ben met een andere osmosevrije boot verder gegaan. Een of twee plekjes repareren, ok, maar een hele boot van 5 bij 1,5 laat maar
vr gr Sjoerd
Ik had een boot die vol met osmose zat (bleek later) Ik heb dat ouwe brik ook gelijk weggedaan en ben met een andere osmosevrije boot verder gegaan. Een of twee plekjes repareren, ok, maar een hele boot van 5 bij 1,5 laat maar
vr gr Sjoerd
- tino beunk
- Berichten: 2626
- Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
- Locatie: Duiven
Ik heb zelf een maxxon boot. Alleen er zit een lek op de plaats bij de naad. Weet iemand hoe je dit het beste kunt plakken?
~~Dreams can be true.~~
- Bob van Biemen
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
- Locatie: Loosdrecht
- Contacteer:
Sjoerd Groot schreef:Mocht je hem gewoon een kleurtje willen geven is een kunststof primer en een bus of blik hoogglans afdoenden denk ik.
Nogmaals, bij twijffel altijd even de specialist vragen. Aan plastic kan je veel verknoeien
vr gr Sjoerd
Hoi Sjoerd,
Ik zit nu pas deze topic door te lezen vandaar de late reactie.
Mijn boot is door de vorige eigenaar met primer en daarna hoogglans behandeld.
Dit is de meest waardeloze oplossing gebleken en wel om de volgende reden:
Hoogglans verf is NIET bestand tegen de veranderingen in tempereatuur, weer en wind, krimpen en uitzetten van het materiaal en buigen van de scheepsromp bij golfslag zoals een degelijke 1 of 2 componenten bootlak dat wel is.
De opbouw van mijn polyester kajuitboot (5.9m x 2,2m) is met normale hoogglans geschilderd en de romp met 2 componenten lak.
Resultaat:
De verf op de opbouw is aan het bladeren en vertoont scheuren ondanks primer en goed schuurwerk, verf volledig verweerd, vuil is in de lak ingevreten en alles moet er nu 2 jaar later af! helemaal afbranden en kaalschuren dus.
Romp: Prima in de lak, zit er al 4 jaar op, even poetsen en glimmen maar.
(uiteindelijk trek ik deze ook kaal omdat er een slechte reparatie in zit en ik nu toch al bezig ben, de antfouling moet ook opnieuw, dan maar alles tegelijk.)
Geef liever enkele tientjes meer uit voor een degelijke bootverf van de ijssel of sikkens jachtpaints bijvoorbeeld.
Goede tip: De ijssel bootlakken komt als beste uit de test van betaalbare lakken voor schepen.
Geen botenbouwer of restaurateur zal je gewone verf aanraden.
Handig om dit te weten denk ik.
Bij twijfel even aan de specialist vragen, doe dit altijd, ook al ben je zeker van je zaak. Je boot verkloten door ondeskundig werk is doodzonde.
Ik weet nu best wel wat af van bootreparatie en schilderwerk, toch ga ik met bijna alles wat ik wil doen even bij een specialist te raden. vaak worden mijn ideeen bevestigd en goed bevonden maar soms word ik verrast omdat ik het toch fout had of het beter kan.
Beste Sjoerd, dit bericht is niet om jou af te zeiken of om te laten zien dat ik het beter weet.
Ik schrijf dit om te voorkomen dat mensen die dit lezen grote fouten gaan maken die hun boot tot een onverkoopbaar object gaan maken.
Ondanks dat mijn boot zo slecht gelakt was heb ik hem toch gekocht omdat ik het als een uitdaging zie en een leuk hobbyproject. Gelukkig zijn er niet zoveel gekken als ik en kan je zo'n "foute boot" dus heel goedkoop aanschaffen. Na de restauratie (Alle houtwerk aan binnenkant was ook verrot en reeds vervangen) is hij gegarandeerd het viervoudige waard.
Daar ligt mijn uitdaging.
Zo....., ik ga maar weer even verder schuren en afbranden.
Met brandende groeten, Bob
- Sander van Dongen
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
- Locatie: Hellevoetsluis
Leuk he schuren... ik ben ook al dagen bezig met 5.5m bij 2.3m en nu eindelijk klaar. Nu wachten op iets beter weer want de DD lak heeft een verwerkingtemp tussen de 15°C en 20°C.
- Sjoerd Groot
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Beste Bob,
Het berichtje dat ik aan Bennie scheerf, ging over een plastic BIC-boat. Ik durf er niet zonder meer vanuit te gaan dat een plastic boot bestand is tegen de reactie die 2 componentenverf ondergaat. Ook is het niet vanzelfsprekend dat alle verf hecht aan een plastic boot. Vanuit mijn gezonde verstand lijkt mij een primer en een gewone lak daarom een goede oplossing, zeker als het niet om bescherming gaat maar gewoon om een kleurtje. Echter, ik ben ook geen deskundige, ik adviseur puur vanuit mijn nuchtere verstand en de ervaring die ik in de praktijk heb opgedaan. Daarom bij twijfels ALTIJD even bij de specialist langs heb ik daar ook bij geschreven.
En inderdaad, NOOIT gewone hoogglans lak gebruiken op een polyester boot. Ik zelf heb twee componenten lak van De IJssel gebruikt, inderdaad een prima product.
Zoals je misschien weet of gelezen hebt is polyester gevoelig voor osmose, Polyester MOET daarom met een goede laklaag beschermd worden. Als je goed gelezen hebt heb ik dus nooit geadviseerd om hoogglans op je polyesterboot te smeren, dan kan je inderdaad na een jaar opnieuw beginnen, met het risico dat het water al in de vezels is getrokken, zeker als je boot al wat ouder is en de gelcoat niet helemaal meer intact is.
Samengevat:
-plastic moet de verf wel kunnen verdragen, het gaat niet om bescherming maar om een kleurtje; vandaar primer en een gewone verf; bovendien ligt een bicboat zelden het hele jaar in het water.
-voor polyester NOOIT hoogglans gebruiken
-ik ben geen professional, heb alleen wat praktijkervaring; sowieso altijd even langs de speciaalzaak gaan.
Succes met het schuren en schilderen van je boot.
vr gr Sjoerd
Het berichtje dat ik aan Bennie scheerf, ging over een plastic BIC-boat. Ik durf er niet zonder meer vanuit te gaan dat een plastic boot bestand is tegen de reactie die 2 componentenverf ondergaat. Ook is het niet vanzelfsprekend dat alle verf hecht aan een plastic boot. Vanuit mijn gezonde verstand lijkt mij een primer en een gewone lak daarom een goede oplossing, zeker als het niet om bescherming gaat maar gewoon om een kleurtje. Echter, ik ben ook geen deskundige, ik adviseur puur vanuit mijn nuchtere verstand en de ervaring die ik in de praktijk heb opgedaan. Daarom bij twijfels ALTIJD even bij de specialist langs heb ik daar ook bij geschreven.
En inderdaad, NOOIT gewone hoogglans lak gebruiken op een polyester boot. Ik zelf heb twee componenten lak van De IJssel gebruikt, inderdaad een prima product.
Zoals je misschien weet of gelezen hebt is polyester gevoelig voor osmose, Polyester MOET daarom met een goede laklaag beschermd worden. Als je goed gelezen hebt heb ik dus nooit geadviseerd om hoogglans op je polyesterboot te smeren, dan kan je inderdaad na een jaar opnieuw beginnen, met het risico dat het water al in de vezels is getrokken, zeker als je boot al wat ouder is en de gelcoat niet helemaal meer intact is.
Samengevat:
-plastic moet de verf wel kunnen verdragen, het gaat niet om bescherming maar om een kleurtje; vandaar primer en een gewone verf; bovendien ligt een bicboat zelden het hele jaar in het water.
-voor polyester NOOIT hoogglans gebruiken
-ik ben geen professional, heb alleen wat praktijkervaring; sowieso altijd even langs de speciaalzaak gaan.
Succes met het schuren en schilderen van je boot.
vr gr Sjoerd
- Bob van Biemen
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
- Locatie: Loosdrecht
- Contacteer:
Hoi Sjoerd,
Ik snap ook wel dat je geen gewone hoogglans aan wil raden op polyester, Ik schreef het vorige dan ook omdat je het wel zo kon interpreteren uit jouw stukje.
Voor wat betreft de bic boot, Ik ken dat materiaal, polyethyleen.
Mooi spul de eerste jaren. Daarna vergaat het vanzelf.
Polyethyleen heeft de vervelende eigenschap dat het niet tegen UV straling kan. Oudere boten van dit materiaal vertonen een ruwe huid alsof het heel erg versleten is. puur door zonlicht..... handig he! een boot die niet tegen zonlicht kan.......
Een goede eigenschap van dit materiaal is dat het heel buigzaam is en daarom bijna onbreekbaar. Een flinke aanvaring tegen een steiger bijvoorbeeld geeft enkel een klein krasje, meer niet.
Als er onverhoopt toch een gat ontstaat ben je verder van huis.
Zelf kan je dat niet repareren. er zal een nieuw stuk polyethyleen ingesmolten moeten worden door de fabrikant.
Nog een voordeel, 100% recyclebaar en Kleurvast.
Deze buigzaamheid zorgt er voor dat deze boten oersterk zijn maar dus wel heel flexibel. Logischerwijs mag je dan aannemen dat verfsoorten die hier niet op berekend zijn zullen barsten op den duur.
Het zelfde effect wat mij overkwam op mijn voordek.
Ik ben nog even gaan puzzelen en kwam tot de volgende conclusies:
Polyethyleen kan wel overgeschilderd worden na grondig schuren.
Het materiaal moet nog wel in goede conditie verkeren en niet aangetast zijn door de zon.
Het grote probleem is het reinigen, door de eigenschappen kan je het niet afdoende reinigen met de gebruikelijke middelen.
Daardoor zal de verf niet goed hechten, ook primer helpt niet omdat de primer zelf niet goed zal hechten.
Het reinigen:
De reinigingstechnieken zijn erop gericht het oppervlak chemisch te bewerken door oxidatie. Veelal werden hiervoor in het verleden sterke zuren gebruikt. Tegenwoordig is er een veelheid aan technieken zoals propaanbehandeling, behandelen met elektrische ladingen en UV behandelingen van het oppervlak. Een belangrijke techniek die vrije radicalen genereert aan het oppervlak van een kunststof met behulp van gas wordt CASING genoemd (Crosslinking bij Activated Species of Inert Gases).
Een klusje voor de PRO en niet voor de hobbyist dus.
Daarbij komt dat normale verfsystemen niet geschikt zijn voor gebruik op boten omdat de verf dan zijn kleur niet goed behoud, te snel slijt etc etc.
Enig zoekwerk leverde ook op dat de eerder aangehaalde bootlakken niet geschikt zijn voor dit materiaal.
Verfsystemen waarmee de pro's polyethyleen schilderen zijn niet geschikt voor gebruik onder water.
Conclusie, een BIC boot kan je niet zelf schilderen.
Je moet hem gewoon gelijk op de juiste kleur kopen.
Ik hoop hiermee voldoende geinformeerd te hebben.
Groeten Bob.
Ik snap ook wel dat je geen gewone hoogglans aan wil raden op polyester, Ik schreef het vorige dan ook omdat je het wel zo kon interpreteren uit jouw stukje.
Voor wat betreft de bic boot, Ik ken dat materiaal, polyethyleen.
Mooi spul de eerste jaren. Daarna vergaat het vanzelf.
Polyethyleen heeft de vervelende eigenschap dat het niet tegen UV straling kan. Oudere boten van dit materiaal vertonen een ruwe huid alsof het heel erg versleten is. puur door zonlicht..... handig he! een boot die niet tegen zonlicht kan.......
Een goede eigenschap van dit materiaal is dat het heel buigzaam is en daarom bijna onbreekbaar. Een flinke aanvaring tegen een steiger bijvoorbeeld geeft enkel een klein krasje, meer niet.
Als er onverhoopt toch een gat ontstaat ben je verder van huis.
Zelf kan je dat niet repareren. er zal een nieuw stuk polyethyleen ingesmolten moeten worden door de fabrikant.
Nog een voordeel, 100% recyclebaar en Kleurvast.
Deze buigzaamheid zorgt er voor dat deze boten oersterk zijn maar dus wel heel flexibel. Logischerwijs mag je dan aannemen dat verfsoorten die hier niet op berekend zijn zullen barsten op den duur.
Het zelfde effect wat mij overkwam op mijn voordek.
Ik ben nog even gaan puzzelen en kwam tot de volgende conclusies:
Polyethyleen kan wel overgeschilderd worden na grondig schuren.
Het materiaal moet nog wel in goede conditie verkeren en niet aangetast zijn door de zon.
Het grote probleem is het reinigen, door de eigenschappen kan je het niet afdoende reinigen met de gebruikelijke middelen.
Daardoor zal de verf niet goed hechten, ook primer helpt niet omdat de primer zelf niet goed zal hechten.
Het reinigen:
De reinigingstechnieken zijn erop gericht het oppervlak chemisch te bewerken door oxidatie. Veelal werden hiervoor in het verleden sterke zuren gebruikt. Tegenwoordig is er een veelheid aan technieken zoals propaanbehandeling, behandelen met elektrische ladingen en UV behandelingen van het oppervlak. Een belangrijke techniek die vrije radicalen genereert aan het oppervlak van een kunststof met behulp van gas wordt CASING genoemd (Crosslinking bij Activated Species of Inert Gases).
Een klusje voor de PRO en niet voor de hobbyist dus.
Daarbij komt dat normale verfsystemen niet geschikt zijn voor gebruik op boten omdat de verf dan zijn kleur niet goed behoud, te snel slijt etc etc.
Enig zoekwerk leverde ook op dat de eerder aangehaalde bootlakken niet geschikt zijn voor dit materiaal.
Verfsystemen waarmee de pro's polyethyleen schilderen zijn niet geschikt voor gebruik onder water.
Conclusie, een BIC boot kan je niet zelf schilderen.
Je moet hem gewoon gelijk op de juiste kleur kopen.
Ik hoop hiermee voldoende geinformeerd te hebben.
Groeten Bob.
- Sjoerd Groot
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Mooi, alle misverstanden de wereld uit
vrolijke pasen
Sjoerd
vrolijke pasen
Sjoerd
- Bob van Biemen
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
- Locatie: Loosdrecht
- Contacteer:
Vrolijk pasen, ja.
En nu op naar de boot voor drie dagen schuren. Fijn he die feestdagen.
Zie ik er vanavond weer uit als een paasei met al dat gele, blauwe en witte stof op mijn kale kop.
Groeten Bob
En nu op naar de boot voor drie dagen schuren. Fijn he die feestdagen.
Zie ik er vanavond weer uit als een paasei met al dat gele, blauwe en witte stof op mijn kale kop.
Groeten Bob
- Sjoerd Groot
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Ja ik ken het, als je 3 dagen zo'n machine in je hand hebt, kan je ze daarna een dag niet meer buigen. althans dat had ik. Als je je stofzuiger op het schuurapparaat aansluit kan je de stofzuiger daarna wel weggooien en de prut uit je neus is eerst de kleur van je neus en daarna rood
kortom, leuk klusje
vr gr Sjoerd
kortom, leuk klusje
vr gr Sjoerd
- Sander van Dongen
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
- Locatie: Hellevoetsluis
Ik wacht al dagen op stabiel weer zodat verven mogelijk is. Dat is pas frustrerend...
- Martin Doelman
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Iemand enig idee hoe ik het beste enkele scheurtjes in het polyester kan repareren?
- Marco Mensing
- Berichten: 5504
- Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Ik zou denken aan van die kleine reparatie setjes ?, met wat hars, verharder en glasmatjes erin. Is vaak ook bij de automaterialenzaak te koop.
- Richard Mol
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
- Locatie: Westfriese carp scene
- Contacteer:
Ik denk dat mijn boot dus vol met osmose zit de binnekant van me kajuit bij de punt schraap ik met gemak een cm rot hout of polyester of beide weg en als ik aan de binnenkant druk deukt de buitenkant uit dus das heel dun nu is mij vraag aan de binnenkant nieuwe planken bevestigen en aan de buitenkant compleet polyester opnieuw eropsmeren??? heb niet veel ervaring met boten repareren zijn er mensen die mij kunnen helpen..
grtz rich
grtz rich
-
- Berichten: 825
- Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
- Locatie: Oegstgeest
Hoe zit het met het onderhoud van een alluminium boot?
iemand advies?
iemand advies?