Artikel Arjen Lans: Herinneringen aan een Pispotputje

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

08-07-2003 15:18

Beste bezoekers,

Nu online het mooie verhaal van Arjen Lans over een oh zo geliefd watertje..

Kijk op: <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl" target="_blank" class=bericht>http://www.karperwereld.nl</a><!-- BBCode auto-link end -->

Veel leesplezier.

Vr.Gr.

Bertil
<!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:Bertil@Karperwereld.nl" class=bericht>Bertil@Karperwereld.nl</a><!-- BBCode auto-mailto end -->
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

08-07-2003 15:52

schitterend artikel arjen
lees heel makkelijk weg
en laat duidelijk de beleving binnen de karpervisserij zien

keep writing
Frank
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

08-07-2003 16:09

Prachtig...
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-07-2003 16:38

Een met veel kracht beschreven artikel waarin zeker emoties uit een vissersbestaan beschreven die we allemaal kennen.

Doet mij denken aan Rini's 'herinneringen aan een moordwater', eveneens verhaal wat eindigt met de dood van de complete karperpopulatie...
dennis ten voorde
Berichten: 387
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00
Locatie: Borne(Ov)
Contacteer:

08-07-2003 17:44

lijkt mee een prachtwatertje, ook een mooi verhaal
!*!<Tight Lines>!*!
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

08-07-2003 17:50

mooi verhalen, wel triest.
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

08-07-2003 18:04

Goedemiddag,

Well done mate,keep up the good job

MVG "GRUM"
coen zwaans
Berichten: 261
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: volkel

08-07-2003 18:17

hey Arjen.
heel mooi verhaal.
en mooie vissen.

mzzl coen
jan van kranenburg

09-07-2003 00:23

Arjen, indrukwekkend, prachtig en tegelijk triest verhaal.
Is de oorzaak van de sterfte ooit ontdekt?."Pispotje" is - naar ik begreep - afgesloten water. Geen uitzeting van "vreemde" vis. Toch sterfte?

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

09-07-2003 00:31

Zeer mooi beschreven. Ik heb genoten van je verhaal. Jammer van die sterfte! Succes verder.

Groet
Bart
Tom Boer

09-07-2003 08:37

arjen, ik kan het niet anders dan eens zijn met de lofuitingen hierboven. echt een prachtig verhaal en wat leest het lekker zeg. klasse. hopelijk zien we nog meer van jouw hand.

groeten tom
Arjen Lans

09-07-2003 08:39

Allen,
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Om even Sjoerd Groot uit zijn mooie artikel te quoten:
"Wanneer ik zin had om te schrijven had ik geen inspiratie, en wanneer de inspiratie er wel was, had ik geen zin om te schrijven ".

Heel herkenbaar vind ik deze zin van Sjoerd. Ik had al heel lang de inspiratie om iets over dit water op papier te zetten, maar je vind altijd wel excuses om druk te zijn. Totdat de wat uit de hand gelopen discussie met Robert Cambell (verwees iemand naar dit water in een posting) mij als het ware een schop onder m'n kont gaf, en zie hierbij het resultaat.

Even een paar reacties op reacties (lijkt wel natuurkunde):

Frank Avezaat,
Ik hoop dat heel alle (jonge) karpervissers met dezelfde bevlieging als jij die hebt, het vissen benaderen met daarbij het respect voor elke vis. Bedankt en deze is voor jou: strooi komende winter gerust minimaal 500 gram onder de lage brug(gen). Ze liggen gestapeld!

Laurens Maasland,
Ik ben blij dat ik jouw kronkels altijd heb kunnen volgen en meeBELEVEN. Wanneer komt het volgende stuk uit jouw hand?
Helaas ving Rini juist die grote vissen niet. Ik heb meerdere keren naast hem gestaan toen hij die grote vissen verspeelde. De eerste keer was ik een jaar of 15. De laatste keer was afgelopen winter. Ik heb waarschijnlijk net als jij op het punt gestaan die grote schim na te duiken...

Jan van Kranenberg,
Het water is inderdaad een afgesloten put, er loopt slechts een klein stroompje naar een riviertje. Door ons is geen vis in dit putje uitgezet. Misschien niet zorgvludig genoeg geweest met het uitkoken van de schepnetten.
Gerwin Gerlach is een kennis van mijn vismaat. Hij is er bij geweest en meldde dat er niets te doen viel. Naast dit prachtige watertje hebben heel veel wateren in en om Nieuwegein te maken gehad met vissterfte.

Ik denk dat heel veel vissers met tranen in hun ogen hebben gestaan toen ze zagen dat hun water om zeep ging zonder dat ze er wat aan konden doen. Met dat ik dit schrijf denk ik aan een artikel van Willem Verspoor en over de berichten omtrent de Gavers in Belgie. Triest, heel erg triest. Laten we met z'n allen onze verantwoordelijkheid nemen en weg blijven als de in middels bekende symptonen zich voordoen.

Arjen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Arjen Lans op 2003-07-09 08:43 ]</font>
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

29-07-2003 20:23

Arjen,

'beter laat dan nooit', moet ik dan maar mee beginnen. Over je artikel valt weinig slechts te schrijven, zeer mooie foto's, prachtig verhaal, en een triest einde; zou haast verfilmd moeten worden niet ?

Gr,

Christiaan.
Barry Vonk
Berichten: 2
Lid geworden op: 27-01-2002 01:00
Locatie: nieuwegein

07-08-2003 20:23

arjen Lans,

Bekende vissen allemaal, maar ik begreep dat je rooie dennis kent dan weet je ook dat een aantal vissen uit de kanovijver komen. p.s. die chris k. in de 3e sloot had uitgezet vanuit het tweede veld.

Dit is echter al jaren geleden zoals de spiegel in je hand die heb ik nog op Jufvrouw Toos die had ik nog op 20,4 in 1994.

Er zijn echter mensen uit Ijsselstein die nog vis in de put hebben gezet 2 of 3 jaar terug.
Graskarper en schub.

Deze hebben misschien de ziekte overgebracht, maar fort vreeswijk heeft ook last van ziekte gehad en andere wateren rond om utrecht dus je weet het nooit.

Greets Barry
Arjen Lans

12-08-2003 15:36

Hoi Barry,
Dat de grote spiegel grote sprongen kon maken was me inderdaad bekent. Ik heb oude foto's van haar gezien die terug gaan toen ze nog een ukkie was.

Ook ken ik inmiddels de verhalen omtrent de IJselsteijners. Er schijnt behoorlijk wat gesleept met vissen te zijn, als je de verhalen moet geloven.

Den oudsten was zoals je weet een prachtig water. Door zeer grof te voeren heb ik het geluk gehad om in een paar maanden bijna alle vissen te vangen. Jammer dat het zo geeindigd is. Misschien hebben we er, zoals je ook al aangaf, als karpervissers zelf schuld aan.

Errare humanum est... Aan me hoela.

Groeten,
Arjen
Plaats reactie