De Slip.

Plaats reactie
stef van paul
Berichten: 3
Lid geworden op: 10-10-2011 16:34

23-12-2011 23:07

Ik word wakker van wat trage piepjes uit m’n delkim. Ik ga overeind zitten en zie dat het de rechter hengel is, de obstakel-hengel. Opdat moment spring ik uit mijn slaapzak en ren naar de hengel. De top buigt ver door en de vis moet veel kracht zetten om lijn mee te krijgen, want de slip staat strak. Ik haal de molen van de vrijloop en voel direct contact met de vis. Mijn vriend Wessel waarmee ik normaal alleen op snoek vis is voor de eerste keer mee nachtvissen en hij kan de zaklamp niet vinden, en het duurt te lang voor hij het waadpak in zijn handen heeft. Ik twijfel geen moment trek mijn trainingsbroek uit en spring in het water. Ik loop op mijn blote voeten door de drab en moet moeite doen om mijn voeten eruit te trekken en niet om te vallen. Terwijl ik nog een hevige strijd voer met de vis heeft Wessel de zaklamp gevonden en schijnt in het water. Ik zet de slip iets losser en laat de vis er nog een laatste keer vandoor gaan, daarna draai ik hem weer 3 tikjes strakker en ik krijg de vis naar me toe. Na nog dik 5 minuten is de vis moe geworden. Ik vraag aan Wessel om mij het schepnet met netfloat aan te gooien en ik dril de vis netjes het schepnet in.

Dit gebeurde op zondag 2 oktober om half 2 ‘s nachts. Omdat ik redelijk dicht bij een obstakel viste (5 meter ervan weg, want het was ‘s nachts.) moest ik mijn vrijloop bijna dichtzetten zodat mijn molen zeer weinig lijn zou weggeven. Nadat ik mijn hengel oppakte en mijn vrijloop eraf was, stond mijn slip ook nog zo goed als dicht omdat ik gewoon geen risico wou nemen dat hij in het obstakel vast zou komen zitten. Maargoed we gaan het niet hebben over obstakel vissen, maar over de slip van je molen. Veel beginnende vissers vragen zich af hoe ze de slip moeten afstellen. Hoe vaker je een vis hebt binnen gedrild hoe duidelijker dit voor je wordt. Toch zal ik de vissers die net beginnen proberen uit te leggen hoe je dit het beste kunt doen.

Afbeelding
De slip zit voor of achterop je molen. Je kunt hem strakker en vaster draaien.

Ik vind dit een heel belangrijk onderwerp omdat er nog veel vissers zijn die de slip niet eens gebruiken. Zij hebben dan ook een veel grotere kans om de vis te verspelen maar ook om de vis voor altijd een uitgescheurde bek te geven. de vis word niet goed uitgedrild omdat je hem eigenlijk in 1 keer binnendraait. Hierdoor heeft hij op de Onthaakmat nog (te) veel energie over en zal zich in veel van deze gevallen beschadigen. Wat nog erger is als je met de vis op de foto wilt, als de vis begint te spartelen en hij uit je handen valt kan hij zich intern beschadigen. Dat is zo erg dat hij er aan dood kan gaan. Bedenk je dit alsjeblieft goed van te voren zodat er geen onnodige karpers zullen sneuvelen wat dit gebeurd al genoeg!

Afbeelding
Let er goed op dat de karper genoeg lijn krijgt, anders heeft dit nare gevolgen..

Als je op ‘open water’ vist; een plas met geen of weinig obstakels kun je je slip redelijk open zetten. Na een tijdje draai je de slip wat strakker en moet de vis meer moeite doen om lijn mee te krijgen. Zo word de vis goed moe en zal hij zich op de kant ook weinig verzetten, hierdoor wordt de kans kleiner dat hij van de onthaakmat afstuitert, en kun jij er beter mee op de foto. Maar dit is slechts mijn bescheiden mening en er zullen vast veel mensen zijn die dit anders zullen doen.

Dit was een keer een artikeltje van mijn kant. (m'n eerste) ik zou jullie kritiek graag willen horen. Slechte en goede punten.
Plaats reactie