Eigen veiligheid als eerste!
- Henk ter Maat
- Berichten: 6499
- Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
- Locatie: Didam
Life line in een rubberboot?
Zwemvesten?
Exta roeiriemen of peddels?
Extra benzine?
Verlichting?
Hoosblik of emmer?
Een life line kan ook tegen jou werken wanneer om welke reden dan ook je (rubber)boot lek raakt.
Hoe vaak gebeurt het niet dat je onder het varen drijfhout of iets anders (200 liter drums gedumpt als afval uit de(( illegale)) pillenindustrie) raakt?
Ben ooit bijna uit een stalen roeiboot gelazerd toen ik een geheel onder water verdwenen boomstam raakte, wat als je eruit flikkert en de gasstand van de BBmotor staat volgas?
Moet er niet aan denken om dan nog met een life line verbonden te zijn met het op hol geslagen vaartuigie..
Motoren kunnen de geest geven (electra en benzine) maakt niet uit, peddels zijn dan wel handig.
Een week of wat terug donderde m'n BBmotor er gewoon af onder het varen...3 km roeien krijg je wel spierballen van (tegen de stroom in) was maar wat blij met de roeiriemen.
Hoosblik/emmer, gisteren toen je ging was het zo'n stralend weer.
Vandaag staat tegenwind kracht 6 tot 7 met onweer..
Verlichting,
Absoluut meenemen.
Om welke reden (pech onderweg, leuke langere sessie) kun je in het donker terecht komen.
Een aanvaring is in het donker zo gemaakt met drijfvuil en zelfs brugpeilers worden een enkele keer geraakt...weet je wel dat je er bijna bent of was geweest!??
Bezint eer gij begint, geld aan het water maar helemaal OP het water!
Zwemvesten?
Exta roeiriemen of peddels?
Extra benzine?
Verlichting?
Hoosblik of emmer?
Een life line kan ook tegen jou werken wanneer om welke reden dan ook je (rubber)boot lek raakt.
Hoe vaak gebeurt het niet dat je onder het varen drijfhout of iets anders (200 liter drums gedumpt als afval uit de(( illegale)) pillenindustrie) raakt?
Ben ooit bijna uit een stalen roeiboot gelazerd toen ik een geheel onder water verdwenen boomstam raakte, wat als je eruit flikkert en de gasstand van de BBmotor staat volgas?
Moet er niet aan denken om dan nog met een life line verbonden te zijn met het op hol geslagen vaartuigie..
Motoren kunnen de geest geven (electra en benzine) maakt niet uit, peddels zijn dan wel handig.
Een week of wat terug donderde m'n BBmotor er gewoon af onder het varen...3 km roeien krijg je wel spierballen van (tegen de stroom in) was maar wat blij met de roeiriemen.
Hoosblik/emmer, gisteren toen je ging was het zo'n stralend weer.
Vandaag staat tegenwind kracht 6 tot 7 met onweer..
Verlichting,
Absoluut meenemen.
Om welke reden (pech onderweg, leuke langere sessie) kun je in het donker terecht komen.
Een aanvaring is in het donker zo gemaakt met drijfvuil en zelfs brugpeilers worden een enkele keer geraakt...weet je wel dat je er bijna bent of was geweest!??
Bezint eer gij begint, geld aan het water maar helemaal OP het water!
Groet'n Henk..
still growing Old.
still growing Old.
- Sjoerd Groot
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Henk, je hebt volkomen gelijk.
Een life-line zie ik niks in, om de door jouw genoemde reden.
Zwemvest heb ik altijd bij me, óók een voor de persoon die ik de volgende ochtend in de haven oppik om foto's te komen maken!!!
Mocht je vinden dat je voor lul staan, neem dan de groene van Besto...
Peddels heb ik ook in de boot, wel kan ik deze peddels met een hand bevestigen of uit de roeiriemen halen, wat wel handig is bij het aanmeren van de boot, (of het snel nodig hebben van roeispanen!)
Ik heb niet altijd extra benzine bij me, maar ik controleer altijd de tankinhoud voor vertrek en zonodig rijd ik even terug om benzine te halen. Ivm veiligheid houd ik juist weer niet van extra jerrycans met benzine...
Hoofdlampje gaat bij donker altijd mee. Tijdens het roeien/sturen is het ronduit kl*te om met een zaklamp te werken, laat staan uitvaren! maar dat zullen de bootgebruikers wel weten
Wat ik nog aan je lijstje toe zou willen voegen is een mobieltje, zodat je misschien nog alarm kunt slaan als er wat is.
vr gr Sjoerd
Een life-line zie ik niks in, om de door jouw genoemde reden.
Zwemvest heb ik altijd bij me, óók een voor de persoon die ik de volgende ochtend in de haven oppik om foto's te komen maken!!!
Mocht je vinden dat je voor lul staan, neem dan de groene van Besto...
Peddels heb ik ook in de boot, wel kan ik deze peddels met een hand bevestigen of uit de roeiriemen halen, wat wel handig is bij het aanmeren van de boot, (of het snel nodig hebben van roeispanen!)
Ik heb niet altijd extra benzine bij me, maar ik controleer altijd de tankinhoud voor vertrek en zonodig rijd ik even terug om benzine te halen. Ivm veiligheid houd ik juist weer niet van extra jerrycans met benzine...
Hoofdlampje gaat bij donker altijd mee. Tijdens het roeien/sturen is het ronduit kl*te om met een zaklamp te werken, laat staan uitvaren! maar dat zullen de bootgebruikers wel weten
Wat ik nog aan je lijstje toe zou willen voegen is een mobieltje, zodat je misschien nog alarm kunt slaan als er wat is.
vr gr Sjoerd
- Sjoerd Groot
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Heeft iemand wel een sgeexperimenteerd met het monteren van een spot voorop de boeg? Als je met zn tweeen bent kan de ander die spot hanteren. Vooralsnog heb ik genoeg aan mijn hoofdlampje, maar het zou handig kunnen zijn om ver weg te kunnen stralen...
vr gr Sjoerd
vr gr Sjoerd
- Martin Doelman
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Life line is niet zeker niet in alle gevallen "veilig". Gebruik daarom altijd een dodemans koortje. Als je dan uit je boot valt (om wat voor reden dan ook) dan zal je moter altijd afslaan. Dit is ook verplicht voor snelle boten (boten die harder kunnen dan 20 km per uur).
Verlichting is gewoon verplicht, en zonder dat weggaan zou direct een fikse bekeuring op moeten leveren. Heb bij ons ook zo vaak gehad dat als ik 's nachts vaarde met mn boot ik bijna over andere boten ben heengevaren omdat ze geeen licht (aan) hadden. Je vergist te er echt in, ook al denk je vanaf de kant "het is helemaal niet zo donker", wacht maar tot je op het water zit, je ziet geen hand voor ogen.
Helaas kost beperkte veiligheid aan boord van een boot elk jaar weer verschillende levens...
Martin
Verlichting is gewoon verplicht, en zonder dat weggaan zou direct een fikse bekeuring op moeten leveren. Heb bij ons ook zo vaak gehad dat als ik 's nachts vaarde met mn boot ik bijna over andere boten ben heengevaren omdat ze geeen licht (aan) hadden. Je vergist te er echt in, ook al denk je vanaf de kant "het is helemaal niet zo donker", wacht maar tot je op het water zit, je ziet geen hand voor ogen.
Helaas kost beperkte veiligheid aan boord van een boot elk jaar weer verschillende levens...
Martin
-
- Berichten: 286
- Lid geworden op: 14-09-2005 22:58
Vraagje, wat doen jullie in de boot dat je eruit valt?
Boilieboot?
Boilieboot?
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
- Locatie: borne
nou mike, het is opzich niet erg raar om uit je boot te vallen, 's nachts kan dit zeker omdat dan de concentratie nog niet 100% is, omdat je net een paar uut hebt geslapen.
als je gaat staan in de boot kan je vallen.
als je te ver voorover leunt kan je vallen.
als je vismaat rare bewegingen gaat maken in de boot.
als je een voerschep ofzo wilt ontwijken en je verleist je evenwicht.
dit is bijna allemaal met een vismaat in de boot, mij nog nooit overkomen maar ik zie het mijzelf zo gebeuren , als ik met de boot 's nachts het water op ga ga ik liever niet alleen, tenzij we maar met zijn 2en zijn, dan blijft er iemand bij de hengels.
en als ik in mijn 1tje ben dan kan je niet anders.
toch vind ik een reddingsvest wel noodzakelijk, als ik dit jaar een boot ga kopen koop ik er meteen een reddingsvest bij.
mvg,
Jeroen
als je gaat staan in de boot kan je vallen.
als je te ver voorover leunt kan je vallen.
als je vismaat rare bewegingen gaat maken in de boot.
als je een voerschep ofzo wilt ontwijken en je verleist je evenwicht.
dit is bijna allemaal met een vismaat in de boot, mij nog nooit overkomen maar ik zie het mijzelf zo gebeuren , als ik met de boot 's nachts het water op ga ga ik liever niet alleen, tenzij we maar met zijn 2en zijn, dan blijft er iemand bij de hengels.
en als ik in mijn 1tje ben dan kan je niet anders.
toch vind ik een reddingsvest wel noodzakelijk, als ik dit jaar een boot ga kopen koop ik er meteen een reddingsvest bij.
mvg,
Jeroen
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
- roy van zwieten
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 23-02-2004 22:04
- Locatie: Aalsmeer
Ervaring Jeroen
Ben weleens met volle bepakking in het pikkedonker met een behoorlijk vaart tegen een steigertje geklapt, de schade viel gelukkig wel mee, alleen die halve steiger lag aan diggelen
Ik heb in de winter trouwens altijd een (groen) drijfpak aan ipv zo'n snelzinkend poolpak. Misschien een tipje voor in de winter...?
Ben weleens met volle bepakking in het pikkedonker met een behoorlijk vaart tegen een steigertje geklapt, de schade viel gelukkig wel mee, alleen die halve steiger lag aan diggelen
Ik heb in de winter trouwens altijd een (groen) drijfpak aan ipv zo'n snelzinkend poolpak. Misschien een tipje voor in de winter...?
- Robert Campbell
- Berichten: 1706
- Lid geworden op: 31-08-2002 02:00
Precies de gedachtes waar ik mee rond loop.
Warmtepak met kleding eronder en warmtelaarzen aan.
Laatst moest ik de grote plas over met windkracht 8 ik kneep hem wel hoor.
RC
Warmtepak met kleding eronder en warmtelaarzen aan.
Laatst moest ik de grote plas over met windkracht 8 ik kneep hem wel hoor.
RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
-
- Berichten: 286
- Lid geworden op: 14-09-2005 22:58
Jeroen,
ik heb zelf ook een boot (stalen) maar zeker geen grote (3,5m) dus het is geen schip ofzo.
De boot ligt in een water waar ik bij ieder run de boot in moet om de vis te halen, en dat is meestal s'nacht.
In de boot kan ik gewoon staan en drillen en scheppen.
Als je in het midden van de boot blijft is er nooit, niks aan de hand m.i.
En al vallen we erin, hengel vasthouden en terug de boot in klimmen
nee, dat niet, maar uit de boot vallen gebeurt alleen in films
ik heb zelf ook een boot (stalen) maar zeker geen grote (3,5m) dus het is geen schip ofzo.
De boot ligt in een water waar ik bij ieder run de boot in moet om de vis te halen, en dat is meestal s'nacht.
In de boot kan ik gewoon staan en drillen en scheppen.
Als je in het midden van de boot blijft is er nooit, niks aan de hand m.i.
En al vallen we erin, hengel vasthouden en terug de boot in klimmen
nee, dat niet, maar uit de boot vallen gebeurt alleen in films
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
- Sjoerd Groot
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Henk ter Maat schreef:Ben ooit bijna uit een stalen roeiboot gelazerd toen ik een geheel onder water verdwenen boomstam raakte, wat als je eruit flikkert en de gasstand van de BBmotor staat volgas?
Moet er niet aan denken om dan nog met een life line verbonden te zijn met het op hol geslagen vaartuigie..
Ik las tijdens het vissen afgelopen week in de Quest hoe een waterscooter werkt. De bestuurder heeft een band om zijn pols. Daaraan zit een snoer wat aan de scooter vast zit. Als de bestuurder van zijn scooter valt trek de kabel een pinnetje eruit en slaat de motor af. Misschien is zoiets ook wat voor op bootjes, maar ghezien de bewegingsvrijheid die je moet hebben lijkt het me niet echt mogelijk.
Nog andere opties?
vr gr Sjoerd
- melvin tijssen
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 11-08-2003 02:00
Je kunt idd gewoon een kill switch op je buitenboordmotor zetten. En qua bewegingsruimte valt het ook wel mee, aangezien je hem alleen gebruikt op het moment dat je vaart. En je hem verder niet hoeft te gebruiken, aangezien je motor dan toch niet draait. Dus betreft het uit de boot vallen tijdens het varen is een kill switch ideaal.
Melvin
Melvin
- Sjoerd Groot
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Ja, dan wel, maar als je nou een vis aan het drillen bent en je moet de motor gebruiken.... kan me voorstellen dat het dan lastiger wordt. En hoe zet je zo'n killswitch op je motor?
vr gr Sjoerd
vr gr Sjoerd
deze schakelaars zijn standaart te koop voor elke motor
hij vervangt vaak de oude uit knop
ga naar een watersport winkel en vraag naar een dodemans schakelaar voor ....... merk type.....
hij vervangt vaak de oude uit knop
ga naar een watersport winkel en vraag naar een dodemans schakelaar voor ....... merk type.....
- Sjoerd Groot
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Haha ook voor een Tomosje van ?? jaar oud?